Polven tähystysleikkaus - toipuminen?

  • Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti
"Annukka"
Minut leikattiin tänään ja en tarvitse keppejä. Ei ainakaan vielä mitään kipuja polvessa. Toivottavasti ne jäi leikkauspöydälle,koska olin todella kipee ennen leikkausta. Saikkua kuukausi loppuun,mut työ on seisoma työtä sekä rasittavaa.
 
vierailija
Minulle tehtii polven tähystysleikkaus tiistaina ja loppuviikko sairaslomaa. Toimistotyö, joten maanantaina töihin. Kepit on mut kävelen täällä sisällä ilman niitä. Ekana päivänä käytin. En ihan tiedä miten pärjään jalan kanssa, kun on vielä tikitkin kun töihin pitäisi mennä. No ne tekee töitä kenellä niitä on.
 
vierailija
No sehän nyt riippuu vain ja ainoastaan siitä mitä siellä polvessa tehdään :D Tähystys on leikkaustapa eikä voi yleistää kauanko siitä kestää parantua. Toisilla vaan poistetaan jotain, toisilla oikeasti tehdäänkin (esimerkiksi katkennut etuside).
 
vierailija
Riippuu siitä mitä polvelle tehdään, vammoja kun on niin monta erilaista, myös kierukoitten kohdalla. Esim. oma kierukka oli revennyt todella laajasti, niin vertikaali kui horisontaali suuntaan. Kierukkaaan lasso ompeleet, ankkurit ja tehtiin myös foraatio (nopeuttaa kierukan paranemista). Saikkua 2kk, kepeillä yhteensä 6 viikkoa joista 4 viikkoa varaamatta. Syväkyykyt ja oma laji jalkapallo kielletty seuraavat 6 kuukautta.
 
vierailija
Mulla meni 4 kk sitten kierukka ilmeisesti kaikista ärsyttävimmän kaavan mukaan. Eli ei selkeesti mut vaivalloisesti henkisesti enemmän. Alkuun ihan selkeä vihlaisu treeneissä. Sen jälkeen päiviä tai viikko kun alkoi kivut. Kivut vaivasivat vain öisin, en saanut lopulta enään tulehtunutta polvea suoraksi. Tätä kesti ainakin kaksi kk. Olin käynyt kerran lääkärissä. Odottelua oli lopulta 3-4 kk ku pääsin tähystykseen. Lopulta tähystyksessä selvis et se oli parantunut sillai et siinä näkyi arpikudosta. Yökivut hävisivät ku lopetin rakkaan harrastukseni kokonaan eli pallon potkimisen koska yöt oli helv.:: no tähystyksestä on nyt kohta viikko ja haavat parantuneet ja polvi on jäykkä jos sitä ei treenaa jatkuvasti ja lisäksi uskon että tulee vähintään siihen kuntoon kuin oli mut viel olis viikko paranemisprosessia jäljellä. Sit voi sanoo että onko se arpi vaivaksi vai ei.
 

Yhteistyössä