Pitäisikö erota vai yrittää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nainen 22 v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nainen 22 v

Vieras
Hei!

Haluaisin kovasti kuulla ulkopuolisten, tuntemattomien ihmisten mielipiteitä tilanteestani. En oikein enää tiedä mitä tehdä. Olisin todella kiitollinen, jos joku viitsisi lukea tarinani loppuun ja kenties kertoa mielipiteensä asiasta.

En uskalla tehdä päätöstä suuntaan tai toiseen. Kumpikaan vaihtoehto ei tunnu täysin hyvälle.

Tilanteeni on, että olen seurustellut nykyisen mieheni, Timon, kanssa reilu 1,5 vuotta. Tapasin hänet viikko sen jälkeen, kun olin eronnut entisestä miehestäni (jonka kanssa seurustelin 4v, ja asuin yhdessä 2v). Halusin aluksi olla vain kaveri uudelle tuttavuudelleni, mutta hän halusi enemmän.

Loppujen lopuksi, muutaman kuukauden tapailun jälkeen virallistimme seurustelun. Alussa meillä oli ongelmia aika paljon, mikä johtui lähinnä minusta. En ollu päässyt yli exästäni. Soittelin ja haikailin hänen peräänsä, vaikka tiesin etten häntä voinutkaan saada takaisin. Välillä ahdistuin kamalasti, itkin itsekseni, ja yritin esittää uudelle miehelleni, että kaikki on hyvin. Hän huomasi ahdistumiseni aina, ja otti asian puheeksi, hetken se helpotti kunnes ahdistus jatkui taas. Erosimme sitten muutaman kuukauden seurustelun jälkeen, ja vietin silloin yhden yön exäni luona.

Vaikka minulla oli nyt vapaus olla ja tehdä mitä haluan ja kenen kanssa tahansa, en ottanutkaan siitä kaipaamastani vapaudesta "iloa irti". Muutaman viikon eron aikana kaipasinkin Timoa, ja päädyimme hiljalleen takaisin yhteen. Aluksi meni taas hyvin, kunnes vanhat haamut alkoivat taas ajoittain kummittelemaan. Muutimme kuitenkin yhteen, vaikka en ollutkaan täysin varma siitä, että olisiko se hyvä ratkaisu. Suhteemme ei ollu niin varmalla pohjalla, mutta ajattelin sinisilmäisesti, että aika parantaa, ja ahdistukset loppuisivat ja pääsisin lopulta yli exästäni.

Tiesin, että Timo on hyvä mies, hän on osoittanut rakastavansa minua enemmän kuin ketään koskaan aikaisemmin. Valitettavaa hänen kannaltaan on se, että en voi sanoa tuntevani täysin samoin häntä kohtaan. Hän haluaisi vakiintua ja perustaa perheen kanssani. Hän käy töissä, ja on muutoinkin hyvin tasapainoinen ihminen. Sen lisäksi, että hän on loistava puoliso, hänestä tulisi mahtava isä tulevaisuudessa. Minulla on samat haaveet, perustaa perhe ja elää onnellisena loppuelämä yhdessä. Mutta miksi en ole täysin vakuuttunut siitä, että eläisin elämäni onnellisena juuri hänen kanssaan?

Vaikka välitän hänestä todella paljon, ja kaikki järkisyytkin puhuvat suhteen puolesta, minua välillä epäilyttää. Pelkkiin järkisyihin ei voi suhdetta perustaa, sen tiedän, tai se ei ainakaan onnea takaa. Meillä on yhteinen harrastus, jonka takia olemme jatkuvasti yhdessä. Kovin paljon emme vietä omien kavereidemme kanssa aikaa, lähinnä yhdessä, joko ihan kahdestaan tai sitten yhteisten kavereidemme kanssa.

Seksielämä meillä oli loistava vielä yli puolen vuoden seurustelun jälkeen, eli vuosi sitten. Sen jälkeen seksikerrat ovat harvenneet, välillä on muutamienkin viikkojen tauko. En tiedä onko se normaalia, mutta mieheni ainakin kokee seksikerrat liian vähäisiksi. Säännölliseksi sitä ei voi kutsua. Läheisyyttä meillä on paljon, pussailemme ja halailemme ja nukummekin ihan sykeröllä toisissamme kiinni. Seksi on aihealue, josta riitelemme useiten. Mieheni haluaa seksiä useammin kuin minä. Olemme keskustelleet asiasta paljon, ja olen sanonut hänelle pahastikin, että hän ei enää sytytä minua samalla tavalla kuin ennen, välillä jopa en kiihotu juuri lainkaan hänen yrityksistään huolimatta.

Onneksi meillä on hyviäkin hetkiä, jolloin kummatkin nautimme intohimoisesti seksistä alusta loppuun. Mistä tämä johtuu? Pitäisikö meidän lopettaa tämä yrittäminen ja odottaminen, että tämä suhde vielä joskus muuttuisi parempaan suuntaan. Itsestään se tuskin mihinkään muuttuu, mutta en tiedä enää mitä tehdä? Ja mainittakoon vielä, että olen päässyt jo yli exästäni, en haikaile hänen peräänsä, enkä ole hänen kanssaan tekemisissä. Siitä ei siis tämä voi enää johtua..

Kaiken lisäksi, tilannetta vaikeuttaa se, että mieheni on sanonut tekevänsä jotain kamalaa itselleen jos eroamme. Hän ei kuulemma kestäisi sitä. Ryyppäisi itsensä hengiltä, tai hyppäisi sillalta alas. En usko hänen tekevän mitään sellaista, mutta ajatus pelottaa: Entä jos? En halua aiheuttaa hänelle surua ja tuskaa vuokseni.. Olen kaiken lisäksi hänen ensirakkautensa. Minä syyllistän itseäni tästä tilanteesta, miksen vain voi olla onnellinen hänen kanssaan??

Kysymyksiä: Pitkitänkö minä vain eropäätöstä? Vai voiko tämä vielä onnistua ja muuttua paremmaksi? välitän kovasti miehestäni, ja meillä on mukavaa yhdessä, mutta "jokin" mättää. En oikein itsekään osaa sanoa, että mikä tarkalleen. Osaan vain sanoa "en tiedä". Jostain syystä se eroajatus kuitenkin pyörii mielessä silloin tällöin. Harmittaisi heittää kaikki tämä aika ja vaiva hukkaan. Pidän todella paljon hänen perheestään, johon minulla on läheiset ja lämpimät välit. Joutuisin luopumaan niin monesta asiasta ja ihmisestä.

Vielä lopuksi, Olemme keskustelleet Timon kanssa näistä asioista paljon ja miettineet myös eroamista. Hän ei ole eroamisen kannalla.

ilmeisesti sun exä jätti sut. ja jätettynä täytyy käydä ero läpi katkeruuden ja vihan ja rakkauden kanssa. siihen ei riitä viikko. joillekkin riittää mutta kun nämä kaikki tunteen myllerrykset on käynyt läpi, YKSIN niin alkaa taas elämä voittamaan ja kaiken näkee selvemmin. se on ihan normaalia. mieti sitä.

Vaikea tilanne ja vaikea neuvoa toista. Jos olet hänelle ensirakkaus, ehkä häneen joskus myöhemmin iskee halu olla jonkun muun naisen kanssa? Hänen elämästään et ole vastuussa, vaikka tekis itsemurhan, ei ole sinun syytäsi. Hyvä kun seksi pelaa, ilman sitä kuulostaisi kyllä toivottomalta.

Olet oikeassa, erosta toipumiseen ei riitä viikko, ei kuukausi, eikä välttämättä vuosi. Siksi en olisikaan halunnut rueta seurustelemaan heti, mutta niin ne asiat sitten eteni sillä tavalla.

Jos ihan vähääkään siltä tuntuu, ettei se elämä nyt ole tässä ja tämän miehen kanssa, älä jatka.

Helpompi se on nyt erota kuin sitten, jos on lapsiakin.

Olet vielä niin nuori ja ilmeisesti Timokin, joka tuskin hyppää sillalta, jos eroatte. Parempi hänellekin, että jatkaa vielä sen oikean etsimistä...Toista ei voi vangita eikä tunteita tuputtaa...

no sä voit tehdä sille asialle jotain, ja nyksän uhkailu ei ole sun syytä. jos ihminen sanoo että tekee itselleen jotain jos jätät, ni on sillä pinnan alla jotain muutakin, yksinjäämisen pelko on terapeutin asia myöskin. ja oletko ajatellut että tuollainen käytös olisi suhteessa tervettä, ja sä oot kuitenkin tän timon tuntenut vasta 1½ vuotta, että millainen läheisriippuvainen siitä vielä kuoriutuu. mun raaka tuomi onh, että etsi itsellesi tasavertainen kumppani kun olet vanhasta suhteesta parantunut ja sellainen ihminen on olemassa jokakorjaa sun rikkinäisen sydämen ja sun ei tartte enää exää miettiä ollenkaan ikinä.

Pelkään sitä, että päästänkö oikeasti hyvän miehen menemään. Tulenko katumaan sitä? Entä jos en koskaan löydä lähellekään samanlaista miestä? Minun täytyy kyllä sanoa, että edellinen ja nykyinen suhde ei alkanut kovin normaalisti, ei ollut mitään perhosia vatsassa ja hillitöntä rakkauden tunnetta. Molemmissa suhteissa minun tunteet syttyivät hitaammin, miehen ollessa innokkaampi ja rakastuneempi osapuoli. Olikohan edellinen ja tämä suhde tuhoon tuomittu jo alusta pitäen tuon asian takia? Timo on saman ikäinen kanssani. Eli varmaankin sitä vielä kerkeää kummatkin etsimään sen Oikean itselleen. Kai minä sen tietäisin, jos se Timo olisi se Oikea? Vai? Mitä mieltä olette, tietääkö ja tunteeko sen itse?

Ja kiitos kaikille vaivannäöstä. Omat näkemykset saattaa kuitenkin olla aika mustavalkoisia, kun ei kokemusta ole välttämättä kuin asian "toiselta laidalta". Hyvä kuulla vähän mielipiteitä muiltakin ihmisiltä.

Kuulostaa siltä, että et rakasta Timoa vaan tunteesi ovat kaverilliset. Mielestäni suhde ilman rakkautta ei toimi! Itse tiesin kun tapasin aviomieheni, että siinä se seisoo. Minun mies! Ei epäilystäkään. <3

muutama muukin on todennut, olet vielä tosi nuori. Jos multa kysytään, niin liian nuori rakentamaan pesää. Sun iässä koko mun ystäväpiiri keskittyi opiskeluihin, harrastuksiin ja biletykseen...

Mietipä asiaa näin että mitä jos sinulle onkin tuolla jossain mies, jossa on kaikki hyvät puolet nykyisestä miehestäsi ja sen lisäksi hän vie jalat altasi jatkuvasti ja sinun ei tarvitse todellakaan miettiä "listojen" avulla haluatko olla hänen kanssaan yhdessä vai et, vaan koko kysymys eroamisesta olisi mielestäsi huvittava.
Elämä on sen verran lyhyt ja arvokas ettei kannata tyytyä mihinkään.

En osaa vastata, mutta pakko kysyä: kuinka nuorena seurustelut/ yhteen muuttamiset alkavat? Olet vielä tosi nuori ja asunut jo kahden eri miehen kanssa. Onko tämä normaalia nykyään, vai olenko vaan kalkkis?

Erota. Jos suhde on siinä tilassa, että ylipäänsä pitää punnita eroamista ja yrittämistä tasa-arvoisina vaihtoehtoina, ei se siitä yrittämällä varmaan koko loppuiäksi oikein parane. Ihmiset pelkäävät eroamista liikaa, ei osata olla itsekseen.

Taas on tullut paljon hyviä mielipiteitä, kiitos. Minusta on tuntunu niin yksinäiselle tämän asian kanssa eläminen. En ole pystynyt puhumaan tästä asiasta edes parhaan ystäväni kanssa, jolle olen kertonut 4-vuotiaasta lähtien kaiken (mikä muuten ihmetyttää minua..). Ahdistaa vaan niin paljon, että en ole pystynyt. Tämä on ylipäänsä ensimmäinen kerta, kun kirjoitan keskustelupalstalle, saadakseni apua omaan tilanteeseen.

neil: Siinäpä se, en tiedä rakastanko häntä vai en, Ilmeisesti siis en. Ainakin sen sanominen tuntuu pieneltä valeelta. Välitän hänestä kyllä aivan todella paljon, enkä haluaisi hänelle mitään pahaa, ja pelottaa, jos hänelle sattuu jotain, elämä alkaa mennä alamäkeä tai jotain muuta. Tiedän kyllä, että eroaminen sattuu ja ihan pe*keleesti! Se kun näkee toisen itkevän itsensä uneen, sen takia mitä on itse sanonut, on kauhea tilanne. Eikä voi muuta kuin syyttää itseään..

"satu" : Pelottaa sekin, jos koskaan ei tule ketään miestä vastaan, joka veisi jalat alta, jonka kanssa pelkkä ajatus eroamisesta on naurettava. Tällä hetkellä minulla on sellainen tunne, että en uskalla enää rueta seurustelemaan. Tämä eroaminen on niin kamalaa! :( :( :(

dechs: Tuossa on hyvä pointti. Jotain siinä on silloin pielessä. Valitettavaa kyllä.

"vieras" : ei kai tämä nyt ihan kovin yleistä ole. Olin 15-vuotias kun aloitin seurustelemaan entisen poikaystäväni kanssa, kaksi vuotta elelimme eri osoitteissa, viereisillä paikkakunnilla. Sitten aloitin lukion samalla paikkakunnalla missä poikaystäväni asui, ja lukion toisella vuodella muutimme samaan asuntoon. Tuskin olisimme muuttaneet vielä sen ikäisinä, jos olisimme asuneet alunperinkin samalla paikkakunnalla.

Tähän on vielä pakko lisätä, että en ole koskaan asunut yksin. Paitsi jos ei lasketa sitä aikaa, jonka olin välillä sinkku eli n. 1kk.. Senkin ajan vietin suurimmaksi osaksi parhaan ystäväni luona. Olisi varmaan aika kokeilla sitä yksin elämistä ja asumista.

Aikoinaan aloitit uuden suhteen liian aikaisin, et ollut toipunut ensimmäisestä. Olet vielä nuori, ei kannata ruveta leikkimään kotia ja perhettä, jos tunteesi on epävarmat. Eroat, etkä enää palaa vanhaan, olet tämän kortin katsonut jo kahdesti, jatka matkaa.

[QUOTE="vieras";24220086]Aikoinaan aloitit uuden suhteen liian aikaisin, et ollut toipunut ensimmäisestä. Olet vielä nuori, ei kannata ruveta leikkimään kotia ja perhettä, jos tunteesi on epävarmat. Eroat, etkä enää palaa vanhaan, olet tämän kortin katsonut jo kahdesti, jatka matkaa.[/QUOTE]

Voi kun se olisikin niin helppoa.. Me juteltiin eilen Timon kanssa asiasta, se taas huomasi illalla, kun oltiin jo ruettu nukkumaan, että minua painaa jokin. TAAS. Viikko sitten keskusteltiin viimeksi eroamisesta, eikä päästy edes mihinkään lopputulokseen, kun peräännyin takaisin. Pelotti. Tuntui pahalle satuttaa toista. Tiedän, että tämän tilanteen on muututtava, muuten satutan vielä enemmän jossain vaiheessa. Viime yönä keskustelu eteni pitemmälle, ja lopullinen ero häämöttää. Pelottaa niin kamalasti tehdä näin lopullinen päätös. silmät viimeöisestä itkemisestä turvonneena istun nyt tässä koneella ja mietin vaan, että mitähän se toinen nyt ajattelee, miten sillä menee töissä väsyneenä ja surullisena, toivottavasti ei satu mitään vahinkoa. Haluaisi vain lohduttaa, mutta ei se oikein onnistu, kun hetkeä aiemmin on sanonut, että erotaan. Miten minä osaan elää ilman sitä?

Jos on vahva tunne siitä että kaikki ei ole niinkuin pitää niin minusta on kummankin osapuolen ajan tuhlausta että suhteessa roikutaan pakolla. Olen samaa mieltä kuin muut tähän vastanneet että aloitit uuden suhteen liian nopeasti mutta eihän sille enää mitään mahda. Nyt sanoisinkin että olisi ehkä paikallaan pieni pesäero. Onko sinulla vaikka joku ystävä/sukulainen jonka luokse voisit mennä edes muutamaksi päiväksi miettimään asioita ihan rauhassa? Itse vietin aikoinaan viikon äitini luona kun suhde ex-avomieheen alkoi hajoilla. Minulle tosin eropäätöksen tekeminen oli helppo, sillä mies oli väkivaltainen, mutta siltikin pieni mietintätuokio voisi tehdä teille kummallekin hyvää! Saisit aikaa vain itsellesi ja ehkä kirkastuisi se, mitä oikeasti haluat. Lapsia ei missään nimessä tuohon tilanteeseen saa tehdä! Maailman huonoin syy tehdä lapsia on se, että he jotenkin pelastaisivat rakoilevan suhteen. Se on väärin varsinkin lapsia kohtaa ja mahdollisesta erosta tulee moninkertaisesti hankalampi kun on lapsia kuvioissa mukana.. Nyt vaan mietintämyssy syvälle päähän ja asioiden kimppuun, eivät ne asiat vatvomalla parane. Harkitse tarkkaan mitä teet äläkä enää katso taaksesi!

tähän on erittäin helppo vastata. Olette seurustelleet vasta noin vähän aikaa eikä teillä ole lapsia. Mun mielestä etsit ehdottomasti sen, jonka kanssa kaikki tuntuu oikealta. Ja tällä kerralla toivut erosta ensin.

tähän on erittäin helppo vastata. Olette seurustelleet vasta noin vähän aikaa eikä teillä ole lapsia. Mun mielestä etsit ehdottomasti sen, jonka kanssa kaikki tuntuu oikealta. Ja tällä kerralla toivut erosta ensin.

Peesi.
Ja anna tällä kertaa aikaa itsellesi, asu jonkin aikaan yksin.
Voin luvata että kun opit sen "taidon" niin et sen jälkeen ole valmis luopumaan siitä ihan kenen tahansa takia.
Kunhan ensiksi opit kunnolla itsesi, kaikki vahvuutesi ja heikkoutesi, opit pärjäämään yksin niin silloin tulevaisuudessa saat annettua suhteeseen paljon enemmän ja et tyydy enää kehenkään koska et pelkää olla yksin.

Yhteistyössä