Pitäs miettiä huomiset tarjottavat...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kantarellit ja omenat on ehdoton (eli a2 ja j2) koska ovat sesonkia. Minusta harmoonisin kokonaisuus syntyisi kun tuohon lisätään tuo possu. Pitää aina miettiä kokonaisuus, esim. katkarapu ja hirvi ei sovi samaan kokonaisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
A1: katkarapusalaatti, chilivadelmakastike + patonki
P5: Grillattua saksanhirven sisäfilettä, punaviinikastike, keitetyt peruna +vihersalaatti
J3: Kotitekoinen vadelmajäätelö + kinuskikastike

(Oli vaikea valita..., voisin syödä kaiken =P )

Nämä valitsisin minäkin. Mutta jos tyttö ei syö lihaa, niin sitten ehkä pääruuan tilalle

P2: Yrttitäytteiset ahvenrullat, valkoviinikastike, juuressose +vihersalaatti, ja sen alkuruoaksi sopisi
A3: marinoidut kasvikset + vuohenjuustokastike

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
P5: Grillattua saksanhirven sisäfilettä, punaviinikastike, keitetyt peruna +vihersalaatti
J3: Kotitekoinen vadelmajäätelö + kinuskikastike

(Oli vaikea valita..., voisin syödä kaiken =P )

Nämä valitsisin minäkin. Mutta jos tyttö ei syö lihaa, niin sitten ehkä pääruuan tilalle

P2: Yrttitäytteiset ahvenrullat, valkoviinikastike, juuressose +vihersalaatti, ja sen alkuruoaksi sopisi
A3: marinoidut kasvikset + vuohenjuustokastike
Mun ei ole välttämätöntä tehdä vain yksiä ruokia. Olen tottunut siihen, että teen likalle eri ruuat kuin muille. Tosin jos taas ruoka, jonka teen likalle, on sellainen mitä muutkin tykkää syödä, teen kaikille saman.

Alkuperäinen kirjoittaja minä tykkäisin:
kantarellit ja omenat on ehdoton (eli a2 ja j2) koska ovat sesonkia. Minusta harmoonisin kokonaisuus syntyisi kun tuohon lisätään tuo possu. Pitää aina miettiä kokonaisuus, esim. katkarapu ja hirvi ei sovi samaan kokonaisuuteen.
JOS likka ei olisi tulossa, olisinkin tehnyt kauden mukaan eli kanttarellikeitto, liha-juurespata ja omenapiirakka. Koska likka tuleekin, kanttarellikeitolle pitäisi keksiä jokin muu vaihtoehto. Esim liha-juurespadan teen kyllä lisäksi kasvisversiona eli lihan tilalle härkäpapuja, muuten sama pata.

Jos näin niin ehdotan sitä punajuurikeittoa, sitten sitä kasvispataa härkäpavuilla ja omenapiirakka.
Likka ei mielellään syö sieniä. Tosin tiedän osaavani kyllä tehdä kanttarellikeiton niinkin, että likka sitä syö. Ts soseuttamalla koko keiton.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
..
Alkupalavaihtoehdot:
A2: kermainen kanttarellikeitto + riistapaistiruisleipänen
A5: savulohikeitto + muna-katkarapupasteija

Pääruokavaihtoehdot:
P2: Yrttitäytteiset ahvenrullat, valkoviinikastike, juuressose +vihersalaatti

Jälkiruokavaihtoehdot:
J1: Karviaismarjasorbetti + karamellikastike
j%: puolukkakiisseli + kermavaahto

liian vaikea valita mutta nuo oli minusta parhaita!

saisko reseptin tuohon karviaismarjasorbettiin?

No jos minä haluan alkupalaksi katkarapusalaatin ja pääruuaksi hirveä, niin minä myös syön ne olipa ne sinun mielestä yhdessä harmonisia tai ei.
Minusta ne sopii aivan hyvin samaan kokonaisuuteen- ei kai tässä nyt olla tekemässä presidentille ateriaa tai sotkemassa samalle lautaselle rapuja+hirveä. Ja taitava kokki saa nekin sopimaan vaikka samalle lautaselle =P

Niin, että kun mielipidettä kysyttiin, niin sen kerroin ja sinä et varmaan voi kumota sitä mitä toiset HALUAISI syödä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kumikameli:
Saat, kunhan sellaisen jossain vaiheessa teen :D Mutta näin ajatuksen tasolla keitän karviaisia, kunnes ne ovat pehmenneet ja maku irronnut keitinveteen. Murskaan niitä survimella keittämisen ajan. Sitten siivilöin nesteen, sekoitan siihen sokerin. Kuinka paljon sokeria, se pitää maistella ja lisätä maun mukaan. Annan seoksen jäähtyä ja laitan pakastamisen kestävään, kohtuullisen laakeaan astiaan. Astia pakastimeen ja vatkaan muutaman kerran jäätymisen aikana. Viimeisellä vatkauskerralla laitan sekaan pari vaahdotettua kananmunanvalkuaista ja annan jäätyä loppuun. Mutta tarkan ohjeen voin antaa vasta sitten, kun sen sorbetin teen.

siis mä mitään pahaa tarkoittanut!! Mutta tuo kokonaisuus on kyllä tärkeää, sen tietää kun paljon ruokaa on laittanut. Kai täällä kaikki saa mielipiteitää ilmaista vai onko siihen oikeus vain harvoilla?

siis mä mitään pahaa tarkoittanut!! Mutta tuo kokonaisuus on kyllä tärkeää, sen tietää kun paljon ruokaa on laittanut. Kai täällä kaikki saa mielipiteitää ilmaista vai onko siihen oikeus vain harvoilla?
En mä ainakaan pahalla kirjoitustasi ottanut =) Mä koitan tässä haarukoida, millaisista ruuista "enemmistö" pitäisi. Tiedän, että huomiset "vieraani" syövät noista ihan mitä tahansa, mutta se valinnanvaikeus onkin juuri mulla. Kaikkea noista en ala tekemään ja pitää miettiä, mitkä laitan huomenna ruuaksi ja mitkä lyön pakkaseen. Ja jos vaikka se saksanhirvi olisi pääruokien top 1, keksin sitten likalle sen tilalle jotain muuta.

Saa ilmaista mutta anna toisten tykätä siitä kokonaisuudesta mistä tykkää.
Ja tämä aihe käsitelty, piste, palataan aloittajan aiheeseen =)

No jos minä haluan alkupalaksi katkarapusalaatin ja pääruuaksi hirveä, niin minä myös syön ne olipa ne sinun mielestä yhdessä harmonisia tai ei.
Minusta ne sopii aivan hyvin samaan kokonaisuuteen- ei kai tässä nyt olla tekemässä presidentille ateriaa tai sotkemassa samalle lautaselle rapuja+hirveä. Ja taitava kokki saa nekin sopimaan vaikka samalle lautaselle =P

Niin, että kun mielipidettä kysyttiin, niin sen kerroin ja sinä et varmaan voi kumota sitä mitä toiset HALUAISI syödä =)

tuo punajuurikeitto, ja halloumi ja jälkkäriksi karviaset karamellissa! Kerro ap sun oma suosikkisi noista? Mä olen sellainen sesonkikokki, punajuuri on LOISTAVA juures ja vielä kun on vuoden kasvis niin se on hyvä valinta myös! Mä näin syksyisin tykkään todella kokkailla : ) kaikkea ihanaa, sieniä, tuoreita ihania kasviksia omasta puutarhasta, voih..

tuo punajuurikeitto, ja halloumi ja jälkkäriksi karviaset karamellissa! Kerro ap sun oma suosikkisi noista? Mä olen sellainen sesonkikokki, punajuuri on LOISTAVA juures ja vielä kun on vuoden kasvis niin se on hyvä valinta myös! Mä näin syksyisin tykkään todella kokkailla : ) kaikkea ihanaa, sieniä, tuoreita ihania kasviksia omasta puutarhasta, voih..
Mun oma suosikkini olisi punajuurikeitto, liha-juurespata (lihattomalle lihan sijasta härkäpapuja ) ja puolukkakiisseli. Ihan vaan siksi, että nyt on syksy :D Puolukoita mulla ei ole, mutta niitä näyttää olevan tuo metsä pullollaan.

öö, jos luit kunnolla, niin nimimerkki "minä tykkäisin" sanoi, ettei katkaravut ja hirvi sovi samaan kokonaisuuteen. eli se oli hänen mielipiteensä, miksi vedit siitä katkaravun nenääsi.
minun mielestäni taas kokki ei ole todellakaan ole taitava, jos laittaa samalle lautaselle katkarapuja ja hirveä.

ärsyttää, että jotkut tulevat määräilemään, ettei nyt tästä asiasta enää puhuta. millä sen estätte. no modet estelee mitä haluaa, mutta se on eri asia kuin tavallinen kirjottelija.

p.s. kausiruokia minäkin noista tekisin, koska tähän aikaan on niin paljon ihania, tuoreita raaka-aineita tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja nose:
öö, jos luit kunnolla, niin nimimerkki "minä tykkäisin" sanoi, ettei katkaravut ja hirvi sovi samaan kokonaisuuteen. eli se oli hänen mielipiteensä, miksi vedit siitä katkaravun nenääsi.
minun mielestäni taas kokki ei ole todellakaan ole taitava, jos laittaa samalle lautaselle katkarapuja ja hirveä.

ärsyttää, että jotkut tulevat määräilemään, ettei nyt tästä asiasta enää puhuta. millä sen estätte. no modet estelee mitä haluaa, mutta se on eri asia kuin tavallinen kirjottelija.

p.s. kausiruokia minäkin noista tekisin, koska tähän aikaan on niin paljon ihania, tuoreita raaka-aineita tarjolla.
Sen verran tähän kommentoin, että ne ravut ja saksanhirvi eivät kyllä olisikaan samalla lautasella =)

Ja kiitos kaikille...ynnäsin vastaukset Exceliin ja huomenna syöldään

P2: Yrttitäytteiset ahvenrullat, valkoviinikastike, juuressose +vihersalaatti
J2: omenapiirakka + vaniljakastike

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kumikameli:
Saat, kunhan sellaisen jossain vaiheessa teen :D Mutta näin ajatuksen tasolla keitän karviaisia, kunnes ne ovat pehmenneet ja maku irronnut keitinveteen. Murskaan niitä survimella keittämisen ajan. Sitten siivilöin nesteen, sekoitan siihen sokerin. Kuinka paljon sokeria, se pitää maistella ja lisätä maun mukaan. Annan seoksen jäähtyä ja laitan pakastamisen kestävään, kohtuullisen laakeaan astiaan. Astia pakastimeen ja vatkaan muutaman kerran jäätymisen aikana. Viimeisellä vatkauskerralla laitan sekaan pari vaahdotettua kananmunanvalkuaista ja annan jäätyä loppuun. Mutta tarkan ohjeen voin antaa vasta sitten, kun sen sorbetin teen.

kuulostaa hyvältä :p
en ehkä tuon tarkempaa reseptiä kaipaa, idea tuli selväksi niin kokeilemallahan se sitten selviää mitä saa aikaseksi :D
tosin mietin kyllä että mitenköhän kauan siinä jäätymiseen menee ja miten monta kertaa olisi syytä vatkata. Noh kai sen näkee siinä vaiheessa!

Yhteistyössä