Poikaa pistettiin tänään sitten "vaan" 9x..Epäonnistunut kanyylin laitto.

Niin, että tarkoituksena oli tehdä nefrografia (munuaiskuvaus) ja kanyyli piti asentaa isotoopisen aineen laittoa varten.
Emlat oli toisessa kädessä kämmenselässä ja kyynertaipeessa.

No, kuinkas sitten kävikään? Eka lääkäri pisti 2x kämmenselkään ja vaihtoi lopuksi emlattomaan käteen. Kutsui toisen lääkärin, joka pisti molempiin käsiin ranteisiin.
Sitten kutsuttiin anestesialääkäri, joka pisti taas kämmenselkään ja sitten molempiin jalkapöytiin.

Kiva huudattaa lasta siinä. Tosin taisi itkeä enemmän kiinnipitoa kuin kipua.
Ikää pojulla 10kk.

Lopputulos, että kanyylia ei saatu asennettua. Aika peruttiin ja samoin loppuviikosta tehtävä urografia. Siinäkin kun olisi tarvittu tehdä sama juttu.

Miten voi olla, ettei tuo homma onnistunut??!!:O
Anestesialääkäri sanoi, että on niin pienet suonet, että mahdu menemään pieninkään kanyyli.
Kuitenkin sama homma tehtiin pojan ollessa 3kk. Kanyyli suoneen, kyynertaipeeseen tokalla yrittämällä..
Nyt ei kyseiseen paikkaan edes yritetty, vaikka sanoin, että viimeksi onnistui siihen. Sanoivat vaan, ettei suonta näy, eii viitsi ronkkia. Kuitenkin joka paikkaan muualle pistettiin ilman puudusta:headwall:

No, eipähän mennä hetkeen tuonne|O
 
Viimeksi muokattu:
sh
Kokeilepa kuule ihan itse laittaa sitä kanyylia. Ei ole muuten todellakaan helppoa laittaa jos on huonot tai ns. Näkymättömät suonet. Jos anestesialääkäri ei ole sitä saanut niin sitten se on ollut todella vaikeaa, koska yleensä saavat laitettua kenelle tahansa, silmät kiinni sen!!!

T: Työnsä puolesta päivittäin huonosuonisia pistelevä
 
Tulipa paha mieli tuosta pistelystä. Kävin itse verikokeissa ja sen jälkeen poikani n. 12v ja kielsin samaa hoitajaa ottamasta näytettä kun oli niin huono ottaja. Kyllä siinä on eroa kuka ottaa ja mistä.
Saitko mitään ohjeita siitä miten seuraavalla kerralla toimitaan? Että kokeet päästään ottamaan, kyseessä kuitenkin varmasti tarpeelliset kokeet.
 
Kokeilepa kuule ihan itse laittaa sitä kanyylia. Ei ole muuten todellakaan helppoa laittaa jos on huonot tai ns. Näkymättömät suonet. Jos anestesialääkäri ei ole sitä saanut niin sitten se on ollut todella vaikeaa, koska yleensä saavat laitettua kenelle tahansa, silmät kiinni sen!!!

T: Työnsä puolesta päivittäin huonosuonisia pistelevä
Olis vissiin pitänyt pistää itse! Kyse vaan nyt siitä, että samalle lapselle tehty tuo 3kk iässä, yhtä huonosti näkyi suonet silloin. Nyt ei edes laitettu kiristysidettä katsokseen tarkemmin kyynervarren suonta, johon siis edellisellä kerralla saatiin kanyyli mahtumaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äiti;22264994:
Mitä jos kysessä olis ollu joku "hätätilanne" ja tippa olisi pitänyt saada? Oisko sillonkin vaan kohauteltu harteita ja sanottu että anteeks vaan mutta ei onnistu...?? Ja hoitsu olen myös minäkin.
Tämä tuli mulle mieleen myös!

Ja edelliselle: ei tiedetä kuinka jatkossa toimitaan. Aikoja kai siirretään ties jonnekin..
Kyse siis munuaistutkimuksista. Pojalla vähän ahtautta toisessa virtsatiessä, joka tosin kontrolliultrassa kesällä näytti jo lientyneen (siis munuaisaltaat oli pienentyneet).
Minun mielestä nyt pitäisi tehdä uusiksi ultra, ja edetä sitten sen mukaan. Jos sama tilanne tai jopa parantunut, niin ei kai sitten noilla tutkimuksilla ole mitään hengenhätää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22265019:
Auh. Tosi kurjaa tuollainen kun ei saada laitettua.

Mutta ellei anestesialääkäri ole saanut niin ei sitten kukaan.

Miten ne niin monta kertaa sit kuitenkin vielä yrittivät?
No en tiedä. Sitkeesti vaan koittivat saada. Anestesialääkäri oli sentään aidosti pahoillaan tilanteesta, samoin hoitajat.
 
"hei"
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äiti;22264994:
Mitä jos kysessä olis ollu joku "hätätilanne" ja tippa olisi pitänyt saada? Oisko sillonkin vaan kohauteltu harteita ja sanottu että anteeks vaan mutta ei onnistu...?? Ja hoitsu olen myös minäkin.
tottakai se olisi sitten saatu laitettua jos hätätilanne on. Pienille vauvoille ja lapsille kun sen voi laittaa vaikka päähän ja yleensä laitetaankin.
 
"vieras"
Kyllä siinä on eroa kuka ottaa ja mistä.
Tämän olen minäkin huomannut. Minulta on vaikea löytää kyynärtaipeesta sopivaa paikkaa. Sairaalassa osastoilla kiertävä näytteitä ottava vanhempi naishenkilö sai otettua näytteen tuosta vaan :O Yleensä ronkkivat vaikka kuinka kauan ja onpa joku vaihtanut lopulta pienempään neulaan tai hakenut toisen paikalle ottamaan näytteen.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äiti;22264994:
Mitä jos kysessä olis ollu joku "hätätilanne" ja tippa olisi pitänyt saada? Oisko sillonkin vaan kohauteltu harteita ja sanottu että anteeks vaan mutta ei onnistu...?? Ja hoitsu olen myös minäkin.
Ei vaan hätätapauksessa olisi isketty sääriluuhun se kanyyli.
 
no onpa vastauksia
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äiti;22264994:
Mitä jos kysessä olis ollu joku "hätätilanne" ja tippa olisi pitänyt saada? Oisko sillonkin vaan kohauteltu harteita ja sanottu että anteeks vaan mutta ei onnistu...?? Ja hoitsu olen myös minäkin.
No kuten ihan hyvin hoitajana tiedät olisi silloin laitettu keskuslaskimokatetri tai viime kädessä vaikka intraosseaalineula!
Ei ne huvikseen pistele vikaan tai laita kanyylia laittamatta. Ja ihan hyvin itsekin tiedätte että lasten pistämisyrityksissä on ylärjraja, siirettiin aivan oikein toimenpide toiseen kertaan.
Tosi harmi lapselle, mutta eiköhän äidin hellä hoiva ole jo kokemuksen aiheuttaman trauman parantanut.
Ja juu, lastensairaanhoitajana osastolla jossa ennen poisteltiin paljon, nykyään keskuslaskimokatetrit...
 
"vieras"
Ens kerralla pyydä ambulanssi kuski paikalle. Niillä yleensä onnistuu.. Itellä sama kokemus. Jouduin viikoksi antibiootti tippaan. Eka yönä kun jouduin vuode osastolle hoitaja yritti sen sata kertaa kämmenselkään ja lopulta laitto kyynärtaipeeseen. Pahinta oli kun hoitaja läpsi kättä et olis saanu suonet näkyviin. Kanyylin paikkaa joutu vaihtamaan aina parin päivän välein kun ei enää suoni vetäny. Mul oli jo molemmat kämmenselät ihan mustana ja sanoin sit hoitajalle et tuskin niihin enää mitään saa mutta hoitaja vaan nauro ja sano et kyllä aina sen verran löytyy et tipan saa. ELi todellakin laittajasta kiinni.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äiti;22264994:
Mitä jos kysessä olis ollu joku "hätätilanne" ja tippa olisi pitänyt saada? Oisko sillonkin vaan kohauteltu harteita ja sanottu että anteeks vaan mutta ei onnistu...?? Ja hoitsu olen myös minäkin.
Huomaa jo kirjoituksesta et olet hoitsu:D

Tosi ikävästi sattunut teillä,ja siis ennenkaikkea lapselle.
Itsekin meitin tota et miten sit tipan kohdalla tosiaan ois sanottu.

Mulla itselläni suonet karkaa,mut joku on kuitenki aina saanut tarvitatvat näytteet otettua.
Kaikenmoisii jippoja ovat käyttäneet.

Ja olen käsittänuyt et emla vei pieniä suonia viel enemmän piiloon,ja sillon se on kyllä yhtä helkkarin ronklausta.
 
[QUOTE="vieras";22265117]Ens kerralla pyydä ambulanssi kuski paikalle. Niillä yleensä onnistuu.. Itellä sama kokemus. Jouduin viikoksi antibiootti tippaan. Eka yönä kun jouduin vuode osastolle hoitaja yritti sen sata kertaa kämmenselkään ja lopulta laitto kyynärtaipeeseen. Pahinta oli kun hoitaja läpsi kättä et olis saanu suonet näkyviin. Kanyylin paikkaa joutu vaihtamaan aina parin päivän välein kun ei enää suoni vetäny. Mul oli jo molemmat kämmenselät ihan mustana ja sanoin sit hoitajalle et tuskin niihin enää mitään saa mutta hoitaja vaan nauro ja sano et kyllä aina sen verran löytyy et tipan saa. ELi todellakin laittajasta kiinni.[/QUOTE]

Joo, poikaa kanssa läpsittiin kämmenselkään ja jalkapöytiin. Kämmenselkä on mustelmilla ja paisunut, tuo tosin taisi johtua siitä, että yrittivät tippaa tiputtaa, eikä mennyt suoneen.
 
näköjään
[QUOTE="vieras";22265065]Tämän olen minäkin huomannut. Minulta on vaikea löytää kyynärtaipeesta sopivaa paikkaa. Sairaalassa osastoilla kiertävä näytteitä ottava vanhempi naishenkilö sai otettua näytteen tuosta vaan :O Yleensä ronkkivat vaikka kuinka kauan ja onpa joku vaihtanut lopulta pienempään neulaan tai hakenut toisen paikalle ottamaan näytteen.[/QUOTE]

Vanhemmilla on ehkä enemmän kokemusta.
Uusille opetettu et aikusille isot neulat ja pienille pienet,vanhemmat käyttää aikusillekin pienii jos niikseen sattuu.
Näin siis täällä meillä:D
 
[QUOTE="vieras";22265227]Huomaa jo kirjoituksesta et olet hoitsu:D

Tosi ikävästi sattunut teillä,ja siis ennenkaikkea lapselle.
Itsekin meitin tota et miten sit tipan kohdalla tosiaan ois sanottu.

Mulla itselläni suonet karkaa,mut joku on kuitenki aina saanut tarvitatvat näytteet otettua.
Kaikenmoisii jippoja ovat käyttäneet.

Ja olen käsittänuyt et emla vei pieniä suonia viel enemmän piiloon,ja sillon se on kyllä yhtä helkkarin ronklausta.[/QUOTE]

Tuo emla siis oli vain toisessa kädessä. Emlattomaan käteen pistettiin myös 3x, samoin jalkoihin 3x, joissa ei myös emlaa.
 
Jos anestesialääkäri ei sitä saanu niin ei kyllä saa ambulanssikuskitkaan. Anestesialääkärit kun tekee sitä miljoona kertaa, joka ikinen päivä monta monta kertaa. Ikävää, että noin kävi mutta joskus se ei vaan onnistu. Oliko poika kuiva?
 
"vieras"
Nykypäivän koulutus on sekä lääkäreillä että sairaanhoitajilla niin teoriapainootteista, että perushommatkaan eivät tahdo onnistua.

Veljellä oli samantyyppisiä kokemuksia varjoaineen pistämisestä, sairaanhoitajalta ei onnistunut, lääkäriltä ei onnistunut... sairaanhoitaja tirskahtaa lääkärille hyvä kun ei sinultakaan onnistunut luulin jo olevani niin "tumpula"... eli siis kaiken maailman idiootteja sitä hoitoalalle päätyykin.

Lopulta veli meni verikokeisiin ja sanoi labarahoitajalle, että tänään on ollut vaikeuksia löytää suonta ettei taida onnistua. Näytteenotto onnistui ihan hyvin ja hoitaja totesi suonien olevan ihan hyvin näkyvillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;22265285:
Jos anestesialääkäri ei sitä saanu niin ei kyllä saa ambulanssikuskitkaan. Anestesialääkärit kun tekee sitä miljoona kertaa, joka ikinen päivä monta monta kertaa. Ikävää, että noin kävi mutta joskus se ei vaan onnistu. Oliko poika kuiva?
Ei kai. Ihan normaalisti syönyt ja juonut.
Ja tarkennan siis, että suonet löytyi kyllä, mutta kanyylia ei saatu mahtumaan.
Sitä vaan edelleen ihmettelen, että kun pojalla ikää jo 10kk ja aiemmin onnistui 3kk iässä tuo, niin onkohan meidän poika kutistunut vai?:O
 
idiootti oot itse
[QUOTE="vieras";22265303]Nykypäivän koulutus on sekä lääkäreillä että sairaanhoitajilla niin teoriapainootteista, että perushommatkaan eivät tahdo onnistua.

Veljellä oli samantyyppisiä kokemuksia varjoaineen pistämisestä, sairaanhoitajalta ei onnistunut, lääkäriltä ei onnistunut... sairaanhoitaja tirskahtaa lääkärille hyvä kun ei sinultakaan onnistunut luulin jo olevani niin "tumpula"... eli siis kaiken maailman idiootteja sitä hoitoalalle päätyykin.

Lopulta veli meni verikokeisiin ja sanoi labarahoitajalle, että tänään on ollut vaikeuksia löytää suonta ettei taida onnistua. Näytteenotto onnistui ihan hyvin ja hoitaja totesi suonien olevan ihan hyvin näkyvillä.[/QUOTE]

No verinäyteen otto on aavistuksen helpompaa kuin vetävän kanyylin asettaminen.
 

Yhteistyössä