Pitäisitkö ryyppyjuhlat vaikka lapset kotona?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "silmäterä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"silmäterä"

Vieras
Kysyin mun vanhemmiltani (ekaa kertaa yli puoleen vuoteen) josko ottaisivat jonkun lapsista yökylään loppuvuodesta, jotta saataisi järjestettyä miehelle juhlat kun täyttää pyöreitä. Aluksi toki voisivat olla lapset kotona, mutta miehen työkaverit ovat ainakin sen verran alkoon meneviä, että villit kemut tiedossa. Äitini totesi, että kai sitten joku voi tulla, mutta miksette tekis kuten he aikanaan aina.... että lapset nukkuu yläkerrassa ja bileet alakerrassa!

En hyväksy sitä, että täällä olisi kännikemut käynnissä ja pienet, 4 alle kouluikäistä (vauva 10kk) yrittäisivät nukkua! Äitini loukkaantui, kun sanoin, asiallisemmin kuin teki mieli, että se ei ole vaihtoehto. Eikai tuo ole laillistakaan, kai se on joku heitteillejättö vähintään?! Tosin, en itse sitten osaisi juhlia lainkaan, mutta muut humalaiset ovat mielestäni paha asia myös!

[QUOTE="vieras";24587915]no tuota, meidän taloudessa ei ole koskaan pidetty ryyppyjuhlia, ei edes ennen lasta. On toki juhlittu ystävien kera, mutta ei ole meidän juttu "ryypätä".[/QUOTE]

No onnea teille. Kun annat osoitteen, laitan sädekehän kiilloitusta varten pesuainette postiin.

Meidän juhlissa jotkut ottaa sivistyneemmin, jotkut vähemmän sivistyneesti. Ja kaikki juhlat joissa on alkoholia muuten kuin ruokajuomana tarjolla, on mielestäni ryyppyjuhlat. Aikuiset ihmiset saavatkin mielestäni ryypätä kerran pari vuodessa, vaikka kusi puntissa jos siltä tuntuu. Mutta lapsia en halua lähellekään sellaista.

Siihen aikaan se oli ihan yleisesti tapana, että lapset olivat läsnä kovissakin bileissä ja nukahtivat sitten. Itsekin olen ollut läsnä tosi kosteissa juhlissa lapsena.
Meillä käy kavereita kylässä ja alkoholia otetaan lasten seurassa, mutta ryyppyjuhlista en puhuisi.

En pitäisi.

Musta oli inhottavaa kuunnella kun exän muksu kertoili mitä kaikkea lähisukulaiset olivat sekoilleet kännissä, tapelleet myös ym. kun pitivät yhteisiä "grillkemuja" tmv. Lapsilla oli aina yksi selväpäinen valvoja, mutta silti kävi sääliksi lasta kun joutui katselemaan miten ympärillä ryypättiin ja tosiaan, kun näihin juhliin liittyi vielä muutamat sukulaiset joista tuli aggressiivisia humalassa.

[QUOTE="vieras";24587915]no tuota, meidän taloudessa ei ole koskaan pidetty ryyppyjuhlia, ei edes ennen lasta. On toki juhlittu ystävien kera, mutta ei ole meidän juttu "ryypätä".[/QUOTE]

Ihan samaa ajattelin. "Ryyppääminen" on ällöttävää ajatuksenakin. Musta ei ole ihmisen hommaa vetää viunaa kaksin käsin, sammua pusikkoon ja kusta alleen. Ja sellainen mielikuva mulle tulee, kun puhutaan ryyppäämisestä. Yäk.

Kyllä minusta voi olla tuttuja kylässä, ja ottaa vähän vinkkua. Me ei kylläkään juoda mitään kaatokännejä. Kaipa olen sitten vähän vanhanaikainen, kun minun nuoruudessani oli ihan normaalia, että lapset pyörivät jaloissa, vaikka joitain kosteita juhlia olikin. Ei ole jäänyt yhtään huonoa muistoa minulle noista ajoista. Jos teiilä nyt kuitenkin on sellaisia vieraita, jotka ei osaa välttämättä käyttäytyä, niin sitten teidän täytyy tosiaan miettiä vahtoehtoja.

[QUOTE="Vieras";24588009]Kyllä minusta voi olla tuttuja kylässä, ja ottaa vähän vinkkua. Me ei kylläkään juoda mitään kaatokännejä. Kaipa olen sitten vähän vanhanaikainen, kun minun nuoruudessani oli ihan normaalia, että lapset pyörivät jaloissa, vaikka joitain kosteita juhlia olikin. Ei ole jäänyt yhtään huonoa muistoa minulle noista ajoista. Jos teiilä nyt kuitenkin on sellaisia vieraita, jotka ei osaa välttämättä käyttäytyä, niin sitten teidän täytyy tosiaan miettiä vahtoehtoja.[/QUOTE]

Minä olin kotona todellakin kosteissa juhlissa, siksi en hyväksykään mitään sellaista. Mun äitini mielestä se oli kätevää ja siksi sitä suositteli kai. Itse todellakin kärsin, ahdistuin ja traumatisoiduin niistä kosteista juhlista alakerrassa kun itse yritin nukkua.

Kukaan ei KOSKAAN voi etukäteen tietää, onko oma lapsi kaltaiseni ja itkee pelosta itsensä uneen vain herätäkseen taas itkemään lisää. Kuka haluaa ottaa sen riskin oman lapsensa kohdalla!??!?!?!

Me on pidetty illanistujaisia niin että lapset on kotona. Iltasella saunotaan ja syödään hyvin ja otetaan ehkä muutama olut tai pari lasia viiniä. Sitten kun lapset on menneet nukkumaan voi ne ottaa vähän reippaammin jotka haluavat. Harvoin kukaan vetää itseään änkyräkänniin vaan pysytään sellaisessa iloisessa pikkuhiprakassa. Meidän tuttavapiiriin ei kuulu rähinäviinan juojia joten homma onnistuu.

[QUOTE="alkup";24588061]Kukaan ei KOSKAAN voi etukäteen tietää, onko oma lapsi kaltaiseni ja itkee pelosta itsensä uneen vain herätäkseen taas itkemään lisää. Kuka haluaa ottaa sen riskin oman lapsensa kohdalla!??!?!?![/QUOTE]

Meidän illanistujaisissa ainakin on aina vähintään yksi joka on taatusti kykeneväinen hoitamaan lapsia jos sattuvat heräämään kesken unien. Ja lapsia myös käydään katsomassa välillä jotta tiedetään että ovat unessa.

Siinä vaiheessa, kun lapset joutuu raahaamaan lähes sammunutta isää/ äitiä, jolla kuset housussa, kotiin nukkumaan ja ottamaan ne kusiset vaatteet pois ja laittaa nukkumaan, ei todellakaan toivoisi olevan hänen lapsensa.

Kun on omassa sängyssä joutunut pelkäämään juoppoja viereisessä huoeessa, en ikimaailmassa halua samanlaisia muistoja omilleni.

Olen valitettavasti ollut teininä bileissä, jossa lapset toisessa huoneessa "nukkumassa" ja jälkikäteen hävettänyt miksi on sinne juhliin jäänyt.

Kyllä se on hemmetin pelottavaa lapsille kun oma koti muuttuu viinanhuuruiseksi huutoluolaksi :(

[QUOTE="alkup";24588061]
Kukaan ei KOSKAAN voi etukäteen tietää, onko oma lapsi kaltaiseni ja itkee pelosta itsensä uneen vain herätäkseen taas itkemään lisää. Kuka haluaa ottaa sen riskin oman lapsensa kohdalla!??!?!?![/QUOTE]
No mä kyllä tunnen lapseni ja tiedän heidän unenlahjansa, lisäksi kuulisin jos he itkisivät (ja näkisinkin, koska käyn kurkkimassa heitä ihan normi-iltoinakin kun he ovat nukkumaan menneet). Miksi he itkisivät, kun kukaan ei käyttäydy pelottavasti tai örvellä meidän illanistujaisissa, ja ainahan he nukahtavat yksin vanhempien jäädessä vielä valvomaan?

• Tykkää
Reactions: Mansikkainen mamma
No mä kyllä tunnen lapseni ja tiedän heidän unenlahjansa, lisäksi kuulisin jos he itkisivät (ja näkisinkin, koska käyn kurkkimassa heitä ihan normi-iltoinakin kun he ovat nukkumaan menneet). Miksi he itkisivät, kun kukaan ei käyttäydy pelottavasti tai örvellä meidän illanistujaisissa, ja ainahan he nukahtavat yksin vanhempien jäädessä vielä valvomaan?

No tätähän munkin äiti sanoo. Vaan kun se ei ole totta, se vaan ei sittenkään osunut paikalle oikeaan aikaan. Ja kukaan ei koskaan meilläkään örveltänyt, mutta ne humalaiset iloiset seuramiehet ja -naiset olivat minusta aivan tolkuttoman pelottavia.

Mun äiti edelleen, yli 20v jälkeenkin tolkuttaa itselleen samaa kuin sinä nyt. Joten sori, kukaan ei tunne lapsiaan niin hyvin. Lapset piilottaa tuollaiset tunteet, tein niin itsekin. Tein vielä tänäänkin, kun äitini hehkutti miten näppärää oli laittaa lapset nukkumaan ja pitää vaikkapa vappukemut.

[QUOTE="alkup.";24588423]No tätähän munkin äiti sanoo. Vaan kun se ei ole totta, se vaan ei sittenkään osunut paikalle oikeaan aikaan. Ja kukaan ei koskaan meilläkään örveltänyt, mutta ne humalaiset iloiset seuramiehet ja -naiset olivat minusta aivan tolkuttoman pelottavia.

Mun äiti edelleen, yli 20v jälkeenkin tolkuttaa itselleen samaa kuin sinä nyt. Joten sori, kukaan ei tunne lapsiaan niin hyvin. Lapset piilottaa tuollaiset tunteet, tein niin itsekin. Tein vielä tänäänkin, kun äitini hehkutti miten näppärää oli laittaa lapset nukkumaan ja pitää vaikkapa vappukemut.[/QUOTE]

Meitä on moneen junaan, mutta mun vanhemmat piti illanistujaisia, kun oltiin pieniä, ja ikinä en pelännyt niitä iloisia seuramiehiä ja naisia.

Yhteistyössä