Pohdintaa lähihoitajan työstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Pienillä paikkakunnilla -kuten täällä- ei esim. vanhainkodissa lähihoitajan ja sairaan hoitajan työ eroa toisistaan mitenkään. Edes se sääntö ei pidä, ettei lähihoitaja voi jakaa ja annostella lääkkeitä, vaan ne puhuu ja sopii lääkärin kanssa vanhusten lääkityksestä, koska on mahdollista, ettei sairaanhoitajaa ole edes paikalla kokoaikaa. Pitäiskö näille lähihoitajille sitten maksaa sairaanhoitajan palkka?
Vai pitäsikö sairaanhoitajien palkka tiputtaa sinne lähihoitajan tasolle, kun kerran tekevät samaa työtä, nostelevat, kääntelevät, ruokkivat, siivoavat ja pesevät vanhuksia?
Ja mitäs tapahtuis sairaaloissa, jos lähihoitajat nostais samanlaisen metakan. Sairaanhoitajat vetoavat nyt korkeaan koulutukseensa, mutta lähihoitajat ja laitosapulaiset vois vedota siihe, että ilman heitä sairaalan toiminta tulis mahdottomaksi. Bakteerikanta nousis aika äkkiä sellaiseksi, että leikkaukset olis hengenvaarallisia ja sairaalabakteerit kukoistaisi eikä se niin kiva olis synnyttääkkään, jos edellisen synnyttäjän veriset rääppeet olis vielä lattialla. Vai ehtiskö nytkin ylityöllistetyt hoitajat sitten tekemään näiden vähemmän tärkeiden ihmisten työt?
Mun mielestä työn arvottaminen millään tavalla on aika mahdotonta. Yllätäävien ala-arvostettujen ammattlaisten lakko vois aika helposti pyöräyttää yhteiskunnan aika rajusti raiteiltaan ja nythän on niin, että jos TEHY saa kiristämällä tahtonsa läpi, tulee kyllä muut matalapalkkaiset ja ala-arvostetut alat lähtemään perässä. tässä on kyse myös yhteiskuntajärjestyksen säilyttämisestä..

Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
mä kannatan työn vaativuuden arviointia. se on jo hussissa käytössä. esim tuntuu kohtuuttomalta että teho-osaston ja vanhainkodin sairaanhoitajan palkka on niin samaa luokkaa.

Minäkin kannatan tuota, tosin siitä oli tässä aiemmin ennen näitä muita tapetilla olevia puheita ettei ole työnantajalla mitään intressejä työn vaativuuden arviointiin, koska maksaa ihan liian vähän palkkaa työn vaativuuteen nähden ja joutuis sellaisen arvioinnin jälkeen tarkistamaan palkkoja.

Ap:lle vielä vastaukseni.. tulevaisuus tulee olemaan aivan varmasti jotain muuta kuin sitä iänikuista nöyrtymistä kutsumustyötä hokien, kyllä muutkin tulee perässä ja sopii tullakin.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Superin piti lähteä mukaan matalapakkojen lakkoon, mutta se teki oharit. Nyt olis jo sopimus varmasti jo tehty ja lakkoa ei olis.

En ole ite seurannu kauheasti, mut tänään kuulin ihmiseltä, jota asia koskee, että super "tyytyi" 15% korotukseen, joka siis on kuitenkin hyvä, eikä TEHYkään kiellä, etteikö 15% olis hyvä, mutta kun ne haluaa, että sairaanhoitajien ja perushoitajien välinen palkkero kasvaa ja siksi pitää saada enemmän. Jos super olis tyytyny 10% TEHY tyytyis siihen 15, mutta tää on siis kuulopuhetta alan ihmiseltä, ite en oo jaksanu asiaa kauheasti seurata, kun suoraan sanoen ei jaksa kiinnostaa normaalisti, Nyt vaan on aikaa miettiä tämmöistäkin :D

mä kannatan työn vaativuuden arviointia. se on jo hussissa käytössä. esim tuntuu kohtuuttomalta että teho-osaston ja vanhainkodin sairaanhoitajan palkka on niin samaa luokkaa.

Tää on kyllä totta. Mutta vaikea käytännössä toteuttaa, sehän vaatis työpaikka kohtaisia sopimuksia. Mut tavallaan ajoin tätä tuossa takaa, että ei kai se pelkkä ammattinimike ole oleellinen asia, jos samaa työtä tehdään, eli tosiaan, pitäskö sen sh:n palkka laskea sinne perushoitajan tasolle vai perushoitajan nostaa sairaanhoitajan tasolle, jos samassa työpaikassa tehdään käytännössä samaa työtä?

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:

Minäkin kannatan tuota, tosin siitä oli tässä aiemmin ennen näitä muita tapetilla olevia puheita ettei ole työnantajalla mitään intressejä työn vaativuuden arviointiin, koska maksaa ihan liian vähän palkkaa työn vaativuuteen nähden ja joutuis sellaisen arvioinnin jälkeen tarkistamaan palkkoja.

Ap:lle vielä vastaukseni.. tulevaisuus tulee olemaan aivan varmasti jotain muuta kuin sitä iänikuista nöyrtymistä kutsumustyötä hokien, kyllä muutkin tulee perässä ja sopii tullakin.

Toisaalta kyllä, mutta millä se rahoitetaan, jos yhtäkkiä kaikki, jotka kokevat tekevänsä palkkaustaan arvokkaampaa työtä, menis lakkoon? Loppujenlopuksi, mä en tiedä, millä perusteella se edes pitäis ratkaista, minkä arvoista kenenkin työ on, kun kuitenkin lähes kaikki ammatit on sellasia -ja itseasiassa ne näkymättömät paskaduunite usein eniten- että kukaan ei huomaa kun ne tehdään, mutta syntyis kaaos, jos ne jätettäis tekemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Toisaalta kyllä, mutta millä se rahoitetaan, jos yhtäkkiä kaikki, jotka kokevat tekevänsä palkkaustaan arvokkaampaa työtä, menis lakkoon? Loppujenlopuksi, mä en tiedä, millä perusteella se edes pitäis ratkaista, minkä arvoista kenenkin työ on, kun kuitenkin lähes kaikki ammatit on sellasia -ja itseasiassa ne näkymättömät paskaduunite usein eniten- että kukaan ei huomaa kun ne tehdään, mutta syntyis kaaos, jos ne jätettäis tekemättä.

Puretaan nykyinen systeemi ja luodaan uusi joka toimii nyky-yhteiskunnassa paremmin. Kyllä rahaa aina jossakin on, se miten sitä mihinkin ohjataan mättää.. ja valtiomme tässä meitä useimmiten ihan kaikessa pettää, se luo ihan jokaisesta turhuudesta pakotteita kunnille ja tarjoaa kuitenkin valtionapuaan vain hetken, lopulta vaatii ja velvoittaa kuntiaan. Lisäksi valtiomme halveksii kuntia, haluaa vain, että yhdistellään kuntia, se ei mun käsitykseen oikein aina mahdu, että miten valtio voi inhota omia kansalaisiaan??????? Sillä niiden etua se ei ainakaan useinkaan aja. Että kyllä terveydenhuollonkin voisi hoitaa laadukkaasti erilaisella maksutavalla, australialainen sukulaiseni sanoi jo viitisen vuotta sitten, että tämä teidän systeeminne kaatuu omaan erinomaisuuteensa ihan piakkoin. Kuinka oikeassa hän olikaan!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Puretaan nykyinen systeemi ja luodaan uusi joka toimii nyky-yhteiskunnassa paremmin. Kyllä rahaa aina jossakin on, se miten sitä mihinkin ohjataan mättää.. ja valtiomme tässä meitä useimmiten ihan kaikessa pettää, se luo ihan jokaisesta turhuudesta pakotteita kunnille ja tarjoaa kuitenkin valtionapuaan vain hetken, lopulta vaatii ja velvoittaa kuntiaan. Lisäksi valtiomme halveksii kuntia, haluaa vain, että yhdistellään kuntia, se ei mun käsitykseen oikein aina mahdu, että miten valtio voi inhota omia kansalaisiaan??????? Sillä niiden etua se ei ainakaan useinkaan aja. Että kyllä terveydenhuollonkin voisi hoitaa laadukkaasti erilaisella maksutavalla, australialainen sukulaiseni sanoi jo viitisen vuotta sitten, että tämä teidän systeeminne kaatuu omaan erinomaisuuteensa ihan piakkoin. Kuinka oikeassa hän olikaan!

Totta varmasti tuokin. Pieni asia yhteiskunnan rahankäytöstä, mutta mättää muo suunnattomasti lähinnä periaatteen takia: KELAsta saattaa tulla samana päivänä samalle ihmiselle monta kirjettä ja kaikki eri kuorissa, samoin kun verotoimistosta. Jotenkin älytöntä byrokratiaa, jos samasta paikasta samalle ihmiselle tulevaa postia ei saada yhteen kuoreen. Siellä byrokratian rattaissahan sitä rahaa palaa...joskus sain jonkun ryhtiunaallisen 4 markan -siis todellakin MARKAN-päivärahan, kun puolison tulot vaikutti työttömyyskorvaukseen, ja monesti ajattelin, että sen saamiseen kuluu kyllä yhteiskunnan varoja montakertaa sen päivärahan verran, kyllä se niin suuren ja byrokraattisen paperityön takana oli!

Tehyyn voi kuulua koulutettu sairaanhoitaja, lähihoitaja, fysioterapeutti,röntgenhoitaja, laboratoriohoitaja,lastenhoitaja, hammashoitaja, lääkintävahtimestari, mielenterveyshoitaja jne kaikkia ammattinimikkeitä en muista, kenties!

nyt puhutaan peruspalkoista joihin ollaan korotusta hakemassa, se että eri paikoissa tehdään vaativuudeltaan eritasoisia töitä korvataan henkilökohtaisilla palkanosilla työnvaativuuden mukaan. tämä pitäisi olla kaikissa sairaanhoitopiireissä jo valmiina edellisen sopimuksen puitteissa maksettiin jo näitä henk.koht.lisiä

Valtio olemme ME. Me taas olemme valinneet ihmiset jotka päättävät isoista asioista puolestamme, luvaten ennen vaaleja yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Sama myös paikallistasolla, kunnissa ja kaupungeissa. Jos haluataan muutosta, ni äänestämään tai itse alettava ehdokkaaksi.

Ite ole vanhuspuolen sh ja olen törmännyt usein tähän luuloon, että mun ei tarvi osata yhtään mitään sh:n juttuja, kun hoidan vanhuksia. Mutta miettikääpäs, vanhuksilla on yleensä monia eri sairauksia ja lääkkeitäkin saattaa mennä kymmenkuntaa eriä ja siinä saaakin miettiä ,jos tulee esim. joku "kohtaus", että mistähän tämä johtuu; sairauksista vai kentieskö lääkkeitten yhteisvaikutuksesta tms. Ja olet aina yksin sairaanhoitajana vuorossa, jolla vastuu osastosta ja kylläpä ne perushoitajat vain tulevat kysymään sh:lta mitä tehdä ongelmatilanteissa eivätkä itse tee päätöksiä. Ja lääkäriähän ei ole talossa muulloin, kuin kerran viikossa käy kierrolla. Eli esim kuolemantapauksissa joku takatakapäivystäjä voi kuolemaa seuraavana päivänä käydä toteamassa kylmiössä kuolleeksi! Että sellasta, ei se niin helppoa ole vanhuspuolellakaan. Ja sydämmellisesti tervetuloa vanhuspuolelle töihin, sillä siellä on kova pula työntekijöistä ja vain pahenee kokoajan!!

Yhteistyössä