pliis, laadullisen tutkimuksen joskus tehneet!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja polle polkee paikallaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

polle polkee paikallaan

Vieras
mä oon ihan umpikujassa. mä en löydä tutkimukselleni tutkimuksen lajia. tutkimusstrategiana on siis kvalitatiivinen tutkimus, jossa teen kyselylomakkeella haastatteluja tietylle ryhmälle, kysyen heidän kokemuksiaan, ehdotuksiaan, mielipiteitään jne.

Okei, löysin etnografian. Jes, perfect. täydellinen. Kunnes luin, että etnografinen tutkimus tarvitsee vähintään puoli vuotta aineiston keruuta, ollakseen merkittävä. Paskat. mulla on aikaa ehkä 4kk. Nyt olen googlannu noita lajeja ja en kerta kaikkiaan löydä nyt mitään!!!

Tapaustutkimus voisi olla, mutta mun mielestä se ei passaa ihan täydellisesti. Pliis auttakaa mua. Heittäkää nyt joku kvalitatiivisen tutkimuksen metodi jota mä voisin liipata.

haastattelututkimushan toi on. kunhan perustelet, onko kyseessä strukturoitu vai täysin avoin haastattelu (vai syvähaastattelu, ryhmähaastattelu jne). jos sulla on teemat valmiina ja kysyt kaikilta samat kysymykset, niin kyseessä on teemahaastattelu.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä eroo on tutkimusmenetelmällä ja tutkimuksen lajilla? Siis eikö nyt riitä, että sulla on tutkimusmenetelmänä haastettelu (en muista mikä on structured interview suomeks, mut se varmaan, koska kerran kyselylomakkeella teet). Mihin siis tarvit sitä tutkimuksen lajia?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
haastattelututkimushan toi on. kunhan perustelet, onko kyseessä strukturoitu vai täysin avoin haastattelu (vai syvähaastattelu, ryhmähaastattelu jne). jos sulla on teemat valmiina ja kysyt kaikilta samat kysymykset, niin kyseessä on teemahaastattelu.

ok. kiitos. teemahaastattelu.

miten niin ei ole etnografiaa, etnografiaanhan liittyy juuri yksilöiden kuvaukset ympäristönsä toimijoina. Noh, ehkä olen ymmärtänyt väärin.

etnografiassa seurataan ihmisiä ja ollaan mukana heidän elämässään. haastattelut (yleisesti avoimet keskustelut) ovat vain osa täysimittaista etnografista tutkimusta.

tutkimuksen laji on tässä tapauksessa laadullinen, ja tutkimusmenetelmä on teemahaastattelu.

t. tutkija

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Strukturoitu haastattelu

http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/kvali/L6_3_3.html

Eiks teemahaastattelu ole puhetta tietystä teemasta eikä lomakkeiden täyttämistä?

ymmärsin, että kyse on lomakkeesta jossa on vain haastattelijaa varten teemat. mutta jos vastaajat itse täyttävät lomakkeen, niin alkaa kvalitatiivisen tutkimuksen kriteerit olla kyllä aika heikoilla.

ja strukturoitu haastattelu on sama asia kuin teemahaastattelu.

Uusimmat

Yhteistyössä