Pms pilaa elämäni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen ja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen ja surullinen

Vieras
Minä en tiedä mitä tekisin enää. Olen nyt aloittanut vhh ruokavalionkin testatakseni tätä pms oireisiin. Tässä kuussa PMS kesti vain kaksi päivää entisten kahden viikon sijaan, joten olen toiveikas! Tosiaan kuukauden verran vhhta takana vasta, joten aika näyttää...

Mutta asiaan. Olen vasta 26vuotias ja kärsin niin hirveistä pms oireista, että antaisin mitä vaan saadakseni apua. Olen luonteeltani todella kiltti, aina ystävällinen, kärsivällinen, kohtelias jne...Mutta ennen kuukautisia muutun täysin ihmisenä. Minusta tulee pirullinen, äkkipikainen, olen todella ruma suustani, äkkäilen ja ilkeilen. Minä en jaksa tätä enää itsekään. Vaikka yritän hampaat irven hillitä tällöin itseäni, niin en onnistu vaan räjähdän joka itkun kerta. Oikein tunnen kuinka jokin viha kuohahtaa takaraivosta ja lävistää koko vartalon. Olen joka kuukausi esim. eroamassa miehestäni ja olen täysin kyllästynyt häneen, vaikka hänessä ei ole mitään vikaa.

Sitten ensimmäisenä vuotopäivänä viha loppuu kuin seinään ja alkaa masennus. Tunnen olevani aivan mitätön ihmisenä, hullu ja typerä, ruma ja lihava. Loukkaannun ihan mitättömistä pienistä asioista ja itku on lähellä kokoajan. Tällainen hulluus vie kaikki voimat minulta, minä en jaksa enää tällaista! En käytä mitään hormonaalista ehkäisyä, e-pillereitä en saa aurallisen migreenin vuoksi, enkä minipillereitä voi käyttää niiden aiheuttamien isojen näppyjen vuoksi.

En tiedä mitä tekisin tämän asian kanssa. Tuntuu aina jälkikäteen ihan sanoinkuvailemattoman pahalta miten rumasti puhui miehelleen yms..Tunnen olevani joku hormonilehmä...

Onko muita? Onko kukaan saanut apua tällaiseen?

Syötkö e-pillereitä? Ainakin itselläni ne pahensivat pms-oireita, mm. juuri raivoamista tms. pinnan kireyttä. Pillereiden lopetus tehosi pahantuulisuuteen, muihin vaivoihin olen kokeillut kaikkea homeopatiasta yrtteihin ja lisäravinteisiin...
Raivoamiseen pillerilopetuksen lisäksi parhaiten tehosi homeopatia.

Alkuperäinen kirjoittaja Epätoivoinen ja surullinen:
Minä en tiedä mitä tekisin enää. Olen nyt aloittanut vhh ruokavalionkin testatakseni tätä pms oireisiin. Tässä kuussa PMS kesti vain kaksi päivää entisten kahden viikon sijaan, joten olen toiveikas! Tosiaan kuukauden verran vhhta takana vasta, joten aika näyttää...

Mutta asiaan. Olen vasta 26vuotias ja kärsin niin hirveistä pms oireista, että antaisin mitä vaan saadakseni apua. Olen luonteeltani todella kiltti, aina ystävällinen, kärsivällinen, kohtelias jne...Mutta ennen kuukautisia muutun täysin ihmisenä. Minusta tulee pirullinen, äkkipikainen, olen todella ruma suustani, äkkäilen ja ilkeilen. Minä en jaksa tätä enää itsekään. Vaikka yritän hampaat irven hillitä tällöin itseäni, niin en onnistu vaan räjähdän joka itkun kerta. Oikein tunnen kuinka jokin viha kuohahtaa takaraivosta ja lävistää koko vartalon. Olen joka kuukausi esim. eroamassa miehestäni ja olen täysin kyllästynyt häneen, vaikka hänessä ei ole mitään vikaa.

Sitten ensimmäisenä vuotopäivänä viha loppuu kuin seinään ja alkaa masennus. Tunnen olevani aivan mitätön ihmisenä, hullu ja typerä, ruma ja lihava. Loukkaannun ihan mitättömistä pienistä asioista ja itku on lähellä kokoajan. Tällainen hulluus vie kaikki voimat minulta, minä en jaksa enää tällaista! En käytä mitään hormonaalista ehkäisyä, e-pillereitä en saa aurallisen migreenin vuoksi, enkä minipillereitä voi käyttää niiden aiheuttamien isojen näppyjen vuoksi.

En tiedä mitä tekisin tämän asian kanssa. Tuntuu aina jälkikäteen ihan sanoinkuvailemattoman pahalta miten rumasti puhui miehelleen yms..Tunnen olevani joku hormonilehmä...

Onko muita? Onko kukaan saanut apua tällaiseen?

Luin tutkimuksesta (ja näin Prisma-dokumentin), jossa runsas kalsiumpitoisten tuotteiden ts. maitotuotteiden nauttiminen vähensi oireita huomattavasti. Myös keltarauhashormonia käytetään joskus. Minä olen syönyt yhden setin nyt niitä. En tiedä sopisiko ne sinulle tuolla tavalla kuuriluontoisenakaan (eikös minipilleri ole just keltar. hormonia). Tuon yhden setin aikana kyllä olin hyväntuulisempi kuin yleensä, mutta toisaalta pari päivää kuurin loppumisesta iski taas kamala olo, joka on osin päällä edelleen. Nuo mielialanvaihtelut saattoivat olla ihan riippumattomia tuosta keltar.hormonista, mutta ei välttämättä. Sen näkee, kun käytän seuraavan kymmenen päivän setin. Keltarauhashormoniahan siis syödään tuohon vaivaan "luontaisesti", eli kymmenen päivää kierron puolivälistä eteenpäin.

Omegakolmosia sun muita myös käytän. Käytössä on E-EPA-kapselit, d-vitamiini, kalkki ja b-vitamiini. Huomaan kuitenkin muuhun elämään liittyvän stressin ja ahdistuksen olevan iso osa PMS-oireita: jos muuten on kaikki loistavasti, ei PMSääkään tule, tai se tulee lievänä. Kofeiinin käytön olen myös lopettanut (parhaani mukaan...).

Ei näistä vinkeistä nyt ehkä sikäli ole apua, että en osaa itsekään vielä sanoa mikä auttaa ja auttaako. Ainakin keinoja kokeiltavaksi :P Myös ssri-lääkkeitä voidaan käyttää kausiluontoisesti tuollaisena 10 päivän kuurina samoin kuin keltarauhashormonia. Itse olen aika ennakkoluuloinen niitä kohtaan, mutta kai niistäkin on joillekin apua ollut. En vain pidä siitä, että jotakin aivoihin vaikuttavia aineita määrätään "kokeeksi" ilman mitään tutkimuksia serotoniinin määrästä...

Kokeilepa B6-vitamiinia, sillä on myös vaikutusta mielialaan. Valmisteen täytyy tosin olla aika vahva, joten se määrä, joka monivitamiinitableteissa tai esimerkiksi Beroccassa on, ei riitä. Kysy apteekista pelkkää B6:tta, tai B-vitamiiniyhdistelmää (esim. Neurobion Forte).

Alkuperäinen kirjoittaja Keltavuokko:
Kokeilepa B6-vitamiinia, sillä on myös vaikutusta mielialaan. Valmisteen täytyy tosin olla aika vahva, joten se määrä, joka monivitamiinitableteissa tai esimerkiksi Beroccassa on, ei riitä. Kysy apteekista pelkkää B6:tta, tai B-vitamiiniyhdistelmää (esim. Neurobion Forte).

Miten vahvaa tuon b-vitamiinin pitäisi olla? Minä syön pitkävaikutteista bevi-tabsia, jossa on monia b-vitamiineja, myös b-6:sta. Sitä on 25 mg.

Allaolevassa linkissä löytyy amerikkalaisten yliopistojen tutkimuksia PMS oireyhtymästä.

"Nyt on selvinnyt miksi tuo rakastamamme kissimirri muuttuu arvaamattomalsi tiikeriksi kerran kuukaudessa.
Tuoreessa amerikkalaisessa tutkimuksessa kerrotaan miten naisten kuukautiskierrolla on suora yhteys aivoihin ja siihen mienen hänen mielialansa voi yhtäkkiä muuttua.
-Jopa 80% naisista kokevat jonkinasteisia PMS-oireita....

Klikkaamalla punaisella värillä korostettuja sanoja, voit tutustua yliopistojen tutkimuksiin.

http://veteraaniurheilija.blogspot.com/2005/10/kissimirrist-tiikeriksi-kerran.html

Kiitos vastauksistanne. Täytyy tutustua tähän aiheeseen tarkasti. Minulla loppui kuukautiset muutama päivä sitten ja yhä on paha mieli siitä, mitä sanoin miehelleni pms aikana. Tiedän, että on raukkamaista syyttää hormoneja siitä miten käyttäytyy, mutta joku tässä on vialla...Minä olen oikeasti lauhkea, sympaattinen ihminen ja viikko ennen kuukautisia muutun kuin eri ihmiseksi.

Joka kerta kuukautisten jälkeen on kauhea morkkis ja päätän, että on pystyttävä hillitsemään itsensä, ettei sellainen toistu enää ikinä. Tätä on vuosi toisensa jälkeen, mitään ei silti ole muuttunut. Tämä vaivaa minua ihan kamalasti.

Mieheni on suhtautunut asiaan liian hyvin, en missään tapauksessa ansaitsisi sellaista. Hän on tarkka, ettei kotona ole silloin sotkuista, tekee ruokaa, hieroo selkääni ja aina kehuu ja huomioi. Kun lauon sitten pari päivää ennen vuotoa niitä järkyttäviä asioita hänelle, hän rauhallisesti sanoo, että minulla on pms joten minusta nyt tuntuu siltä, mutta se menee ohi..

Minä nimittäin saatan sanoa, että olen täysin kyllästynyt häneen, enkä halua olla hänen kanssaan leikkimässä kotia. Saatan sanoa, että lähden omiin oloihini enkä tule kuukauteen takaisin. Sanon jopa vihaavani häntä, että hän kuvottaa minua. Aivan sairasta tekstiä luoja varjele kuinka häpeänkään sitä, että sellaisia lauon.

Olen siis tuollainen sika kunnes vuoto alkaa. Ensimmäinen vuotopäivä menee sitten naama väärinpäin ollessa. Koen, että kukaan ei välitä minusta (tyypillistä inhottavaa marttyyriä tähän väliin) koen olevani maailman rumin ihminen, tuntuu, että mistään ei voi selvitä. Alan pelkäämään kaikkea alkaen vakavista sairauksista taloushuoliin ja tunnen kirjaimellisesti, että seinät kaatuu päälle. Loukkaannun hyvin pienistä asioista ja alan vollottamaan.

Nyt hävettää taas aivan kamalasti millainen tuli taas oltua. Onneksi vain se pari päivää, mutta sekin on aivan liikaa. Ei kenenkään, etenkään oman mieheni kuulu katsella tällaista sekopäätä joka kuukausi. En minä jaksa itsekään enää kuukautisiani, ne vievät minunkin voimani kaikki. Toisekseen olen todella kipeä kuukautisten aikaan. Selkää särkee aivan valtavasti.

Nämä pms rajoittavat aivan liikaa elämääni. En esim. kykene menemään salille 2-3 päivää ennen kuukautisia, koska olen niin naama nurinpäin, ärsyyntynyt ja kärttyinen, sekä tunnen olevani niin vastenmielisin näköinen, että pysyn illat mielummin kotona.

Syön e-epaa...aloitan tuon b-bitamiinin syömisen nyt ja lisään myös magnesiumin mukaan. Jospa tämä helpottaisi...mutta jos ei helpota nopeasti, niin on haettava joku mielialalääke...ei tästä tule muuten mitään.

Ellit Klinikalla foorumilla oli uusi avaus, jossa naistentautien erikoislääkäriPäivi Polon näkökulma vaihdevuosiin.

Lainaus.
Jade lehti.
Eläköön vaihdevuodet. -Nyt annetaan palaa.
Lääketieteen dosentti, naistentautien erkoislääkäri Päivi Polo.

Laaja artikkeli vaihdevuosista. Sivustolla useita muitakin aiheita. Terveys. -Ravitsemus, -Painonhallinta. -Mieli, - Seksuaalisuus, Kalorilaskuri. -Painoindeksi.

Päivi Polon näkemykset ovat ehkä samansuuntaisia, amerikkalaisten yliopistojen tutkimuksien kanssa, joista aikaisemmin linkki veteraaniurheilija Christer Sundqvistin vanhaan blogiin. -Kissimirristä tiikeriksi kerran kuussa.

Lue lisää . http://www.jade-lehti.fi/node/23651

Google yleishaku > helvetilliset hormonit <.

En ota kantaa, koska en ole "asiantuntija" vaan ehkä paremminkin" uhri," kuten myös kolme lastani.

Linkki Google yleishakuun > helvetilliset hormonit <.

Mielenkiintoista on nmyös, että hakutuloksen ensimmäiset linkit on siivottu" pois" kuten myös monta muutakin.

Quo vadis female?, Carpe diem?

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=helvetilliset+hormonit&meta=lr%3D

Yhteistyössä