Pitkäaikainen e-pillereiden käyttö ja masennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Star78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Star78

Vieras
Tälläkin palstalla monet puhuu masennuksesta yhtenä e-pillereiden ikävänä sivuvaikutuksena aloittamisen yhteydessä. Entä jos on jo vuosikausia käyttänyt e-pillereitä ja kaikkien vuosien jälkeen alkaa huomata itsessään masennuksen oireita?
Aloitin e-pillerit ollessani 17-vuotias ja 27 ikävuoden paikkeilla aloin pikkuhiljaa masentua. Elämässä tapahtui mullistuksia, mutta aina asiat on olleet 'hyvin'. Pari vuotta olen nyt paininut tylsän fiilksen kanssa keksimättä mitään järkevää syytä tähän innottomuuteen. En enää osaa innostua asioista kuten ennen. Viime syksynä, kaverin kehotuksesta, söin pillereitä 3 kk putkeen ja totesin loppuvaiheessa että se ei ollut mun juttu. Ahdistus vaan paheni ja kun tauko kolme kuukautta pitkän rupeaman jälkeen koitti, olo keveni päivä päivältä. Tämä kokemus sai mut ekaa kertaa ajattelemaan pillereiden vaikutusta mielialaan.

Naisen hormonitoiminta muuttuu vuosien varrella, voisiko pillerit ajan kanssa muuttua epäsopiviksi??

Toki voin kokeilla ja katsoa mitä käy, niin varmaan teenkin, mutta olis mahtavaa kuulla jos jollain on vastaavia kokemuksia!!

Siteeran erään gynekologin artikkelia, jossa hän totesi mm:

"E-pilleri on virallisen totuuden mukaan todellinen onnenpilleri -sen on tutkittu vähentävän munasarjasyöpää, kohtusyöpää ja esimerkiksi hyvänlaatuisia rintakasvaimia. -Julkisuudelta piilossa käydään silti kiihkeää keskustelua pillereiden vaikutuksesta naisten psyykeeseen ja sitäkautta myös seksuaalisuuteen ja parisuhteeseen.
-Hän ei pidä hormoneita niin harmittomina kuin virallinen lääketiede esittää. Synteettiset hormonit kun pistävät kokonan uusiksi naisen oman hormonijärjestelmän.
-Pillereiden syöjiltä otetaan tehokkailla keltahormoneilla naisen oma hormonituotanto pois. Koska oma hormonituotanto tyrehtyy pitää pillereihin lisätä keinotekoista estrogeenia eli etnyyliestradiolia. -Näitä keinoaineita sisältävien pillereiden syöminen aloitetaan usein jo murrosiässä.
-Ei nainen vielä tuolloin tiedä millaista on kun munasarja toimii hyvin ja kehittyy aikuisiin mittoihin ilman ulkopuolisia aineita".

Googlen hauilla löytyy asiatietoakin. Täytyy vaan suodattaa mikä on faktaa ja mikä fiktiota. -Lääkevalmistajat eivät kerro mahdollisista haittavaikutuksista. Tässä muutama hakusana, joilla voit löytää tietoa. Luku ilmoittaa, kuinka monta "osumaa" kyseisellä hakusanalla löytyy.

-e pillereiden haittavaikutukset- 705 "osumaa"
-hormonalisen ehkäisyn haittavaikutukset- 624 "osumaa"
-marjatta aito- 56.000 "osumaa (naistentautien ja synnytyksen erikoislääkäri).

-alkoholi ja hormonit- 33.700 "osumaa"
-alkoholi ja mielialalääkkeet 746"osumaa"

Kokonaan toinen kysymys on se missä menee raja ja mikä oire johtuu pillereistä ja mikä syy-yhteys on -pms oireyhtymä- ja -pmdd oireyhtymä- ja -vaihdevuodet. Aiheista enemmän Googlessa kyseisillä hakusanoilla.

todella merkillista miten asioista ei puhuta. pillereiden on todettu mm. alentavan yleisesti serotoniini tasoa, mika johtaa masennukseen ja mielialavaihteluihin. jatkuvat tulehduskierteet johtuvat myos pillereista, jotka kuivattavat limakalvot ja taten luonnollisen "puhdistumisen".
viime vuonna julkaistiin laaja pitkittaistutkimus(University of Boston), jossa todettiin, etta pillerien kaytto, vaikka vain lyhytaikainen, saattaa johtaa pysyvaan haluttomuuteen ja testosteronin puuttumiseen naisessa. Kummallista miten tatakaan, arvostetun tutkimusinstituutin raporttia, ei siteerata missaan. Ikaan kuin ei haluta edes tietaa mita synteettiset hormonit ihmiselle tekevat! en halua edes ajatella mita ne saavat aikaan kehittyvan teinin elimistossa..

tassa linkkeja:
http://www.medicalnewstoday.com/medicalnews.php?newsid=35663

ALoitettuani pillerit muutuin kahdessa vuodessa äkäisemmäksi, aggressiivisemmaksi, äkkipikaisemmaksi, eikä seksi enää maistunut. Onnekseni eräs kaveri kertoi että sai ensimmäisen lapsensa juuri siksi kun pillerit ei sopineet, eik jaksanut mitään vaihtoehtoja kokeilla.

Puhuin asiasta gynelle reseptin uusimisen yhteydessä. Se myönsi oireiden liittyvän keltarauhashormoniin, ja kirjoitti toiset pillerit joissa vähemmän keltarauhashormonia. Ei auttanut ja kokeiltiin vielä kolmattakin, mutta muutaman kk:n kuluttua luovutin. Vuoden sisällä olin jo oma itseni, ainoa vain, että käytökseni oli rikkonut hyvän parisuhteeni ja olin ottanut lopputilin muuten mukavasta työpaikasta, mutta käämit paloi ihan pikkujutusta ;)

Joten suosittelen puhumaan asiasta lääkärille. Pillerit voi korvata ei-hormonaalisella ehkäisyllä. Mulle vaan ei sovi kondomikaan (saan ihottumaa), joten melkoisen rankkaa elämää on ollut, ja kaksi aborttia tehty. Onneksi kohta jo vaihdevuodet kolahtaa niin pääsee vapaammalle.

Toisaalta ei e-pillereiden syyksi voi kaikkea laittaa. Ihminen voi olla masenutunut muistakin syistä kuin e-pillereistä. Suurimmassa osassa tapauksia näin varmaan onkin.

Katsoin runsas vuosi sitten Dr Philin ohjelmaa "Helvetilliset hormonit", jossa e-pillerit nähtiin eräänä suurena ongelmana naisen psyykeeseen, vihaan, raivoon ja aggressiviseen käyttäytymiseen.

Ohjelmassa oli asiantuntijavieraana Kalifornialaisen naistentautien klinikan asiantuntija, sekä eräs farmaseutti. He tuomitsivat e- pillerit ehdottomasti. Heidän mukaansa lääkärit antavat ja määräävät liian heppoisin perustein pilsuja. -Jos tämä pilsu ei toimi, niin koitetaan tuota toista, jos sekään ei toimi, niin kokeillaan seuravaa jne, jne.- Missä menee raja?

Ohjelmassa nousi esiin myös vaihdevuodet. Ohjelman mukaan vaihdevuosista voivat kärsiä jopa alle 20 vuotiaat naiset, jotka saattavat johtua naisen luonnollisen horminijärjestelmän manipuloinnista.

Aloin hiljalleen kärsiä masennuksesta. Viime syksynä olin pohjalla. Lihoin, seksi ei maistunut. Lopulta kun en en edes pystynyt kohtaamaan tuntemattomia ihmisiä reseptin uusinta jäi tekemättä. Pillereitä söin 16-vuotiaasta asti lähes kymmenen vuotta. Alku Diane Nova 4 vuoden ajan, sitten Yasmin 3v, ehkäisyrengas muutaman kuukauden ja lopuksi Yasminelle 2v (jossa vähemmän keltarauhashormonia kuin useimmissa muisssa). Nyt kolme kuukautta ilman pillereitä ja kuin aurinko olisi taas noussut. Elämässä on samat vastoinkäymiset kuin ennenkin mutta nyt niiden kanssa jaksaa taistella. Halutkin ovat palanneet. Pillereihin en palaa. Akne tosin teki lievän paluun mutta huolin sen mieluummin kuin itsemurha-ajatukset. Mitään mieliala tms. lääkkeitä en ole käyttänyt.

"kuin aurinko olisi taas noussut" -sanonnastasi! Minäkin käytin vuosia erimerkkisiä e-pillereitä ja viimeisimpinä Diane Novia. Mitkään pillerit eivät oikein sopineet minulle. Todellakin sellainen puuroinen olotila on poistunut samoin masennus ja mielialan muutokset. Ilmeisesti pikkuasioista rähjääminen on tyypillistä pilleristeille. Nyt sekin on jäänyt pois. Onneksi! Lisäksi painosta lähti muutama kilo. Ero mielialassa on tosiaankin ollut huomattava vaikka stressattavaa on nyt melkeinpä enemmän!

Minulla oli myöskin jotakuin näin. Käytin mercilon-pillereitä vuoden päivät. No elämässä oli silloin hankaluuksia muutenkin, mutta käytökseni oli aivan käsittätöntä. Esim itkuimpulsseja, joita en hallinnut ollenkaan. Itkin joka päivä, olin hysteerinen, onneton, masentunut. Lopetin pillerit ja muutama kuukausi kului ja oloni parani aivan merkittävästi. Elämänongelmat olivat silloin samat , samaan syssyyn tuli erokin, mutta selvisin siitä varsin hyvin ja reippaasti. Paino putosi muutaman kilon. Jälkikäteen ajateltuna uskon todella vakaasti, että osa oireistani johtui kyllä niistä tableteista. Olisin siinä elämäntilanteessa ollut kyllä varmaan masentunut ilman pillereitä, mutta en kyllä olisi vollottanut hillittömästi päivittäin ja ollut niin pahasti nuppi sekaisin, en vain jaksa uskoa. Myöhemmin kaduin vain sitä etten älynnyt, että pillerit jotenkin provosoi lisää siinä vaiheessa kaaosta, olisin lopettanut ne aiemmin.

Nykyään käytän nuvaringiä. Pakko jotain ehkäisyä käyttää kun en oikein lapsia halua ja se nyt sopii. Halut ei oo ihan semmoset kuin jos olisi ilman mitään, mutta mielummin luotettava ehkäisy kuin lapsilauma kuitenkin. Ja nuvaring sopii muuten, ei aiheita masennusta minulle eikä näitä hillittömiä itkunpuuskia.

E-pillerit masennus.

Allaolevassa linkissä runsaat 2000 aiheeseen liittyvää artikkelia, otsaketta, mielipidettä, kokemuksia, keskusteluita, lääketieteellisiä näkemyksiä.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=e-pillerit+masennus&meta=&aq=0&oq=e-pillerit+mase

lopetin 20-vuoden jälkeen pillereitten syömisen juuri sen takia että jospa ne ovat aiheuttaneet masennusta,mutta nyt viiden kuukauden pillerittömyyden aikana ei ole muutosta tapahtunut...eli masennus ei johdu pilleriestä vaan juontaa ihan jostain muualta.

mä olen syönyt yasmin e-pillereitä viimeiset 5 vuotta ja viikko sitten päätin ne lopettaa.. olen ollut pitkän aikaa (lue joitain vuosia) tosi alakuloinen, masentunut jne. tuntuu että vihaan kaikkia ja kaikkea ja aina on joku huonosti. e-pillereiden syönnin aloitettua olen myös lihonut tosi paljon ja mielihalut seksin suhteen on lähes nollassa ja alapääni on myös hyvin kuiva... en tiedä onko e-pillereillä oikeesti mitn vaikutusta näihin asioihin vai onko kaikki vain pelkkää sattumaa.. mutta toivon että saan nyt jotain vastauksia kun olen pillerit lopettanut... kuinkahan monta kuukautta menee että mahdollisia muutoksia alkaa näkymään?

Tutkimus hormonihoidoista.

Allaolevassa linkissä eri tahojen tutkimuksia.

Lue eka otsake -hormonihoidoista niukasti tutkimuksia

Otsake APU professori Elina Hemmingin artikkeli "köydenvetoa hormonihoidoista.

Näytti olevan linkki myös Eduskunnan kyselyyn, sekä Paula Risikon kannaotto.

Runsaasti myös muita otsakkeita.

Selaile hakuja laita linkki, tai kopioi ja liitä joku kiinnostava aihe tähän linkkiin.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=tutkimus+hormonihoidoista&meta=

Olen juuri saanut päähäni ajatuksen, että viime aikojen (n. 1-1,5 vuotta) moninaiset oireet saattaisivat johtua e-pillereistä.

Olen 35 ja syönyt Femodenia n. 8 vuotta. Pillerit ovat tuntuneet sopivan hyvin, kierto on kellontarkka, pms-oireet (mm. turvotus) vähenivät jne. Mutta nyt olen jostain syystä alkanut epäillä pillerien jatkokäytön järkevyyttä.

MInulla on n. vuoden tai reilun ajan ollut sellainen olo, kuin minulla olisi kohtalainen pms koko ajan. Kamalaa turvotusta (joka viimeisimmän havainnon myötä katosi kuukautisten aikan, pillerittömällä jaksolla), pinna kireällä + raivreita, masennusta (minulla on taipumista masennukseen, mutta nyt on ollut ihan käsittämättömiä epätoivon jaksoja), selluliitin kertymistä (liittynee turvotukseen), yöhikoilua jne.
Ajattelin ensin, että mulla on alkamassa aikaiset vaihdevuodet, mutta sitten tulin ajatelleeksi syyksi pillereitä. Kuulostaako lainkaan järkevältä?

Entä, jos lopetan pillerit, onko odotettavissa järkyttäviä oireita..? Onko kukaan havainnut, että lopetusoireet korreloisivat aloitusoireiden kanssa? Eli tuleeko samantapaisia tai samanvahvuisia oireita? Itselläni oli aloittaessa 3 kk kestänyt tiputteluvuoto + saman ajan jatkuvaa itkuisuutta. Pms-iho-oireet lievittivät vähän, joskaan mitään varsinaista aknea ei ole koskaan ollut. Voisikohan iho "räjähtää" nyt tässä vaiheessa...

Odottelen kommentteja tai vertaiskokemuksia...

Moro kaikki!

Laitoin erillisen postauksen tonne, jossa kalastelin lehtijuttuun huonoja e-pillerikokemuksia. Varmasti monella teistä nousee niskakarvat pystyyn, että perkeleen toimittajat mitä ne tänne tulee sotkemaan. Mutta juttu vain nyt on niin, ettei asia miksikään muutu, jos keskustelu jää nettifoorumille. Tälläkin palstalla iso osa keskusteluista koskee sitä, kuinka hormonaalinen ehkäisy kusee. Tiedän itse saman omasta kokemuksesta ja olen ennenkin osallistunut näihin keskusteluihin. Tämä on tärkeä asia jolle soisi myös palstatilaa, eikö?

Joten jos joku teistä uskaltaisi kertoa tarinansa minulle omalla nimellään tai nimettömänä, kummin vain, niin varmasti ainakin joku lukija harkitsisi uudelleen pillereidensä järkevyyttä ja saattaisi jopa lopettaa ne. Moni vastaus tässäkin viestiketjussa kelpaisi suoraan lehteen, mutta enhän minä kenenkään tunteita luvatta ala sivulle latomaan.

Joten ottakaa yhteyttä, olkaa rohkeita, teidän maineenne ei tässä tahraannu (vaan hormonaalisen ehkäisyn ja lääketeollisuuden.)

mailia voi pistää: ea7491@kolumbus.fi

Täällä yksi joka jätti pilsut ostamatta viime viikolla. Ensimmäinen luomuviikko siis menossa. Odotan mielenkiinnolla mitä kroppa tähän sanoo. Kuukausia menee normalisoitumiseen, sanovat, joten nyt eiku odotetaan.

Luomuksi siirtyminen oli seurausta vuosikausien haluttomuus- ja tulehduskierteestä, lievästä masennuksesta, auraalisesta migreenistä (jonka takia en olisi saanut ilmeisesti pilsuja edes syödä, mitä yksikään lääkäri ei kyllä kertonut), lihomisesta, maksaläiskistä...

Tähän ikään päästyäni (39) päätin antaa kropalleni mahdollisuuden. Tässä kun on vaihdevuodet joka tapauksessa kohta edessä, turha sekoittaa pataa enempää keinotekoisilla hormoneilla. Katsellaan sitä hormonikorvaushoitoa erikseen, jos tarvetta ilmenee.

Jep, asiasta pitää puhua. Pilsuthan on siis äärettömän helppo ehkäisyvaihtoehto, ja liki satavarma, ja joillekin taivaanlahja, mutta kun ei todellakaan kaikille. Niitä jaellaan ihmisille aivan liian helposti, ja erityisesti nuorille. Jotain rajaa.

Itse olen käyttänyt Nuvaringia 3 vuotta. Aluksi se tuntui sopivan kuin nyrkki silmään ja kaikki meni loistavasti. Nyt on sitten n. vuoden ajan ollut ailahtelua mielialoissa ja kiukunpuuskia, hermo on koko ajan kireällä. Seksi ei enää oikein maistu ja välillä on todella alakuloisia jaksoja. Puhuin eilen näistä asioista miehelleni ja hän käski heti lopettamaan. Oli itsekin huomannut muutokset, muttei ollut osannut yhdistää niitä renkaaseen, vaan muihin stressitekijöihin. Minulle ennen rengasta kokeiltiin kaiken maailman pillerit ja ne eivät toimineet (aiheuttivat mm. menopaussioireita), joten en ihmettelisi, jos nämä oireet johtuisivat renkaasta. Varmaan nyt aika sitten näyttää, että miten käy. Pitänee sitten tästä siirtyä kondomiehkäisyyn, kun en tuohon kierukkaan luota.

Ihan sama mulla, yhdistin "raivoamisen" tms. oireet stressiin. Ja menopaussioireita luulin aikaisiksi vaihdevuoksiksi. Mutta lieneekin siis kyse pillereistä.
Olen ajatellut lopettaa ne ainakin kokeeksi liuskan loputtua. Toivoisin, että joku kertoisi, että lopetus on sujunut helposti ja finneittä, koska pelkään naaman räjähtämistä ja muita oireita...

Moi! Minulla on samankaltainen tilanne, kuin aloittajalla. Täytin juuri kolmenkymmenen. Yasmineita olen syönyt kuutisen vuotta, viimeinen puoli vuotta on ollut aivan kamalaa. Olo on koko ajan masentunut (ilman syytä), eivätkä mitkään asiat jaksa innostaa. Mikään ei tunnu enää hauskalta. Välillä väsyttää ja pakollisten asioiden hoitaminen tuntuu ylivoimaiselta. Sitten taas toisaalta hermostun ja raivostun täysin mitättömistä asioista.

Mitäs vielä... verenpaine on ollut korkea viimeisen parin vuoden aikana suht terveellisistä elämäntavoista riippumatta. Iho on taas rasvoittunut ja finnejä pukkaa.

Nyt olen ollut yhteydessä lääkäriin ja haluaisin kokeilla ehkäisyn vaihtoa. Kierukka on poissuljettu, samoin sterilisaatio, sillä kärsin kovista menkkakivuista. Onko kenelläkään kokemusta ehkäisykapselista? Ilmeisesti hormonimäärä on siinä pienempi ja sitä vapautuu vereen tasaisemmin?

Alkuperäinen kirjoittaja (kohta entinen?) pilleristi täälläkin...:
Olen juuri saanut päähäni ajatuksen, että viime aikojen (n. 1-1,5 vuotta) moninaiset oireet saattaisivat johtua e-pillereistä.

Olen 35 ja syönyt Femodenia n. 8 vuotta. Pillerit ovat tuntuneet sopivan hyvin, kierto on kellontarkka, pms-oireet (mm. turvotus) vähenivät jne. Mutta nyt olen jostain syystä alkanut epäillä pillerien jatkokäytön järkevyyttä.

MInulla on n. vuoden tai reilun ajan ollut sellainen olo, kuin minulla olisi kohtalainen pms koko ajan. Kamalaa turvotusta (joka viimeisimmän havainnon myötä katosi kuukautisten aikan, pillerittömällä jaksolla), pinna kireällä + raivreita, masennusta (minulla on taipumista masennukseen, mutta nyt on ollut ihan käsittämättömiä epätoivon jaksoja), selluliitin kertymistä (liittynee turvotukseen), yöhikoilua jne.
Ajattelin ensin, että mulla on alkamassa aikaiset vaihdevuodet, mutta sitten tulin ajatelleeksi syyksi pillereitä. Kuulostaako lainkaan järkevältä?

Entä, jos lopetan pillerit, onko odotettavissa järkyttäviä oireita..? Onko kukaan havainnut, että lopetusoireet korreloisivat aloitusoireiden kanssa? Eli tuleeko samantapaisia tai samanvahvuisia oireita? Itselläni oli aloittaessa 3 kk kestänyt tiputteluvuoto + saman ajan jatkuvaa itkuisuutta. Pms-iho-oireet lievittivät vähän, joskaan mitään varsinaista aknea ei ole koskaan ollut. Voisikohan iho "räjähtää" nyt tässä vaiheessa...

Minä 32 ja syönyt kait 15 vuotta femodenia. Kierto on todellakin ollut kellontarkka, nyt tosin olen ollut kait jo reilun kuukauden ilman pillereitä. Alavatsakipuja on ollut, mutten tiedä johtuuko ne tästä.
Tähän asti olen ollut tyytyväinen, mutta nykyään niin masentunut, että toivoisin joskus kuoleman korjaavan. Mies ei tajua masenutuneisuutta ja raivareita, nyt vielä selibaatti kaiken päälle...
Haluaisin sterilisaation, mutta toimenpide hirvittää, ja sen onnistuminen.

Tähän asti 1 kk pillerittömyys on tuntunut ihan hyvältä, jopa kosteus on palannut, halut ei, mutta se voi johtua ehkäisyn puuttumisesta. Näiden vuosien jälkeen nyt olo on jotenkin henkisesti

HELPOTTUNUT

muuten en osaa asiaa kuvata. Odotan innolla, mitä muutoksia kehossani on lisää.
Avokille ole sanonut suoraan, että pillereihin en halua palata, vaan paras ratkaisu olisi kohdunpoisto. Hänen mielestään minun pitäisi syödä pillereitä, koska sterilisaatio JA VARSINKIN VASEKTOMIA hänelle ON LUONNOTONTA!
*ittu, kuviteltkaa! Hormonit on ok, mutta letkujen sulkeminen ei. Eihän kaikilla munanjohtimet taida toimia luonnostaankaan... ja kaikilla miehillä ei siemenet ole elikykyisiä tai tarpeeksi liikkuvaisia...

AUTTAKAA =(

Alkuperäinen kirjoittaja HELP HELP:
Alkuperäinen kirjoittaja (kohta entinen?) pilleristi täälläkin...:

Minä 32 ja syönyt kait 15 vuotta femodenia. Kierto on todellakin ollut kellontarkka, nyt tosin olen ollut kait jo reilun kuukauden ilman pillereitä. Alavatsakipuja on ollut, mutten tiedä johtuuko ne tästä.
Tähän asti olen ollut tyytyväinen, mutta nykyään niin masentunut, että toivoisin joskus kuoleman korjaavan. Mies ei tajua masenutuneisuutta ja raivareita, nyt vielä selibaatti kaiken päälle...
Haluaisin sterilisaation, mutta toimenpide hirvittää, ja sen onnistuminen.

Tähän asti 1 kk pillerittömyys on tuntunut ihan hyvältä, jopa kosteus on palannut, halut ei, mutta se voi johtua ehkäisyn puuttumisesta. Näiden vuosien jälkeen nyt olo on jotenkin henkisesti

HELPOTTUNUT

muuten en osaa asiaa kuvata. Odotan innolla, mitä muutoksia kehossani on lisää.
Avokille ole sanonut suoraan, että pillereihin en halua palata, vaan paras ratkaisu olisi kohdunpoisto. Hänen mielestään minun pitäisi syödä pillereitä, koska sterilisaatio JA VARSINKIN VASEKTOMIA hänelle ON LUONNOTONTA!
*ittu, kuviteltkaa! Hormonit on ok, mutta letkujen sulkeminen ei. Eihän kaikilla munanjohtimet taida toimia luonnostaankaan... ja kaikilla miehillä ei siemenet ole elikykyisiä tai tarpeeksi liikkuvaisia...

AUTTAKAA =(

Niin... Vaikuttaa siktä, että mies kuvitteleen ns. miehisyytensä katoavan lapsentekokyvyn myötä. Tai sitten hän elättelee kuitenkin toiveita jälkikasvusta... Jos kumpikaan edellisistä ei ole totta, auttaisiko järkipuhe? Vasktomia on huomattavasti pienempi operaatio kuin naisen sterilisaatio. Ja spermaa jaa vaikka varastoon, jos siltä tuntuu..

Olen ollut jo pidemmän aikaa alakuloinen ja välillä on tosi vaikeita päiviä. Söin cerazette e-pillereitä 3v, kunnes vähä reilu viikko sitten lopetin niiden syömisen. Sen jälkeen masentuneisuuteni tuntuu lisääntyneen. Johtuuneko vieroitusoireista?? Kauankohan kestää, että helpottaa? Myös finnejä on ilmaantunut, mutta ne ovat pieni ongelma verrattuna siihen,että mieli on synkkä. En usko, että enää koskaan palaan pillereihin. Onneksi mieheni on ymmärtäväinen ja haluaa vaan,että voisin paremmin.

Uskon vakaasti, että masennus ja erityisesti jatkuva alakuloisuus johtuu pillereistä. Olen itse nyt päättänyt lopettaa niiden syömisen (olen n. 5vuotta syönyt putkeen) koska tunnen itseni hyvin alakuloiseksi todella usein - erityisesti iltaisin. Olen myös räjähdysherkkä, seksuaalisesti täysin haluton ja stressaantunut. Toivon pillereiden lopettamisen jotenkin parantavan parisuhdettani ja tekevän elämästäni hieman aurinkoisempaa. Nyt tuntuu, että stressaan kaikkea kokoajan, ja tiedän etten ole aina ollut tällainen. Joskus luulen tulevani hulluksi, koska huoleni menevät niin överiksi, mutta en voi asialle mitään. On inhottavaa, kun ei tunne olevansa oma itsensä. Mielestäni näistä pillereiden haittapuolista voisi keskustella lääkärin kanssa enemmän kuin silloin kun itse hankin pillerit, sillä persoonallisuuden muutokset ovat kohtalaisen voimakkaita ja kamalia haittavaikutuksia ja kuulemani mukaan niistä kärsii lähes kaikki tuntemani naiset jotka syövät/ovat syöneet e-pillereitä.

En tietenkään voi vielä 100% varmuudella sanoa, että pillerit ovat syynä haluttomuuteeni ja alakuloisuuteen, mutta tällä hetkellä pillerit tuntuvat olevan todennäköisen syy, ja niiden lopettaminen on ainakin kokeilemisen arvoinen asia. Toivotaan, että mielialan vaihtelut lakkaavat!

Sama juttu. Käytin Nuvaringia n. 4 vuotta ja kaikki oli aluksi ok, parin vuoden päästä aloin pikkuhiljaa saamaan järkyttäviä raivokohtauksia, päänsärkyjä kuukautisten aikaan ja halut hävisivät. Tajusin viime kesänä, että sehän saattaa johtua kaikki tuosta renkaasta. Jätin renkaan pois ja olin taas oma itseni. Puolen vuoden aikana aloin saamaan järkyttäviä vatsakipuja aina silloin tällöin jotka kestivät n. kaksi tuntia kerralla. Kerran kävin päivystyksessa sen takia ja todettiin että mulla on munasarjakystiä, jotka puhjetessaan aiheuttaa pahoja kipuja. Siihen lääkkeeksi yhdistelmäpillerit. Nyt syön Mercilonia ja olen taas raivopää. En tiä mitä pitäisi tehdä. Haluan joskus tulevaisuudessa lapsia, en halua kärsiä kivuista enkä halua olla näin hullu raivopää...

Onko ajatuksia mitä kokeilla seuraavaksi? Onko jollain muulla ollut häikkää noiden kanssa ja jotkut muut pillerit sopinut?

Yhteistyössä