Pohjanmaan odottajat

Heh, mun neuvolatäti kans toi Kosken Johanna! :D Vaikutti kyllä tosi mukavalta, kun siellä jo kävin viime perjantaina kun oli vähän huolia tuon lapsen isä asian kanssa.

NiQ : Mun eka varsinainen neuvola on sit 2.3 ja sillon on rv.9+0 :)

Branwen : Kerro sit hei neuvolakuulumiset ja myös että mimmonen kokemus se vanha ultralaite oli. Jännää! :)
 
NiQ kiitos :flower: Helsingissä tosiaan itse piti ne katsoa, ja arvaa vaan oliko tihrustamista välillä, että onko tämä viiva nyt sitten tuon vai tämän värinen... :headwall: Helpompi tehdä noin :)

cinderella Miten sait varsinaisen ajan noin myöhään? Minulle lykkäsi 6+5, vaikka toinen on tulossa :confused:

Esikoinen sairastui sopivasti flunssaan illalla, yö menikin sitten hänen kanssaan kukkuessa. Nyt vaan sormet ristissä, ettei tarttuisi...

Tää lähtee nyt katsomaan sitä kuuluisaa ultraa :D Kirpeää pakkaspäivää! :)

Branwen ja Silmu 6+5
 
NiQ Okei! Mulle ei oo kyllä väliksi vaikka jäis toi Kaisu. Kyllä se mut on molemmilla kerroilla, kun oon sillä ollu, rauhassa tutkinu ja kysymyksiin oon vastaukset saanu.(neuvolalääkäriajalla oli toinen terkka ja kerran oli sijainen, kun se oli sairaana) Mutta aika nopeita noi mun käynnit on ollu ja turhia se ei kyllä höpise, mikä on toisaalta kiva, kun on aina toi esikoinen matkassa. Esikoisen aikaan mullakin oli ihan erilaisia noi käynnit, kun kaikki oli uutta.

En mäkään siitä ultrakuvasta silloin ekalla kerralla(8+5) mitään tajunnu, just erotti sen pienen kohdan missä sydän pompsahteli. Eikä siitä kuvastakaan minkä sain. Siinä näkyy vain kohdun sisällä pieni rengas :confused: Mutta silloin lääkärineukkuajalla(12+3) kun lääkäri halus katsoa sykkeet ruudulta, kun ei saanut doplerilla kuuluviin(kun mulla oli se taaksepäin kallistunut kohtu) niin siinä erotti ihan selvästi kaikki raajatkin :D

Branwen Mä taas ihmettelen että kuinka sulle noin aikasin se aika laitettiin, kun mullekkin varta vasten katseltiin aika että olis viikkoja 9+ :confused:
Varmasti aika vaikeaa itse ne pissanäytteet katsoa, mä en kyllä osaisi!
Toivottavasti säästyisit tartunnalta! Mä sairastin raskauden ensimmäisen kolmanneksen flunssaa flunssan perään, en tiedä johtuko siitä sikapiikistä!?
Tuu kertomaan näkyikö ultralla noin aikasilla viikoilla :)

Ajatelkaa kuinka moni meistäkin on kohdannu tuolla neuvolassa :)
Mut ainakin tunnistaa kun mulla on aina esikoispoika mukana!

Päivi ja Pikkupoju 22+4
 
Juu uskokaa vaan sitä terkkaria, ei siellä vielä näillä viikoilla mitään näy :D Tai no yhtä kohtaa kovasti yritti tiirata, että tuossa ehkä voisi olla, mutta saattoi olla jotain muutakin.

Kysyin tuosta ajasta, niin sillä halusi minun tulevan jo näin aikaisin, kun oli mahdollista, että raskaus olisi jo pidemmälläkin. (Minulla siis kellontarkka kierto 28 pv, mutta joulukuun alussa alkoi 17 päivän kierto, jonka päätteeksi tuli sellaista vain vähän tuhrua voimakkaampaa vuotoa.) Tuon lyhyen kierron mukaan olisi ollut jo 10+ viikot, suljettiin se mahdollisuus pois. Pääsen kuitenkin loppukuusta uudelleen ja katsotaan vielä ultralla, kysyi, että haluanko vilkaista pientä ennen np-ultraa ja enhän minä tietysti halunnut ;)

paivi Minulla taas on tuo esikoistyttö aina kainalossa, eilenkin oli kovasti menossa terkkarin koneelle ja kaapeille jne... Josko seuraavilla kerroilla pystyisi mies hoitamaan :)
 
Hei!
Ensimmäistä odotan ja ma olisi eka neuvola kirkonkrannissa. Neuvolatätinä muistaakseni Kaisu. Pitääkö sillon ekalla kerrallakin käydä antaa se näyte ensin?

Olen siis 22v ja asustellaan Seinäjoella. Luulisin että nyt olisi noin 7+5
 
Blondi jatkaa kyselemistään, että mikä fyssari? :) Kaikki mahdollinen tuollanen kiinnostaisi...

Pixie Minut ainakin komensi ekalla käynnillä vessan puolelle vasta ultraamisen jälkeen. Olin tosin vanhasta tottumuksesta jo käynyt ennen vastaanottoa, en sitten tiedä vaikuttiko se siihen, että mitään ei vielä näkynyt... Tosin viikkoja oli niin vähän, että ihmehän se olisi ollutkin.
 
NiQ Mä sain jo silloin ekalla käynnillä sen lapun ja kovasti täti suositteli sitä. Mun työkaveri kävi kuulemma esikoisten aikaan sielä ja sanoi että hänelle oli ainakin ihan turha juttu. Nii onko se kerran vaan?? Mä käsitin että aina uus ryhmä alkaa silloin ku siihen lappuun on merkattu ja se sama ryhmä jatkuu aina sen 4 viikkoa :confused:
 
NiQ Ai jaa...hyvä tietää! Mulla on kans semmonen lappu missä on ne kaikki loppuvuoden ryhmät ja aloituspäivät on aina kerran kuus. Mä olin ite vaan käsittäny että se sama ryhmä jatkuu aina sen 4 viikkoa :LOL:

Sf-mittauksesta olis kysymys, eli onko muilla mitattu jalat suorassa vai koukussa??? Kun mua ihmetyttää kun mulla on aina, myös esikoisen aikaan, mitattu jalat suorana ja siinä neuvolakortissahan lukee että pitäis mitata jalat koukussa, näyttääkö mulla väärin se kasvukäyrä kun mitataan jalat suorana???

Päivi ja Pikkupoju 23+2
 
Aa kiitoksia :)

paivi Esikoisesta mitattiin Helsingissä jalat koukussa. En sitten tiedä, vaikuttaako jotain... Kai se on tärkeintä, että mitataan aina samassa asennossa ja että mittaaja olisi sama, saataisiin se "oma kasvukäyrä" mahalle. Minulla mittasi samana päivänä ensin terkkari ja sitten lääkäri, ja tuloksissa oli 2cm heitto... :O

Branwen ja Silmu 7+5
 
Moikka.

Tuohon vessas käymiseen ennen ultraa :)
Mulle ekalla kertaa Johanna sanoi et eka piti käydä vessassa, ja sit oli vasta ultra, ja ultrassa kun sanoin et ei varmaa näy(kun olin käynyt sairaalalla varhaisultrassa ja sillä varoitettiin)kun mulla niin kovin taaksepäin kallistunut kohtu, niin silti yritti ekana mahan päältä kuin vasta huomasi että tosiaankin parempi katsoa alakautta. En sitten tiedä vaikuttiko tuo vessassa käyntikin vielä siihen ettei mahan päältä näkynyt :)

Onko kohtalotovereita joilla on kovat liitokivut? :/ Tällä viikolla alkoi ja välillä aika järkyttävät kivut :( Mulle kyllä osteopaatti varoitteli etukäteen et mulla lantio ainakin joutuu tosi koville :/

Onko muuten ens kuun alussa muita tulossa synnytysvalmennukseen?
 
Mulla mitattiin ainakin ihan jalat suorassa SF-mitta. :)

Tervetuloa uusille :] luekelen aina täällä mutta oon aika laiska kirjoittelemaan :> , enimmikseen tuola oman kuukauden pinossa tulee kirjoteltua.

MMILIA JA S :heart: 23+1
 
Ihana olla mammalomalla! Tuntuu niin ansaitulta. :)

Katios, mä olen ehkä tulossa ens ma synnytysvalmennukseen. Olitko silloin ekalla kerralla? Oliko sielä paljon porukkaa?
Entäs muuten nuo maanantai aamuiset "mammapiirit" neuvolassa, onko joku käynyt niissä?
Liitoskipuja on kyllä joo. Varsinkin jos vähänkin "urheilee" päivän aikana niin lantion seutu huutaa hoosiannaa illalla. ja siis urheiluksi lukeutuu kevyt siivoaminen, shoppailureissu tai pikku kävelylenkki.. Yöllä heräilee jatkuvasti ja olo on muutenkin aika täysi. La häämöttää kuuden viikon päässä. alkaa jo vähän jännittää. :)

-unea 34+2-
 
Niq, loppuraskauden aikana neuvola järjestää mammalomaileville muutaman tollasen aamuisen tapaamisen, sielä on aina joku ohjattu aihe. Nyt esim on ens kerralla rentoutus. Varmasti tulet kuulemaan vielä sitten terkkarilta! :)
Voi ärsytys miten typerä ultraus! Hitto noita on niin moneksi! Ja kun just ultrat on jotenkin niin spesiaali juttuja ja kauan odotettuja niin sitten joku ryssii sen hätiköimällä. :( Mutta joo, pääasia että babylla kaikki hyvin! Onnea hyvistä uutisista!:) (tuliko sukupuoli tietoon?)
 
Sf-mittauksesta kysyin neuvolassa ja se on just niinku Branwen oli kirjoittanut, eli mitataan samassa asennossa ja että mittaaja on sama. Mulla mittas viikko sitten terkkari ja tällä viikolla lääkäri, ja tuloksissa oli 5cm heitto. Ei ole tainnut ihan 5cm kasvaa viikon aikana :LOL:

Mulla alkoi jo äitiysloma! Kävin torstaina neuvolalääkärillä ja se kirjoitti sairasloman äitiysloman alkuun saakka. Mulla on ruvennu lantio löystymään ja sitä varten selkä ollu jo muutaman viikon kipee.

Keskiviikkona olin sydänultrassa ja siellä kaikki hyvin:) Painoarvio oli 830g

Mitenkäs olette ajatelleet tulevien lapsosten tuttipullojen kanssa, kun nyt on ollut puhetta tosta BPA:sta?
Mä ostin jo jokuaika sitten aventin rintapumpun käytettynä ja viime viikolla ostin siihen kuuluvia tuttipulloja käytettynä. Tällä viikolla tuli sitten se uutinen, että sitä BPA:ta ei enää saisi käyttää. Nyt mietityttää että tohtiikohan noita pulloja käyttää!?

Päivi ja Pikkupoju 25+6
 
NiQ Kiitos, täytyy yrittää nauttia =)
Se nuori lääkäri oli sen Esko Pohjasniemen harjoittelija, tai kuulemma jo melkein valmis lääkäri, mutta se nainen kaikki tutkimukset hoiti ja lääkäri seurasi vain sivusta. Olitko neuvolassa samaan aikaan vai mistä tiesit?
Mä itse pyysin neuvolasta sen lääkäriajan aikaistamista, kun se normaalisti olis vissiin noin rv 27(esikoisesta mulla ainakin oli silloin). Ja itse pyysin sen sairasloman, kun työterveys antaa vaan viikon kerrallaan. Mulla on jo kolme viikkoa ollu toi selkä niin kipee etten oo kotonakaan pystyny mitään tekemään ja tiesin että töihin on turha enää haaveillakkaan kun oli esikoisesta jo samat vaivat. Suosittelisin että pyydät sairaslomaa rohkeesti vaan jos selkä kipeytyy. Mulle terkkari sanoi hyvin; että et sä mitään kirkkaimpaa kruunua saa jos olet kipeänä töissä. Mä esikoisen aikaan ainakin rasitin itteäni ihan liikaa, kun en viittiny hakea sairaslomaa.

Ei meilläkään kaikki rakenneultramitat vastannu samoja viikkoja. Mä olin ultras 21+3, korttiin merkattiin että vastaa viikkoja 20+4, mutta LA:ta ei muutettu. Vartalon ympärys vastasi viikkoja 21+4, reisiluu 21+1 ja pää 20+4. Ja ei mulle ainakaan sanottu että olis jotenkin poikkeavaa. Mutta kysy ihmeessä sitten kun kolmen viikon päästä menet sinne kasvukontrolliin. Mäkin pyysin viimeks laittamaan paperille noi rakenneultran mitat, kun ei siinä paikanpäällä jääny mieleen. Mulla on kans kuuden viikon päästä kasvukontrolli, kun esikoinen oli syntyessään pieni.

Päivi ja Pikkupoju 26 poks
 
NiQ
Paivi en ollut neuvolassa samaan aikaan :) Mulla oli vaan viimeksi lääkärineuvolan lääkäri sellanen nuori mukavanoloinen nainen, mutta sillä oli kyllä terkkariharjoittelija seuraamassa mukana. Mulla olis nyt torstaina seuraava neuvola. Onko muuten Seinäjoella tapana käydä kolme kertaa lääkärillä raskauden aikaa? Kun jossain kunnissa on kuulemma se kolme ja jossain vaan yksi tai kaksi. Ootko tulossa huomenna sinne fysioterapeuttikäynnille? Ajattelin että olis ollut mukava koittaa toisemme sieltä bongata ja turista joutavia :) Helpottavaa muuten kuulla että noi mitat saattaa noinkin heitellä ja silti kaikki on hyvin. Ja vaikka se kätilö sanoi, ettei isompaan huoleen oo välttämättä aihetta niin huolettaa se silti vähä...

NiQ & Pena 21+3
 
NiQ En tiedä, esikoisen aikaan mulla oli kaksi käyntiä, mutta en olisi kolmatta ehtinytkään kun poika oli jo maailmas. Nyt on ollut myös kaksi ja ei se lääkäri ainakaan mitään puhunut, että vielä yksi käynti olisi. Mutta kaiken järjen mukaan pitäisi vielä yksi käynti olla, missä katotaan vauvan koko ja mahtuuko syntymään. Mulle äitiyspolin lääkäri kyllä sanoi, että mulla katotaan siellä kun oon niin pieni kokoinen.

Olin sinne tulossa, mutta eilen vasta tajusin etten pääsekään, kun mies on iltavuorossa :( Olisi ollut kyllä mukava tavata sut siellä =)

Ymmärrän hyvin että huolettaa, mutta onneksi sulla on kolmen viikon päästä se kasvukontrolliaika! Lääkärit sielä on ainakin tosi mukavia, toivottavasti saatte paremman ultrauksen mitä noi edelliset ovat olleet!

Päivi ja Pikkupoju 26+1
 
NiQ noista mitoista sulle haluan kertoa että meillä oli kans pojalla ultrassa tosi pitkä reisiluu verrattuna muihin mittoihin ja ainut asia mihin se vaikutti oli painoarvio. Eli mitat mitä ultrassa otetaan on vaan aika viittellisiä ja kaikki vauvat on kuitenki yksilöllisiä. Joten älä turhia murehdi =)

Sparkle ja Jesse 1kk:heart:
 
hyvin on vauva-arki lähteny pyöriin :) Poika on oikein kiltti. Yhteen väliin itki tosi paljon, mutta ilteisesti oli vaan nälkänen. Rauhottunu kun alettiin korviketta antaa lisäks. Yöt nukkuu oikeestaan yhdellä välisyötöllä kreskimäärin 22-08, eli hyvin nukkuu =) itekki oon toipunu oikein hyvin, jälkivuotokin alkaa loppumaan.
Reilun parin viikon päästä meillä olis ristiäiset ja häät :D Niitä tässä koittanu järkkäillä ja suunnitella =)
 
NiQ
Mukava kuulla että kaikki rullailee hyvin :) Ai te menette samalla naimisiin :) Joko teillä on nimi päätetty vai pitääkö vielä arpoa? :) musta tuntuu että me ei päästä ikinä ukon kans mihinkään lopputulokseen ku meidän nimisuosikit on vähä eri maailmoista :D
 

Yhteistyössä