Poika joutunut huonoon seuraan..

• Viestiketjun aloittaja "elisa"
  • Ensimmäinen viesti
"elisa"
Kohta 11v poika hengailee toisen samanikäisen pojan kanssa,josta selvisi tänään,että on varastanut kaupasta ja poltellut tupakkaa.Asuvat ihan tässä seinänaapureina.Pojan muut kaverit ovat mökeillään ja kesälomareissuillaan.Miten toimisitte?Kesäleiriin ja meidän omaan kesämökkireissuun on vielä pari viikkoa..

Ensinnäkin mä menisin naapuriin keskustelemaan asiasta. Jos pojan vanhemmat tietävät jo pojan touhuista eivätkä siihen mitenkään puutu, niin sitten huonompi juttu. Sen jälkeen sanoisin omalle pojalleni, että on varuillaan tämän pojan kanssa. Että pitää oman päänsä, ei varastele kaupoista eikä rupea sauhuttelemaan. Jos tuo kaveri on muuten ok, ettei kiusaa sun poikaa tai varastele teiltä mitään tms, niin antaisin viettää aikaa sen kanssa. Mutta jos et ole ihan varma siitä, pystyykö oma poikasi pitämään pintansa tätä kaveria vastaan, niin erottaisin pojat toisistaan. Sitä ennen saarnaisin vielä tälle naapurin pojalle, että ymmärtääkö hän, että tuollainen ei vetele ja että sen vuoksi sun poikasi ei hänen kanssaan ole.

aapp
äiti on yh ja häntä en paljon näe.Poika on 19v siskonsa valvonnassa ollut nyt kesällä,en tiedä missä äiti on..en usko,että siskon kanssa syntyisi mitään syvääluotavaa kasvatuksellista keskustelua.Meidän poika on hyvin vietävissä,eli en hämmästyisi jos jonain päivänä olisi poliisit oven takana!

"Iisakki"
Pyytäisin poikia teille hengaamaan, pitsan teko oli hyvä idea, leffailta tms. toimii myös. Keskustelisin vakavasti oman lapsen kanssa aiheesta ja usein. Seurailisin tarkemmin missä viettävät aikaa jne. Mutta missään nimessä en opettaisi, et toinen poika on jotenkin täysin paha tai huono ihminen, jonka kanssa ei saa olla. Usein tällaisilla pojilla on aikuisen nälkä, ottaisin siis vähän myös oman kasvatuksen alle.

jätskituutti
äiti on yh ja häntä en paljon näe.Poika on 19v siskonsa valvonnassa ollut nyt kesällä,en tiedä missä äiti on..en usko,että siskon kanssa syntyisi mitään syvääluotavaa kasvatuksellista keskustelua.Meidän poika on hyvin vietävissä,eli en hämmästyisi jos jonain päivänä olisi poliisit oven takana!
Voin sanoa varmuudella että jos pöllimiset on heillä rangaistavia niin isosisko vetää sitä turpaan ja voi olla että poikaasi myös. Sitten jos ei ole niin sisko voi myös hyvinkin vaatia tekemään niitä. Mutta et sä oikein mitään voi tehdä. Jos poliisit tulee niin saat lastensuojelulta oman bonuskortin.

vieras...
No jos poikasi tietää nuo kielletyiksi niin vannotat ettei mene edes kauppaan tämän kaverin kanssa jos se varastaa niin poikasikin on lirissä. Tupakkaa jos sattuu maistamaan niin sen jälkeen kova puhuttelu ja tupakanvaarat yms. Meidän poika oppi jo pienestä, että tupakka on pahanhajuista ja makuista kun anoppi poltti jopa sisällä niin, että haju tarttui vaatteisiin jos käytiin siellä, vaikkei polttanut silloin. Ihan itse keksi sanoa anopille siitä järkyttävästä pahasta hajusta(lopetti sisällä polton).
Oma poikani on kertonut kavereistaan mitä rikkomuksia ne on tehneet uuri sinä päivänä ja itse olen tiedottanut nämä heidän vanhemmilleen heti tuoreeltaan, jotta se käytös voidaan kitkeä pois. Valitettavasti syy yhden pojan ongelmiin lienee isänsä alkoholiongelma ja välinpitämättömyys mm. 8v katsoo k18 leffoja yms. ei hänelle sopivia. Omalle pojalleni näytti kerran ja itki illalla kun pelotti. Sanoin että tulee kotiin jos meinaa näyttää noita ja niin on tullutkin.

Maailma on niin paljon kaikkea täynnä niin ne omat on opetettava pärjäämään ja ajattelemaan itse mikä on oikein ja mikä väärin ja miksi on näin. Ehkäpä oma lapsesi kääntää sen huonoille teille eksyneen elämän paremmille teille omalla käytöksellään.

Yhteistyössä