Pitäisikö blogien vapautta rajoittaa lailla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Phoebsi

Aktiivinen jäsen
12.06.2008
28 881
2
38
Tällaista kysyy Helsingin sanomat ja kirjoittaa:

"EU-parlamentin kulttuurivaliokunta ehdottaa tuoreessa raportissaan blogien laillisen aseman selventämistä ja bloggaajien taustojen ja motiivien selvittämistä. Valiokunta rinnastaisi blogit laillisesti kaikkeen muuhun julkisuudessa tapahtuvaan keskusteluun. "Tarvitsemme laatumerkkiä; sen paljastamista, kuka kirjoittaa ja miksi", raportin laatinut virolainen europarlamentaarikko Marianne Mikko perustelee. Hän haluaisi selvyyttä esimerkiksi vastineoikeuden, lähdesuojan ja eettisten sääntöjen noudattamisen suhteen. Suomessa valtioneuvoston raportissa puolestaan ehdotetaan jälkimoderointivelvollisuutta rasismin ehkäisemiseksi: bloggaaja on vastuussa blogiinsa tulleista rasistisista viesteistä."

Mitä mieltä olet?

Mä en ole tiennytkään, että blogeja koskisi jollain tavalla muut säännöt kuin yksityishenklöiden kotisivujakaan. Olen kuvitellut, että samat pätee molempiin.

Ei pitäis B) Mulla oli aikanaan raflaava blogi ja poliisin tutkimusten takia serveri poisti sen! murr! Siinä ei oikeasti ollut mitään laitonta 100% varmuudella. Se vain aiheutti ristiriitoja. Mitään syytteitä en ole saanut siis.

Mä en ymmärrä tota, miten bloggaaja olisi vastuussa jos blogiin tulee rasistisia mielipiteitä? En mä ole vastuussa siitä, mitä mulle vastataan jos vaikka kysyn jossain jotakin, vai olenko?

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Mä en ymmärrä tota, miten bloggaaja olisi vastuussa jos blogiin tulee rasistisia mielipiteitä? En mä ole vastuussa siitä, mitä mulle vastataan jos vaikka kysyn jossain jotakin, vai olenko?
Ei muulla tavoin kuin että sen pitää käydä poistamassa ne.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ei muulla tavoin kuin että sen pitää käydä poistamassa ne.

Niin tietysti, mutta eihän kukaan ehdi valvomaan blogiaan 24/7... Tarkoitus on ihan hyvä tässä, luulisin, vaikka toki jokaisella saa olla mielipiteensä oli se sitten kuinka valtavirrasta poikkeava. Sen mielipiteen kun voi sanoa myös asiallisesti, ja eihän mistään asiasta voi olla 100% varma ettei joku loukkaannu ja vedä hernettä nokkaan.

Niin tietysti, mutta eihän kukaan ehdi valvomaan blogiaan 24/7... Tarkoitus on ihan hyvä tässä, luulisin, vaikka toki jokaisella saa olla mielipiteensä oli se sitten kuinka valtavirrasta poikkeava. Sen mielipiteen kun voi sanoa myös asiallisesti, ja eihän mistään asiasta voi olla 100% varma ettei joku loukkaannu ja vedä hernettä nokkaan.
Ehkei sillä tarkoitetakaan, että blogiaan pitäisi vahtia 24/7. Toisaalta bloginsa voi tehdä myös niin, ettei kommentti ilmesty esille ennenkuin blogin ylläpitäjä on sen hyväksynyt. Ennakkosensuuri eli vastaava kuin esim Iltasanomien keskustelupalstalla.

Missä raja menisi?

Esim. minun blogini sisältää alastomuutta, tosin vain piirrettynä. Pitäisikö loppupeleissä sekin sensuroida vai velvoittaa minut tarkistamaan kaikkien sinne klikkautvien ikä ja olla vastuussa siitä, että kaikki todella ovat täysi-ikäisiä?

Kansanryhmää vastaan kiihottaminen on muutenkin kiellettyä, eli rasistiset kannanotot ovat jo pannassa. Vaan milläpä niitä aina valvoa? Ja miten joku tulkitsee toisen kirjoittamaa tekstiä, onko se rasistinen vai ei? Eli ennakkoon moderoiminenkin saattaa kaatua omaan mahdottomuuteensa. Ja ei kai blogin ole tarkoitus olla ylläpitäjälleen jatkuva pallo jalassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ehkei sillä tarkoitetakaan, että blogiaan pitäisi vahtia 24/7. Toisaalta bloginsa voi tehdä myös niin, ettei kommentti ilmesty esille ennenkuin blogin ylläpitäjä on sen hyväksynyt. Ennakkosensuuri eli vastaava kuin esim Iltasanomien keskustelupalstalla.

Tuokin varmasti aiheuttaisi jossakin määrin ongelmia, jos vastuu blogin sisällöstä jätettäisiin pelkästään blogin ylläpidolle. Mistä ne kaikki resurssit jälkimoderointiin otettaisiin? harvalla ylläpitäjällä on sellaisia summia rahaa, jolla palkataan moderaattori pelkästään sensuroimaan blogeja,,?

Yhteistyössä