Pitkä kk-kierto

Hei kaikki!

Lueskelin näitä sivuja, mutten löytänyt selvää vastausta ongelmaani. Itseasiassa menin jo ihan sekaisin kaikista tero-, clomi-, inssi- ym. jutuista :snotty: Olen aloittelija näissä lapsenhankintajutuissa, joten ajattelinpa kysäistä "asiantuntijoilta" eli teiltä.

Eli: ongelmani on pitkä kuukautiskierto. Lopetin e-pillerit viime kesänä, jonka jälkeen mulla on ollut kolmet kuukautiset. Kierto on siis tosi pitkä ja lisäksi epäsäännöllinen. Tiedän kyllä, että pillereiden jälkeen tämä on ihan normaaliakin. Historiani on kuitenkin sellainen, että jo ennen pillereiden aloittamista kiertoni oli tosi pitkä vuosien ajan (siis mitä tahansa 30 ja 90 vrk:n välillä). Ovuloinnista tai ovuloimattomuudesta mulla ei ole hajuakaan.

Kysyisin siis, kannattaako hakeutua jo alkuvaiheessa lasta suunniteltaessa lääkärin pakeille, kun tämä ongelma on ilmeinen. Mitähän esim. kunnallisella puolella tapahtuu ensimmäiseksi? Vai tapahtuuko mitään? Annetaanko mahdollisesti jotakin "pilleri-hormonia" vai käsketäänkö vaan jatkaa yrittämistä luomumenetelmällä? Olen ihan pihalla näissä asioissa, enkä tohtisi mennä lekuriinkaan jos ne siellä suunnilleen nauravat ongelmalleni :ashamed:

Kiitos jos joku viitsisi vastata. Lisäksi olisi kiva kuulla, että mikähän ongelmani "nimi" on, kun siis on tuosta pitkästä kierrosta kyse.
 
Paras vaihtoehto olis mennä yksityiselle gynekologille, jos varat sallii.
Luulenpa että keltarauhashormonia annetaan pillereinä että saadaan vuoto tulemaan, sitä syödään 10 päivää, sitten yleensä kierron 3.-7. päivinä syödään 1 tabl. päivässä pillereitä että saadaan ovulaatio aikaiseksi, itselläni oli Clomifen ja todettu tehokkaaksi.
Tietty voidaan määrätä eri nimisiä lääkkeitä, mutta saman asian ajavat.
Kontrollikäyntejä saattaa tulla jollei raskautta ala kuulua.
Nyt kipin kapin varaamaan lääkäriaikaa, kyse on normaalista yleisestä ongelmasta, kukaan ei sinulle naura eikä vähättele!!!!
Sitten tehdään peruskartoitus terveydestäsi, sisätutkimus, ehkä ultra, kysytään kuukautiskierrostasi ja milloin ne olivat viimeksi.
Ja raskaaksi tulemisen toive on tärkeä kertoa!
Meillä on nyt lapsia kuusi ja neljä ekaa tuli näillä hoidoilla ja kaksi viimeisintä luomusti. Yksilöllistä tietenkin on miten hoito tehoaa, mutta älä jää miettimään vaan mars eteenpäin.

ONNEA YRITYKSEEN!
 
Minä veikkaan, että sinullakin olisi tuo pco..(Googleta, jos et siitä tiedä)
Luultavasti lekuri määrää sinulle Terolutit/lugesteronia että saat kierron tasaantumaan. Ovulaatiotikkuja voisit sitten kokeilla kun kierto on säännöllinen.
Ja kyllä, kannattaa mennä lekurille, varsinkin jos nyt on raskaus toiveena!

Tämmöstä arvailua ja neuvoa minulta :)
 
moikka.
minulla oli sama kun lopetin pillereiden syönnin v 04. sen jälkeen ei tullut omaa kiertoa ollenkaan n.1v. sen jälkeen varasin gynelle ajan joka määräsi minulle terolut nimistä lääkettä. sain vihdoin oman vuodon tulemaan, mutta vuoto tuli silti miten sattui.(siis meinaan että väliä saattoi olla vain viikkokin). olen itse aloittanut lapsettomuus hoidot ja söin viime kuussa elämäni ensimmäisen clomifen kuurin ja sen ansiosta kieroni pamahti paikoilleen kuin kello. nyt kierto on 27pv ja ovulaatiokin tapahtuu. eli minulla ongelma oli todennäköisesti se että en ovuloinut ja sen takia kierto heitti ihan häränpyllyä. ja tuo todennäköisesti johtui e-pillereistä. ne pistivät kroppani ihan sekaisin.
neuvon siis rohkeasti ottamaan yhteyttä lääkäriin. saat todennäköisesti terolut kuurin. minulla ei tullut ainakaan mitään kun menin kunnalliseen siksi varasin suosiolla gynelle ajan. eivät tehneet kunnallisella asian eteen mitään muuta kun ihmettelivät.
 
Mulle ainakin annettiin saman tien Terolutit ja Clomifenit kun kerroin että lastahan tässä yritellään. Onhan se varmaan lääkäristäkin kiinni mitä hoitokäytäntöjä heillä on, mutta miksi ei annettaisi Clomifenia tai muuta vastaavaa valmistetta. Tietenkin jos tutkimuksissa löytyy joku este sen käytölle se on eri juttu.
Mutta näin tehtiin itseni kohdalla.
 
Tiinu-Liinu
Luulen myös että sulla on pco. Itse hakeuduin hoitoihin kunnalliselle puolelle ja en ole tosiaankaan katunut. Asun pienellä paikkakunnalla ja olin kuullut aiemmin jo että terveyskeskuksessa tehdään gyne-papa testit plus perus verikokeet ja sitten jo heti lähete naistenpolille. Olen säästänyt rutkasti rahaa ja ollaan edetty nopeasti hoidoissa. Siksi hakeuduin myös kunnalliselle puolelle kun tiesin että naistenpolilla on täällä hyvät gynet.

Mies myös tutkittu ja minussa vain "vikaa". Mulle tehtiin vastikään laparoskopia (tutkittiin munanjohtimet yms,). Sieltä ei löytynyt mitään joten ainut ongelma meillä on minun pco eli en ovuloi luomusti. Clomifenia on kokeiltu 1 pilsulla per päivä ja ei tuottanut tulosta. Kunhan menkat alkaa (niitä odottelen) niin kokeillaan vielä clomeja tupla-annoksella. Jollei tehoa niin sitten alotellaan pistoshoitoja jne.

Itse en tienyt näistä asioista yhtään mitään vielä pari vuotta sitten kun lasta alettiin yrittämään mutta näiltä sivustoilta olen imenyt itseeni rutkasti kallisarvoista tietoa.

Suosittelen lämpimästi että varaat lääkäriajan=)
 
Moi,

Mullakin oli sama ongelma, että kk-kierto oli pitkä ja epäsäännöllinen. Kävin papa-kokeessa ja terkkari kannusti ottamaan yhteyttä, kun kuuli vauvatoiveista. Kävin sitten yksityisellä vielä samana päivänä (noin 100 ?) ja se määräs mulle Metfomiinit ja Terolutit. Eli diagnoosina mulla oli PCOS ja ensimmäiset määrättiin siihen ovulaation tapahtumiseksi ja toiset sitten kierron säännöllistämiseksi. Jos vauvaa ei kuulu 3 kk kuluessa, niin sitten se lupas määrätä mulle Clomifenit. En kyllä itse usko tohon 3 kuukauteen, koska meillä on jo vuos ollu yritystä :ashamed: No toisaalta ihmeitä aina tapahtuu. Sitten lääkäri sanos, että yhdynnässä pitäis olla 2-3 päivän välein, jotta aina olis siittiöitä valmiina latingissa.
 

Yhteistyössä