"Poliisi varoittaa LV:ssä: Huumeiden myynti leviämässä kouluihin - nuorimmat huumemyyjät 12-vuotiaita"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän huumeissa voi olla mitään vikaa, koska eräät puolueet haluavat dekriminalisoida kaikkien huumeiden käytön ja aloittaa huumeiden myymisen sallimisen marihuanasta.
Ehkäpä heidän näkemys asiasta on se, että huumeidenkäyttö ei lisäänny ja ihmiset uskaltavat hakeutua ”hoitoon” helpommin.

Itse näen tässä ristiriitoja.

Silloin kun ihminen on koukussa niin pidän muun muassa mahdollistamisena sitä, että kaupunki tarjoaa huumeet ja neulat sekä myös paikat missä tuikkia itseään. Eli, kyllä tähän ”avun” piiriin jo nyt uskalletaan tulla, vaikka oletkin käyttäjä, eli ”rikollinen”.

Tunnut olevan hyvin perillä asioista,
siksi käytän tilaisuuden hyväkseni ja menen hiukan sivuraiteille: miten opettaa lapsille normaalia alkoholin käyttöä jos esim. itse ei käytä alkoholia? Tai siemailee vain muutamia lasillisia vuodessa. Kyllähän he kuitenkin tulevat käyttämään joskus alkoholia…?

Minulla on dilemma tämän asian kanssa.

Mä tungen tähän vaikket multa kysynytkän.

Mun lapset ovat kasvaneet ja nähneet miten juhlissa kilistellään kuoharilla tai pommacilla, miten juhlapöydissä on aina myös alkoholitonta viiniä ja että saunan jälkeen olut voi olla alkoholiton.

Kukaan noista ei suuremmin juo, mutta selkeästi eniten kuluttaa tytär joka parhaillaan on korkeakoulussa ja niillähän on milloin mitäkin kosteita pippaloita.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Mä tungen tähän vaikket multa kysynytkän.

Mun lapset ovat kasvaneet ja nähneet miten juhlissa kilistellään kuoharilla tai pommacilla, miten juhlapöydissä on aina myös alkoholitonta viiniä ja että saunan jälkeen olut voi olla alkoholiton.

Kukaan noista ei suuremmin juo, mutta selkeästi eniten kuluttaa tytär joka parhaillaan on korkeakoulussa ja niillähän on milloin mitäkin kosteita pippaloita.
Ovatko he saaneet maistella alaikäisenä alkojuomia?

Ovatko he saaneet maistella alaikäisenä alkojuomia?

Ovat. Hyvin vähän mutta ovat. Kuudentoista vuoden iästä alkaen jokainen on saanut maistaa ruoan seurana viiniä pienen lasillisen ja -halutessaan- saanut erikoistilanteessa saunaoluen- tai siiderin.

(toki limutölkki on ollut myös saunavaihtoehtona ja usein se tuli valituksi)

• Tykkää
Tunnut olevan hyvin perillä asioista,
siksi käytän tilaisuuden hyväkseni ja menen hiukan sivuraiteille: miten opettaa lapsille normaalia alkoholin käyttöä jos esim. itse ei käytä alkoholia? Tai siemailee vain muutamia lasillisia vuodessa. Kyllähän he kuitenkin tulevat käyttämään joskus alkoholia…?

Minulla on dilemma tämän asian kanssa.
Tosiasia tuossakin juuri mitä sanoit: jossain vaiheessa jokaisen lapsi tekee ne ensimmäiset alkoholikokeilunsa.
Meillä on toiminut valppaana oleminen. Tarkoitan tällä sitä, että asiat on otettu asioina vastaan, puhuttu viinanjuonnista ja vaikutuksista kuitenkaan tekemättä numeroa silloin kun nuori itse on aukaissut asiasta keskustelutarvetta tai itse vanhempana on nähnyt lapsen kaveripiirissä alkaneen kiinnostuksen. Ja tottahan juuri oma suhtautuminen alkoholiin puhuu ja vaikuttaa lapseen suuresti. Jos on äärinegatiivinen suhtautuminen alkoholin, niin aika usein se myös ajaa äärivoimakkaisiin kokeiluihinkin. Ja aina toki löytyy poikkeuksia. Kotona ovat kaikki saaneet maistella, kun siltä on tuntunut.
Tosin meillä on nimenomaisesti toiminut ennaltaehkäisevänä omien kavereiden kokeilut. Omat lapset ovat toimineet useissa kotibileissä hoitajina, hoivaajina ja huoltajina, avun antajina ja avun soittajina. Usein ovat soittaneet myös minulle, jotta tulisin jeesaamaan. Kaksi heistä ovat toistaiseksi alkoholin suhteen absolutisteja, kaksi taas hyvin satunnaisesti käyttävät. Itse en juurikaan, yhden käden sormissa minun siemailut.
Tasapainoittelua se on. Kuuntelua.

• Rakkaus
Ovat. Hyvin vähän mutta ovat. Kuudentoista vuoden iästä alkaen jokainen on saanut maistaa ruoan seurana viiniä pienen lasillisen ja -halutessaan- saanut erikoistilanteessa saunaoluen- tai siiderin.

(toki limutölkki on ollut myös saunavaihtoehtona ja usein se tuli valituksi)
Minä annoin tänä uutena vuotena ensimmäistä kertaa nuorimmille lapsille alkoholi kuohuviiniä. He ovat 15 ja 16! Itse join alkoholitonta lakkakuoharia!😂 En voi sietää alkoviinejä kuohulla tai ilman.😬

Juttelin monien vanhempien kanssa ja he jopa ostavat muutaman lonkeron juhlajuomaksi viikonloppuisin lapsilleen. Minä en tähän ole lähtenyt, koska haluan, että juhlimme yhdessä ensin perheenä. Lapseni eivät käy vielä bileissä.🤷‍♀️ Jos kävisivät niin en oikein tiedä miten toimia.

Ollaan paljon käyty hyvää keskustelua siitä, että huoliin ei koskaan tule juoda, ja hauskaa pidetään ilman alkoa, eikä säännöllisesti tule juoda. Itse olen vahvasti sellaista vastaan, että viikonloppuisin aina korkataan. Mielummin treenataan!😁😬

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Itse olen matkustellut hyvin paljon lapsena, eri kulttuurit ovat tulleet tutuksi, esim. välimeren maissa oli ihan normaalia, että lapset saivat juoda hiukan viiniä ruoan kanssa jne. Mutta toki heidän alkoholinkäyttö on muutenkin ihan erilaista kuin Suomessa. Tosin muuttunut se alkoholinkäyttö Suomessakin on, ehkä siksi, että huumeet/lääkkeiden väärinkäyttö ovat tulleet tilalle….

Joukkuelajeja harrastetaan vain sen takia, että saadaan kasaan samanhenkinen bailausporukka.
Omiin kokemuksiini perustuen ja veikkaan, että ihan yleisesti urheilijat vaalivat terveellisiä elämäntapoja, koska vain terveenä kykenet hyviin suorituksiin. Näin pysyt joukkuetovereiden perässä, etkä jää jälkeen…

Kilailijat eri juttu kuin harrastelijat.
Voidaanko siis ajatella, että mikä tahansa ryhmäharrastaminen onkin vain kossupullojen korkkailua?😁

Ompeluseurassa nähtyä:
”Vedäs Vilja-Petteri se eurokossupottu esiin sieltä itse virkkaamastasi villaisesta pullonsuojuksesta niin vedetään kierros siitä”.

Yhteistyössä