Pliis vastatkaa, jotka aiheesta tietävät!! (talon ostosta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helpme
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja miima:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
remontti ja huoltokustannuksia 200 - 1000 euroa vuosi, riippuen mitä remppaa tekee.

Ihanaa olisi, jos remontit tosiaan maksaisivatkin noin vähän. 200 eurolla ei osta kuin kaksi maalipurkkia aidan maalaukseen ; ) Noiden kahden remontin jälkeen saataisiin asua seuraavat 33 vuotta ilman mitään remonttikuluja tuolla laskutavan maksimilla...

Meillä tehtiin 3 vuotta sitten kattoremontti 15 00 euroa ja nyt on vuorossa lämmitysjärjestelmän uusiminen 18 000 euroa. Näiden lisäksi tulee vähintään tonni vuodessa kaikkea muuta pientä, maalaushommaa, puutarhajuttua ja muuta. Talon aiempi omistaja joskus totesi, että kannattaa budjetoida noin 10 000 markkaa per vuosi remonttiin, niin on aika hyvin kartalla.

kai tiesit että lämmitysjärjestelmän uusimisesta saa hakea kotitalousvähennystä =)

Jep, on haettu myös energia-avustus, jota saatiin tuosta summasta ruhtinaalliset 800 euroa...

Ens vuonna ne summat mun tietääkseni vähän nousee..

Ei taida valitettevasti nousta, koska ottajien määrä nousee jatkuvasti. Määrärahaa siis kyllä nostetaan. Meilläkin oli maksimi 15 % eli piti tulla 1500 euroa, mutta tulikin vain tuo, kun pottia oli jakamassa enemmän hakijoita.

Alkuperäinen kirjoittaja eikkis:
niin ja kiinteistövero tuli just, se oli n60 ekee

että meillä ainakaa ei mitää kauheita maksuja oo ollu.
roska-auto kerran kuussa, 6ekee kerta
hmm...emmä hoksaa muuta

Täällä pk-seudulla kiinteistöverokin tekee vuodessa melkein 500 euroa. Ja jäteauto käy vähintään kaksi kertaa kuussa. Kustannukset riippuvat kovasti siitä, missäpäin talo sijaitsee.

Jo remonttitarvikkeetkin maksavat älyttömästi. Jos teillä menee noin vähän remontteihin siksi, että teette kaiken itse ja onnistutte jostain ostamaan kamaa halvalla, niin muille todellisuus on kyllä ihan muuta eli kannattaa laskea kulut ennemmin yläkanttiin laskelmia tehdessään.

Mä olenkin aina sanonut että maalla on halpaa asua, mikään muu ei juuri ole kallista kuin autolla ajaminen... ja nyt myös talon lämmitys.

Mutta tän ketjun olikin varmaan tarkoitus luoda kuvaa siitä miten erilaisia vaihtoehtoja omakotitalossa asumisessakin voi olla. Aloittajahan ei maininnut mitään siitä pitääkö laskelmat olla pk-seudulta vaiko muualta suomesta?

Mun mielestäni pihan laitto ei ole pakollista jos rahaa ei ole ylimääräistä. Taajamissa riittää että sen pitää siistinä, mutta ei ole pakko kilpailla naapureiden kanssa suihkulähteiden ja puutarhatonttujen määrissä. :saint: ;) Nurmi/sammalpiha ei paljon huoltoa vaadi.

Älä osta. Annoin miehen puhua ympäri ja elättelin ruusuisia kuvia. Julma totuus on, että nyt sitä sitten ollaan ihan velkaisia ja ei saa lisää lainaa, että sais rempattuaki tätä paskaa. Lämmitysöljykin maksaa melkein euron litra ja sitä pitää aina laittaa vähintään tonni. Sähkölaskut yllättää aina, vaikka meillä ei ole ikinä edes lamput päällä turhaan. Patterit alko vuotamaan ekana talvena niin että piti soittaa putkimies ja eihän sekään ole ilmanen. Kaikkea paskaa. Tulee joka ikisen vastoinkäymisen aikana mieleen, että tämäkin olisi ilmaiseksi hoitunut vuokranantajan puolesta jos olisi vuokralla. Ja niitä vastoinkäymisiä riittää vähintään kerran kuussa. Ja meillä on hyväkuntoinen talo. :kieh: Mieluummin maksaisin sitä vuokraa 500/kk kuin tämä nykyinen: "lyhennetään" lainaa 500e/kk (josta on vaan 100e lyhennyksiä, loput korkoa) ja lisäksi on sähkölaskut, vesilaskut, öljylaskut ja muita kivoja isoja laskuja...

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Mutta tän ketjun olikin varmaan tarkoitus luoda kuvaa siitä miten erilaisia vaihtoehtoja omakotitalossa asumisessakin voi olla. Aloittajahan ei maininnut mitään siitä pitääkö laskelmat olla pk-seudulta vaiko muualta suomesta?

Ketjun tarkoitus oli minusta saada sen aloittajalle käsitys siitä, miten kallista omassa talossa asuminen on eli mihin pitää varautua, ei vertailla kustannuksia eri puolilla Suomea ja sitä että osaako tehdä itse kaikki remontit ja saako missäkin päin maaseudulla naapurin pihalta haettua puut lämmitykseen. Olettaisin, että ap ei ole remonttitaitoinen jos ei tiedä muuta kuin että talon voi ostaa ja siihen otettua lainaa maksaa...

Mutta kuten totesin, on hienoa, jos saa tehtyä remonttia halvalla. Olisinpa yhtä onnekas. Täällä Espoossa on lottovoitto, jos saa miehen tekemään jotain saatika että saisi sen vielä teetettyö halvalla...

Ja ei meillä ole muuten yhtään puutarhatonttua eikä suihkulähdettä, vaan perinnepiha vanhassa talossa. Siihenkin vaan tarvitaan kummasti multaa ja muuta, joka ostettuna maksaa sekin ; )

Ja ei meillä ole muuten yhtään puutarhatonttua eikä suihkulähdettä, vaan perinnepiha vanhassa talossa. Siihenkin vaan tarvitaan kummasti multaa ja muuta, joka ostettuna maksaa sekin ; )

Kyllä me sitten varmaan ollaan onnekkaita, kun tosiaan ruohon leikkaaminen on ainoa pakollinen homma pihalla.

Mä en kylläkään tarkoittanut että pitää vertailla ja kilpailla kuka halvimmalla pääsee, vaan että saa kokonaiskuvan siitä miten asiat voi ja pystyy hoitamaan eri puolilla Suomea ja talosta riippuen. Onhan se ihan eriasia ostaa talo Helsingistä ja talo Haukiputaalta. Jo kiinteistöverot on ihan eri kategoriassa. Samoin vakuutukset ja itse talon hinta.

Meillä lainanlyhennys 700e (lainaa 70000, mikä sisältää jo remonttilainankin). Lisäksi tulee sähkölasku 250e joka toinen kuukausi(sähkölämmitys meillä ja lisäksi takka+puuhella joita puilla lämmitellään), vesi 130e joka neljäs kuukausi, kiinteistövero 90e/vuosi, vakuutukset 350e/vuosi, jätemaksut 120e/vuosi. Ja tähän päälle tietty jos jotain hajoaa, mut tällä hetkellä meillä on kaikki remontoitu et ei pitäis nyt tulla mitään suurempia remontteja.

Olenkohan tavannut aloittajan? B)
Työni puolesta tapasin pariskunnan. Katsoivat taloa ja ihastuivat. Rouva kysyi minulta, kuka tekee lumityöt? Katsoi ja meinasin nauraa kunnes tajustin että kysyjä on tosissaan. Vastasin että voitte ihan keskenänne sopia. Entäs kuka haravoi lehdet? Vastasin samoin. Entä mikä on huoltoyhtyö johon soittaa jos jotain menee rikki? Kerroin että omakotitalossa ei ole huoltoyhtiötä ja kaikki tehdää ja hoidetaan itse tai sitten soitetaan itse valitulle huoltomiehelle ja sille maksetaan ihan itse se palkka. Pariskunta katsoi ja tuumi.
Seuraavana päivänä soittivat, että ei me olla viel valmiita omakotitaloon muuttaa, ku siellä on niin hirveesti hommia.
Ja tämä tarina on tosi! :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Olenkohan tavannut aloittajan? B)
Työni puolesta tapasin pariskunnan. Katsoivat taloa ja ihastuivat. Rouva kysyi minulta, kuka tekee lumityöt? Katsoi ja meinasin nauraa kunnes tajustin että kysyjä on tosissaan. Vastasin että voitte ihan keskenänne sopia. Entäs kuka haravoi lehdet? Vastasin samoin. Entä mikä on huoltoyhtyö johon soittaa jos jotain menee rikki? Kerroin että omakotitalossa ei ole huoltoyhtiötä ja kaikki tehdää ja hoidetaan itse tai sitten soitetaan itse valitulle huoltomiehelle ja sille maksetaan ihan itse se palkka. Pariskunta katsoi ja tuumi.
Seuraavana päivänä soittivat, että ei me olla viel valmiita omakotitaloon muuttaa, ku siellä on niin hirveesti hommia.
Ja tämä tarina on tosi! :laugh:

:D

AP:n kannattaa jättää kyllä omakotitalo ostamatta, koska en usko että hän osaisi noilla tiedoilla yhtään taloaan huoltaa. Tai edes tietää, mikä pitää heti korjata ja miten tai mikä pitää kohta korjata (tai pitääkö uusia vai riittääkö korjaus)v

Vanha talo vaatii heti enemmän remonttia, kulut lämmityksestä ovat usein (ei toki aina) isommat. Uusi talo on usein energiatehokkaampi, mutta ihan samalla tavalla sitä pitää huoltaa vuosittain. Ja lämmityskulut riippuvat myös valitusta lämmitysjärjestelmästä, talon sijainnista ja talon koosta myös.

Lainaa lyhennellään 1200e kuussa,
öljyyn menee +/- 1300e/vuosi (puut omasta takaa)
kaivovesi ja oma likavesijärjestelmä, ei siis vesimaksuja, huoltokuluja joskus.
sähköön n90e/kk (telkkaria, tietsikkaa,pesukoneita ja herraties mitä jätkien härveleitä)
oma maa, ei vuokraa, kiinteistövero 110e/vuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
ehdottomasti pitää olla kulut selvillä, ennen kun alkaa isoja lainoja ottamaan. Meillä tulee lainanlyhennysten päälle 300-400 e/kk muita asumismenoja.

Mä laskin kans sillon aikanaan kun taloa katteltiin, että lyhennyksen jälkeen tulee toi noin 400e/kk muita kuluja (+ ylimääräiset rempat)

Me ajatellaan niin, että asumismenot ovat korot+muut menot+remppa. Ne tekee meillä yhteensä 250+200+100. Asumme Vantaalla ja asumismenot omakotitalossa 550 euroa! Ei ole paljon tosiaankaan! Lyhennys on 700 euroa kuussa ja sehän on säästöä! Saamme rahan takaisin myydessämme tämän. Maksoimme viisi vuotta sitten 140 tonnia ja nyt arvo 200 tonnia...

Olipas tänne tullut paljon hyviä vastauksia :)
En nyt aivan pöllö ole näiden asioiden suhteen, ja ymmärrän kyllä kaikenmaailman rempat ynnä muut. Halusin vain saada kuvaa siitä että mitä kaikkia maksuja kannattaa ottaa huomioon kun alkaa miettiä oman talon ostoa.
Kun olen kuullut vain että taloon liittyy niin paljon muutakin kuin vain lainan lyhennys, mutta kukaan ei ole koskaan sanonut että mitä kaikkea muuta siihen oikeasti sitten kuuluu :D

Emme ole vielä päättäneet mitään, ja asia on vasta puheissa. Pitää nyt ottaa vähän selvää miten asiat ovat omalla paikkakunnallamme ja laskeskella sitten :) Kiitoksia kaikille vastanneille, teistä oli oikeasti suuri apu :)

meillä talo maksoi 60 000 e
lainanlyhennys 450e/kk
sähkölasku 70-100e/kk
vesilasku 88e/4xvuodessa
roskat 120e/vuosi
kiinteistövero yhteensa 55e/vuosi
vakuutus talo ja irtaimisto n.400e/vuosi

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lainanlyhennys 450e/kk
sähkölasku 70-100e/kk
vesilasku 88e/4xvuodessa
roskat 120e/vuosi

niin ja esim. tienhoitomaksuakin joutuu jossain maksamaan.

lainanlyhennys 450e/kk
sähkölasku 70-100e/kk
vesilasku 88e/4xvuodessa(kunnalis viemäri eli maksamme myös jätevesimaksua, jos oma kaivo maksat tietty tyhjennyksestä)
roskat 120e/vuosi

niin ja esim. tienhoitomaksuakin joutuu jossain maksamaan.

Yhteistyössä