Pohdintaa häälahjoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on

Vieras
Meillä olisi ensi viikonloppuna häät,mutta lahja mietityttää.
Eli tunnemme hääparin hyvin,on lähisukulainen :)
Hääkutsussa maninta rahatoiveesta mutta saa kuulemma muutakin tuoda.

Ehdotin jos ostaisin sellaisen ison valokuvakehyksen jonka saa seinälle ja siihen saa kaiverrettua hääparin nimet ja päivämäärän:)
olisi mielestäni kiva muisto ja sellainen jota ei itse tule kuitenkaan ostettua jos lahjaksi ei saa ;)
Ja mitä luultavammin jokainen kuitenkin se hääkuvansa seinälle laittaa :)

Morsian sanoi että he eivät huoli mitään roskaa,
kun kerroin mitä minulla oli mielessä
:( olisimpa pitänyt suuni kiinne.

Nyt kun luin suomi24 häälahja osiota niin siellä oli jokunen kiukkunen morsian laittanutkin että eikö vieraat voisi sitä rahaa tuoda jos näin kutsussa maininta ja raivosi että turha tulla selittämään että jokainen saa itse tuoda lahjaksi mitä haluaa.
Vastaavia kirjoituksia siis oli paljon :(
Vieraita oli haukuttu ihan julkisestikin :(

Eli onko nykyään hääkutsun raha 'pyyntö' ennemminkin käsky?

Ihan aikuisten oikeesti:
älä osta mitään seinälle laitettavaa valokuvakehystä. Kuka ihme sellaisen haluaisi seinälleen laittaa?
Jos toive on, että ei krääsää, niin älä osta sitä krääsää. Kyllä maailmassa on tarpeetonta tavaraa ihan riittämiin.

Alkuperäinen kirjoittaja miten on:

Ihan pakko vielä jatkaa...

Itse en taida tuntea ketään, kenellä on hääkuva seinällä...

Meillä sellainen on kyllä esillä, lipaston päällä. Mutta ei seinällä.

Kai tähän liittyy sitten sekin että kehystetään hääkimppu seinälle? Yöks.

Meillä on hääkuva seinällä, mutta en kyllä haluaisi siihen mitään nimiä ja kaiverruksia. Morsiamen kanta taisi jo tulla selväksi. Se maininta "saa muutakin tuoda" on varmaan vaan velvollisuudesta laitettu, kun jotkut eivät periaatteesta anna rahaa lahjaksi. Mutta on aika selvää jo, että paljonko niitä muita lahjoja tullaan arvostamaan. :(

Meillä myös ois häät ens vkloppuna, ei kylläkään olla menossa..mutta lahja silti laitetaan. Toiveena oli heillä raha. Me laitamme rahaa ja valokuvakehyksen. Minusta kaunis keraaminen kehys.:) Me saatiin samanlainen häälahjaksi ja minusta se on todella kaunis.:)

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Kyllä meillä on hääkuva seinällä kuten myös hääkimppu.:) Enkä ole minä ketään sellaista tavannut kellä ei näin olisi! :)

Jonkun tunnetun ihmisen pitäisi ihanjulkisesti ärähtää, että mihinkään kutsuun ei ole kohteliasta laittaa minkäänlaisia lahjatoiveita! Ne kuuluu kertoa muussa yhteydessä.

Kuuntelin vähän aikaa sitten kun eräs tuttu kertoi kuinka he olivat toivoneet "nimenomaan rahaa ja siiten se yksi pelle toi meille pyyhkeet. Ja vielä punaisen ja sinisen, kun meillä kaikki pyyhkeet on valkoisia." Onneksi emme ole niin läheisiä että meitä olisi kutsuttu. Mies oli sitten "kelpuuttanut" ne töihin varapyyhkeiksi.

No itse ainakin pidän siitä että saimme muutakin kun rahaa,
minusta on mukava tulla kotiin kun tiedän että eteisen avainnaulakon on kummisetä itse tehnyt ja on kuin tehty meidän eteisen :)
Samoin minusta on mukava pääsiäisenä laittaa pentikin vaaleanvihreä keväinen kaitaliina pöydälleni vaikka ei muuten kyseistä väri meillä olekkaan,
ja samalla tulee ne ihana hää muistot mieleeni ym...

Jos kerran ehdotukseni ei kelpaa ja luokitellaan roskaksi niin luultavammin menen sitten kauppaan ja ostan kasan roskapusseja :laugh:

Mulla on hääkimppu kehystettynä. Ja myös tytön kastekranssi. :D

toi on niin ärsyttävää.. laitetetaan kutsuun "toive", koska ei suoraan kehdata sanoa että me halutaan teiltä vaan mahdollisimman paljon rahaa ja muu ei kiinnosta! :(

Kun mennään mieheni kanssa naimisiin, me laitetaan toive, että rahaa häämatkaa varten. :) Ja se on todellakin ainoastaan toive! Raha on siitä helppo, että kun vuosia ollaan oltu yhdessä, niin aika vaikea olisi alkaa listaa väsäämään toivotuista tavaroista. En kuitenkaan toivo, että kaikki antaisivat rahaa, vaan olisi kivaa jos joku ajattelisi samalla lailla kuin sinä ja antaisi jotain henkilökohtaisempaa. Raha kuitenkin häviää, mutta esineet jättävät pysyvät muistot. :)

Meilläpä onkin! :heart:

Ja tunnen MONTA muutakin, joilla on!

Meilläkin on hääkuva seinällä samoin minä taas en kyllä tunne tai tiedä tai ole edes kylässä kenelläkään käynyt kenellä ei oma hääkuva olisi esillä..

mutta makunsa kullakin ja tosiaan jos ei arvosta avioliittoaan sen vertaa että kuvaa voisi esilä pitää vaan pidetään se piilossa piirongin laatikon perällä :(
surullista.

Mutta ei siinä,
morsiamen kanta tuli selväksi eli kehystä en siis sinne vie.
Harmi vaan kun raha on ainut jota arvostetaan ja pidetään ainoana oikeana lahjana,
uskon että näillekin kun ikää tulee aletaan arvostamaan sitä että joku muisto jää elämän tärkeistä juhlista muukin kuin pankkitilille tippuneet eurot.

Itse kun aikuisena menin naimisiin, en kaivannut sen paremmin rahaa kuin tavaraakaan eli mitään listoja ei ollut. Kaikki lahjat, joita saimme, sattuivat olemaan mieluisia ja jokainen on arvokas muisto häistämme ja siitä ihmisestä, joka halusi häitämme huomioida. Raha olisi ollut niin persoonatonta... Mutta meidän elämäntilanne oli tämä. Voiko joku sanoa jonkun lahjaa "roskaksi"? Ovatko ihmiset niin piloille hemmoteltuja ja epäempaattisen materialisteja kuin tästäkin ketjusta osan kohdalla ilmenee? En tajua! Itse olen opettanut lapsiani kiittämään ja arvostamaan kaikkia saamiaan lahjoja ja kohtelemaan niitä kunnioittavasti - sekä aina kiittämään tarvittaessa puhelimitsekin jälkikäteen.

Ei kai häät ole lahjoja varten? Miksi lahjoista on tullut pakkomielle, miksi ylipäätään pitää viedä lahjoja? Tai miksi halutaan rahaa? Siksikö, että hääparit voi rahalla kattaa häistä aiheutuneet kulut, ts. vieraat maksavat itse osallistumisensa ja syömisensä?
Törkeää!

Mä vien ainakin mitä haluan ja jos ei hääparille kelpaa, niin voin ottaa sen takaisinkin ja pitää omanani. Miksei arvosteta sitä mitä on annettu?

Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
Ap, kerropa miksi et voi antaa rahalahjaa niinkuin kutsussa on toivottu?

Raha on minusta täysin kylmä ja mielikuvitukseton lahja.
Ja tiedän että heille ei nyt juuri kukaan muuta ole tuomassakaankuin rahaa,
eli ajatuksena oli jos heille jäisi häistään muukin muisto kuin valokuvat ja se pankkitilin tiliote.
Siksi ajattelin jos jotkin tavaraa antaisin :) vaan kaikki on roskaa :( Alkaa oikeasti ideat kallistumaan sen roskapussi rullan kannalle.

Meille ei tule mitään lahjatoivetta, ei kutsuun eikä juhlainfoonkaan. Minusta se on tökeröä enkä halua sellaista.

Mutta ap:n tapauksessa laittaisin rahaa mieluummin kuin valokuvakehyksen, sillä sellaisen ihmiset yleensä haluavat itse valita.

Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:

Kyllä meillä on hääkuva seinällä kuten myös hääkimppu.:) Enkä ole minä ketään sellaista tavannut kellä ei näin olisi! :)

Se on varmaan kiinni ystäväpiiristä. Minä taas en tunne ketään, jolla olisi kuva seinällä. Useammalla löytyy kuva hyllystä. Muutamassa asuntonäyttelyssä olen kyllä nähnyt hääkuvan kehyksissä sängyn päälle, mikä on minusta tosi kammottavaa. En tosiaankaan suosittele noita kehyksiä lahjaksi, enkä yhtään ihmettele reaktiota. Muutenkin minusta seinälle ripustettavia lahjoja kannattaa harkita useampaan kertaan ennen hankkimista.

Alkuperäinen kirjoittaja The lost moon of Poosh:
Meille ei tule mitään lahjatoivetta, ei kutsuun eikä juhlainfoonkaan. Minusta se on tökeröä enkä halua sellaista.

Mutta ap:n tapauksessa laittaisin rahaa mieluummin kuin valokuvakehyksen, sillä sellaisen ihmiset yleensä haluavat itse valita.

Ehdotin heille tai morsiamelle jos annan lahjakortin kyseiseen liikkeeseen niin
kommetti oli sitä luokkaa
'saakohan sen muutettua rahaksi'

Ja toiseksi,
en usko että oikein kunnon hääkehystä kukaan itse itselleen ostaa,kyllä se monella on ihan perus kehyksissä tai jos ei ole niin mitä luultavammin se on lahjaksi saatu.

Mutta johonkin se rahakin käytetään ja todellakaan en heille rahaa anna kun sitä nin tökerön kovasti kiukutaan :D
Taidan antaa sen lahjakortin muodossa kuitenkin tuonne liikkeeseen jossa laajin valikoima,maksakoot sillä sitten vaikka sen vihkisormuksen kun kerran nuukailla täytyy :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[

Se on varmaan kiinni ystäväpiiristä. Minä taas en tunne ketään, jolla olisi kuva seinällä. Useammalla löytyy kuva hyllystä. Muutamassa asuntonäyttelyssä olen kyllä nähnyt hääkuvan kehyksissä sängyn päälle, mikä on minusta tosi kammottavaa. En tosiaankaan suosittele noita kehyksiä lahjaksi, enkä yhtään ihmettele reaktiota. Muutenkin minusta seinälle ripustettavia lahjoja kannattaa harkita useampaan kertaan ennen hankkimista.
[/quote]

Munkin mielestä se olis makkarissa tosi hirveä. Jotenkin tuntuu siltä, et jos kävis niin, et toinen tulis kotiin pettämään, ni sit sillä pettämiskumppanilla (siis sillä vieraalla) olis vielä viimeinen tilaisuus perua koko homma.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja The lost moon of Poosh:
Ja toiseksi,
en usko että oikein kunnon hääkehystä kukaan itse itselleen ostaa,kyllä se monella on ihan perus kehyksissä tai jos ei ole niin mitä luultavammin se on lahjaksi saatu.

Mutta johonkin se rahakin käytetään ja todellakaan en heille rahaa anna kun sitä nin tökerön kovasti kiukutaan :D
Taidan antaa sen lahjakortin muodossa kuitenkin tuonne liikkeeseen jossa laajin valikoima,maksakoot sillä sitten vaikka sen vihkisormuksen kun kerran nuukailla täytyy :D

Edelleenkään kaikki ei halua sitä hääkuvaa seinälle. Ja mikä sitten on kenenkin mielestä "ihan peruskehys"?.Monet "peruskehykset" on paljon paremman näköisiä kuin joku korni varta vasten tehty hääkehys.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Munkin mielestä se olis makkarissa tosi hirveä. Jotenkin tuntuu siltä, et jos kävis niin, et toinen tulis kotiin pettämään, ni sit sillä pettämiskumppanilla (siis sillä vieraalla) olis vielä viimeinen tilaisuus perua koko homma.

Eli parempi olisi vaika kehystetty taulu jossa lukee:

"vieras,
ole kuin kotonasi minun vuoteessani, toivottavasti nautit talon antimista"

Yhteistyössä