Pitkään kaapissa olleiden (esikoisen vanhojen) vauvanvaatteiden pesu uutta vauvaa varten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottaja

Vieras
Esikoisen vauvanvaatteet ovat olleet kaapissa (sisällä lämpimässä) säilytyksessa nyt pari vuotta ja niihin on tullut sellainen vähän ummehtunut haju. Nyt on uusi vauva tulossa ja vaatteet tulevat taas käyttöön.

Mietin vaan, että lähteekö haju pyykkikoneessa pesemällä pois, kun käyttää hajustamatonta pesuainetta (huuhteluainetta emme käytä ollenkaan)? Vai tartteeko haju "peittää" jollain hajustetulla pesuaineella? Tai auttaako vain tuuletus?

Jotain toimenpidettä noi vaatteet tuntuisi kaipaavan, vaikka puhtaita ovatkin.

Joo niihin tulee semmonen "säilytyksen" haju, ei meillä ainakaan kuivissa sisätiloissa mikään ummehtunut haju. Mutta siis haisee säilytetylle. Ja toki lähtee pesussa pois. Itse pesen kyllä vaatteet, kun otan tuolta käyttöön. Juuri toissapäivänä hain kuopukselle keskimmäisen 92 senttisiä kätköistäni ja pesuun meni kaikki ilmamuuta ensin.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Laita huuhteluaineeksi etikkaa, syö hajut todella tehokkaasti.

En ole etikkaa koskaan kokeillut. Siitäkö itsestään ei jää mitään hajua pyykkeihin, vaan se vain poistaa muut hajut? Millasta etikkaa sen pitää olla? Kaapissa on väkiviinaetikkaa, käykö se?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo niihin tulee semmonen "säilytyksen" haju, ei meillä ainakaan kuivissa sisätiloissa mikään ummehtunut haju. Mutta siis haisee säilytetylle. Ja toki lähtee pesussa pois. Itse pesen kyllä vaatteet, kun otan tuolta käyttöön. Juuri toissapäivänä hain kuopukselle keskimmäisen 92 senttisiä kätköistäni ja pesuun meni kaikki ilmamuuta ensin.

No joo, ei se nyt ehkä ummehtunut haju ole, vaan just semmonen "säilytyshaju"...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No joo, ei se nyt ehkä ummehtunut haju ole, vaan just semmonen "säilytyshaju"...

Ja väkiviinaetikka käy siis huuhteluaineeksi. Sitä käytän itse vallan pyykinpesussa. Loraus huuhteluaielokeroon ja hajut lähtee vaatteista ja muutenkin ihanan pehmeeksi tulee jne ja puhdistaa konetta, luontoystävällistä.... ja ei haise vaatteet etikalta. Parilalekalla kerralla ehkä huomaat tuoksun, kun tyhjennät konetta mutta et sitten enää.

Pesu, ulkona kuivatus (näillä pakkasilla tosin vaan kuivana pesun jälkeen tuulettumaan) ja uusi pesu ja kuivana uusi tuuletus niin pitäis hajut olla poissa.
Itse kokeilin samaa vuodenvaihteessa eikä vintinhaju enää ollut vaatteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Pesu, ulkona kuivatus (näillä pakkasilla tosin vaan kuivana pesun jälkeen tuulettumaan) ja uusi pesu ja kuivana uusi tuuletus niin pitäis hajut olla poissa.

No toivottavasti lähtis jo yhdellä kertaa haju pois. Tota pyykkiä kun tuppaa jo muutenkin olevan paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ja väkiviinaetikka käy siis huuhteluaineeksi. Sitä käytän itse vallan pyykinpesussa. Loraus huuhteluaielokeroon ja hajut lähtee vaatteista ja muutenkin ihanan pehmeeksi tulee jne ja puhdistaa konetta, luontoystävällistä.... ja ei haise vaatteet etikalta. Parilalekalla kerralla ehkä huomaat tuoksun, kun tyhjennät konetta mutta et sitten enää.

Juurikin näin. Ja kun haistat vaatetta joka on etikkahuuhtelussa ollut, on siinä aika samankaltainen raikas tuoksu kuin ulkona tuuletetussa :)

Kaikki tavalliset etikat käy eikä tarvitse edes paljoa laittaa. Meillä alettiin vaippapyykissä käyttää ja nykyään käytän pelkästään sitä kaikkeen.

Toi etikka vois kyllä olla kokeilemisen arvoinen. Muistin just, että pesin vauvanvaatteet esikoisen ihan pikkuvauva-aikana hajustetulla pesuaineella (ja huuhteluainettakin taisin käyttää), niin parempi pestä ne ylimääräiset kemikaalit pois, kuin että vain tuulettamalla raikastaisi vaatteet.

Millasen lorauksen te sitä etikkaa nyt sitten huuhteluaineeksi laitatte?

Alkuperäinen kirjoittaja Gardenia:
mä pesin oikeen hyvänhajusella pesuaineella, ja oli mukava pukee ne sit vauvallekin kun tuoksuivat hyvälle.

Sulla oli tuuria, ettei tullut vauvalle iho-oireita. Kaapin haju lähtee ihan hajustamattomalla pesuaineella pesemällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:

Kyllä pyykit voi kuivata pakkasellakin ulkona ja selviää sillä yhdellä tuuletuksella. Itse pesisin hajusteettomalla pyykinpesuaineella, hiukan etikkaa mukaan ja kuivaus ulkona.

ja tuo etikka ei jää mitenkään haitallisesti vauvan vaatteeseen.eli vauva ei haista sitä tai siitä ei ole herkälle iholle haitta??
minkä verran sitä lorautetaan,
laitatteko pesujauheen kanssa vai nestemäisen`?

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
ja tuo etikka ei jää mitenkään haitallisesti vauvan vaatteeseen.eli vauva ei haista sitä tai siitä ei ole herkälle iholle haitta??

Laitan ehkä puol desiä, vaippapyykkiin välillä enemmän. Sitä ei paljoa tarvita. Ei aiheuta mitään haittoja eikä hajuja, pitäisi olla niin luonnonmukainen kuin voi.

Ja pyykistä riippuen käytän pesuaineena pesupähkinöitä, swipe whitea (pulveri) tai ihan nestemäisiä omoa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Laitan ehkä puol desiä, vaippapyykkiin välillä enemmän. Sitä ei paljoa tarvita. Ei aiheuta mitään haittoja eikä hajuja, pitäisi olla niin luonnonmukainen kuin voi.

Ja pyykistä riippuen käytän pesuaineena pesupähkinöitä, swipe whitea (pulveri) tai ihan nestemäisiä omoa tms.

Pitää vielä lisätä että meillä on 7kg kone joka yleensä pyörii suht täytenä, siihen tuo 0,5-vajaa 1dl on ollut omasta mielestä sopiva määrä, en tosiaan tiedä mikä olisi "virallinen" suositus :)

Yhteistyössä