Pitkäaikainen väsymysoireyhtymä, onko kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja torkkupeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

torkkupeitto

Vieras
Aloin tässä taas miettimään kun on niiiiin hirveä väsymys päällä vaikka viikoloppuna sai levätä.
Minulla on herätys töihin aina klo 6 aamulla, ja joudun mennä unten maille jo ennen klo 21 illalla. Esimerkiksi joka keväinen euroviisujen esikarsinta saa minun pasmat ihan sekaisin, kun joutuu parina iltana valvomaan pidempään, vaikka se olisikin vain klo 23 illalla. Silloin tulee töissä oltua ihan unitilassa, ehkä jopa tulee torkahdettua kahvitunneilla.

Tämä viikonloppu oli siis ihan rauhallinen, vaikka aamulla ei oikein tiennyt pitäisikö jatkaa unia vai nousta, molemmat tuntuivat huonoilta vaihtoehdoilta.
Ja alkuillasta tuli ihan kamala väsymys. Siis ihan niin että jalat suurin piirtein petti alta. Mutta koska telkusta tuli kadonnut maailma ( :D ), niin oli "pakko" valvoa ihan kello 20 asti. Vähän tuli jo sohvalla torkkuiltua, ja sänkyyn kun pääsin, niin simahdin ihan heti. Ja aamulla 10 tunnin yöunien jälkeen oli olo ihan karmea.

Minua niin ärsyttää kun lähes kaikki tutut ovat sellaisia että he voivat ihan hyvin valvoa yli keskiyöhön ja silti herätä (toki väsyneenä) aamulla töihin. Itse olisin noin lyhyiden yöunien jälkeen suurin piirtein työkyvytön.

Onko muita joilla on tätä ongelmaa? Miten olette pärjäilleet? Onko jotain lääkehoitoja?

Itselläni oli joitain vuosia sitten ongelmia silloisen miehen kanssa, ja koska amiksessa sattui ikävää koulukiusaamista, niin joitain vuosia sitten hain lääkkeitä paniikkikohtauksiin ja lievään masennukseen. Ja jotenkin minusta tuntuu että jos minä lääkärille menisin juttelemaan, niin hän pistäisi kouraani vain lisää masennuslääkkeitä. Kai väsymystila voi johtua masennuksesta? Mutta minusta tuntuu että minun kohdallani se on enemmänkin toisin päin.
Kyllähän se on masentavaa kun ei kerta kaikkiaan jaksa olla hereillä. Kavereidenkin kanssa jos jonain viikonloppuna lähtee ulos, niin joutuu lähteä takaisin kotiin nukkumaan siinä vaiheessa kun bileet ovat alkamassa...

Pitkäaikainen väsymysoireyhtymä :: Terveyskirjasto

Miten jaksat päivällä? Itse syön paljon vitamiineja esim. C-vitamiini 500 mg ja saatan ottaa niitä kaksikin, koska minulla on pienet lapset ja nukkumista tosi vähän ja oikeasti tarvitsisin 9 tuntia unta. Itse väsyn helposti. En tiedä onko sellaista termiä olemassa kuin matalaenerginen ihminen, mutta sellaiselta tunnun. On aina tuntunut. Nukkumaan pitää mennä aikaisin. Kilpirauhasen vajaatoiminnassa on myös tuollaista, että vaikka nukkuu kellon ympäri, niin on jatkuvasti väsynyt.

Itse aloin vuodenaihteessa syömään multivaitaa, ja annoksen aihan alkuun... 3 tablettia :D Kattelin ettei lyhyellä aikavälillä pitäisi olla mitään haittaa vaikka noita vähän enemmän ottais. Ja mielestäni vireystaso olikin hetken ihan hyvä, mutta nyt taas alkaa vajoamaan jonkinlaiseen horrostilaan. Tarkoitus oli siis ottaa kunnon tehostartti ja sit vähentää noita tabuja yhteen per päivä, mutta jotenkin kun oireet ei lähtenytkään, niin on tullut unohdeltua koko vitamiini ja sit välillä tullut otettua ihan se kolme kerrallaan.

Otin joku vuosi sitten laajan verenkuvan, ja lääkärin mukaan kaikki arvot olivat hyvät, jopa erittäin hyvät. Ei mitään huolestuttavaa. Ja noin 3 vuotta sitten otin kilpparitestit ja muistaakseni arvot olivat: TSH oli 1,4 ja S-T4 oli 14, eli raja-arvojen sisällä.

Ja vaikka itse herkästi tunnistankin noita kilpparin vajaatoiminnan oireita itsessäni, niin ainakin pulssi on minulla aivan älyttömän korkea (eilen herätessä huomasin sekuntikelloa kuunnellessa että pulssi oli reilusti yli 60 lyöntiä minuutissa, veikkaisin että jossain 70 paikkeilla, ihan vastalevänneenä ja rauhallisena. Työpaikalla jos verenpainemittarin kanssa leikin, niin pulssi heittelee siellä 80-90 paikkeilla, levossa sekin...), vaikka vajaatoiminnassa sen kai pitäisi olla aika hidas?

Pitäisi kai etsiä jostain lääkäri joka suostuisi ihan testimielessä antamaan jonkin tyroksiini-kuurin vaikka onkin noin hyvät arvot, mutta jotenkin tuntuu hölmöltä mennä kinuamaan lääkkeitä sairauteen jota ei itsellä ole :?

Ja siis miten jaksan päivällä?
No huonosti. En jaksaisi tehdä mitään. Miesressukka on se joka hoitaa huushollia suurimmaksi osaksi. En ole nähnyt kavereita nyt kuukausiin, ja pidän mielelläni puhelimen kiinni kun ahdistaa jos se soi, kun ei jaksais vastata. En jaksa käydä porukoilla tai siskollakaan, vaikka minulla ei ole mitään heitä vastaan ja viihdyn heidän seurassa.
Ei. Vain. Jaksa.

Ja ehkä nyt tähän päälle ressaa kun käyn koulua ja pitäisi jonkin verran harjoitustöitä saada tehtyä nyt keväällä jos tahdon kurssit päästä läpi. Joka päivä mietin että NYT alan niitä tekemään... Ja sit se vain jää, alkaa silmät lumppaamaan jo pelkästä ajatuksesta.

Siis on sellainen fiilis että olen ihan vain laiska luuseri, jolla ei oikeastaan edes ole mitään muuta vikaa kuin täysi saamattomuus, mutta sit toisaalta en tiedä, ehkä minussa kuitenkin on jotain muuta vialla?

Suomessa on vain muutamia lääkäreitä, jotka ymmärtävät oikeasti kilpparisairauksien päälle. Paras on varmaan Antti Virkamäki Töölön Mehiläisestä. Itse kävin hänellä ja sain thyroxin-koelääkityksen, vaikka arvot on varmaan samaa luokkaa kuin sinulla tai paremmat. Ota terveyskeskuksessa labrat ja varaa sitten aika hänelle. Rekisteröidy myös kilpparipalstalle www.kilpirauhas.info sieltä löytyy kasoittain tietoa ja osaamista.

Yhteistyössä