Pojan eka ratsastustunti takana ja kovat kokemukset tallilta

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Meillä tuleva ekaluokkalainen kävi ekalla ratsastustunnilla tänään. Mentiin hevostallin pihaan ja siinä meidät vastaan otti lammaslauma+vihainen pukki. Noustiin autosta ulos ja aloin ottamaan tuota meijän 1v10kk poitsua turvaistuimestaan pois, niin siinä pyllistellessäni pukki pökkäsi minua takapuoleen. No ei siinä mitä. Sain pienemmän syliini ja isommankin ulos autosta ja hänelle painotin; Ole äidin lähellä ja rauhallisena, niin ne eläimet eivät tee mitään. Tallityttöjä tuli ja meni ohi ja ei oikein oltu varmoja mihin siitä P-alueelta pitäisi mennä, tosiaan kun eka kerta oli. Kaivelin puhelimen ja soitin ystävättärelleni, jonka poika myös samalle tunnille tulossa.. Siinä sitten tää isompi poitsu lähti omille teilleen kävelemään ja säikähti lammaslaumaa+ pukkia joka tuli häntä kohti uteliaana ja lähti JUOKSEMAAN!

Voitte kuvitella mitä siitä seurasi. Poika huusi ja juoksi minkä jaloistaan pääsi ja pukki oli ihan innoissaan perässä. Ja takaa-ajohan päättyi perinteiseen pukin pökkäsyyn ja siihen, että poika kaatui nokkospuskaan. Pukki vieläpä meni pojan päälle sinne pusikkoon. Aika hurjat itkuthan siitä seurasi ja nokkosihottumat sun muut.

Heppatunti sinänsä meni hyvin. Itse olisin halunnut enemmän puuttua aloittelijan ratsastusasentoihin jne..mutta luotin sen opettajan kykyihin. Poika tykkäsi ja haluaa ratsastustunneille uudelleenkin, mutta;
Hän haluaa vaihtaa talliin jossa ei ole vihaista pukkia irrallaan pihapiirissä.

Mitäs nyt kun poika on ehdottomasti sitä mieltä, että haluaa toiselle tallille ja miun ystävätär poikinensa käy tuolla "pukkitallilla".. Ja miehän saan siitä sosiaalista elämää jne jne kun ystävätär siellä on samaan aikaan. Molemmilla, tällä pukkitallilla ja toisella mahdollisella kyllä käy tuttuja lapsia meidän hevostelijapojalle, mutta tosiaan miun paras ystävä käy siellä pukkipaikassa. Ompas hankala tilanne. :/

No olipas tosi ikävän kuuloinen reissu :o
Mutta haluaisin sanoa, että kumpikos teistä sitten ratsastaa? jos poika haluaa vaihtaa tallia niin ei kai siihen liity se, että sun ystäväsi käy sillä toisella tallilla sitten "ilman sinua"?

Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
no miks sitä pitäis vaihtaa kun nyt osaatte varautua pukkiin?

No siis poika on sitä mieltä, että hän ei enää ikinä kuuna päivänä mene sille tallille sen pukin takia. Pelkää tosi paljo. Ei meinannu nukahtaakaan kun se vaan oli mielessä..Ja asiaa käsiteltiin ja juteltiin tossa illalla vielä. Mie en tiiä pitäskös hänet "pakottaa" tuonne tallille, sit voi mennä into koko hommaan.. :whistle:

Mua harmittaa kun meidän ekaluokkalainen (syksyllä siis tokaluokkalainen) poika ei suostunut edes kokeilemaan ratsastusta (vaikka kuinka koitin markkinoida) kun on kuulemma tyttöjen juttu... Pikkusiskonsa käykin ratsastamassa ja ikinä en ole nähnyt poikia tunneilla, höh.
Onneksi meidän tallilla ei ole pukkeja :D

Alkuperäinen kirjoittaja ViuhVauh:
No olipas tosi ikävän kuuloinen reissu :o
Mutta haluaisin sanoa, että kumpikos teistä sitten ratsastaa? jos poika haluaa vaihtaa tallia niin ei kai siihen liity se, että sun ystäväsi käy sillä toisella tallilla sitten "ilman sinua"?

Noilla tallireissuilla ois tullu kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Poika ois saanu harrastaa ratsastusta (kaverinsa kanssa) ja mie oisin nähnyt samalla aina ystävääni, jota muuten en ennätä edes joka viikko tavata.. Minulla on aika kuihtunutta tuo sosiaalinen elämä...

En sit tiiä mitä tää miun ystävätär tykkäisi jos ehdottaisin heillekin, että kokeilisivat toistakin tallia.... :/

Alkuperäinen kirjoittaja merileijona:
Mua harmittaa kun meidän ekaluokkalainen (syksyllä siis tokaluokkalainen) poika ei suostunut edes kokeilemaan ratsastusta (vaikka kuinka koitin markkinoida) kun on kuulemma tyttöjen juttu... Pikkusiskonsa käykin ratsastamassa ja ikinä en ole nähnyt poikia tunneilla, höh.
Onneksi meidän tallilla ei ole pukkeja :D

No voi ei. Meillä taas tuolla pojalla ei ole väliä missään asioissa mitkä on tyttöjen tai mitkä poikien juttuja. Se on tosi ihana piirre pojassa ja toivon, ettei koskaan tulis ainakaan kovin vahvasti tyttöjen- ja poikienjuttujen erottelua hänelle. =) Salaa haaveilen sitäkin, että aloittaisin jossain vaiheessa itsekin ratsastaa....

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
no miks sitä pitäis vaihtaa kun nyt osaatte varautua pukkiin?

No siis poika on sitä mieltä, että hän ei enää ikinä kuuna päivänä mene sille tallille sen pukin takia. Pelkää tosi paljo. Ei meinannu nukahtaakaan kun se vaan oli mielessä..Ja asiaa käsiteltiin ja juteltiin tossa illalla vielä. Mie en tiiä pitäskös hänet "pakottaa" tuonne tallille, sit voi mennä into koko hommaan.. :whistle:
ei tietenkään pidä pakottaa jos siitä kammot jäi, mutta jos siellä vois jotenkin välttää nuo kohtaamiset. Seuraavaks kerraks sopia vaikka ettei se lauma lampaita olis irti että uskaltaa pieni tunnilleen tulla. Varmasti omistaja ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Voiskos sitä pukkia yrittää tavata vähän ystävämmillisissä merkeissä?

:D Ai jotta vietäs sille tuliaisia ja yritettäs tutustua paremmin.. :D En tiedä minkälainen lienee tuo eläin "perusluonteeltaan". Mie vähä ihmettelen, miksi ei sitä pukkia vois pitää narussa...

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Eihän siinä muuta, kuin soitat tallille kun teillä on tunti jas pyydät että pukki ois kiinni siloin ku nyt kävi miten kävi :)

Voishan sitä tietysti ehdottaa, tosin tulee semmonen olo, että katotaankohan meijän poppoota sitten nenänvartta pitkin...(vaativia asiakkaita ja kaikkee..)

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Kiwigonillako kävitte?

:o Oho, joku tietää talleja aikas hyvin näköjään. :o Joo ja Hubertukselle meinattiin ehkä lähteä kokeilemaan seuraavaksi...

Tuosta puksita vaan tuli mieleen.... Viime kesänä siellä oli pässi vapaana,ja se tietty kattoi ja hyppi lasten päällä kun selkänsä käänsi,mutta kiinni ne ei niitä juuri pitäneet silti... vanhempien pitäs kuulema vahtia.

Minä soittaisin sinne tallille jollekin päättävälle taholle ja oikein ystävällisesti kertoisin tilanteen; haluttaisiin jatkaa ratsastusta teillä mutta kun pukki tökki poikaa ja se ei uskalla enää tulla, mikäli pukki siellä vapaana kirmaa. Et oisko mahdollista laittaa pukki johonkin aitaukseen/riimuun silloin kun lasten tunti siellä on.

Täytyy muuten vielä kertoa, että meijän alle 2 vuotias tenava ois halunnu ihan väen väkisillä hevosen selkään! Oli ihan innoissaan ja tosi ONNELLINEN kun sai koskettaa heppaa ja vähä nuuhkia sitä. :D Nauroi ääneen semmosta jännittyneen onnellisen innostunutta naurua siellä.

Kiwigonillako kävitte?

:o Oho, joku tietää talleja aikas hyvin näköjään. :o Joo ja Hubertukselle meinattiin ehkä lähteä kokeilemaan seuraavaksi...

Tuosta puksita vaan tuli mieleen.... Viime kesänä siellä oli pässi vapaana,ja se tietty kattoi ja hyppi lasten päällä kun selkänsä käänsi,mutta kiinni ne ei niitä juuri pitäneet silti... vanhempien pitäs kuulema vahtia.

Joo no mulle tuli vähän semmonen mielikuva joo siitä, että eläimet menee kaiken edelle ja niiden lampaiden ja pässin (mitä eroa pukilla ja pässillä..mulle sama elukka) vapaus ois niinkun ihan arkipäivää ja sinne kuuluva juttu..

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Eihän siinä muuta, kuin soitat tallille kun teillä on tunti jas pyydät että pukki ois kiinni siloin ku nyt kävi miten kävi :)

Voishan sitä tietysti ehdottaa, tosin tulee semmonen olo, että katotaankohan meijän poppoota sitten nenänvartta pitkin...(vaativia asiakkaita ja kaikkee..)

Ne on eläinten kanssa tekemisissä. Jos ne saa teidän pojasta heppahullun niin mielelllään laittavat sen pukin kiinni. :) Sano vaan rohkeesti miten kävi, toi pukin ajatus yms.

Kiwigonillako kävitte?

Joo no mulle tuli vähän semmonen mielikuva joo siitä, että eläimet menee kaiken edelle ja niiden lampaiden ja pässin (mitä eroa pukilla ja pässillä..mulle sama elukka) vapaus ois niinkun ihan arkipäivää ja sinne kuuluva juttu..

No suht sama asia,mutta mie oon kai tottunut tuota pässiä käyttämään.... Vapaanahan se taitaa yleensä olla. Tosin,kannattaa olla varovainen kai sanoissaan netissä ettei saasieltäpin syytettä herjauksesta..... niinkin on käynyt.

Mutta voihan sitä tietty kysyä,josko laittaisivat sen kiinni. Ainakin pienempien tunnin ajaksi siis.

Kiwigonillako kävitte?

No suht sama asia,mutta mie oon kai tottunut tuota pässiä käyttämään.... Vapaanahan se taitaa yleensä olla. Tosin,kannattaa olla varovainen kai sanoissaan netissä ettei saasieltäpin syytettä herjauksesta..... niinkin on käynyt.

Mutta voihan sitä tietty kysyä,josko laittaisivat sen kiinni. Ainakin pienempien tunnin ajaksi siis.

No joo, ei siis tuo pukki oli tosiaan ongelmatilanne, en mielestäni ketään tai mitään herjaile. Tallissa ei sinänsä mitään vikaa ollut ja positiivinen kokemus hepoista molemmilla pojilla muuten kyllä.

Yhteistyössä