Polven kierukan repeytymästä toipuminen tähystysleikkauksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kierukkavamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kierukkavamma

Vieras
Heippa,
Onnistuin satuttamaan polven muutamia viikkoja sitten niin pahasti, että tuli lukko-oire, ja magneettikuvien perusteella sain lähetteen tähystysleikkaukseen. Kävelin tämän muutaman viikon kepeillä. Nyt on tähystysksessä käyty viime torstaina. Millaisia jumppaohjeita muut olette saaneet? Ja kuinka nopeasti olette päässeet eroon kävelykepeistä?

Minulla siis edelleen kepit käytössä, koska kävellessä polvi ei taitu yhtään. Kävellessä lähinnä laahaan vain toista jalkaa. Olen yrittänyt jumpauttaa koipeani lääkärin antamien ohjeiden mukaan (kehoitti vain nilkan pyörityksiä tekemään, ja jalan suosristuksia+koukistuksia). Onko muita keinoja nopeuttaa polven toipumista?

On tää kurjaa olla näin avuton :(

Kyllä mä muutaman päivän keppejä tarvitsin leikkauksen jälkeen.
Jumppaamaan aloin vasta kun turvotus oli laskenut, eli n. viikon päästä.
Jalka vaan reippaaseen kohoasentoon ja jääpussia polven päälle. Pyörittele jalkaterää usein että veri kiertää. Muuten samoja ohjeita antoivat minullekin; koukistuksia etc.

Kyllä mä tolla vasta leikatulla polvella jo skimbailin viikon verran. Äkkiä siis parantunut.

Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksesta.

Itse jo huolesta sekaisin, että jos ei paranekkaan. Olen yrittänyt jumpauttaa jalkaa heti alusta saakka, kun en mielestäni mitään tarkempaa ohjetta saanut tai sitten olin vain niin jännityksessä, että meni ohitse. Kepesitsä pitäisi luopua niin pian kuin mahdollista, mutta vielä ei tule kysymykseenkään kun ei taitu lainkaan koipi:(. Turvotusta en ole havainnut jalassani lainkaan (edes tuoreeltaan tapaturman jälkeen). Mutta liekö polven sisällä vielä jotakin mikä vaikeuttaa liikkumista:(.

Kuinka nopeasti sinulla alkoi tuo jäykkyys mennä ohitse?

Mua lähinnä huolettaa ku sairaalassa peloteltiin, että helposti tulee koukkujalka jos ei ala käyttää jalkaa tai että kävely ei tule normaaliksi :(

Sehän jännä, ettei turvotusta ole ollut, vaan eikai tavatontakaan.

Kyllä sitä jäykkyyttä vieläkin tossa polvessa on. Usko on tosin vahva että se katoaa siitä ajan kanssa:) Leikattu polvi on myös isompi, toivon että tosta turvotuksestakin vihdoin jo pääsis. Olen ehkä turhan aktiivisena pitänyt sitä. Lepokaan ei ole pahasta.

Yritän olla miettimättä polvea, vaikka vaikeaa se on, niin pitkään se vihlaisi tietyssä asennossa. Kun sitä ei ajattele, sillä tulee käveltyä ihan normaalisti jo, särkylääkkeitäkään ei enää mene.

Minäkin ennen leikkausta kepittelin menemään, kun en pystynyt keventämättä sillä astua. Se luonnollisesti vei lihaskuntoa kintusta ja nyt onkin ollut työtä saada lihakset kuntoon.
Kuntopyörä ei mulla ota pahasti polveen, sillä olen sätkinyt menemään.

Täysin keppien varassa ei nyt enää tässä vaiheessa kannata klenkata vaan yrittää ihan hiukan keventää, jos on yleensä enään tarvetta kepeille.

Varmaan aika normaalia että sitä turhankin kanssa aristelee leikkauksen jälkeen. Pelkää että menee lukkoon tms.

Jos tuntuu ettei kaikki ole kunnossa niin käy ihmeessä näyttämässä sitä.

En ole ainkaaan turvotusta huomannut, tosin en ole tarkkaan katellutkaan. Mutta jääpussia oleb varmuuseksi pitänyt polvellani...Onko sinun leikkauksesta kuinka pitkä aika?

Sovittii ortopedin kanssa jo leikkauspäivänä, että jälkitarkastuskäynnille kolmen viikon kuluttua. Toivottavasti koipi siihenn mennessä olisikin jo lähes "normaali".

Ja mitä kävelyyn tulee, niin en edes pelkää että menisi lukkoon tai edes kipua, koska kipua siinä ei ole. Van kun ei taivu niin ei taivu :(. Ei auta muu ku jatkaa jumppaamista ahkeraan ilmeisesti, jos ei taikakeinoja paranemiseen ole:(.

Lihaskunnon menetyksen huomaakin jo loukatusta jalasta, on paljon kapeempi kuin toinen. Kuntopyörää ei meillä valitettavasti ole, ja crosstrainerikin taitaa olla liikaa näin varhaisessa vaiheessa :(

Yhteistyössä