Poika oli sit tänään "henkitoreissaan" pakkasessa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kissansilmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kissansilmä

Aktiivinen jäsen
10.06.2005
2 700
0
36
Meillon ekaluokkalainen, jonka astma pahenee mm:ssa kun pakkanen on -10 ja yli, silloin se ei ulkoile. Opettajan kans on sovittu että saa olla kovalla pakkasella sisätiloissa ja koulumatkat kulkee taxilla tai me vanhemmat viedään. No isä vei tänä aamuna pojan kouluun (pakkasta -14) ja kotona jo puhuttiin että sit suoraan menee sisälle. Poika oli aamulla mennytkin sisälle, mutta joku toinen opettaja oli häätänyt ulos, kuuntelematta kun lapsi oli selittänyt että on lupa, ei voi olla ulkona kun ahdistaa pakkanen - eikun vaan ope oli saatellut lapsen pukemaan, vahtinut että pukee ja ulos vaan. Ulkona sitten oli ottanut kovastikkin henkeen, onneksi laps oli mennyt sitten uudelleen luokkaan, missä oma opettaja oli jo ollut ja olivat saaneet avaavalla hengityksen rauhoittumaan ilman lääkäriin lähtöä. Minä kovasti ihmettelen, miten aikuinen ei kuuntele lasta joka on selittänyt miks on sisätiloissa ja jos epäili lapsen sanoja, oisko voinut ottaa totuuden selville esim: terkkarilla on lääkärintodistus, jossa maininta pakkasesta ja ahdistuksesta. |O

Voi ei :( Mutta opettajat saa varmaan kuunnelle aika monenmoisia selityksiä, joten ymmärrän, ettei kaikkia selityksiä varmisteta. Mielestäni tuo asia olisi pitänyt tiedottaa opettajien huoneessa heti, kun oma opettaja sai sen tietoonsa. Ja pojalle vaikka joku "todistus" reppuun, että pystyy näyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lapset on yleensä hyviä keksimään kaikkia verukkeita...olis kuitenkin voinut ottaa asiasta selvää

Tämän mäkin tiedän, mutta jos mulle lapsi sanoo että on astmaatikko ja pakkanen ahdistaa niin, ettei voi ulos mennä, emmä laittais ulos samantien selostuksesta huolimatta, vaan jos epäilisin totuuden pitävyyttä, selvittäisin totuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja N-U-P-P-U:
Otitko yhteyttä kyseiseen henkilöön, minä ainaskin ottaisin?

Yritin soittaa omalle opettajalle, että selittäisi toisillekin opettajille miksi on sisätiloissa pakkaskelillä, mutta en tavoittanut. Meinasin maanantaina mennä käymään koululle.

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Voi ei :( Mutta opettajat saa varmaan kuunnelle aika monenmoisia selityksiä, joten ymmärrän, ettei kaikkia selityksiä varmisteta. Mielestäni tuo asia olisi pitänyt tiedottaa opettajien huoneessa heti, kun oma opettaja sai sen tietoonsa. Ja pojalle vaikka joku "todistus" reppuun, että pystyy näyttämään.

Tätä peesaan.

Opettajan olisi pitänyt tarkistaa asia tietysti, mutta kyllä tuollaiset asiat voisi opettajanhuoneessa tiedottaa aina koko porukalle.
Niitä sepityksiä opet varmasti kuulee niin paljon, että tavallaan ymmärrän senkin, miksi ei ole lähtenyt sen kummemmin tarkistamaan, vaikka olisi kuulunut.

Tosi kurjaa tuollainen :(

Alkuperäinen kirjoittaja AnalÖppning:
Tommonen asia pitäis kyllä open/terkan tiedottaa kaikille koulun opettajille.

Mä olin siinä luulossa, että ovat tiedottaneetkin, mutta näköjään ei tai sit on jostain syystä unohtunut tältä opettajalta joka lapsen oli ulos laittanut tänään.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Voiskos opettaja infota muita opettajia tästä asiasta?

Ei paljon infoaminen auta, poika olisi pahimmassa tapauksessa voinut kuolla!!!

Siis tietenkin että moista ei enää pääse käymään. Sama tai joku toinen opettaja voi uudelleen komentaa vaikka 1 kk päästä pihalle!!

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Voiskos opettaja infota muita opettajia tästä asiasta?

Ei paljon infoaminen auta, poika olisi pahimmassa tapauksessa voinut kuolla!!!

Ok, sovitaan sitten että pojan opettaja ei infoa muita opettajia asiasta, ettei muut opettajat vaan tiedä että pojalla on astma :headwall: .
Se infoaminenhan nimenomaan auttaa: tätä ei pääse tapahtumaan toiste.

Niin, pitää asiaa selvitellä. Onneksi ei käynyt kuinkaan, sanoi itse ettei meinannut uskaltaa mennä uudelleen sisään kun käskettiin ulos, mutta onneksi uskaltautui ja kaiketi jos henki pihisi jo, älys että on pakko mennä hakemaan lääke joka oli repussa ja sisällä. Toivon todella ettei toistu toiste.

Alkuperäinen kirjoittaja Kissansilmä:
Niin, pitää asiaa selvitellä. Onneksi ei käynyt kuinkaan, sanoi itse ettei meinannut uskaltaa mennä uudelleen sisään kun käskettiin ulos, mutta onneksi uskaltautui ja kaiketi jos henki pihisi jo, älys että on pakko mennä hakemaan lääke joka oli repussa ja sisällä. Toivon todella ettei toistu toiste.

Fiksu poika sulla :)

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

Sillä mä sanoin että ÄLYS, kun se ei vielä oo sinut astmansa kanssa, joten se ei mielellään ottais lääkettäkään, kun vasta viimetingassa kun ahdistaa jo kunnolla. Viimeksi eilen sanoi että hän haluaa olla tavallinen poika, joka voi olla pakkasellakin kavereitten kans ulkona ja hän haluaa myös olla tavallinen että voi pelata kiekkoa joukkueessa - nyt ei voi, kun sekin ahdistaa. Haluaa olla normaali, ettei tarttis ottaa lääkettä. Puhuttu on monelta kantilta, mutta pieni pää on pyörällä ja ei vain halua hyväksyä.

Eikö voi ulkoilla hengityssuojan kanssa? Ulkoilu tekisi varmasti hyvää, edes pieni happihyppely.....
Meillä pahasti astmaattinen lapsi ulkoili aikoinaan hengityssuojan kanssa, nykyään kärsii ulkoilla jo ilman

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

Sillä mä sanoin että ÄLYS, kun se ei vielä oo sinut astmansa kanssa, joten se ei mielellään ottais lääkettäkään, kun vasta viimetingassa kun ahdistaa jo kunnolla. Viimeksi eilen sanoi että hän haluaa olla tavallinen poika, joka voi olla pakkasellakin kavereitten kans ulkona ja hän haluaa myös olla tavallinen että voi pelata kiekkoa joukkueessa - nyt ei voi, kun sekin ahdistaa. Haluaa olla normaali, ettei tarttis ottaa lääkettä. Puhuttu on monelta kantilta, mutta pieni pää on pyörällä ja ei vain halua hyväksyä.

Voih :(
Toivottavasti oireet vähenee iän myötä. Mulla ja veljellä on astma, ja molemmat ollaan pystytty elämään oikeanlaisen lääkityksen (ja teini-iästä eteenpäin täysin ilman lääkitystä ) avulla ihan normaalia elämää. Oireet vaan lieveni ja lieveni, kunnes jäi kokonaan. Toivon että sun pojalle kävisi samalla lailla =)

Alkuperäinen kirjoittaja NicciEmo:
Eikö voi ulkoilla hengityssuojan kanssa? Ulkoilu tekisi varmasti hyvää, edes pieni happihyppely.....
Meillä pahasti astmaattinen lapsi ulkoili aikoinaan hengityssuojan kanssa, nykyään kärsii ulkoilla jo ilman

En tosta hengityssuojasta tiedä, meillon nyt tälläiset ohjeet, että sisätiloissa.

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
jokainen tenava olis sisällä, jos opettaja uskois pelkkää lapsen selitystä. lapselle mukaan lappu, jossa on vanhempien ja vaikka luokanvalvojan allekirjoitus ja selitys, että saa olla sisällä ja miksi saa.

Selittäjiä pojissa - ja tytöissäkin -varmasti riittää. Ja jos oppilaita koulussa satoja, kutennykyään laitoksissa on, ei kaikkea voi muistaa. Ei käynyt kuinkaan. Onneksi.

Yhteistyössä