Pohdiskelua, ottakaa osaa :)!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Korostan nyt heti, että kirjoitan tän aika mustavalkoisesti ja kärjistetysti, jotta löydätte sen punaisen langan. Kommentoikaa, kritisoikaa, kyseenalaistakaa ja lisätkää omia ajatuksia!!

Eli koko mun pohdinta on lähtenyt liikkeelle siitä, kun pikkusiskon kanssa puhuttiin siitä, että millaiset miehet ottaa millaisia puolisoita. Tunnettiin muutamia oikein selkeitä tapauksia jossa miehellä oli mahdollisuus ikään kuin valita kahden naisen/tytön väliltä. Toinen nainen oli sellainen ulkoisesti vahvemman oloinen ja ehkä jossain määrin menestyvämpi. Toinen oli enemmän sellainen perinteinen kilttityttö. Jokaisessa näistä meidän tuntemista tapauksista mies valitsi sen kiltimmän tytön!
Me sitten alettiin pohtimaan, että miksi juuri hänet! Oon lukenut jostain, että jotta parisuhde toimii niin miehen pitää saada tuntea olevansa suhteessa se mies ja äijä . Vaarantaako menestyvä nainen silloin mieheltä tuon tunteen? Puhun nyt sitten menestyvästä suhteessa miehen omaan menestykseen, en siihen mitä yhteiskunnallisesti pidetään menestyksenä! Mies haluaa olla naisen silmissä merkittävä, tavoiteltava ja ihmeellinen. Entä jos nainen pystyykin työssään tai harrastuksissaan samaan kuin mies ja on mahdollisesti kokenutkin yhtä ihmeellisiä asioita. Mitä miehelle jää?
Ennen on puhuttu, että miehen tulee olla perheen pää. Onko tullutkin ongelmaksi se, että monesti mies ei enää sitä saa olla, kun naisetkin etenee ja menestyy samoin. Hyvin harva nainen enää suostuu siihen asetelmaan jossa on selkeesti mies perheen pää. Naisista on tullut niin itsenäisiä, että miehet kokee ettei heitä enää tarvita!
Sitten paljon perheitä hajoo, kun naiset ei osaa ravostaa sitä työtä mitä kotona tehdään (minullakin olisi paljon opittavaa siinä arvostuksessa) vaan haluaa heti takaisin töihin tai jos joutuu olemaan kotona niin ilmapiiri kiristyy.
Tässä tullaankin siihen että onko tasa-arvossa menty liian pitkälle? EN tarkoita, että naisen paikka on aina kotona!!!! Tarkoitan, että onko tasa-arvo ymmärretty siten väärin, että ollakseen tasa-arvoinen, naisen tulee menestyä työelämässä ja vain tasa-arvoinen nainen voi olla onnellinen. On unohdettu, että tasa-arvo onkin vain sitä, että kummankin on hyvä olla siinä omassa asemassa.
Tasa-arvoon pyrkiessä unohdammekin sen, että biologisesti olemme yhä mies ja nainen ja me ei millään ikinä voida pystyä samaan! Eikä olisi tavoiteltavampaa tasa-arvoa se, että meitä naisia arvostettaisiin naisina ja naisen asemassa kuin se, että me epätoivoisesti pyrimme "miehiksi"? Tuntuu että nyt on kokonaan unohdettu se, että naista voidaan arvostaa myös naisena eikä naisena joka kykenee samaan kuin mies!

Tässä vähän pohdiskelua :).

Alkuperäinen kirjoittaja Mussu vonKärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tasa-arvoon pyrkiessä unohdammekin sen, että biologisesti olemme yhä mies ja nainen ja me ei millään ikinä voida pystyä samaan!

Kuinka paljon on olemassa asioita joihin nainen ei pysty mutta mies pystyy?
Ei kovin paljon...

mä en osaa kirjottaa kaunoa lumihankeen kusemalla.

Tasa-arvoon pyrkiessä unohdammekin sen, että biologisesti olemme yhä mies ja nainen ja me ei millään ikinä voida pystyä samaan!

Ei kovin paljon...

Kyllä varmasti on monta asiaa mihin nainen pystyy, mutta pystyykö yhtä hyvin. Se onkin toinen juttu. Samoin sitten toisin päin! Esim joihinkin hyvinkin fyysisiin hommiin varmaan mies sopii paremmin kuin nainen. Mies taas ei pysty esim synnyttään, joten aika luonnollista onkin silloin se, että nainen on kotona äitiyslomalla. Mies ja nainen ajattelee monesti aika eritavalla. Naisen tunteikkuus saattaat olla huono juttu joissakin asioissa ja miehen "putkiaivomaisuus" taas eduksi. Ei miehet ja naiset ole samanlaisia! On meissä muutakin eroa, kuin ulkoiset!
Mutta jääkö sitten lapset ns jalkoihin, kun nainen lähtee uudelleen sille uralle. Miksi mies ei jää kotiin hoitaan lapsia?

mä oon miettinyt just samaa.
esim. jos mä jäisin kotiäidiksi ja hoitaisin homman hyvin, mies kävis töissä, olisiko mies automaattisesti sovinisti?
jos mies jäisi kotiin, ja minä olisin töissä, olisinko minä automaattisesti feministi?

musta on aina tuntunut että mussa on jotain vikaa, kun olen unelmoinut että saisin olla kotona ja tehdä töitä siellä, mutta aina on tullut huono omatunto asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Narkissos:

Ei kovin paljon...

mä en osaa kirjottaa kaunoa lumihankeen kusemalla.

notkeaa lantiotyöskentelyä se vaan vaatii!! :D

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
mä oon miettinyt just samaa.
esim. jos mä jäisin kotiäidiksi ja hoitaisin homman hyvin, mies kävis töissä, olisiko mies automaattisesti sovinisti?
jos mies jäisi kotiin, ja minä olisin töissä, olisinko minä automaattisesti feministi?

musta on aina tuntunut että mussa on jotain vikaa, kun olen unelmoinut että saisin olla kotona ja tehdä töitä siellä, mutta aina on tullut huono omatunto asiasta.

Niinpä! Jos nainen haluaakin siihen perinteiseen asemaan mihin sen fyysinen ja paljolti myös psyykkinen olemus on tarkoitettu(?), niin hänet nähdään alistettuna ja onnettomana.

Kommentoikaa muitakin "väittämiä" kuin tätä tasa-arvoa!

Yhteistyössä