Pohdintaa suomalaisista kirjailijoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *kirsi*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

*kirsi*

Jäsen
15.05.2013
314
0
16
Kauhistuin, kun huomasin, että mieluiten luen ruotsalaisten kirjailijoiden tuotoksia ja suurin osa suosikkikirjailijoistani on ruotsalaisia. Auttakaa vähän ja kertokaa niitä todella hyviä suomalaisia kirjailijoita. Itselle ei tule nyt just mieleen kuin

Anni Polva
Väinö Linna
Mika Waltari
Pirkko Saisio
Tuomas Kyrö (ehkä)

Olen pitänyt mm. Juha Itkosen, Katri Tapolan, Katja Kallion, Marisha Rasi-Koskisen,
Arto Salmisen, Anna-Leena Härkösen, Eve Hietamiehen kirjoista, sekä Riikka Pulkkisen uusimmasta kirjasta. (aiemmille en kamalasti syttynyt)

en tiedä kun en ole lukenut paljon mitään.
ja en edes tykkää siitä mitä luen, jos olen aloittanut, niin en jaksa lukea loppuun, kun tuntuu niin paskalta, ja tylsältä. aivan kuin olisivat nämä mieskirjailijat ylpeitä siitä että suoltavat tylsyyttä.
no waltarin sinuhehan ei ihan hirveän tylsä ole mutta ärsyttää siinäkin se maailmankuva että nainen on kiero ja herra itse on niin jalo, tai sinuhe siis. Kun ei se niin ole. todellisuudessa.
minkäs sille voi jos ei suomalaiset kirjat iske.
mun mielestä monika fagerholmin säihkenäyttämö on hyvä.
olen aloittanut vaikka mitä suomalaista mutta en jaksa loppuun kun tuntuu paskalta.

Olen pitänyt mm. Juha Itkosen, Katri Tapolan, Katja Kallion, Marisha Rasi-Koskisen,
Arto Salmisen, Anna-Leena Härkösen, Eve Hietamiehen kirjoista, sekä Riikka Pulkkisen uusimmasta kirjasta. (aiemmille en kamalasti syttynyt)

Nyt mulle taisi selvitä syy, miksi suomalaisia suosikkeja on niin vähän, olen lukenut heidän kirjojaan niin vähän. Tästä listasta olen lukenut vain Härkösen kirjoja. Hänen kirjoissaan on kyllä potentiaalia, osa on aivan hyviäkin, mutta ne henkilöhahmot ovat niin usein oman navan ympärillä pyörijöitä tai muuten vain palikoita, että pakkaan ärsyyntymään.

Löytyyhän noita hyviä, riippuu tietysti, millaisesta tyylistä tykkää. Mm. Sisko Istanmäki, Regina Rask, Reidar Palmgren, Heikki Hietamies, Eve Hietamies, Tuomas Kyrö ym ym. Dekkareita luen aika paljon, suosikkeja dekkaristeista Leena Lehtolainen, Seppo Jokinen, Tuula T. Matintupa, Reijo Mäki.

[QUOTE="jotain";28733919]Jari Tervo, Kari Hotakainen, Pelle Miljoona[/QUOTE]

ei, liian omahyväistä, suomalainen mieskirjailija on leuhka ja omahyväinen, kasvatuksensa tulos.

[QUOTE="joopasjoo";28733948]ei, liian omahyväistä, suomalainen mieskirjailija on leuhka ja omahyväinen, kasvatuksensa tulos.[/QUOTE]

Tuolla kuvauksella Reijo Mäki olis kuulunut tähän listaan, mutta ei kai se Tervo niin kamala ole, monesti aika hauskakin. "Meikäläisessä ei ole muuta jäykkää kuin käytös"

[QUOTE="joopasjoo";28733948]ei, liian omahyväistä, suomalainen mieskirjailija on leuhka ja omahyväinen, kasvatuksensa tulos.[/QUOTE]

Leuhkuudesta en tiä kun en herroja tunne, mutta kirjoittamistaan kirjoista oon pitänyt.

Tässä tulikin aika monta hyvää vinkkiä samalla seuraavaa kirjastokeikkaa ajatellen.

Ja siitä tyylistä, luen suurimmaksi osaksi viihdekirjoja laidasta laitaan. Kasvu- ja selviytymistarinoita ja dekkareita. Rakkausromaanit jäävät vähemmälle, kauhua en lue juuri ollenkaan fantasiaa vasta opettelen uudestaan.

Kjell Westötä ei taideta kelpuutaa tähän listaan, vai kelputtetaanko.

Tjaaa, suomenruotsalainen, olisko niillä oma sarjansa. Jos ajattelee vaikka Tove Janssonia, niin miellän hänet nimenomaan suomenruotsalaiseksi kirjailijaksi. Asteen verran on kulttuurieroa.

Vois olla aika mielenkiintoista lukea jotain saamelaiskirjailijan hengentuotetta. Huomaiskohan siinä kulttuurieroa.

Yhteistyössä