Polven turvotus, syy tuntematon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.R.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

H.R.

Vieras
Lähes kymmenen vuotta sitten en päässytkään aamulla liikkeelle. Toinen polvi oli paisunut kaksinkertaiseksi ja sitä särki kauheasti. Muutaman päivän ja varsinkin yön (yöllä kamalat kivut) katselin tätä kotona ja hakeuduin lääkäriin.
Lääkäri epäili reumaa, punkteerasi polven ja laittoi kortisonipiikin ja laittoi kiireellisen lähetteen reumalääkärille, koska en pystynyt liikkumaan ilman kainalosauvoja.
Kortisonipiikistä oli apua vain seuraavan yön ajan, aamulla polvi oli entistä pahemmin turvonnut ja kipeä.
4 kertaa punkteerattiin ennen reumalääkärille pääsyä. Verikokeista ei löytynyt reumatekijää, mutta reumalääkäri aloitti heti lääkityksen Salazopyrinillä (kirjotettiinkohan se noin). Söin kyseistä lääkettä vuoden, jonka jälkeen tulimme lääkärin kanssa tulokseen, että aivan turha syödä, koska lääkkeestä ei ole mitään apua.
Ramppasin reumalääkärillä polven tyhjennyksellä ja söin vahvoja kipulääkkeitä. Lääkäri oli täysin varma, että minulla on reuma, vaikka reumatekijää ei löytynyt.

Vaihdoin muutaman vuoden jälkeen paikkakuntaa ja samalla myös reumalääkärini vaihtui. Uusi reumalääkärini sanoi heti ensimmäistä kertaa nähtyämme, että hän ei usko minun sairastavan reumaa, koska tulehdus ei ole levinnyt muihin niveliin ja kaikki nivelet ovat normaalisti liikkuvia. Tämä lääkäri otatti magneetin ja polvi tähystettiin. Tähystyksessä poistettiin ylimääräistä kudosta ja tämän jälkeen polvi onkin lähes kokonaan rauhoittunut. Pari vuotta on nyt mennyt niin, että polvi turpoaa n. 2 kertaa vuodessa, mutta kipu menee ohi särkylääkkeillä.

Nykyinen diagnoosini on polven nesteily ja turvotus, syy tuntematon.

Mullakin epäiltiin reumaa pitkän aikaa erinäisten särkyjen takia,varsinkin leposäryn joka kohdistu selkärankaan.Magneetissa selvisi,että useampi välilevy vaurioitunut ja rasitusmurtumia rangassa siellä täällä,olen kolmekymppinen ja syy tosiaan mullakin tuntematon mutta ilmeisesti jokin rakenteellinen heikkous syntymälahjana.Eli kivulias tulevaisuus tiedossa ja vielä kivuliaampi vanhuus..

Mun miehellä on sama diagnoosi. Siltäkään ei löytynyt reumatekijöitä, eikä muissa nivelissä ole vikaa. Parivuotta sitten turpoili molemmat polvet vuoron perään. Joko Salazopyrin tai kortisoni jeesasi, tai sitten rauhoittuivat itsekseen. Pari vuotta meni ok, mutta nyt taas toinen polvi turposi, tyhjennettiin 2 kertaa ja on taas olevinaan ok.

Seuraavaa kertaa odotellessa..

Alkuperäinen kirjoittaja bbbb:
kai te tiedätte että reumaan ei tarvita niitä reumatekijöitä löytyä verestä?

mulla oli lastenreuma ja se oli vain toisessa polvessa.

Tiedetään. Mutta niin kauan kun ei ole muita oireita, niin huono kai sitä on todeta. Kyllä mun mieskin ravasi kaikissa hiton kuvauksissa ja reumapolilla, mutta ei ne siihen mitään osaa sanoa :(

Jos on reuma, niin se varmaan selviää kyllä vuosien saatossa..

ja oli pinkeä joten jalan taipuminen oli huonoa. Ensiomahoitona käytin parikin vuorokautta yhtäjaksoisesti jaloissani kompressiosukkia (tukisukka, lentosukka) ja turvotus hävisi. Kuukausien saatossa huomasin että sama polvi turpoilee staattisesta rasituksesta (päivän kävely/maleskelu esim messuilla), mutta ei juoksusta (harrastus). Juoksemaan pystyi, eikä polveen yleensä sattunut, joskus juoksun alussa tuntui lievää kipua etusisäsivulla. Kävin 2008 työterveyslääkärillä (urheilulääkäri), polvi röngtenkuvattiin - ei mitään löydöstä, magneettikuvattiin - löytyi pieni ruptuura (murtuma), joka ei turvotusta aiheuta. Se siitä. Ei mitään hoitosuositusta, vaan seurantaa. Nyt tänä vuonna (2010) polven turpoilu on lisääntynyt eikä auta kompressiosukat, ei kylmäkääreet, ei minttu/mentholivoiteet. Uudestaan lääkärille, ortopedille, punkteerasi, verikokeissa (kihti, reuma, tulehdusarvot jne) ei mitään ed mainittua, magneettikuvas - ei mitään vikaa. Näiden jälkeen punkteerattiin ja annettiin kortisonipiiikki polveen. Turvotus ei palannut, polvi ok, ensimmäisen lenkin tein viidentenä päivän piikin jälkleen ja edelleen ok. Täytyy malttaa ja treenata harvakseltaan ja katsoa mitä tulee, palaako turvotus, toivottovasti ei. Diagnoosia ei ole tehty, mutta nyt ortopedi sanoi että ei nesteily (turvotus) pahasta ole, ellei se estä polven normaalia liikerataa, ja tule pinkeän paksuksi jolloin normaali kävelykin on hankalaa...

Kirjoitin 1.7.10 14:30 hankalaksi muodostuneesta polven turvotuksesta. Ensimmäisen kortisonipiikin jälkeen polvi kuitenkin turposi ja sain toisen piikin, jonka senkään vaikutus ei riittänyt kuin muutamaksi päiväksi. Ensimmäinen ortopedi suositteli loppujen lopuksi tähysleikkausta. Toinen, vähintään yhtä ammattitaitoinen, joka ensin suositteli reumalääkärin vastaanottoa, perui puheensa reumasta kun punkteerattuaan näki polvinesteen värin (normaali), sanoi tähysleikkauksen olevan turhan koska mg-kuvaus on tehty jossa ei ole mitään vikaa havaittavissa ja mg-kuvaus kertoo 94% tarkkuudella polven tilan. Leikkauksesta hyötyisi lähinnä leikkaava talo. Sain 5 viikon sporttikiellon, ja siinähän se kesä meni. Jäin väliin HCM, vähän ketutti.
Mutta elokuussa käydessäni fysioterapeutin vastaanotolla niskaongelmien takia, kerroin hänellekin polviongelmistani ja hän neuvoi kääntymään kolleegansa puoleen ympyrätalossa, jonne varasinkin ajan. Hänen vastaanotollaan nilkassani todettiin huomattavaa liikerajoittuneisuutta, jonkin verran myös polvessa, hän mobilisoi ne, ja lisäksi katselleessan seisonta- ja kävelyasentoa totesi, että seison ja kävelen kantapäillä, takapainotteisesti jolloin polvi rasittuu. Hän neuvoi tasapainoisemman seisonta- ja kävelyasennon, ja pyysi seuraamaan polvea että lumpio liikkuu seistessä. Näin olen opetellut uutta kävelytyyliä. Tämän käynnin fyssarin vastaanoton jälkeen (20.8.) olen lenkkeillyt normaalisti, juossut 3 puolimaratonia, käynnyt salilla jne. EIKÄ POLVI OLE OLLUT TURVOKSISSA PÄIVÄÄKÄÄN! Aivan ihmejuttu. Ja minullekun tarjottiin jo polven tähystysleikkausta, eikä vika kaikesta päätellen ole edes polvessa!

Lähes kymmenen vuotta sitten en päässytkään aamulla liikkeelle. Toinen polvi oli paisunut kaksinkertaiseksi ja sitä särki kauheasti. Muutaman päivän ja varsinkin yön (yöllä kamalat kivut) katselin tätä kotona ja hakeuduin lääkäriin.
Lääkäri epäili reumaa, punkteerasi polven ja laittoi kortisonipiikin ja laittoi kiireellisen lähetteen reumalääkärille, koska en pystynyt liikkumaan ilman kainalosauvoja.
Kortisonipiikistä oli apua vain seuraavan yön ajan, aamulla polvi oli entistä pahemmin turvonnut ja kipeä.
4 kertaa punkteerattiin ennen reumalääkärille pääsyä. Verikokeista ei löytynyt reumatekijää, mutta reumalääkäri aloitti heti lääkityksen Salazopyrinillä (kirjotettiinkohan se noin). Söin kyseistä lääkettä vuoden, jonka jälkeen tulimme lääkärin kanssa tulokseen, että aivan turha syödä, koska lääkkeestä ei ole mitään apua.
Ramppasin reumalääkärillä polven tyhjennyksellä ja söin vahvoja kipulääkkeitä. Lääkäri oli täysin varma, että minulla on reuma, vaikka reumatekijää ei löytynyt.

Vaihdoin muutaman vuoden jälkeen paikkakuntaa ja samalla myös reumalääkärini vaihtui. Uusi reumalääkärini sanoi heti ensimmäistä kertaa nähtyämme, että hän ei usko minun sairastavan reumaa, koska tulehdus ei ole levinnyt muihin niveliin ja kaikki nivelet ovat normaalisti liikkuvia. Tämä lääkäri otatti magneetin ja polvi tähystettiin. Tähystyksessä poistettiin ylimääräistä kudosta ja tämän jälkeen polvi onkin lähes kokonaan rauhoittunut. Pari vuotta on nyt mennyt niin, että polvi turpoaa n. 2 kertaa vuodessa, mutta kipu menee ohi särkylääkkeillä.

Mulla samanlaiset oireet ja syy löytyi verikokeesta , borrelioosi . ja nyt syönyt Antibioottia 1,5v , ja vaivat senkun jatkuu

Yhteistyössä