poika 7kk, kasvissoseet ei maistu & äidillä pinna aikas kireellä

Eli 4 kk:n iästä olen pojalle antanut kasvissoseita, nyt poika 7kk. Alkuun ne menivätkin paremmin, mutta nyt jo pitkän aikaa poika kieltäytynyt syömästä niitä. Puurot ja hedelmä- ja marjasoseet maistuvat kyllä hyvin, mutta teinpä millaista liha-kasvissosetta tahansa, niin ottaa pari lusikallista, ja sitten tuputtamalla saa vielä jokusen lusikallisen menemään. Olen kokeillut myös kaupan soseita, mutta tulos yhtä huono. Alkaa olla vitsit vähissä tän touhun kanssa, ja mulla syömistilanteissa pata aika kireellä, suoraan sanottuna v...ttaa tosi lujaa. Ja tietty sit pojaltakin menee hermo kun tuputan ruokaa (ja tiedän, ettei niin saisi tehdä), ja varmaan huomaa että oon ihan hermona. Sit suunnilleen porataan molemmat. Välillä kun poika on mummolassa hoidossa, niin siellä kuulemma syö tosi hyvin. Eli olenko jo onnistunut saamaan pojalle kammon noista syömistilanteista? Auttakaa ihmeessä jos vaan konsteja löytyy, että saan ruuan maistumaan (ja pidettyä omat hermot kurissa)! Tulee sit itselle niin tosi paha mieli kun ajattelen jälkeenpäin millaisesta asiasta hermostun, kun eihän se nyt multa pois ole jos ei poika syö! Painoa tullut pojalle vähän niukasti, joten tietty senkin takia täytyisi saada ruokaa paremmin menemään. Eikä voi ajatellakaan, että antaisi toisen kasvisaterian päivässä, kun ei sitä yhtäkään saa menemään.
 
ootko kokeillu että antaisit eka pari lusikallista sosetta, sitte juotat hiukka maitoa/vettä ja sitte taas sosetta jne?

on kyllä tosiaan hankala tilanne ja just tuo sitte että mummon luona syö tavallisesti.. :/
 
Meillä on ollut jo kuukauden samaa (poika samanikäinen). Puurot ja hedelmäsoseet menee jotenki ja kasvissoseet ihan samoin kuin teillä.

Oon ottanu täysin sen kannan et jos ei syö niin ei sitten - mitä tuota stressaamaan!
Meillä on kans painoa nyt tullut niukanlaisesti, mutta ei hälyttävän vähän. Kyllä se joskus sitte syö - kiusaat vain itseäsi tuolla hermostumisella ja poikaasi. Jos poika on muuten reipas, iloinen ja terve + nukkuu suht hyvin niin lopetat vaan hermoilemisen - kyllä se siitä.

Ootko kokeillut sitä et jätät esim. välipalahedelmäsoseen pois kokonaan? Söisikö kunnolla nälkäisenä paremmin kasvista?

Mutta tsemmpiä kuitenkin :)
 
Älä ota stressiä. Kasvaa se sillä hedelmäsoseellakin tai vaikka pelkällä maidollakin jonkun aikaa. Noita kausia on vaikka minkälaisia. Meillä oli sama ongelma. Nyt (10kk) söis vaan kasvis-lihaa eikä ollenkaan hedelmäsosetta. Tarjoa sitä mitä on "listalla" ja annat syödä/olla syömättä mitä haluaa (älä rajoita määrää, mä syötin tossa vaiheessa hedelmää niin paljon kun halus syödä, ehkä saikin siitä tarpeekseen. Tarjosin toki kasvis-lihaakin lounaalla ja päivällisellä).
Sinun tehtäväsi on tarjota ja hänen opetella syömään. Toisen puolesta ei voi tehdä ja oppii se aikanaan. :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Olen kuullut, että jotkut "huijaavat" lasta syömään siten, että antavat joka toisen lusikallisen kasvista ja joka toisen hedelmää tms. =)
Mä oon huijannu, lähinnä sen verran et saan lihaa menemään vaikkei kasvista meniskään. Lihan voi sekoittaa myös hedelmäsoseeseen tai syöttää sellaisenaan tai sitten 50:50 liha-kasvista hedelmäsoseen seassa. Liha on kuiteski tärkeempää ku kasvis (silloin kun hedelmää kuitenkin menee).
 
Suuret kiitokset vastauksista! Kokeilen nyt ainakin aluksi jos esim. se veden antaminen joka välissä auttaisi. Yritän nyt tästä lähtien olla stressaamatta pojan syömisistä, kyllähän se sit jossain vaiheessa varmasti kunnolla alkaa syödä. Kiitokset myös henkisestä tuesta! Tämä on sitten mukava palsta, kun saa asiallisia vastauksia, eikä heti olla haukkumassa vaikka viesti olisikin tällainen hiukka negatiivinen! =)
 

Yhteistyössä