PMS vai vaihdevuodet???

• Viestiketjun aloittaja 42v
  • Ensimmäinen viesti
42v
Viime vuosina olen huomannut, että pari viikkoa ennen kuukautisia olen aikatavalla masentunut ja ahdistunut, olo on vetämätön.
Myös muutaman kerran olen yöllä herännyt ensin mielettömään horkkaan ja paleluun, aamuyön tunteina yöpaita on ollut likomärkä.
Kk- kierto on kuitenkin ihan yhtä säännöllinen kuin ennenkin.

Pahinta on nykyisin tämä ahdistus joka meinaa muuttua paniikiksi jos jään yksin oloani miettimään.
Henkeä ahdistaa jo pelkästään kevään korvilla iskevä nenän tukkoisuus mutta myös juuri paniikkikin.

Kaapissa on ammoisina aikoina saamani Xanor resepti. Voisikohan siitä olla hyötyä pahimpina päivinä, ettei ihan lamaantuisi?

Miten te muut, armaat kanssasisaret hoidatte omituisia oireitanne?

45-vuotta
Mä olin jotakin sun ikänen kun mulla tuli ekat oireet, sitten 43-vuotiaana alko kuukautiset reistailla oikein kunnolla. Sitten sisäinen levottomuus, alakulo, unettomuus, hikoilu, tykytykset, kaikki mahdollinen. Itse luulin että nyt on rouva seonnut, mutta gyne vahvisti että premeno on alkanut. Suositteli, femostonia 3-kuukautta. EN kuitenkaan halunnut söin sitten Terolut keltarauhashormoonia kuukautisia tasaamaan 8 kk:tta, mutta siitä masennuin entisestäni joten lopetin sen. Nyt olen toistaiseksi pärjännyt B vitamiineilla , kalaöljyllä, magnesiumilla ja koska urheilen paljon käytän myös glutamiinia joka ehkäisee mm:ssa ylirasitustilaa. Olot on kyllä kuukautisten aikaan aivan kauheat,päätä puristaa kuin panta päässä masentaa, väsyttää energia vajetta ym ym. olo jatkuu noin reilun viikon kuukautisten jälkeenkin, sitten taas normalisoituu. Että katsotaan joko kohta tarvitaan yhdistelmää, äitini kyllä sairastui rintasyöpään, mutta vasta 82-vuotiaana. (söi aikanaan yhdistelmähormooneita)

42v
Kiitos vinkeistä. Taidan kokeilla tuota kalaöljyä ja B-vitamiineja tässä ensihätään.
Minäkään en mielelläni hormoonihoitoihin alkaisi...ainakaan ihan vielä. Kokemuksesta tiedän, että olen hirveän herkkä hormooniheitoille (esim. e-pillereiden aikaansaamat sekä raskaus ja synnytys aikoinaan). Pelkään vähän että joku hormoonikorvaushoito vaikuttaisi heti itkettävästi ja kehittäisi paniikkia ja ahdistusta.
Varmaan tällaiseen pelkoon moni sanoisi, että eihän sitä tiedä ennenkuin kokeilee. No niinpä tietysti, mutta on aika vaikeaa kulkea töissä jos mieli kuohuu ja itkettää tavallista reippaammin.

Joskus olen ottanut yömyssyksi lasin tai pari viiniä, että nukuttaisi paremmin. Nykyään ei uskalla moista edes ajatella, sillä tuntuu että kaikenlaiset yölliset tuntemukset vain voimistuvat alkojuomilla.

Voisitko suositella jotain kalaöljy- ja b-vitamiinimerkkiä, jotka itse olet hyväksi havainnut?

mape
Mulla kans alkoi samanlaisia oireita ja kävin tk:ssa jossa lekuri vain totes että ei ole kyse vaihtareista. Mutta hieman myöhemmin sitten löysin tietoa siitä että PMS oireet voi juuri ennen vaihtareita mennä aivan mahdottomaksi ja tämä tieto kyllä helpotti suuresti, kun ei tarvinnu pohtii onko tulossa hulluks vai ei, nyt valvookin paljon paremmalla mielellä, kun tietää syyn!!

rina
Mulla myös oli ikävät PMS oireet ja 46v. alkoi öisin enemmän valvottaa ja hikoiluttaa. Alotin hormoonikorvaushoidon vaikka kuukautiset oli ennallaan. (Aina ollu vähän epäsäännölliset). Oireet hävis vajaassa parissa viikossa ja mieliala on ihan eri luokkaa. Suvussa ei tosin ole rintasyöpää. En oikein jaksa huonoa oloa ja kärsimyksiäkään jos mahd. miedoilla hormoonivalmisteilla voi asian korjata. Nyt on mennyt 8 kk eikä ole huonoja oloja pahemmin ollut.

nainen 45v
Alkuperäinen kirjoittaja 42v:
Kiitos vinkeistä. Taidan kokeilla tuota kalaöljyä ja B-vitamiineja tässä ensihätään.
Minäkään en mielelläni hormoonihoitoihin alkaisi...ainakaan ihan vielä. Kokemuksesta tiedän, että olen hirveän herkkä hormooniheitoille (esim. e-pillereiden aikaansaamat sekä raskaus ja synnytys aikoinaan). Pelkään vähän että joku hormoonikorvaushoito vaikuttaisi heti itkettävästi ja kehittäisi paniikkia ja ahdistusta.
Varmaan tällaiseen pelkoon moni sanoisi, että eihän sitä tiedä ennenkuin kokeilee. No niinpä tietysti, mutta on aika vaikeaa kulkea töissä jos mieli kuohuu ja itkettää tavallista reippaammin.

Joskus olen ottanut yömyssyksi lasin tai pari viiniä, että nukuttaisi paremmin. Nykyään ei uskalla moista edes ajatella, sillä tuntuu että kaikenlaiset yölliset tuntemukset vain voimistuvat alkojuomilla.

Voisitko suositella jotain kalaöljy- ja b-vitamiinimerkkiä, jotka itse olet hyväksi havainnut?
No itselläni on käytössä Omega 3 kalaöljy, vahva B vitamiini, niitä on niin paljon erilaisia valmisteita, hintaluokkakin on omaansa. itse vaihtelen eri valmisteita, mutta B6 vitamiini pitäisi löytyä. Magnesium 350mg iltaisin auttaa lihasvaivoihin, tykytyksiin ja hermostoon, nukkuu paremmin.

nainen 45v
Alkuperäinen kirjoittaja nainen 45v:
Alkuperäinen kirjoittaja 42v:

No itselläni on käytössä Omega 3 kalaöljy, vahva B vitamiini, niitä on niin paljon erilaisia valmisteita, hintaluokkakin on omaansa. itse vaihtelen eri valmisteita, mutta B6 vitamiini pitäisi löytyä. Magnesium 350mg iltaisin auttaa lihasvaivoihin, tykytyksiin ja hermostoon, nukkuu paremmin.
Lisäyksenä monivitamiini missä on kaikki hivenaineet ja kalsium. (Mivi Total plus liuoksena on paras)

Yhteistyössä