Poltin raskausaikana enkä kestä tätä syyllisyyttä : `(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Extupakoija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Extupakoija

Vieras
Kuinka heikko sitä ihminen voin olla. Syyttelen itseäni nyt koko ajan, kun en saanut lopetettua tupakointia ennen kuin rv 9+5 . Tuohonkin pystyin vasta, kun pääsin terveyskeskuksen tukiryhmään ja sain nikotiinikorvaushoitoa. Tuota ennen poltin 3-10 tupakkaa, joinakin päivinä olin ilman. Nyt olen ollut pari viikkoa ilman tupakkaa ja olo on helpottunut ja muutenkin hyvä. Ylihuomenna on kuitenkin np-ultra ja olen kauhuissani. Pelkään, että lapsessani on nyt minun takia jokin vika. Jos lapsi on vaikka ihan kitukasvuinen tai kuollut :'( .. tai synnyttyään kehitysvammainen tai adhd-lapsi. Että se on sitten minun vika kokonaan. Raskaus oli yllätys, enkä osannut aluksi suhtautua koko asiaan. Nyt syyllisyys painaa rankasti, pilasinko lapseni elämän ja terveyden :(. Lisäksi värjäsin hiukset rv 7, mutta ekalla neuvolakerralla täti sanoi, että olisi ollut hyvä olla värjäämättä ekan kolmanneksen aikana. Olen tehnyt kaikki ihan väärin :(.

Tuota, pääasia että lopetit. Ja itse asiassa lopetit suht aikasin, mun mielestä. Etkä kyllä paljon polttanutkaan. Niin, ja mä olen ihan surutta värjännyt hiuksia.

rauhotu :hug: itsekkin poltin vielä raskauden alussa, ja vielä ns tahallisesti en lopettanut kuin seinään vaan melkein pari viikkoa tais kestää se lopettaminen vähentämällä, kuulema parempi sikiön kannalta niin. Niin ja masuvauva oli vielä suunnitellut, enkä pystynyt yritysaikana lopettamaan. Hiuksiakin olen värjäillyt koko raskaus ajan, eikä siitä meidän neukkatädin mukaan mitään haittaa ole.

älä nyt murehdi! lopetit tosi aikaisin tupakoinnin, tuskin olet ehtinyt aiheuttaa sikiölle mitään. eikä hiusten värjäyskään nyt mikään iso juttu ole. minä värjäsin hiuksia koko raskausajan ja ihan terve tyttö tuossa vieressä touhuaa:) ei kannata olla kaikesta niin hysteerinen!

Mulle neuvolatäti sanoi joskus, et 1-3 tupakkaa päivässä, on sama kuin ei mitään lapsen kehityksen kannalta. Paras kaikkien kannalta on ei yhtään, mut ei se olis syynä mahdollisiin häiriöihin lapsessa ts. Onnistuin kuitenkin olemaan ilmankin, sitten lopulta. Oma olokin siinä paranee :)