Poika kasvanut vain 2cm 8 kuukaudessa, onko nyt ihan normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Poika on siis pienikokoinen, mutta tähän asti mennyt käyrällä tasaisesti kuitenkin ja 5-vuotis neuvolassa pituutta oli tullut vuoden aikana 7cm ja oli silloin 104,7cm pitkä.

Se mikä tässä huolestuttaa on se, että viime neuvolakäynnistä viime kesäkuulta tähän päivään ei ole tullut kuin n.2cm pituutta ja 6-vuotis neuvola on 4kk:n päästä. Pituutta tullut minusta todella vähän. Nyt 106,5cm.

Pitäskö tässä oikeasti huolestua.

[QUOTE="vieras";28069450]Onko kyse kotimittauksesta? Mikäli on, saattaa se heittää 2 - 3 senttiäkin.[/QUOTE]

Juu itse mittasin, laitoin seinän viereen seisomaan ja kirja pään päälle. Ehkä mä kuitenkin soittelen neuvolaan.

ap

[QUOTE="vieras";28069457]Juu itse mittasin, laitoin seinän viereen seisomaan ja kirja pään päälle. Ehkä mä kuitenkin soittelen neuvolaan.

ap[/QUOTE]

Tee se, itse kävin kerran mittauttamassa oman poikani, kun kotimittauksella oli tosiaan kasvanut vain pari senttiä. Ilmeni, että olikin kasvanut neljä senttiä, eli edelleen oli käyrällään.

Mun oma pian 5-vuotiaani tuntuu kasvavan sykäyksittäin. Saattaa olla melkein vuosi ettei pituutta tule juurikaan ja sitten parissa kuukaudessa kasvaa kaikista vaatteista ulos. Lapsi on ollut tihennetyssä seurannassa astman takia (mittaavat aina käynnillä eli puolen vuoden välein) ja saman asian huomaa noissa mittauksissakin ettei ole vain minun mielikuvaa. Mutta koska poikasi on tosiaan vähän lyhyt ikäisekseen niin voithan toki soittaa neuvolaan ja kysyä heidän mielipidettä.

[QUOTE="vieras";28069546]Mun oma pian 5-vuotiaani tuntuu kasvavan sykäyksittäin. Saattaa olla melkein vuosi ettei pituutta tule juurikaan ja sitten parissa kuukaudessa kasvaa kaikista vaatteista ulos. Lapsi on ollut tihennetyssä seurannassa astman takia (mittaavat aina käynnillä eli puolen vuoden välein) ja saman asian huomaa noissa mittauksissakin ettei ole vain minun mielikuvaa. Mutta koska poikasi on tosiaan vähän lyhyt ikäisekseen niin voithan toki soittaa neuvolaan ja kysyä heidän mielipidettä.[/QUOTE]

Kysyin asiaa viimeksi 5v. neuvolassa mutta terveydenhoitaja sanoi ettei tarvitse olla huolissaan, koska pituutta on kuitenkin tullut 7cm, vaikkei sitten yhtä pitkä olekaan kuin ikäisensä normaalisti. Nyt kuitenkin mun mittausten mukaan tullut tähän mennessä vain 2cm.

ap

On kyllä tosi pienikokoinen, jos melkein 6-vuotias ja pituutta vain 106 cm, sehän on n. 4-vuotiaan koko?
Joo ja tiedän että kaikki kasvavat omalla käyrällään, mutta jos itse mittasit että pituutta tulut vain 2cm niin ei kai se kotimittaus niin paljoa valehtele? Menisin tutkituttamaan asiaa!

Meillä poika tasan 6v 110 cm, 5v 104 cm, 4v 97,5 cm, 3v 93 cm, 2v 85,5 cm ja 1v 75,5 cm.

Mä ap:na odottelisin sitä 6v neuvolaa. Joka tapauksessa mahdollisiin tutkimuksiin pääseminen kestää pitkään ja onhan tossa ap vielä se 4 kk neuvolaan + kyseessä oli kotimittaus. Kyllä ehtii vielä kasvaa parikin senttiä ennen sitä neuvolakäyntiä.

[QUOTE="vieras";28069656]Meillä poika tasan 6v 110 cm, 5v 104 cm, 4v 97,5 cm, 3v 93 cm, 2v 85,5 cm ja 1v 75,5 cm.

Mä ap:na odottelisin sitä 6v neuvolaa. Joka tapauksessa mahdollisiin tutkimuksiin pääseminen kestää pitkään ja onhan tossa ap vielä se 4 kk neuvolaan + kyseessä oli kotimittaus. Kyllä ehtii vielä kasvaa parikin senttiä ennen sitä neuvolakäyntiä.[/QUOTE]

Lisäys: Meillä aina kehuttu poikaa tasaisesta kasvusta, ei ongelmia sen suhteen. Vähän menee keskikäyrän alla, ei kuitenkaan liikaa ja eihän kaikki voi 0-käyrällä kasvaakaan! Pienimmästä päästä on nyt ekaluokalla luokallaan, mutta onkin syntynyt loppuvuodesta. Muutamia muita samanpituisia on luokalla kuitenkin.

Kuulostahan tuo aika pienikokoiselta ja niukalta kasvulta. Mulla on samanikäinen poika ja hän on venyttänyt pituutta nyt toukokuusta tähän asti n. 8 senttiä ja toukokuussa on 6v. synttärit ja siihen mennessä kasvanee vielä lisää.

Neuvolassa sitten varmaan kannatta ap jutella asiasta jos on tarvetta jonkinlaiseen tutkimukseen mistä asia johtuu esim. keliakia voi vaikuttaa negatiivisesti kasvuun.Ja voithan olla neuvolaan yhteydessä, jos asia kovasti huolestuttaa ja käydä ottamassa lapselta vaikka verikokeen, josta näkee onko esim. keliakiaa. Sehän ei välttämättä oireile heti muulla tavalla.

Meillä on usein talvella hitaamman kasvun vaihe ja kesällä voi tulla monta senttiä kuussa. Syytä tuohon en kyllä ymmärrä, mutta olisko teilläkin odoteltu vain kevättä?:) Ja kotimittaus on ilmeisesti aika epävarma, kun itsekin huomasin erehtyneeni kahdella sentillä, kun poika mitattiin pari päivää sitten virallisesti. Ja muistathan, että pituuskasvuun tarvitaan unta.

Yhteistyössä