Pitäisikö yrittää puuttua asiaan(äitini ylikontrolloiva miesystävä)??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jessi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jessi

Vieras
Äitini on seurustellut miehensä kanssa 7-8 vuotta. Hän jätti ystävänsä, työpaikkansa ym. muuttaessaan miehen perässä toiseen kaupunkiin.

Äitini ei ilmeisestikään saa käydä esim. meillä ilman miestä. Yhteydenpito kaikkiin lapsiin (meitä on 3+3 lastenlasta) rajoittuu lähinnä puhelinkeskusteluihin. Silloinkin miehen ääni kuuluu vierestä.

Tietokoneelle ei ole vapaata pääsyä; äitini ei tiedä salasanaa (miksi ylipäänsä tietokone täytyy olla salasanojen takana?? Ei meillä ainakaan ole..).

Omia ystäviä äidilläni ei enää ole. He kyläilevät lähinnä miehen samassa kaupungissa asuvien lähisukulaisten luona.

Äitini vietti lähes koko lomansa (4viikkoa) miehen mukana hänen työpaikallaan (yksityisyrittäjä).

Onko kenenkään muun mielestä tässä hälytysmerkkejä huomattavissa?

En todellakaan ole kateellinen/mustasukkainen äidistäni, vaan alussa olin tosi iloinen että hän on löytänyt jonkun vierellensä. Enää tämä ei kyllä ihan normaalilta vaikuta.
Kaiksita harmillisinta on mummin laimea suhde lapsenlapsiin. Muutaman kerran vuodessa käy meillä, silloinkin miehen "vartioimana" muutaman tunnin ajan.
:(

kuulostaa kyllä ihan hämärältä. Omasta kokemuksesta tiedän että ei tuo ihan normaalia ole. Voisit joskus jos saat äitisi kahden kesken puhelimeen tai johonkin, kysyä että mitä kummaa tapahtuu. Itse ainai puuttuisin tuollaseen tilanteeseen jos oman äitin kohalla olis noin.

Olen tilanteesta puhunut paljonkin veljeni kanssa. Hän on mua nuorempi, asunut saman katon alla myös tämän miehen kanssa. Ei kuulemma silloin ainakaan ollut mitään ongelmaa.

Mutta on minusta outoa jos aikuinen ihminen ei mihinkään lähde yksin. Työpaikallekin pitää lähteä omaa lomaa tuhlaamaan...

Miten mä tähän puuttuisin? Tuntuu että se mies hengittää aina niskaan kun äitini soittaa. Täytyy varmaan yrittää saada äiti langan päähän työpäivän aikana kun mies on omissa hommissaan.
Äitini siis käy muualla töissä.

Vaikea sanoa, onko tilanne jotenkin pielessä. Ehkä äitisi on vain löytänyt oman elämänsä. Jos tietokone liittyy jotenkin miehen työhön, niin salasanan ymmärtää. Ja miksi äitisi ei voisi soittaa teille lapsille niin, että mies ei ole vieressä. Tekeehän se mies kai töitäkin joskus. Ja ehkä äitisikin haluaa kulkea miehen kanssa yhdessä ja käydä viereilemassa. Ettei tässä olisi taas kerran enemmän kysymys siitä, että lapset eivät hyväksy vieläkään uutta miestä.

Kuulostaa todella pahalta. Äitisihän elää täysin alistettuna. Ettei vaan olisi myös väkivaltaa mukana kuvioissa. Henkistä ainakin on. Ei kukaan normaali ihminen muuten suostuisi tuollaiseen. Hänhän elää kotonaan vankilassa.

Ettet nyt itse olisi kontrolloimassa äitisi elämää. Haluaisit hänet samalla tavalla vierellesi, mutta ilman sitä miestä. Ilmeisesti veljesi tulee paremmin toimeen heidän molempien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Kuulostaa todella pahalta. Äitisihän elää täysin alistettuna. Ettei vaan olisi myös väkivaltaa mukana kuvioissa. Henkistä ainakin on. Ei kukaan normaali ihminen muuten suostuisi tuollaiseen. Hänhän elää kotonaan vankilassa.

Olipahan todella nopeasti tehty noin pitkälle menevä analyysi tilanteesta. Kysykää nyt joku siltä äidiltä hänen mielipidettään. Minä ainakin tunnen itseni lisäksi useita pareja, jotka tekevät asiat yhdessä ja viihtyvät toistensa seurassa. Mekin olemme yhteydessä lähinnä vain minun sukulaisiini ja juuri siksi että mieheni vanhemmat ja sukulaiset asuvat todella kaúkana. Mies msoittelee vanhemmilleen kyllä aina silloin tällöin, mutta tavataan vain kerran kaksi vuodessa. Aloituksessa oli vain yhden ihmisen mielessään luomia kuvitelmia parisuhteesta ilman mitään todellisia perusteluja.

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliini:
Ettet nyt itse olisi kontrolloimassa äitisi elämää. Haluaisit hänet samalla tavalla vierellesi, mutta ilman sitä miestä. Ilmeisesti veljesi tulee paremmin toimeen heidän molempien kanssa.

En.
Oma isäni on alkoholisti, jonka kanssa en ole yhteyksissä. Ei ole siis kyse siitä ettenkö hyväksyisi/haluaisi uutta miestä äitini elämään. Kukapa "vanhoja päiviä" haluaisi yksinäisyydessä viettää :) Äitini on kylläkin vasta 5-kymppinen.

Onko teistä sitten normaalia jättää vanhat ystävät, harrastukset taakse uuden ihmissuhteen myötä? Äitini persoona on muuttunut hurjasti tässä parin vuoden aikana. Mummoudesta en osaa sanoa että millainen mummi hän olisi ilman sitä miestä. Lapsenlapset ovat parin viime vuoden aikana syntyneet.

Taannoin he kävivät meillä. Miehellä olisi ollut työpäivä, mutta päättikin pitää rokulipäivän ja lähteä mukaan... Hänen piti päästä yhdessä tietysssä kaupassa käymään. Yritin ehdottaa josko kävisi siellä yksin niin me menisimme äitini ja lasten kanssa ulos leikkimään. Ei käynyt.

Isäni tosiaankin on alkoholisti, kuten jo mainitsinkin.

Äitini on useaan otteeseen maininnut kuinka hieno mies XX on kun ei ryyppää ja rellestä ikinä.

Siksi onkin vaikea uskoa miten itsenäinen, alkoholistista eroon päässyt nainen sietäisi tuollaista kontrollointia.

Jokainen järkevä tajuaa ettei tuo ole normaalia! Tosin eipä ap voi mitään tehdä kuin jutella äidillensä, mutta voipi olla, että tämä kieltää kaiken "kontrolloimisen" ja väittää asioiden olevan hyvin ja normaalisti.
Varsinkin jos ex-mies oli alkoholisti, äitisi on kenties nyt tyytynyt ajatukseen,että tämä mies on niin ihana ja mahtava, hän ei ansaitse parempaa, on surkimus jos jää yksin yms.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Isäni tosiaankin on alkoholisti, kuten jo mainitsinkin.

Äitini on useaan otteeseen maininnut kuinka hieno mies XX on kun ei ryyppää ja rellestä ikinä.

Siksi onkin vaikea uskoa miten itsenäinen, alkoholistista eroon päässyt nainen sietäisi tuollaista kontrollointia.

No ehkä juuri siksi sietää, kun aattelee kuinka hieno mies X on kun EI ryyppää ja rellestä... :whistle:

Toisaalta, niin kauan kun äitisi ei mistään valita niin what can you do...?

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

Niinpä :/

Enkä ole ainoa joka tähän on kiinnittänyt huomionsa, enoni jutteli huolestuneeseen sävyyn samasta asiasta ennen kuin olin mitään sanonut ääneen.

Olen joskus pyytänyt äitiäni jäämään meille yöksi. Ei pysty kun "eihän se XX koiran kanssa pärjää. Ei muista ruokkia sitä, hihi".

Enkä ole ainoa joka tähän on kiinnittänyt huomionsa, enoni jutteli huolestuneeseen sävyyn samasta asiasta ennen kuin olin mitään sanonut ääneen.

Olen joskus pyytänyt äitiäni jäämään meille yöksi. Ei pysty kun "eihän se XX koiran kanssa pärjää. Ei muista ruokkia sitä, hihi".

Johan ne selitykset muuttuvat. Aluksi sai kuvan, että mies ei päästä äitiäsi mihinkään yksin ja nyt se onkin ollut teillä yksin ja mies koiran kanssa kotona. Alkaa muistuttamaan yhä enemmän sekoilevaa provoa. Anna äitisi nauttia heidän yhdessäolostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Johan ne selitykset muuttuvat. Aluksi sai kuvan, että mies ei päästä äitiäsi mihinkään yksin ja nyt se onkin ollut teillä yksin ja mies koiran kanssa kotona. Alkaa muistuttamaan yhä enemmän sekoilevaa provoa. Anna äitisi nauttia heidän yhdessäolostaan.

Häh? Siis puhelimessa olen pyytänyt että jäisitkö meille joku kerta yöksi. Mistähän rivien välistä sä luit että oli yksin ollut meillä :whistle:

Ok, joidenkin mielestä sitten on normaalia, ihanaa parisuhdetta kun ei edes vessassa käydä yksin.

Onneksi pääsen tänään sentään kauppaan itsekseni kun oma mieheni tulee töistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Häh? Siis puhelimessa olen pyytänyt että jäisitkö meille joku kerta yöksi. Mistähän rivien välistä sä luit että oli yksin ollut meillä :whistle:

Ok, joidenkin mielestä sitten on normaalia, ihanaa parisuhdetta kun ei edes vessassa käydä yksin.

Onneksi pääsen tänään sentään kauppaan itsekseni kun oma mieheni tulee töistä :)

Jos äitisi ei käy edes vessassa yksin, niin olisin kyllä huolissani. En mihestä, vaan äidistäsi.

Mun mielestä ei kuulosta normaalilta..lähinnä siksi että:

Mun omalla isälläni on erittäin vahvat narsistiset piirteet. Hän on just tuollainen kuin kuvailit. Hän on myös...
hyvin alistava.
Mun äidillä ei saa olla mitään omaa elämää, minne vaan äitini menee on isäni kyyditsemässä vaikka äitini voisi itsekin ajaa (vaan ei voi). Kaikki mitä äitini tekee on väärin, muut ihmiset tekevät myös kaiken väärin ja tosiaan ystäviä ei voi olla eikä sukulaisiin voi pitää yhteyttä. Puhelujen aikana äiti ei voi sanoa mitään ihmeempää, koska kaikki puheet analysoidaan ja niistä tehdään riita puhelun jälkeen. Äitini soittaa mulle salaa esim. jostain pyykinripustusreissulta.

Myös minusta sekä lapsistamme (minulla ei ole sisaruksia) isäni on tosi mustasukkainen ja kun käymme vanhemmillani, niin isäni itse heittäytyy vauvaksi ja haluaa että äitini jopa laittaa hänelle sukat jalkaan. Pompottaa mennen tullen, äitini joutuu palvella joka käänteessä, kaataa vettä lasiin jne, lista on loputon.

Voihan se olla ettei äitisi halua kuormittaa teitä murheillaan omasta elämäntilanteestaan, tai sitten vaan ok tilanteensa kanssa.

Oliko sun äiti läheinen teidän lasten kanssa aiemmin?

melkeinpä samanlaisessa tilanteessa olet kuin minä äitini suhteen.. isä oli alkkis ja äitini erosi hänestä. äiti eli pitkään, 12v yksin kunnes löysi tämän elämää rajoittavan miehen. olen keskustellut veljeni kanssa asiasta mutta minkäs teet kun aikuisista ihmisistä kyse. tämä mies myös rajoittaa vierailuja, äidillä ei kavereita kun muuttti miehen paikkakunnalle. eniten harmittaa kun omat lapset ei näe mummoaan useasti, ehkä kerran 2 kk:ssa. eivät halua yökylään kun pelkäävät miestä. aina on pahantuulinen tai muuten vaan negatiivinen puheissaan. 9v seurustelleet ja harmittaa että äitini löysi taas samanlaisen alistajan kumppanikseen..

Kyllä mielestäni ollaan oltu läheisiä. Toki oltiin silloin nuorempiakin, toinen veljistäni asui vielä kotona kun äitini+mies alkoivat seurustelemaan. Nyt veljellänikin on oma perhe, äitini ei sielläkään käy sen useammin kuin meillä. Eikä ikinä yksin.

Yritän ottaa jotenkin tämän asian puheeksi kun on sopiva hetki.

Alkuperäinen kirjoittaja janeminttu:
melkeinpä samanlaisessa tilanteessa olet kuin minä äitini suhteen.. isä oli alkkis ja äitini erosi hänestä. äiti eli pitkään, 12v yksin kunnes löysi tämän elämää rajoittavan miehen. olen keskustellut veljeni kanssa asiasta mutta minkäs teet kun aikuisista ihmisistä kyse. tämä mies myös rajoittaa vierailuja, äidillä ei kavereita kun muuttti miehen paikkakunnalle. eniten harmittaa kun omat lapset ei näe mummoaan useasti, ehkä kerran 2 kk:ssa. eivät halua yökylään kun pelkäävät miestä. aina on pahantuulinen tai muuten vaan negatiivinen puheissaan. 9v seurustelleet ja harmittaa että äitini löysi taas samanlaisen alistajan kumppanikseen..

:/ tutulta kuulostaa..
Äitini luokse ei ikinä voi jäädä yöksi.

Voisiko äitisi olla läheisriippuvainen tai sitten edelleen ihan sarkastunut mieheensä? Omituista tuo on, mutta kyllähän nuoremmatkin usein unohtavat kaverinsa kun alkavat seurustelemaan / saavat lapsia tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Heinekeeni:
Voisiko äitisi olla läheisriippuvainen tai sitten edelleen ihan sarkastunut mieheensä?

Voi olla.

Ja eihän se sinänsä mulle kuulu miten kukakin elämänsä elää, mutta vaikuttaa tää mun ja lasteni elämäänkin.

Itse kyllä vastaavassa tilanteessa, olisin äidistäni huolissani. :|
Oletko koskaan pystynyt keskustelemaan äitisi kanssa asiasta.
Tuollaisen asian esiintuominen ei ole tokikaan helppoa, enkä tiedä, miten itse äitiäni vastaavassa tilanteessa lähestyisin. Vaikuttaako äitisi onnelliselta?

Yhteistyössä