Pitkien lasten vanhemmat, kertokaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kertokaas...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kertokaas...

Vieras
Oletteko huomanneet, että pitkiä lapsia kohdeltaisiin hieman vanhempina, kuin mitä he todella ovat? Odotetaanko heiltä mielestänne enemmän kuin keskipituisilta tai pieniltä ikätovereiltaan? Vaikuttaako se, että pitkän lapsenne ikä tiedetään siihen, miten heidät otetaan vastaan?

Meillä on nimittäin pitkähkö tyttö, ja olen ollut huomaavinani, että häntä luullaan vanhemmaksi kuin hän on. Ihmetellään esimerkiksi sitä, miksi hän ei puhu - vaikka hän kyllä puhuu, mutta ikätasoisesti. Itse olen myös ollut aina pitkä, ja lapsena muistan tulleeni kohdelluksi eri tavoin kuin pienemmät ikätoverini: minun odotettiin käyttäytyvän hillitymmin ja pärjäävän itsekseni paremmin, kuin pienikokoisempien kavareideni. Minun tavallaan odotettiin olevan rauhallisempi ja säyseämpi. Mielestäni kohteluun ei paljon vaikuttanut se, vaikka ikäni tiedettiin. Mielestäni pituuserot vaikuttavat tyttöjen kohteluun näkyvämmin kuin poikien - johtuneeko siitä, että poikien oletetaan olevan rasavillejä pidempään ja pitkienkin poikien ymmärretään silti vielä olevan poikia.

Mitä olette mieltä? Kohdellaanko pitkiä lapsia vanhempina kuin he ovat? Onko teillä itsellänne muistoja lapsuudestanne asiaan liittyen?

Kyllä,kohdellaan vanhempana kun on. Lapsi on kyllä muutenkin ihan fiksu ja puhuu hyvin.
Pitkät ihmiset pärjää esim koulussa muita hieman paremmin, olen ajatellut senmjohtuvanmosittain siitä että heiltä odotetaan aina vähän enempi kuin muilta.

Teini-iässä vasta huomasin eroja. Tai siis hädin tuskin teininä. Olin jo kutosluokalla 170 cm pitkä ja jotkut harvat miehet katsoivat eri tavalla kuin ennen, jos oli hame tai vähänkään vartalonmyötäisempää päällä, vaikka itse olin ihan lapsi vielä. Ei sitä nyt usein käynyt, mutta harvat tapaukset jäi hämmentävinä mieleen.

Lapsuudesta en osaa sanoa kun olin muutenkin vastuuntuntoinen pikkuaikuinen, vähän liikaakin.

Todellakin. Vauvasta se lähti vanhemmaksi luuleminen ja nyt tuolta 5v kysellään joko se koulussa on. Ihmeteltiin miks iso lapsi ei puhu (no ei kai se 1v2kk mikään sanaseppo olekaan) yms. Eli poikana on kyl saanu iästä poikkeavaa kohtelua ja kommenttia. Ite oon lyhyt ja lapsena mua pidettiiin nuorempana ikääni.

Meillä kanssa pitkä poika, jota melkein koko ajan joku on kummastelemassa. Miksei puhu tuon enempää jne. Vielä eriskummallisempi tapaus oli reissullamme Aasiaan, jossa täkäläiset, samankokoiset lapset olivat poikkeuksetta 3 vuotta vanhempia :D Olen ollut huomaavinani, että tuntemattomat ihmiset helpostti odottavat osaavan enemmän.

toi "toimii" myös toisinpäin..Likka oli pienikokoinen ja oli vähän yli 5v kun yhdessä kaupassa katseli jotain nukkekodin asitiasettiä ja myyjä ohikulkiessaan tokaisi et noi ei ole kyllä tarkoitettu alle kolme vuotiaille :D

Joo, mua harmitti kun esikoinen oli alle 2v eikä juuri puhunut, niin johan oltiin ihmettelemässä että "miten se ei vielä puhu, johan se on varmaan lähellä 3vuotta".
Poika nyt 3,5v ja yllätys yllätys, puhuu paljon ja on kuulemma ikäisiään edellä eli tuo ja pituus, aiheuttaa nykyään sen että oletetaan että sen pitäisi osata sitä ja tätä, käyttäytyä aina oikein jne. Nykyään on samanpituinen kun muutaman kaverin hiukan alle 5vuotiaat.

Mun vanhin tyttö (5v) on myös saanut juuri tuollaista kohtelua. Tänään neuvolassa oli 114,5cm (eli reilu +1 käyrällä menee), eli ei nyt mikään tosi pitkä kuitenkaan. Usein luullaan että menee vähintään eskariin syksyllä. Pienempänä 2-3v:nä myös sai 4-5 vuotiaan kohtelua ajoittain, piti kyllä välillä huomauttaa että tämähän on vielä pieni lapsi..

Meillä lapsi on vasta 1v10kk, mutta pitkä, roteva ja tuuheatukkainen. Juuri viime viikolla eräs äiti-ihminen huudahti lapsen iän kuultuaan, että oli arvioinut kolmevuotiaaksi. Tiedä sitten, mitä kaikki tuntemattomat miettivät. Lapsella on paljon taitoja ikäisekseen, mutta uusissa tilanteissa hän on aika arka.

Meillä pitkä poika, joka kasvaa +2 käyrällä. On ollut ongelmia juurikin, kun oletetaan käyttäytyvän jo isojen tavoin. Poikaa luultiin 5-vuotiaana koululaiseksi ja ihmeteltiin, kun on niin villi ja r-kirjainta ei edes osaa sanoa. Nyt on pihan 3. luokkalaisten kokoinen vaikka on vasta eskarissa. Myös toiset lapset luulevat vanhemmaksi ensisilmäyksellä ja sekin on aiheuttanut ongelmia, kun ovat sitten alkaneet kiusaamaan, kun ei ole poika vielä ihan samalla tasolla heidän kanssaan. Monesti juuri odotetaan parempaa käytöstä ja parempia taitoja vaikka ikäkin tiedetään.

Mun tyttö on nyt 6v ja 135cm. Olimme taannoin sellaiella isolla levähdyspaikalla/huoltsikalla, jossa oli leikkipaikka ja se oli tarkoitettu alle 8-vuotiaille. Sielä esim. joku tuli motkottamaan mulle, että tyttö pois, koska saa olla vain jos on alle 8v.

Esikoistyttöni (nyt jo 18v) on taas lyhyt. Hänen kohdallaan luultiin aina nuoremmaksi ja tyttö on itsekin sanonut, että lyhyenä taas ei saa kovin uskottavuutta ja se on kumma, miten pitkiä pidetään aina uskottavampina.

Yhteistyössä