Pitäiskö kohta 2-vuotiaan jo osata syödä itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammmsa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammmsa

Vieras
Tuo meidän poika on toivoton, sillä ei kiinnosta yhtään syödä itse..Tosi kranttu syömään muutenkin..
Nytkin tuolla porsastaa spagetilla keittiötä, lusikka jossain lattialla ja käsillä vaan tohraa menemään..huoh, täytynee lähteä siivoamaan

Osaako syödä, jos on oikeasti nälkäinen?

Meillä kaksi lasta ovat oppineet syömään itse siinä hieman alle 1,5vee:n iässä, joten kyllä olisi jo aika opetella lusikan käyttöä.

Osaako syödä, jos on oikeasti nälkäinen?

Meillä kaksi lasta ovat oppineet syömään itse siinä hieman alle 1,5vee:n iässä, joten kyllä olisi jo aika opetella lusikan käyttöä.

no jos antaa oikein sen herkkua eli riisifruttia niin sitten menee lusikalla ääntä kohti mutta ei sekään siististi. Mutta tavallista ruokaa ei yritäkään syödä lusikalla, ei sillä vaan kiinnnosta.

Jos olisi meidän lapsi, niin olisin huolissani. Meillä syöneet jo 1-vuotiaana itse. Toki välillä sormin, mutta pääasiassa lusikalla.
Mutta ei kai tuossa mitään huolta ole. Jos motoriikka on muuten kunnossa ja siis osaa periaatteessa käyttää lusikkaa. Itse en kyllä viitsisi noin "isoa" enää syöttää..

Meidän muksumme tuskin olivat mitään neroja, mutta he kyllä oikeasti alkoivat syödä itse ihan hirveän pieninä minusta, alle vuoden vanhana.

Lykkäsimme heti kun alkoivat istua syöttötuolissa lusikan kouraan ja lautasen eteen, ja siitä se lähti. Söivät vielä ällistyttävän siististi molemmat.

Meillä kyllä ruokailu on aina ollut sellainen rutiinijuttu, joka tehdään joka päivä hyvin samalla tavalla: kaikki istuvat kauniisti katetussa pöydässä, kaikkien lautasella laitetaan samoja ruokia ja sitten syödään kaikessa rauhassa.

Mitä olen sellaisia huonosti syöviä lapsia nähnyt, niin heillä on säännönmukaisesti ollut minun nähdäkseni hermoheikot huseeraavat vanhemmat, jotka eivät ole antaneet lapselle mallia ja tilaisuutta syödä hyvin ja rauhassa.

• Tykkää
Reactions: pulleroballerina
Spagetti ei ole ihan helpoin ruoka syödä, eikä varsinkaan lusikalla. Rauhallinen ruokailuhetki, aikuisen malli ja kannustus, niin kyllä se siitä pikkuhiljaa lähtee sujumaan. Anna aikaa älä hätäile, jokainen lapsi oppii omalla vauhdillaan.

Meidän muksumme tuskin olivat mitään neroja, mutta he kyllä oikeasti alkoivat syödä itse ihan hirveän pieninä minusta, alle vuoden vanhana.

Lykkäsimme heti kun alkoivat istua syöttötuolissa lusikan kouraan ja lautasen eteen, ja siitä se lähti. Söivät vielä ällistyttävän siististi molemmat.

Meillä kyllä ruokailu on aina ollut sellainen rutiinijuttu, joka tehdään joka päivä hyvin samalla tavalla: kaikki istuvat kauniisti katetussa pöydässä, kaikkien lautasella laitetaan samoja ruokia ja sitten syödään kaikessa rauhassa.

Mitä olen sellaisia huonosti syöviä lapsia nähnyt, niin heillä on säännönmukaisesti ollut minun nähdäkseni hermoheikot huseeraavat vanhemmat, jotka eivät ole antaneet lapselle mallia ja tilaisuutta syödä hyvin ja rauhassa.

Auts. Tämä kirpaisi kyllä. Meillä ruokailutilanne on aina ollut rauhallinen ja syödään yhdessä. Mutta. Lapsi ei ole pätkääkään kiinnostunut syömään. On siis 2-vuotias. Syö ehkä kaksi lusikallista, sitten alkaa pyöriminen ja ruualla sotkeminen. Pöydästä pois laittaminen on hänelle vain palkinto, ei ole moksiskaan, eikä sen nälkäisempi seuraavalla ruualla. Haluaisin kyllä kovasti saada jonkun tuollaisen bessewisserin neuvomaan meitä ihan kädestä pitäen, kun ollaan niin helvetin pieleen kaikki tehty ja hermoheikkojakin sitten ilmeisesti.

Anna nyt hyvä ihminen sille haarukka. Ootko ite koskaan koittanu syödä spagettia lusikalla? Jos sotkee tahallaan niin ota siltä ruoat pois ja jatka tyynesti itse syömistäsi. Kertaalleen voit antaa lautasen takaisin jos lupaa syödä. Pöydässä istuu niinkauan kuin vanhemmatkin.

Noin yleensä ottaen lapsi syö kyllä sitten kun on nälkä. Tuputtaminen vaan saa lapsen vastahankaan. Kaksivuotias pelkää luonnostaan vieraiden juttujen, esim ruoan joukossa olevien vihannesten, syömistä. Tarjoile eri ruoat eri osissa lautasta, ei vauvanruokamaisena mössönä. Eli perunat yhteen reunaan, vihannekset toiseen, keskelle vaikkapa kastike. Äläkä välitä jos syö vaikka pelkkiä porkkanoita.

No kyllä 2-vuotiaan pitää "osata" syödä itse. Se vaan onkin sitten eri juttu, että "haluaako" 2-vuotias syödä itse (siististi tai edes lusikalla). Ton ikäseltä voi minusta jo vaatia vähän pöytätapojakin.

Lastenhoitajana voin vastata tähän että kyllä, 2-vuotiaan pitäisi jo osata syödä itse. Jos ei homma vaan huvita niin voihan tuota syöttää maailman tappiin asti, jos haluaa...tai sitten olla syöttämättä. JOs alkaa sotkemaan ja pyörimään niin sitten vaan "kiitos, voit nousta pöydästä" ilman mitään kiukkuja tai rangaistuksia, mutta ei myöskään välipaloja ennen seuraavaa ruokaa.