PMS vaan pahenee, mikä avuksi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voii tätä eloa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voii tätä eloa

Vieras
Kohtalotovereita? Lasten syntymän jälkeen on tullut aivan kamalat PMS oireet, lähinnä mielialaan ja keskittymiskykyyn vaikuttavat. Alkaa aina vähitellen ovulaation jälkeen ottaa kaikki asiat päähän ja viikkoa ennen menkkoja tulee sitten masentuneisuus ja vihanpuuskat, paria päivää ennen menkkoja älytön väsymys eikä mistään tulee mitään, toimintakyky menee. Ja silloin aina tulee itku, että kuinka elämä voi olla näin hirveää. Elämä menkkojen alkamisen jälkeen on kivaa ja onnellistakin..! Siksi en usko että olisi masennuksesta kyse. Onko kukaan löytänyt apua PMS oireisiin jostain?

Tuttu juttu. Mulla auttaa mäkikuismauute. Ainoa haittapuoli on auringonvalolle herkistyminen, paloin viime kesänä pahasti kun käytin mäkikuismaa. Toisaalta olen muutenkin aika herkkä palamaan, en tiedä onko sillä kaikkiin yhtä voimakas vaikutus.
Yritä muistuttaa itselles, että se alakuloisuus on vain sitä PMS:ää. Kuulostaa ehkä typerältä, mutta mä olen oppinut hallitsemaan sitä tällä tavalla. Ja kahvinjuontia kannattaa vähentää PMS-päivinä.

Luontaistuotteita kohtaan hieman epäilyä, mutta kohta valmis kokeilemaan mitä vaan! Käytätkö mäkikuismaa jatkuvasti vai osan kuukaudesta? Onko kallista? Kahvia en juokaan ollenkaan.

Länsimainen ruokavalio aihetttaa pms:ää. Japanissa, kiinassa jne. siitä ei ole merkkiäkään! Vähä ja hyvähiilarinen myös auttaa. Kokeile! Toimiii ja pääsee turvotuksista täysin eroon. Netistä löytyy paljon aiheesta. Englanniksi enemmän. Jotkut käyttävät hormoonejakin (keltarauhas) koska tuo johtuu liiasta estrogeenista.
Mielenkiintoinen keskustelu: http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/naistentaudit/1668575/jarkyttava-pms/

Juu kiitos vastauksesta ja linkistä. Olen aika monenlaisista ruokavalioista perillä ja niitä kokeillut ja vähähiilarisesta tiedän myös. Siinä tökkää lihan syönti, mieluummin kun pidän luomu kasvisruoasta. Nyt tuntuu, että paras hoito varmaan olisi yrittää taas hankkiutua raskaaksi, silloin kun näitä oireita ei ole, ja elämä hymyilee. Muuten vaan en tiedä uskaltaako enää siihen alkaa.

[QUOTE="a.p";22826827]Luontaistuotteita kohtaan hieman epäilyä, mutta kohta valmis kokeilemaan mitä vaan! Käytätkö mäkikuismaa jatkuvasti vai osan kuukaudesta? Onko kallista? Kahvia en juokaan ollenkaan.[/QUOTE]

Mäkään en kyllä muuten ole mikään luontaistuotteiden harrastaja, mutta mäkikuismaa aloin käyttää, koska sen teho on tutkittu. Esim. Saksassa lääkärit määrää sitä lievään masennukseen. Käytin alussa päivittäin n. pari kuukautta ja sen jälkeen olen ottanut parin kolmen viikon kuureja silloin tällöin, esim. jos pitkän tauon jälkeen on ollut paha PMS. Ei se kallista ole, se alkukuuri tuli maksamaan n. kympin kuussa. Kannattaa käyttää nimenomaan sitä uutetta, ei kapseleita.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;22827142:
mielialalääkkeet 2vk kuusta.
Itse olen miettinyt niiden aloittamista, mäkikuismaa kun ei voi syödä imettäessä.
Ja kannattaam usitaa että voivat vaikuttaa e-pillerien toimivuuteen.

Totta, mäkikuismaa ei kannata käyttää imettäessä eikä raskauden aikana. Vaikutuksesta e-pillerien tehoon on varoiteltu, mutta kun sivuvaikutukset ovat muuten niin vähäisiä, otan sen riskin - en jaksa olla enää raivohullu 2 viikkoa kuusta!

Yhteistyössä