Polven tähystysleikkaus

pelottava pontso

Aktiivinen jäsen
08.10.2006
10 493
2
36
Kellekään tehty?

Miut laitettiin leikkausjonoon. Ortopedi kerto sen verran että nukutuksessa tehään ja 1-3 reikää tehään polveen, yhestä katotaan ja muista sit korjataan jos jotain korjattavaa löytyy.

Iha omakohtaset kokemukset kiinostais!

Pääseeks sen jälkee mite liikkumaa? Tuleeks siit kui pitkää sairaslomaa? Mitää kuntoutusta?
Kertokaa mitä tahasa, joille tuo operaatio tehty!

Pelottaa niin pirusti, etekii kun nukutetaa : /
Mut tahon kyllä tään polven kuntoon, vaivannu jo pian 9kk

Jatkotoimethan riippuu siitä mitä siellä on korjattavaa. Esim eturistisiteen korjaus väh. 3kk saikkua ja fysioterapiaa, jotkut pienemmät operaatiot ei sitten niinkään pitkään. Vähän aikaa varauskieltoa ja sitten on liikuttava. Kepeillä ehkä 2vkoa.

Miksi muuten nukutuksessa eikä puudutuksessa??

Mulla on tehty kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla puudutuksella, joten itse saatoin seurata monitorista miten polvea rassattiin. :D
Liikkumaan periaatteessa pääsee heti ja onkin suositeltu että heti varataan eikä keppejä välttämättä tarvita. Mulla oli kepit joiden avulla alkuun liikuin.

Ensimmäinen leikkaus ei tuonut toivottua tulosta (se kesti vain n. 30min.) eikä kirurgi tehnyt/saanut tehtyä hommaansa kunnolla, joten toipumisaika oli pitkä. Oliko se kaikenkaikkiaan 3 kuukautta kun jouduin kulkemaan kepeillä ja syömään särkylääkkeitä. Tänä aikana kävin uudelleen ortopedin vastaanotolla ja pistettiin uudestaan leikkausjonoon. S-loma tästä oli muistaakseni n. 2 kuukautta ja loppuajan olin töissä keppien kanssa lääkärin luvalla.
Toinen leikkaus olikin sitten onnistunut ja s-loma oli n. 3 vko ja keppejä ei juurikaan tarvinnut.

Viimeisimmästä leikkauksesta on aikaa nyt nelisen vuotta ja uusi lähete on tutkimuksiin koska polvi on alkanut uudelleen oireilla reilu vuosi sitten.

Ortopedi sano et täällä noi tehää päiväkirurgisesti aina nukutuksessa. Semmone suht kevyt nukutus et herääkii sit nopeemmi. Ei se muuta syytä kertonu kun kysyin.
Ja miä kun olin niin valmistaunu puudutukseen.

Kierukkavikaa epäilee, magneettikuvia ei oo otettu kun "ei ne kuvat mitää paranna ja mitä ilmeisemmin siellä jotai parannettavaa kuitenkii vois olla"
Ihania vastauksia saap tohtoris-sediltä.

Juu mulle on tehty toiseen polveen pari vuotta sitten. Nukutuksessa tehtiin ja heti keppien kanssa liikkeelle. Aika nopeeta siitä toipu. Olin hoitovapaalla silloin eli saikusta en osaa sanoa.

Ja mikä parasta: polvi toimii kuin unelma :D

Mulla myös ehkä polvioperaatioon meno jossain vaiheessa. Tämän kuun lopussa ensin mangneettikuvaus (johon jonotin 9kk). Polvi vaivannut jo kohta kaksi vuotta ja alkaa olla jo hermot loppu tämän jatkuvan kivun takia. Pelottaa mahdollinen operaatio ja sen onnistuminen, mutta toisaalta toivon että viimein se vika löytyisi ja se saataisiin korjattua. Olisipa ihanaa elää taas ilman jatkuvaa kipua.

Puudutuksessa mullekin tehtiin, heti vaan keppien kanssa konkkaamaan. Mulla jotenkin viivästy se kävelyn uudelleen oikein oppiminen ja jouduin pari kertaa fysioterapeutille. Muutama viikko keppien kkanssa meni.

Ok!
Pitääpi toivoa että pääsis operaatioon nopsaan jono kylläkii 6kk :/
Ja että vika ois semmonen mistä kans nopsaan toipuis! Pääsis sit vaik ees työkkärin kirjoille jos ei ihan jo töitäkii löytyis!
Saikulla olo ei oo kivaa kun rahaa saa oottaa ja oottaa, eikä oo ain ees varmaa et saako sitä saikkurahaa. Jos kelan lääkäri päättääkin toisin :/
Stressaa jo muutekii ja sit viel pelottaa operaatio, kun on ihan uus asia.

Kiitokset jo näistä kokemuksista, lisääkii saa tulla jos löytyy :D

Mulle on huomenna tulossa polven tähystysleikkaus kun polvesta irronnut rustopalanen (pieni) pitäis laittaa paikoilleen. Mua pelottaa sitte nii pirusti. Kertokaa ku mulle on tulos puudutus nii saako leikkauksen aikana kuunnella kuulokkeista musiikkia.? rentouttais nimittäin.

Uskon että musiikkia kyllä saa kuunnella.

Miehellä on eturistiside poikki kokonaan,kuvattiin puoli vuotta sitten,Perjantaina leikataan,ilmeisesti ainakin aloitetaan puudutuksella.
Jännittää kovasti. Aika vähän on saatu tietoa itse toimnepiteestä.
Toivottavasti selviäis alle 2 kk sairaslomalla,mulla on laskettu aika parin kk päästä ja tarvitsisin kyllä miehen kaveriksi kotihommiin...Meillä on yli 400 neliön talo,joka lämpeää vain puulla!

Yhteistyössä