Pitäisikö jo kertoa raskaudesta työnantajalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanna

Vieras
Mulle siis ollaan kaavailemassa toimenkuvan muutosta, astetta ylemmäksi, lisää hommaa ja vähän lisää liksaa. Palasin hoitovapaalta töihin tammikuussa ja helmikuussa tein positiivisen raskaustestin. Jos kaikki menee hyvin, niin jään äitiyslomalle syyskuun puolivälissä. Tällä kertaa ajattelin olla kotona kauemman aikaa, kun meidän lapset on sitten tässä. Esikoisesta olin kotona 1,5 vuotta. Pitäisiköhän mun nyt jo ilmoittaa raskaudesta.... alunperin ajattelin ennen kesälomia, toukokuun paikkeilla ilmoitella, niin että kerkee hakea sijaista, jonka olisi tultava elokuun alusta opettelemaan hommia. Mutta nyt tämä "pieni ylennys" pisti pakan sekaisin. Ilmoittaisitko aikaisemmin vai vasta myöhemmin työnantajalle tässä tilanteessa?

Mielestäni ei kannata kertoo, kerrot sitten kesän alussa vasta. Eihän sitä koskaan tiedä mitä sitä ennen tapahtuu...

Tai jos kerrot nyt ja et saakkaan ylennystä niin voit kysyä työnantajalta miksi en sitä saanut jos sanoo kautta rantojen raskauden syyksi niin se on syrjimistä :o

Millaiset välit sulla on pomoosi? Miten ovat suhtautuneet aiempaan raskauteen? Itsellä sellainen kokemus, että tiesin että olivat kaavaailleet minulle uudenlaisia työtehtäviä ja siis nimenomaan halusivat juuri minut niihin. No, ajattelin kuuliaisena työntekijänä, että tottakai kerron heti raskaudesta pomolle, etteivät minun varaan liikaa uutta liiketoimintaansa laske. Siinäpä kävikin niin, että minua alettiin suoranaisesti syrjimään, en päässyt mukaan työporukan jo aiemmin sovitulle messumatkalle ulkomaille, en koko työpaikan koulutukseen(+tietty yhteinen illanvietto) en uutta puhelinta niinkuin kaikki muut jne. Selitin kyllä pomolle, että aivan hyvin olisin voinut kertoa vasta silloin kun on lakisääteisesti pakko, mutta ajattelin asiaa työnantajan näkökulmasta. Olisin päässyt paljon helpommalla ja vähemmällä mielipahalla, jos olisin kertonut vasta myöhemmin. Eli mieti tarkkaan, millaista kohtelua itsellesi työpaikalla haluat jos yleisestikkään suhtautuvat negatiivisesti raskaana oleviin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se ja sama. Jos vaikka saisitkin ylennyksen ennen ä-lomaa ja hoitovapaata, luultavasti et samaan paikkaan enää hoitovapaan jälkeen pääse.

Tiedän että pääsen samaan paikkaan, jos putiikki vaan on toiminnassa. Muutenkin oon tässä jo 8 vuotta vanhentunut. Tässä firmassa paluu samaan paikkaan on varma. Toisaalta vaan harmittaa, kun jään sitten itse paitsi ylennyksestä ja sijainen saa sen....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se ja sama. Jos vaikka saisitkin ylennyksen ennen ä-lomaa ja hoitovapaata, luultavasti et samaan paikkaan enää hoitovapaan jälkeen pääse.

Tiedän että pääsen samaan paikkaan, jos putiikki vaan on toiminnassa. Muutenkin oon tässä jo 8 vuotta vanhentunut. Tässä firmassa paluu samaan paikkaan on varma. Toisaalta vaan harmittaa, kun jään sitten itse paitsi ylennyksestä ja sijainen saa sen....

Tarkoitin samaan tehtävään. Luultavasti sijainen hoitaa tehtävää ja sinut sijoitetaan muihin tehtäviin (esim. siihen mitä hoidat nyt). Nykyisessä työelämässä kolmekin vuotta on aika pitkä aika olla pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tarkoitin samaan tehtävään. Luultavasti sijainen hoitaa tehtävää ja sinut sijoitetaan muihin tehtäviin (esim. siihen mitä hoidat nyt). Nykyisessä työelämässä kolmekin vuotta on aika pitkä aika olla pois.

Uudet hommat tulee tähän lisäksi. Ei täällä ole montaa työpaikkaa. Samaan Huoneeseen palaan ja samaan hommaan, mistä lähden ä-lomalle. Kuulostaa itsevarmalta, mussa tiedän että niin se menee täällä.

Yhteistyössä