pitäisikö lapsi ottaa syliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hivenenhullu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hivenenhullu

Vieras
siis uhmaikäinen kyseessä.. kun tekee pahojaan, ei tottele kun komentaa niin alkaa lohduton itku tahtoo äidin sykkyyn... pitäisikö silloin ottaa lapsi syliin vai pitäytyä siinä kiellossa/käskyssä mitä ei lapsi nyt sitten noudattanut..

esimerkki.. lapsella vaippa täys, kosteus tunkee jo vaipan läpi, haluaisi syliin joten sanoin että koska en halua pisusia housuja on vaippa vaihdettava ennen sitä, raivarit sai (oli kyllä raivarit jo ennen sitä kun ei nähnyt youtubesta musavideota) ei suostunut vaihtamaan vaippaa ja nyt huutaa eteisessä.. sykkyyn sykkyyn.. (koitin myös että mä olisin sen vaipan vaihtanut mutta ei herralle sopinut...)

eli kun uhmakiukku iskee niin pitäisikö mielestäsi lapsi ottaa syliin jos haluaa vai pitää kiinni kylloisesatkin käsklystä/rangaistuksesta?

siis tarkoitatko että lapsen olisi itse pitänyt vaihtaa vaippansa???? Eikö se nyt ole jo äidin vika jos vaippa on niin märkä että menee pissat läpi? Ite ainakin ottaisin lapsen kainaloon ja kiikuttaisin vessaan, potalle, ja jos ei kerta osaa vielä siihen pissata niin puhdas vaippa päälle, pitäähän äidin hoitaa nämä asiat!!
Ja muuten uskon kyllä että uhmaikä on nimenomaan lapselle itellekin vaikeeta kun ei tiedä mitä haluu ja oma tahto ja toisaalta turvan tarve ovat ristiriidassa, kasvukipua. Syliin ottaminen tuskin haittaa, mutta selkeissä säännöissä on myös pysyttävä että lapsi oppii turvalliset ja selkeät rajat. Rangaistuksista tuskin on 2v:lle hyötyä.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
siis tarkoitatko että lapsen olisi itse pitänyt vaihtaa vaippansa???? Eikö se nyt ole jo äidin vika jos vaippa on niin märkä että menee pissat läpi? Ite ainakin ottaisin lapsen kainaloon ja kiikuttaisin vessaan, potalle, ja jos ei kerta osaa vielä siihen pissata niin puhdas vaippa päälle, pitäähän äidin hoitaa nämä asiat!!
Ja muuten uskon kyllä että uhmaikä on nimenomaan lapselle itellekin vaikeeta kun ei tiedä mitä haluu ja oma tahto ja toisaalta turvan tarve ovat ristiriidassa, kasvukipua. Syliin ottaminen tuskin haittaa, mutta selkeissä säännöissä on myös pysyttävä että lapsi oppii turvalliset ja selkeät rajat. Rangaistuksista tuskin on 2v:lle hyötyä.

kyseessä liki 3v, osaa itse vaihtaa vaipan (housuvaippa) ja siis vaippahan olisi aiemminkin jo vaihdettu mutta kun ei jätkä sitä tehnyt.. nyt siis ulos olis lähdössä ja jotta pääsee ulos, pitää vaippa vaihtaa, vaatteet pukea päälle.. mutta sen sijaan että jätkä jotain tekisi niin se alkaa vain ulvomaan että haluaa ulos, sitten haluaa sykkyyn.. sitten alkaakin jo uhkana olemaan helmen menetys/jäähy..

vaatteet on siis tuossa lattialla, osaa ne laittaa itse, kyse on nyt vain viitsimisestä.. äiti ei saa auttaa koska siitähän vasta raivo syntyy...

olen selkeästi sanon ut että vaatteet päälle niin pääsee ulos, siitä alkaa sitten huuto ja raivo.. annan sen huutaa ja raivota mutta ilmoitan että sitten ei pääse ulos.. silloin alkaa tää äiti sykkyyn huuto taas..

eli toi sykkyyn huuto alkaa aina silloin kunj pitäis jotain tehdä, haluasi jotain, olen kieltänyt tekemästä jotain tai on jo tehnyt jotain mistä seuraa rangaistus...

Mitä jos kokeilisit ottaa sinne sykkyyn ja katsoa jos se raivo laantuisi. Näin voisin kuvitella olevan oman poikani kohdalla, joskus kai lapsi tarvitsee apua siihen raivoon tai sen käsittelyyn.

Ota syliin. Mä oon huomannut, että se on paras tapa saada lapsi rauhoittumaan ja tottelemaan. Pahassa uhmaiässä meillä kaivattiin paljon syliä, nyt tarve on vähentynyt uhman myötä.

Minun mielestäni 3-vuotiaan pitäisi osata käydä jo potalla. Herkkyyskausi se on potallekin opettelemisessa, ettei vain pian mene ohitse, sitten se taistelu vasta alkaakin!

Kannattaa pysyä päätöksessään, ettei anna lapselle ristiriitaisia ohjeita. Jos haluaa sylkkyyn, sanoa, että pääsee kunhan on tehnyt X asian. Sitten jutella tunteista, että lapsi oppii käsittelemään niitä. Muuten uhmaikä voi ns.venyä...

Uhmaikä on vaikea, mutta pitää vain pysyä johdonmukaisena. Tsemppiä teille!

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Ala opettaa sitä potalle, eihän tossa ole tolkkua.

käy kyllä potalla/pöntöllä öisin käyttää vaippaa ja joskus päivisin, ulkoillessa on vaippa vielä päällä.. saa oman halunsa mukaan käydä pöntöllä, ja osaakin sen hyvin.. eli päivä vaipoista ollaan pääsemässä eroon kyllä :)

nyt lähinnä siis kysmys koski tuota uhma kiukkua joka tule about joka asiasta, ja silloin vaatii päästä sykkyyn..

Alkuperäinen kirjoittaja Amp2:
Minun mielestäni 3-vuotiaan pitäisi osata käydä jo potalla. Herkkyyskausi se on potallekin opettelemisessa, ettei vain pian mene ohitse, sitten se taistelu vasta alkaakin!

Kannattaa pysyä päätöksessään, ettei anna lapselle ristiriitaisia ohjeita. Jos haluaa sylkkyyn, sanoa, että pääsee kunhan on tehnyt X asian. Sitten jutella tunteista, että lapsi oppii käsittelemään niitä. Muuten uhmaikä voi ns.venyä...

Uhmaikä on vaikea, mutta pitää vain pysyä johdonmukaisena. Tsemppiä teille!

mä oonkin yrittänyt, siis että jos sanon että joku asia pitää tehdä niin se ethdään ennen mitään sylittelyjä.. nyt vaan aloin miettimääne ttä onko se nyt oikea tapa :)
kun onhan se kamalan kuulloista kun lapsi kirkuu syliin pääsyä..
(ja saa siis sylityksiä ihan pitkin päivää että ei syliä ole siltä kielletty)

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
mä oonkin yrittänyt, siis että jos sanon että joku asia pitää tehdä niin se ethdään ennen mitään sylittelyjä.. nyt vaan aloin miettimääne ttä onko se nyt oikea tapa :)
kun onhan se kamalan kuulloista kun lapsi kirkuu syliin pääsyä..
(ja saa siis sylityksiä ihan pitkin päivää että ei syliä ole siltä kielletty)

Joillekin lapsille syliin pääseminen toimii parhaiten. Ja silloin, kun lapsi kiukkuaa ylikierroksilla, pitäisi aina ottaa syliin.

Yhteistyössä