pk:n ruokailu käytännöstä

  • Viestiketjun aloittaja "mielipide"
  • Ensimmäinen viesti
"mielipide"
Mitä mieltä jos lapsi ei päiväkodissa koskekkaan ruokaansa niin sitten ei voi saada leipääkään. Ruoka on ihan tavallista perusruokaa. Vaatimus olisi että maistaa yhden lusikallisen ja saisi leipänsä.

Onko mielestänne hyväksyttävää toimintaa? Lapsia ei siis pakkosyötetä mutta lusikasta olisi hieman maistettava.
 
kikkaL
Jos ei syö ruokaansa (edes osaa siitä), ei saa mitään muutakaan.

Enhän kotonakaan anna lapselle jäätelöä, jos ei kalakeitto maistu! Vai sinäkö annat juuri sitä, mitä sinun oma kullannuppusi haluaa syödä? Pelkkää leipämössöä?
 
"Neith"
kyllä se on hyvä käytöntö, ei sillä leivällä ole tarkoitus mahaa täyttää vain koska ei nyt "tykkää" kunnon ruuasta.. (eli mun mielestä ei pidä antaa sitä leipääkään sitten)

itse olen lapseni tarhaan sanonut että mun lapselta voi vaatia lautasen tyhjäksi syömistä, se on kaikki ruokainen joten jos se yrittää tuota en tykkää/en halua juttua niin se vaan temppuilee
 
"hhh"
Täällä pph ei anna ruualla leipää ollenkaan, paitsi keiton kanssa. Mielestäni leipä ei kuulu ruokaan ja se jää monesti joko koskemattomana pöytään tai sitten se syödään ensin ja ruoka ei maistu ollenkaan.. Lapsi ei ravitsemuksellisesti tarvitse lounalla leipää, sen korvaa keitetyt kasvikset ja salaatti. Välipalalla leipää ja muuta..
 
"aloittaja"
Juu, minun mielestä varsinkin tavallista perusruokaa pystyy maistamaan ainakin siitä yhdesä lusikallisesta, vaikkei tykkäisikään. Leivän saa sitten, koska se kuitenkin kuuluu siihen ruokaan ihan listankin mukaan.

Lapsen ryhmässä on vaan ollut sanomista siitä toiminnasta. Minusta se on ok.
 
"aloittaja"
Niin ja monestihan lapsi syökin ruokansa huomaamatta kun ottaa sen maistiaisen suuhunsa. Kun ei ole pahaa niin lusikointi jatkuukin niin kuin huomaamatta. Niin ainakin meillä usein käy :)
 
En tiedä mitä käytäntöjä meidän päiväkodissa on yleensä, tytön kohdalla tuo ei kyllä toimi noin eli on saanut leipää vaikkei olisi ruokaa maistanutkaan. Itseasiassa ollaan menty jopa siihen että kysyttiin sopisiko että tyttö siirtyisi samaan ruokavalioon kuin ryhmän muslimilapset, koska on usein halunnut mielummin näiden ruokaa kuin omaansa.

Mutta siis erityislapsesta kysymys, muiden kohdalla en tiedä. Itse tykkään että sen yhden leipäpalan nyt voisi silti antaa muttei enempää.
 
"mie"
ihan ok, maistaa täytyy !
Monet lapset kun täyttäisivät mahan leivällä ja maidolla ja sitten välipalalla tankkaavat mahan täyteen taas makeata :(
Eipä ole kauhean terveellistä
 
"pph"
Minä taas annan aterian kanssa pienen palan leipää. Ryhmässä muutama sellainen, jotka eivät välillä oikeastaan koskekaan ruokaansa ellei satu olemaan lempiruokaa. Ei sillä puolikkaalla leipäviipaleella saa vatsaansa täyteen kuitenkaan. Harmittaa vain se, että monesti saa heittää roskiin koskemattoman annoksen, kun ei olla totuttu syömään ns. tavallista, hyvää kotiruokaa :/
 
"vieras"
Siis riippuu niin tapauksesta! Jos kyseessä on todella huonosti syövä lapsi, joka ei suostu syömään mitään muuta kuin "lemppareita" niin käytäntö olis kokeiltaessa ok. Jos kyseessä lapsi, joka on aina syönyt hyvin, muttei nyt syö niin en pitäis vaarallisena, jos syö pelkkää leipää.

Tempperamenttisen lapsen äitinä sanoisin, että mitä vähemmän puuttuu ruokailuun sen parempi. Ei se lapsi nälkään kuole.
 
"..."
[QUOTE="mielipide";23812545]Mitä mieltä jos lapsi ei päiväkodissa koskekkaan ruokaansa niin sitten ei voi saada leipääkään. Ruoka on ihan tavallista perusruokaa. Vaatimus olisi että maistaa yhden lusikallisen ja saisi leipänsä.

Onko mielestänne hyväksyttävää toimintaa? Lapsia ei siis pakkosyötetä mutta lusikasta olisi hieman maistettava.[/QUOTE]

No todellakin on o.k. Eihän se lapsi opi ikinä uusia makuja jos saa leivän ilman maistamista. Jos se on nyt se yksi lusikallinen. Kerran ei pakoteta niin on o.k. Jos pakotetaan syömään ei ole o.k
 
vierass
Mun puolesta ei tarvii antaa leipää ollenkaan. Jollei se kelpaa, mitä tarjotaan, olkoon syömättä. Näin meillä kotonakin mennään. Ei tämä (tai päiväkoti) mikään ravintola ole!
 
[QUOTE="pph";23812706]Minä taas annan aterian kanssa pienen palan leipää. Ryhmässä muutama sellainen, jotka eivät välillä oikeastaan koskekaan ruokaansa ellei satu olemaan lempiruokaa. Ei sillä puolikkaalla leipäviipaleella saa vatsaansa täyteen kuitenkaan. Harmittaa vain se, että monesti saa heittää roskiin koskemattoman annoksen, kun ei olla totuttu syömään ns. tavallista, hyvää kotiruokaa :/[/QUOTE]

Mun pojan tarhassa saa sen näkkärinpuolikkaan vaikkei maistakaan ja sillä palalla ei mahaa täytetä. Poika on kyllä pienestä pitäen saanu monipuolista kotiruokaa ja söikin tonne 1,5v saakka kaikkea. Sitten tuli stoppi ja pakollakaan se ei maista vaikkei muuta sais. Heillä on sitten se tyyli että välipalalla kiisseliä tms saa vain yhden kerran ellei ole syönyt ruokaa. Samaten meillä töissä saa sen leipäpalan jokatapauksessa koska se kuuluu ateriaan emmekä kuitenkaan halua lasta itkusilmässä pitää ruokapöydässä kun on aivan pakko maistaa saadakseen mitään lounaalla. On munkin tenava kuitenkin oppinut maistelua ilman sellasta ehdotonta rissaamista. Makeaa se ei saa kotona jos ei ruoka kelpaa eikä täytä mahaa maidolla+leivällä.
 
"Jep"
Minusta tuo on ruokapöydässä (lounasaikaan) ihan järkevä käytäntö. Ja vaikka tosiaan noin periaatteessa olen samaa mieltä että kaikkea pitää maistaa, niin hieman kritisoin tuossa viikko sitten sitä kun meidän tyttöä oli istutettu välipalapöydässä tunti, kun ei ollut suostunut maistamaan rahkapiirakkaa. Tyttö kun ei ole koskaan kahvipöydässä mitään suostunut ottamaan (kun korkeintaan jonkun keksin) niin ei piirakkaa sitten suostunut maistamaan päiväkodissakaan. Lopulta tunnin istuttamisen jälkeen aikuisten oli ollut pakko luovuttaa. Olisi silloin välipalalla antanut vaikka sen näkkärin puolikkaan, niin meidän tyttökin olisi selvinnyt pöydästä pois viidessä minuutissa.
 
"Pph"
[QUOTE="Jep";23812898]Minusta tuo on ruokapöydässä (lounasaikaan) ihan järkevä käytäntö. Ja vaikka tosiaan noin periaatteessa olen samaa mieltä että kaikkea pitää maistaa, niin hieman kritisoin tuossa viikko sitten sitä kun meidän tyttöä oli istutettu välipalapöydässä tunti, kun ei ollut suostunut maistamaan rahkapiirakkaa. Tyttö kun ei ole koskaan kahvipöydässä mitään suostunut ottamaan (kun korkeintaan jonkun keksin) niin ei piirakkaa sitten suostunut maistamaan päiväkodissakaan. Lopulta tunnin istuttamisen jälkeen aikuisten oli ollut pakko luovuttaa. Olisi silloin välipalalla antanut vaikka sen näkkärin puolikkaan, niin meidän tyttökin olisi selvinnyt pöydästä pois viidessä minuutissa.[/QUOTE]

Tuota pöydässä istuttamista en tajua. Jännä juttu että koulutetut hoitajat lähtevät tuollaiseen valtapeliin. :(
 
hyvä näin
Musta on hyvä käytäntö, että maistaa pitää. Sillähän lapsi opetetaan erilaisiin makuihin. Jos lapsi saisi päättää, kehittyisi sen ruokavaliosta tosi yksipuolinen. Lähinnä se varmaan olisi jotain valkoista pullaleipää ja jäätelöä :D
 

Yhteistyössä