Pohdintaa asuntokaupasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Myytiin oma asunto joku aika sitten.Ollaan etsitty sitä omaa ja oikeaa kotia jonkun aikaa. Olen huomannut, että jotkut kiinteistövälittäjät vähät välittävät selvittää myytävän kohteen perusjuttuja (kuten lämmitysjärjestelmä, edellisten omistajien määrä yms.). Tietty asiaan vaikuttaa varmaan se, että kohde on ns. kuuma eli menee hetimiten kaupaksi.

Itse ainakin kiinteistövälittäjänä koittaisin selvittää kaikki perusjutut, jotka sitten olisi mahdollisella ostajaehdokkaalla saatavilla. Meidän oma talo meni aika nopeasti kaupaksi ja kiinteistövälittäjä haastatteli meidät perusteellisesti, lisäksi kasasimme vielä kattavan paketin mahdollista ostajaehdokasta varten. Kuntotarkastus oli tehty jo ennakkoon, jotta siihenkin pääsi tutustumaan saman tien.

Ilmeisesti osa ihmisistä ostaa talon parin silmäyksen perusteella...ihmettelen vain, että miten voidaan noin sinisilmäisesti luottaa talon kuntoon...voihan se olla, että olen saanut vain väärän kuvan, mutta okt:n ostamisessa on ostajallakin aika iso selonottovelvollisuus. Itse en enää luota täysin kiinteistövälittäjiin (kuin tiettyihin, jotka tiedän ammatilaisiksi). Soitan monesti kuntaankin itse ja selvitän kaavoitustilanteen yms.

Meilläkin kaveripiirissä kävi ikävä tapaus, kun nuoripari osti talon ilman kunnollista kuntotarkastusta (luottivat kiinteistövälittäjän ja omistajan sanaan sinisilmäisesti) ja kuinkas ollakkaan emäntä alkoi oireilemaan jonkin ajan kuluttua...talosta paljastui mittava homevaurio...tietty sovittelivat, mutta rahallisesti eivät saaneet läheskään oikean suuruista korvausta...

Eihän se tietysti minua pitäisi heilauttaa, mitä ja minkäkuntoista ihmiset ostavat...Mutta pitäkää puolenne ja selvittäkää tarkoin, ettei tule vastaan ikäviä yllätyksiä. Itse olen varmaan extrapessimisti, mutta siitäkin on joissain tilanteessa jopa hyötyä :whistle: :D

Joo, no me rakensimme oman pienen talon, osaksi juuri sen vuoksi, että kiinteistönvälittäjät eivät osaa kertoa mitään vanhemmista taloista. Ja uudempiin meilllä ei ollut minkäänlaisia taloudelisia mahdollisuuksia.

Ja toinen ja tärkeämpi syy tietysti oli säästää rahaa tekemällä itse. Täällä kun kerrostalokolmiotkin maksavat enemmän kuin edullinen talo. Älvsbynhän saa jo 100 000 ja meilläkin kustannusarvio oli vain jonkin verran enemmän.

No me esimerkiksi ostimme talomme tarkoituksena rempata se päältä ja sisältä lattiasta kattoon.

Ei siinä pahemmin kuntoa kyselty, kun oltiin vain "rungon ja liittymien ja tontin" ostossa.

(toki se näkyi myös alhaisena kauppahintana)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 15:23 Töllin Ruusa kirjoitti:
No me esimerkiksi ostimme talomme tarkoituksena rempata se päältä ja sisältä lattiasta kattoon.

Ei siinä pahemmin kuntoa kyselty, kun oltiin vain "rungon ja liittymien ja tontin" ostossa.

(toki se näkyi myös alhaisena kauppahintana)

No, se onkin vähän eri asia, mutta jos talolla on lähemmäs 200000 euroa hinta (eli ei pääkaupunkiseudun, Treen yms. alueista kysymys), niin ainakin meikäläistä kiinnostaa talon remonttihistoria yms. aika lailla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 15:21 vieras kirjoitti:
Joo, no me rakensimme oman pienen talon, osaksi juuri sen vuoksi, että kiinteistönvälittäjät eivät osaa kertoa mitään vanhemmista taloista. Ja uudempiin meilllä ei ollut minkäänlaisia taloudelisia mahdollisuuksia.

Ja toinen ja tärkeämpi syy tietysti oli säästää rahaa tekemällä itse. Täällä kun kerrostalokolmiotkin maksavat enemmän kuin edullinen talo. Älvsbynhän saa jo 100 000 ja meilläkin kustannusarvio oli vain jonkin verran enemmän.
No ei täällä saa vanhaakaan taloa alle 160 000 euron, vaikka kyseessä olisi talo, josta välittäjä ei osaa sanoa, joutuuko purkaa koko talon, esim. onko rintamamiestalon alakerta kosteusvaurioinen vai onko koko talo...

kai se tontti maksaa jo sitten 160 000. Hassua, kun täällä on kuitenkin myös halvempia kaupungin tontteja. (25 000)

Myyjällähän se vastuu on, joten aika idioottimaisia nuo kaverisi, kun eivät ole esimerkiksi kaupan purkua vaatineet.
Me ostimme tämän asunnon yhdellä vilkaisulla. :D
Jos jotain on rakenteissa, taloyhtiö vastaa. Tämä onkin rivitaloasunto.

Myyjällähän se vastuu on, joten aika idioottimaisia nuo kaverisi, kun eivät ole esimerkiksi kaupan purkua vaatineet.
Tai siis yhden käyntikerran perusteella.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 15:30 Vieras kirjoitti:
Tai siis yhden käyntikerran perusteella.

Myös ostajalla on selonottovelvollisuus ja tässäkin tapauksessa riideltyään/soviteltuaan aikansa asiantuntijoiden mukaan oli sellaisia selviä merkkejä myös, jotka ostajan olisi pitänyt havaita itse...Rivitalon ostaminen on hiukkasen eri asia kuin omakotitalon. Siitä voit ottaa itsekin selvää lukemalla kiinteistön kaupasta!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 15:34 vieras kirjoitti:
Rivitalon ostaminen on hiukkasen eri asia kuin omakotitalon. Siitä voit ottaa itsekin selvää lukemalla kiinteistön kaupasta!

Kyllä mä nyt sen tajuan, mutta tässä oli kyse asuntokaupoista. Olisit laittanut kiinteistökaupasta, niin oisin tiennyt ettei tähän saa muut vastata...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 15:39 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 15:34 vieras kirjoitti:
Rivitalon ostaminen on hiukkasen eri asia kuin omakotitalon. Siitä voit ottaa itsekin selvää lukemalla kiinteistön kaupasta!

Kyllä mä nyt sen tajuan, mutta tässä oli kyse asuntokaupoista. Olisit laittanut kiinteistökaupasta, niin oisin tiennyt ettei tähän saa muut vastata...

Sorry, otsikko oli huonosti muotoiltu, mutta tekstistä se kävi aika selvästi esille, että puhuin okt-kaupasta. Älä hikeenny turhasta.

Yhteistyössä