Pohtikaa mun kanssa asuntojuttuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asunto mielessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asunto mielessä

Vieras
Pirkanmaa, 60 neliötä, luhtitalo, muutaman vuoden vanha. Pyynti 162 000 (neliöhinta 2700), joka tuntuu korkealta neliöihin nähden, vaikka asunto on hyvällä alueella (ei kuitenkaan Tampereen keskusta tms.), hyvät näkymät ja hyvä varustelu. Perustelen tämän kalleusajatuksen sillä, että tämän asunnon lähelle rakennetaan uusia rivareita, joiden neliöhinta on 2286€, ja kuitenkin hyvä varustelutaso näissäkin ja ihan uusia.

Rivareista olisin kiinnostunut, mutta ne ovat vähän turhan isoja, joten nyt luhtitalo on mielessä. Kysymys: paljonko uskallan tarjota hintapyynnön alle?

[QUOTE="vieras";22917968]Tarjoat just sen verran kuin haluat maksaa siitä asunnosta.

Ei ikinä kannata maksaa asunnosta niin paljoa, että tuntuu kalliilta.[/QUOTE]

Tää ei toimi mulla, sillä mun mielestä nykyiset asuntojen hinnat on kaikki liian kalliita. :D

Ajattelin tarjota 150 000, mutta onkohan mulla mitään mahdollisuuksia päästä edes keskusteluyhteyteen myyjän kanssa noin "alhaisella" summalla. Nykyisinhän myyjä ei saa kilpailuttaa tarjouksia (kertoa toiselle tarjoajalle toisesta tarjouksesta) vaan paras voittaa, joten jos asunnosta on moni kiinnostunut, jään auttamatta rannalla. Hankalaa! Toisaalta jos kiinnostuneita ei ole, pääsen varmastikin neuvottelemaan hinnasta. Asuntomarkkinoita seuranneena kuitenkin täytyy todeta, että eiköhän kiinnostuneita riitä.

[QUOTE="a p";22918044]Tää ei toimi mulla, sillä mun mielestä nykyiset asuntojen hinnat on kaikki liian kalliita. :D

Ajattelin tarjota 150 000, mutta onkohan mulla mitään mahdollisuuksia päästä edes keskusteluyhteyteen myyjän kanssa noin "alhaisella" summalla. Nykyisinhän myyjä ei saa kilpailuttaa tarjouksia (kertoa toiselle tarjoajalle toisesta tarjouksesta) vaan paras voittaa, joten jos asunnosta on moni kiinnostunut, jään auttamatta rannalla. Hankalaa! Toisaalta jos kiinnostuneita ei ole, pääsen varmastikin neuvottelemaan hinnasta. Asuntomarkkinoita seuranneena kuitenkin täytyy todeta, että eiköhän kiinnostuneita riitä.[/QUOTE]

Mun käsitykseni on, että myyjä saa kertoa, että on saanut toisen tarjouksen, ei vaan saa kertoa sen summaa. Sä voisit yrittää etsiä sillä alueella toteutuneiden kauppojen hintoja netistä, voisi antaa vähän osviittaa. Isompien asuntojen neliöt ovat aina halvempia, kun pienempien asuntojen neliöt - tämä on myös fakta ja perustuu siihen, että niitä asunnon kalliita neliötä (kylpyhuone, keittiö) ei ole pienessä asunnossa juuri sen vähempää kuin isossakaan, jolloin suhteessa se pieni asunto on tietysti kalliimpi.

Jos on ollut myynnissä kauemmin, niin ihan 20% alle voi aloittaa - välittäjä varmasti kertoo jos on ihan naurettava tarjous. Siitä sitten voi hitusen nostaa ja kuulla myyjän vastatarjous. Ja mietit, mihin asti itse olet valmis nostamaan.

ei sen hinnan tarvitse kerralla olla "oikea".

Kiitos vastanneille!

Kyseessä on asunto, joka vast'ikään tullut myyntiin ja jos mun ounastelut pitää paikkansa, menee nopeasti kaupaksi. Eli sinänsä ei ole järkeä tarjota ihan kauhean matalia summia, sillä alue on suosittu ja kaksioista on aina kysyntää. Tai mistäs mä tiedän, jos juuri tätä ei kukaan halua. Onpas vaikeaa!

Nämä uudet asunnot joihin ensimmäisessä viestissä vertasin tämän katsomani asunnon hintaa ovat vajaa 20 neliötä isompia kuin kyseessä oleva luhtikaksio - eli ei mitään älytöntä neliömäärää ja neliöhinta kuitenkin aika reilusti putoaa!

Toteutuneita hintoja olen yrittänyt katsella, mutta hirveän vähän tuolla alueella on tehty kauppoja. Viime vuoden alussa samankokoisesta asunnosta (samasta talosta!) pyydettiin 159000, lopullista kauppahintaa en tiedä. Eli ainakin neljän tonnin verran olisi ilmaa tuossa asunnon pyynnissä jos ei enemmän.

hinnat on yleensä nousseet tuosta viimevuoden alusta...ainakin täällä meilläpäin ja lisäksi tuo 4 tonnia voi olla ihan asunnon kuntoon liittyvä juttu. aina ei siis voi verrata noinkaan noita hintoja. kokeilemalla se selviää :)

Kuinka paljon haluat juuri tuota asuntoa? Jos ei tule itku, vaikket sitä saisikan, niin tarjoa vaan reilusti alle, esim. se 20%. Siitä voit sitten lähteä nostamaan.
Jos koet, että asunto on juuri se oikea, ja olet pitkään jo asuntoa etsinyt, niin sitten tarjoat lähelle hintapyyntöä. Kuitenkin jotkut asunnot menevät samantien ja "täydellä hinnalla". Kuulostaa kyllä aika kovalta tuo hintapyyntö, jos kerran uusia saa noin paljon alemmalla hinnalla.

Yhteistyössä