Pohdintaa viiden lapsen nimistä.. Samassa perheessä siis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelijä"

Vieras
Neljä ensimmäistä lasta saivat "tavalliset", lyhyet ja ytimekkäät nimet, tyyliin Aki, Taru, Toni ja Heli. Viides kun syntyi, hänelle annettiin nimeksi Pertti-Eevertti. Ei siis juuri tuo nimi, mutta saman tyylinen. Mikäköhän ollut siinä vanhempien ajatuksena?

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23413411:
No ei toi nyt niin tavatonta ole. Mut jos ne 4 ensimmäistä olis Aki, Taru, Toni ja Heli ja se viides olis joku Claus-Mauritius, ni sitte hiukan vois hymyilyttää.

No eikös tossa esimerkissä ollut just noin?

Mä oon miettinyt omalla kohdallani, kun on kaksi tyttöä ja molempien nimet alkaa A:lla. Entäs jos saadaan kolmas, niin onko senkin pakko alkaa aalla? Entä jos tulee neljäs, sit olis luontevaa, että kaksi ekaa olisi aalla ja kaksi vikaa vaikka jollain muulla. Mut eihän sitä voi vielä tietää tuleeko kolmannen jälkeen ikinä sitä neljättä, sit olis A, A ja vaikkapa K ...

Mä tunnen veljekset (nyt jo aikuisia miehiä),joista nuoremmalla on sama nimi kun isän nimi. Miksei sitä ole annettu esikoiselle? Sitäkään en ole ikinä ymmärtänyt,että näiden molempien miesten kutsumanimi on toinen nimi,siis tyyliin Jaakko Akselia on aina kutsuttu Akseliksi. Ja sitten näillä on vielä pikkusisko jolla on kaksiosainen nimi (väliviivalla siis),ja hänestä puhutaan ihan aina sillä koko nimellä.

[QUOTE="eema";23413453]Mä oon miettinyt omalla kohdallani, kun on kaksi tyttöä ja molempien nimet alkaa A:lla. Entäs jos saadaan kolmas, niin onko senkin pakko alkaa aalla? Entä jos tulee neljäs, sit olis luontevaa, että kaksi ekaa olisi aalla ja kaksi vikaa vaikka jollain muulla. Mut eihän sitä voi vielä tietää tuleeko kolmannen jälkeen ikinä sitä neljättä, sit olis A, A ja vaikkapa K ...[/QUOTE]

Siis mikä ihmeen pakko?!? Miten tällaista voi edes ajatella? Meillä alkaa esikoisen ja toisen nimi samalla kirjaimella ja kolmannen nimi sitten erillä. Aivan sattumaa nuo nimet. Nimeksi annettu se mikä on miellyttänyt. Ainoa kriteeri ollut se ettei tunneta saman nimisiä.

[QUOTE="vieras";23413620]Mä tunnen veljekset (nyt jo aikuisia miehiä),joista nuoremmalla on sama nimi kun isän nimi. Miksei sitä ole annettu esikoiselle? Sitäkään en ole ikinä ymmärtänyt,että näiden molempien miesten kutsumanimi on toinen nimi,siis tyyliin Jaakko Akselia on aina kutsuttu Akseliksi. Ja sitten näillä on vielä pikkusisko jolla on kaksiosainen nimi (väliviivalla siis),ja hänestä puhutaan ihan aina sillä koko nimellä.[/QUOTE]

Miksi isän nimi olisi pitänyt antaa esikoiselle? Siis onko nimen antoon joku ihme kaava, jota pitää noudattaa?

:d kyllä tekin kaikella päätänne vaivaatte :D

minun sisarussarjassa on viidellä ekalla iha lyhyt ytimekäs nimi ja kuudennella joka oli iltatähti niin kaksiosainen pitkä nimi. ja en mä ole ikinä sitä ihmetellyt tai kyseenalaistanu. Äiti oli vaan nimestä pitänyt. Jos vaikka tuossa ap.n tapauksessa olis kyse ihan vaan siittä.
Ja ei todellakaan tarvi alkaa kaikkien nimet samalla kirjaimella.

Itse tunnen myös kolme veljestä, joilla vanhimmalla ja nuorimmalla kolmekirjaimiset nimet, keskimmäisellä pidempi. Keskimmäinen muutenkin luonteeltaan ja ulkonäöltään ihan eri maata, kuin kaksi muuta. :o

Facebookista löytyy omituinen tapahtuma jos toinenkin. Tämä päivä on julistettu rintojen arvostamisen päiväksi!

Moni nainen löytää rintavarustuksestaan jos minkälaista vikaa – joko rinnat ovat liian suuret tai pienet. Tänään jos koska on kuitenkin aika arvostaa omia ja muiden rintoja: 21.3. on nimittäin julistettu Facebookissa "tissien arvostuspäiväksi".

– Kaikenlaiset tissit on kivoja, siis arvostakaamme niitä ja sitä iloa, mitä ne tuovat päiviimme, tapahtuman kuvauksessa todetaan.

Niin miesten kuin naistenkin rintamuksia saa arvostaa tänään 23.30 asti. Osallistujia tapahtumaan on ilmoittautunut jo yli 44 000 kappaletta.

MTV3/Helmi

Lähde: Tapahtuma Facebookissa

[QUOTE="vieras";23413620]Mä tunnen veljekset (nyt jo aikuisia miehiä),joista nuoremmalla on sama nimi kun isän nimi. Miksei sitä ole annettu esikoiselle? Sitäkään en ole ikinä ymmärtänyt,että näiden molempien miesten kutsumanimi on toinen nimi,siis tyyliin Jaakko Akselia on aina kutsuttu Akseliksi. Ja sitten näillä on vielä pikkusisko jolla on kaksiosainen nimi (väliviivalla siis),ja hänestä puhutaan ihan aina sillä koko nimellä.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä ensimmäiselle olis pitänyt se nimi antaa? Vai onko sinulla periaate et esikoispoika perii kaiken muille ei jätetä mitään?

[QUOTE="eema";23413453]Mä oon miettinyt omalla kohdallani, kun on kaksi tyttöä ja molempien nimet alkaa A:lla. Entäs jos saadaan kolmas, niin onko senkin pakko alkaa aalla? Entä jos tulee neljäs, sit olis luontevaa, että kaksi ekaa olisi aalla ja kaksi vikaa vaikka jollain muulla. Mut eihän sitä voi vielä tietää tuleeko kolmannen jälkeen ikinä sitä neljättä, sit olis A, A ja vaikkapa K ...[/QUOTE]

Meidän perheessä H,A,A,A,E. :D

Kai mä nyt sen tiedän, ettei pakko ole :D Mieitn vaan tossa, että ihan kuin se kolmas olis eri sisarussarjaa tai että ne vaan sopis paremmin, jos olis samalla kirjaimella...joo tyhmästi ajateltu :laugh:

Me ollaan mun sisarusten kanssa T T ja M, kaksi ensimmäistä samalla alkukirjaimella kuin äiti ja nuorin samalla alkukirjaimella kuin isä.
Ja ihan samaa sisarusparvea ollaan kaiki kolme :)

Isäni perheessä kaikkien poikien nimet alkoivat samalla kirjaimella kuin isän nimi, ja tyttöjen taas samalla kirjaimella kuin äidin nimi. Ikinä ei tullut kysyttyä mummolta miksi olivat tällaiseen ratkaisuun päätyneet. Itse olemme miehen kanssa odotusaikana miettineet nimivaihtoehtoja, mutta toki lopullinen päätös on tehty vasta sen jälkeen kun lapsi on syntynyt. Minäkin koen, että silloin vasta tietää tuntuuko se etukäteen pohdittu nimi sopivalta juuri tälle lapselle.

Mutta jo toisen lapsen kohdalla koimme myös aiheelliseksi pohtia nimen yhteensopivuutta olemassa olevan sisaruksen nimen kanssa. Vaihtoehtojahan sisarussarjan nimien yhdistäväksi tekijäksi on toki lukematon määrä (alkukirjain, loppupääte, kansainväliset nimet, kalevalaiset nimet, raamatulliset nimet, minkä tahansa kirjan/elokuvan/tv-sarjan henkilöiden nimet...) Joku voi tietysti kokea tällaisen ikävällä tavalla rajoittavana, mutta itse näen että se on yksi tapa korostaa lasten kuulumista samaan perheeseen.

Mielenkiintoista olisi tietää, onkohan uusperheissä tullut näissä asioissa ristiriitatilanteita, jos kumpikin toivoisi yhteiselle lapselle omaan aikaisempaan sisarussarjaan yhteensopivaa nimeä?

Uusimmat

Yhteistyössä