Poliisitutkinta Torniolaistytön kuolemasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lehti: Poliisi tutkii Tornion uhrin kuolinsyyn
Lauantai 7.11.2009 klo 11.30

Poliisi tutkii sikainfluenssaan kuolleen torniolaistytön kuolinsyyn, koska hän kuoli kotonaan.

Asiasta kirjoittaa Ilta-Sanomat.

Rikoskomisario Kyösti Ylivallo Peräpohjolan poliisista kertoo, että oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus tapahtuu poliisin pyynnöstä.

Ylivallon mukaan poliisi tarkastelee samalla, onko tapauksessa aihetta myös muuhun tutkintaan. Tämä voi tarkoittaa sitä, että myös laiminlyönnin mahdollisuutta selvitetään.

- Kokonaisuudessa otetaan huomioon, tuleeko esiin seikkoja, joihin pitää reagoida, Ylivallo kommentoi.

8-vuotias perusterve tyttö kuoli sikainfluenssaan maanantai-iltana.

STT

siis täh????????? kenen osalta laiminlyönti???? Hätäisten ja huolestuneiden vanhempien vai, jotka sokeasti luottivat terveydenhuollon asiantuntemukseen tapauksessa vai lääkärien ja hoitajien?????????

Alkuperäinen kirjoittaja aha:
siis täh????????? kenen osalta laiminlyönti???? Hätäisten ja huolestuneiden vanhempien vai, jotka sokeasti luottivat terveydenhuollon asiantuntemukseen tapauksessa vai lääkärien ja hoitajien?????????

hoitajien ja lääkäreiden jotka vähättelivät esim. hengityskatkoksia.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja aha:

hoitajien ja lääkäreiden jotka vähättelivät esim. hengityskatkoksia.

No, sitähän minäkin.... Meilläkin lääkärissä ekana kysyttiin, ett onko ollut vaikeuksia hengittämisen kanssa, kun lapsella tosi paha yskä ja kuume...

kauheata sanoa näin, mutta eikö vanhempien olisi pitänyt viimeistään tuon lapsen katkonaisen hengityksen huomattuaan kiikuttaa hänet kiiruusti lähimpään sairaalaan, tai soittaa välittömästi ambulanssi paikalle. Itse en todellakaan olisi päästänyt tilannetta tuollaiseksi :( Olisin ehdottomasti vaatinut lapselleni hoitoa !

Alkuperäinen kirjoittaja kauhea tää juttu:
kauheata sanoa näin, mutta eikö vanhempien olisi pitänyt viimeistään tuon lapsen katkonaisen hengityksen huomattuaan kiikuttaa hänet kiiruusti lähimpään sairaalaan, tai soittaa välittömästi ambulanssi paikalle. Itse en todellakaan olisi päästänyt tilannetta tuollaiseksi :( Olisin ehdottomasti vaatinut lapselleni hoitoa !

mutta minä ainakin itse usein epäilen ,kun ole hirmuinen hätähousu ja panikoija, että menenkö turjhan takia lasten kanssa lääkäriin? hätäilenkö turhaan yms???? Jos he soittivat monta kertaa ja aina vastaus tuo sama, niin luottivat vaan sokeasti hoitajiin yms... Minusta vanhemmat ovat toimineet täyasin oikein, kun ovat soitelleet, valitettvasti tajusivat liian myöhään, että oli tosi kyseessä ja se on menoa. Minusta tämä on täysin hoitajien ja lääkärin vastuulla, kun lääkäri jakaa ohjeita näkemättä lapsen tilaa... Olisin pyytänyt lasta tulemaan heti näytille, jos olisin lääkäri....

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

mutta minä ainakin itse usein epäilen ,kun ole hirmuinen hätähousu ja panikoija, että menenkö turjhan takia lasten kanssa lääkäriin? hätäilenkö turhaan yms???? Jos he soittivat monta kertaa ja aina vastaus tuo sama, niin luottivat vaan sokeasti hoitajiin yms... Minusta vanhemmat ovat toimineet täyasin oikein, kun ovat soitelleet, valitettvasti tajusivat liian myöhään, että oli tosi kyseessä ja se on menoa. Minusta tämä on täysin hoitajien ja lääkärin vastuulla, kun lääkäri jakaa ohjeita näkemättä lapsen tilaa... Olisin pyytänyt lasta tulemaan heti näytille, jos olisin lääkäri....

Itse vanhempana ajattelisin maalaisjärjellä. Ei kukaan hoitaja tai lääkäri voi tietää lapsen todellista tilannetta pelkän puhelimen välityksellä, sehän on selvää!

Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Itse vanhempana ajattelisin maalaisjärjellä. Ei kukaan hoitaja tai lääkäri voi tietää lapsen todellista tilannetta pelkän puhelimen välityksellä, sehän on selvää!
Toi on ihan turhaa jossittelua josta kellekään ei tule hyvä mieli. Vanhemmilla on taatusti kamala olla muutenkin. Sikainfluenssakin on tautina uusia ja kaikki eivät varmaan ennen tytön kuolemaa tienneet, että tässä taudissa pienetkin hengitysvaikeudet on merkki todella vakavasta tilasta. Me ei voida tietää miltä tilanne on vaikuttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Ainahan sitä tutkitaan kun kotona kuolee..eikös?

Ruumiinavaus kyllä, mutta ei käsittääkseni automaattisesti poliisitutkintaa.

Mut ei kai tossa ollut että poliisitutkinta tulee, siis että kuolinsyyn tutkinta ja sitten tarkastelevat..no, enivei, kurja juttu :(

http://www.kaleva.fi/uutiset/Sikainfluenssa/Torniolaistytto-sai-laakarin-huomion-vasta-tuntia-ennen-kuolemaansa/823190

Eiköhän sitä terveydenhuoltohenkilökuntaa ja lääkäriä syytetä jos jotakin.

lapsen kanssa päivystykseen "turhaan". Omasta mielestäni en, enkä pode siitä huonoja fiiliksiä.
Keväällä toinen lapseni sai äkillisiä rintakipuja (5v) eka lääkäri oli päivystyksessä sitä mieltä, että tuohan on tavallista!! Olin ehdottomasti sitä mieltä, että pitää tutkia paremmin. Päästiin tutkimuksiin (katsottiin verikokeilla, ettei ole sydänlihastulehdusta, sekä katsottiin Ekg). Tutkimusten jälkeen lääkäri totesi, että ei ole mitään vakavaa, lisälyöntisyyttä flunssan aiheuttamana, määräsi kipulääkettä. Mutta painotti, että oli todella hyvä, että tutkittiin kunnolla! Koska ei alkuun itsekään ollut varma onko kyse vakavammasta.

Tosiaan ensimmäinen lääkäri ei ollut pätkääkään huolissaan, eikä häntä kiinnostanut edes tutkia. Olen oppinut vaatimaan lapselleni hoitoa, ja minua ei kiinnosta jos saan siitä joskus pahoja katseita tai kommentteja. Uskaltakaa vanhemmat vaatia lapsillenne riittävä tutkimus ja hoito kun teillä on "se tunne", että nyt voi olla lapsi vaarassa.

Syvä osanotto tämän toriniolaistytön perheelle, todella surullista. :(

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen tapaus:
http://www.kaleva.fi/uutiset/Sikainfluenssa/Torniolaistytto-sai-laakarin-huomion-vasta-tuntia-ennen-kuolemaansa/823190

Eiköhän sitä terveydenhuoltohenkilökuntaa ja lääkäriä syytetä jos jotakin.

Toivottavasti, niin selkeästi tässä on vähätelty hoitohenkilökunnan puolelta kaikkia vaaran merkkejä joista kansalaisillekin toitotetaan.

Nyt täytyy kyllä muistuttaa, että on erittäin vakavaa ja erittäin asiatonta alkaa spekuloimaan sekä syyttelemään netissä tämän(kin) tapahtuman osapuolia! Olkaa hyvät ihmiset varovaisia, mitä päästelette sieltä näppäimistöltänne tänne bittimaailmaan, ip:n kautta osoitteen saa kyllä selville vaikka se oli kuinka vaihtuva tai mokkula tmv.

Vähemmästäkin on ihmisiä raastupaan haastettu!

joka kerta kun soittaa terkkariin ja kertoo itsensä tai lapsensa vaivat niin vastaukseksi tulee, että täällä on ruuhkaa ei kannata tulla jonottamaan, ottakaa buranaa ja juokaa runsaasti nestettä. tämän valitettavan pikkutytön kuoleman johdosta rupan käyttämään vain yksityistä lääkäriasemaa, jossa lääkäri ei vähättele lapsen vaivoja ikinä.

Alkuperäinen kirjoittaja jotain tarttis tehdä kunnalliselle hoidolle:
joka kerta kun soittaa terkkariin ja kertoo itsensä tai lapsensa vaivat niin vastaukseksi tulee, että täällä on ruuhkaa ei kannata tulla jonottamaan, ottakaa buranaa ja juokaa runsaasti nestettä. tämän valitettavan pikkutytön kuoleman johdosta rupan käyttämään vain yksityistä lääkäriasemaa, jossa lääkäri ei vähättele lapsen vaivoja ikinä.

Meille on sanottu joka kerta että tulkaa käymään ja joskus jopa päivystyskäynnin jälkeen soitettu kotiin ja kysytty kuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

Meille on sanottu joka kerta että tulkaa käymään ja joskus jopa päivystyskäynnin jälkeen soitettu kotiin ja kysytty kuntoa.

saako udella, missä asustelette? itse tampereella, ja täällä kyllä hoioon pääsy tökkii ja pahasti.

Meillä oli pojalla henkiahtaalla ja kun soitin OYSin päivystyspuhelimeen niin sanottiin että lähtekää heti tulemaan. Muutenkin saanut OYSissa aina varsinkin lapselle nopeasti ja hyvää hoitoa. Aikuisilla usein hidasta ja tk:ssa ei paljon välitetä. Lapsen munuaisaltaantulehduskin laitettiin vauvarokon piikkiin ja lähetettiin kotiin. Loppujenlopuksi kiireellä OYSiin useaksi päiväksi lapsi hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Ainahan sitä tutkitaan kun kotona kuolee..eikös?

Ruumiinavaus kyllä, mutta ei käsittääkseni automaattisesti poliisitutkintaa.

Yleensä tulee aina tutkinta, mikäli vainaja kuollut kotiin ja ei ole esim. jotain pitkä-aikaista sairautta (kuten syöpää). mut lähes poikkeuksetta, kun ihminen kuolee kotiin niin tutkitaan onko syytä epäillä laiminlyöntiä/rikosta (varsinkin kun kyseessä on lapsi).

Valitettavasti en minäkään voi täysin syyttää hoitohenkilökuntaa.. mut mitä tässä tilanteessa enään sormella osoittelu auttaa? ei ainakaan vanhempien tuskaa!! Kukaan ei tiedä olisiko lasta voitu pelästää, vaikk olisi ollutkin sairaalahoidossa.. virukseen kun ei antibiotit pure

Yhteistyössä