Polttarimaksuista kyselen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelija kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelija kyselijä

Vieras
Täällä tuntuu tuon tuostakin olevan taistelua liian kalleista polttareista. Taitaa nyt olla äitejä, jotka ei oo vähään aikaan käynyt missään, nimittäin itseni mielestä, mikäli jotain ohjelmaakin haluaa, 100 euroakin on vain näyttää.

Minä olin viime kesänä niin suunnittelemassa kuin mukanakin polttareissa, joissa osa oli opiskelijoita eli pyrittiin pitämään kustannukset mahdollisimman pienenä. Käytiin syömässä ulkona (ihan pitsalla, ei mitään turhan hienoa), mentiin yhden kaverin vanhempien mökille n.20 kilsan päähän, osa yhden tytön autolla ja loput taksilla, ostettiin viinaa ja syötävää mökille ja loppukustannus oli liki 50 euroa per lärvi. Ilman siis MINKÄÄNLAISTA OHJELMAA!

En siis vain ymmärrä, että mitä nämä ihmiset valittavat? Tosiasia kuitenkin on, että joku pienikin "ohjelma" tai ajanviete maksaa yleensä naamalta nykyään vähintäänkin 20 euroa...

Mitä te sitten olette tehneet polttareissa, kun kerta kellään ei ole varaa yli 50 euron kustannuksiin?

No miun mielestä ohjelmaa ja ajanvietettä saa halvemmallakin. Meiänkin taloudessa tuo 50? on iso raha, varsinkin jos se menis saman kuun aikana molemmilta kun mieskin on menossa tämän tulevan sulhasen polttareihin. Meille on tulossa morsmaikulle hemmotteluhoitoa mökille (vuokratulle), käydään erilaisissa aktiviteeteissa jne. eli ihan riittävästi yhdelle päivälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
No miun mielestä ohjelmaa ja ajanvietettä saa halvemmallakin. Meiänkin taloudessa tuo 50? on iso raha, varsinkin jos se menis saman kuun aikana molemmilta kun mieskin on menossa tämän tulevan sulhasen polttareihin. Meille on tulossa morsmaikulle hemmotteluhoitoa mökille (vuokratulle), käydään erilaisissa aktiviteeteissa jne. eli ihan riittävästi yhdelle päivälle.

Kerro mulle miten? Mitä ne aktiviteetit on? Mökin vuokraaminen ainakin täällä seudulla on jo monta sataa euroa vkonlopuksi...

Meillä oli mökki savusaunoineen. Teimme itse ruuan, boolit yms. Lisäksi oli pientä ohjelmaa päivällä kaupungilla johon kuului kevyt ruokailu. Meitä oli muistaakseni n. 10 ja maksua tuli n. 40 euroa/henkilö.

Alkuperäinen kirjoittaja utelija kyselijä:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:

Kerro mulle miten? Mitä ne aktiviteetit on? Mökin vuokraaminen ainakin täällä seudulla on jo monta sataa euroa vkonlopuksi...

Ensinnäkin ollaan kaikki perheellisiä joten vuorokausi mökkeilyä. Seikkailupuisto jossa erilaisia tehtäviä (korikiipeilyä, köysillä laskeutumista jne.) halukkaille, hemmotteluhoitoja morsmaikulle, "kunnon" ruoka illaksi jne.

Syömistä, saunomista, mökki, mukavaa yhdessä oloa. Tuli maksamaan 40 euroa / hlö ja meitä oli 6.
Mä en itse voisi osallistua tuollaisiin polttareihin. Viime syksynä oli jo tosi tiukkaa kun piti "vain" 50 euroa antaa lahjaksi + vaatteet. Onneksi eivät polttareihin edes kutsuneet..

Aivan hyvät polttarit saatiin järjestettyä kaverille 10 hengen porukalla niin, että jokainen antoi 20?. Oli piknikkiä, karhupainia, kosmetologi, juotavaa ja syötävää ja ennenkaikkea mukavaa yhdessäoloa ja yhteisten aikojen muistelua. Kuljetin morsianta autollani ja en laske nyt mukaan mitään bensakuluja tms. Kuitenkin minusta on aivan turhaa olettaa, että kaikilla olisi varaa maksella toisten juhlista 100? ja omat kulut päälle. Silloin pitää ottaa järki käteen ja miettiä, onko kaikki ihan välttämätöntä mitä on järjestetty. Mukavinta on kuitenkin ihan vaan yhdessäolo ja saunominen jne.

Vaikka hinnat on nousseet niin se tosiasia ei ole muuttunut ettei opiskelijat saa yhtään enempää rahaa edelleenkään kuin ennenkään. Samoin palkat ei ole nousseet elintason mukana tietyillä aloilla ollenkaan. Vai pitääkö polttareistä pudottaa ne "köyhät ja hyödyttömät" pois?! Tulossa on kuitenkin vielä häätkin, joihin niihinkin menee myös vierailta rahaa ihan kiitettävästi nykyisellä mentaliteetilla.

Se on summa viitsimisestä kiinni ja siitä tajusta, että tärkeintä on yhdessä olo. Meillä suunnitteluun meni paljon aikaa, mutta siinä säästimme rahaa. Tiesimme ettei kaikki ole halukkaita laittamaan paljon rahaa polttareihin ja meillä maksimi oli 50 euroa. Minusta polttareissa ei tarvitse olla mitään erikoista ja erityisen hienoa. Siitä päivästä saa ihanan aika yksinkertaisin keinoin. Nykyisin tuntuu että kaikki haluaa kaiken valmiina ja kaiken pitää olla niin huippu ihmeellistä.

Täysin samaa mieltä utelija kyselijän kanssa. Viimeisimmät polttarit oli Tampereella, pieniä tehtäviä kaupungilla, salsatunti (yksi kavereista veti, salivuokra ehkä parikymppiä), omakustannelounas ja sitten vähän kauemmas vuokramökille, jossa morsiussauna, itsetehdyt ruuat + boolit. Eikä selvitty viidelläkympillä per nenä, vaikkei mökki oli halvin mahdollinen jne. Pelkästään bensaan ja ruokaan menee ihan älyttömästi (no niin kyllä menee arkenakin).

Oli hauskaa, eikä tuo kyllä meidän taloutta kaatanut, vaikka sulkkikin kuskattiin Riikaan, eli miehellä meni vielä enemmän. Ja häälahjakin oli ainakin hääjuhlassa tarjottujen ruokien ja juomien arvoinen (kuten minusta pitää ollakin). Tää on nyt vaan tämä vaihe elämässä, kun on polttareita, häitä ja vauvoja - ja hirveästi rahareikiä.

En kyllä jättäis väliin ystävien juhlia. Ystävät kun on mulle jotain, jota ei rahassa mitata.

Alkuperäinen kirjoittaja päärynä:
En kyllä jättäis väliin ystävien juhlia. Ystävät kun on mulle jotain, jota ei rahassa mitata.

Entä kun sitä rahaa ei ole? Mä en ainakaan rupea käyttämään työllä ja vaivalla ansaittuja pikku säästöjä tai ruokarahojani siihen että saan hienot lahjat, polttarit ja vaatteet. Vaikka kuinka olisi ystävä.

Jos polttariporukassa on useampi osallistuja, niin tottakai pienellä summalla pystyy jotain järjestämään siten jokainen laittaa esimerkiksi 20?. Mutta meidän polttareissa on vain 4 osallistujaa, koska loput olivat estyneet osallistumasta, niin tottakai silloin muille tulee enemmän maksettavaa. Jokainen laittaa 50? tällä hetkellä. Ollaan yritetty järjestää mukavaa ja edullista toimintaa..
Polttareiden järjestäjänä harmittaa jokaisen osallistujan pois jääminen, mikä tietää isompaa summaa muille tai halvempaa aktiviteettiä polttarisankarille. Kuitenkin toiselle haluaisi järjestää ikimuistoiset polttarit.

Mekin järjestettiin tossa kaverille polttareita, joissa sovittiin, että maksimissaan saisi mennä se 50 euroa. Ei sillä sit paljon muuta saatu, kun asu morsiamelle, muutama juoma terassilla, mökki vuokrattua, sinne ruokaa ja juomaa ja kulkemiset edestakas.

Yksi kavereistani valitteli samalla, että hän ei sit ainakaan halua näin tylsiä polttareita... Mutta minkäs teet, kun kaikki mikä ei oo tylsää, maksaa hunajaa... Toivottavasti kyseinen kaverini ei ikinä mene naimisiin ;)

Lisään vielä, että hän ei kuulunut näihin, jotka halus käyttää max 50 euroa. On DI ja lapseton... Vähän eri asia hälle ehkä...

Mä en ole kovin bilettäjä muutenkaan, mutta polttarien ideaa en ymmärrä senkään vertaa. Siis että tulevien häävieraiden pitää häälahjansa ja hääpukeutumisensa lisäksi kustantaa kaverinsa "viiminen remuilta sinkkuna".

Eikä se varsinkaan nykyään mikään "viiminen ilta sinkkuna ole", kun avioliiton merkitys monelle näyttää olevan se että saadaan häät ja perheelle sama sukunimi.

Siis mikä idea siinä on että kun häihin mennään juhlimaan, niin sitä ennen tarvii olla rennommat juhlat jotka vieraat kustantaa...

mä olin viime kesänä järkkäämässä/mukana polttareissa, meitä oli n.10 henkilöä ja jokaiselle tuli maksettavaa alle 20 ?. ohjelmaa oli koko päiväksi ja illalla mentiin mökille saunomaan, grillaamaan ja tehtiin erilaisia hoitoja morsiamelle. kaikki ohjelma oli lähes maksutonta mutta mukavaa ajanvietettä ja morsiankin tykkäs :)

Yhteistyössä