Pitäisi syödä enemmän eineksiä, mutta en uskalla kokeilla edes parsaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vitapommi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vitapommi

Vieras
Ne on nuo samat mitä aina tulee käytettyä ruuanlaitossa, porkkanat, kaali, parsakaali, peruna, punajuuri, kukkakaali, mitään "eksoottisempia" ei tule koskaan osteltua. Esim tuo parsa, jotenkin olen aina inhonnut sen ulkonäköä ja en ole sitä siksi koskaan edes maistanut.
Jos uskallan ostaa parsaa, keitänkö sen ja syön sellaisenaan maustettuna, vai voiko siitä valmistaa jotain ruokalajia?

Onko otsikossa ajatusvirhe? Minun yksi lemppareista on parsa. Bataatti on myös hyvää. Mutta onhan sulla jo ihan hyvin vihanneksia käytössä. Mikään pakko ei ole opetella syömään uusia.

Parsassa on hiukan enemmän makua mitä kukkakaalissa. Kokeile ensin varovasti vaikka juuri kukkakaalin kanssa. Esimerkiksi kukkakaali-parsakaalikeitto tai kukkakaali-parsakaaligratiini. Uskalla käyttää sen kanssa tuoreita yrttejä ja muita mausteita. Itselläni oli myös aluksi vaikea mutta kun tuoreena ostat ja valmistat niin maku yllättää. Tai sitten sekoitat porkkanan kanssa tai bataatin.

Tässä kuva kukkakaali-parsakaalikeitosta jota muuten meidän pojatkin syö mielellään. Ja myös meidän eräs ruokavieras otti lisää kyseistä keittoa vaikka ei ole ollenkaan parsan ystävä.

10405371_10204904433111552_5344216726306520719_n_zps2zicp1zp.jpg

Parsassa on hiukan enemmän makua mitä kukkakaalissa. Kokeile ensin varovasti vaikka juuri kukkakaalin kanssa. Esimerkiksi kukkakaali-parsakaalikeitto tai kukkakaali-parsakaaligratiini. Uskalla käyttää sen kanssa tuoreita yrttejä ja muita mausteita. Itselläni oli myös aluksi vaikea mutta kun tuoreena ostat ja valmistat niin maku yllättää. Tai sitten sekoitat porkkanan kanssa tai bataatin.

Tässä kuva kukkakaali-parsakaalikeitosta jota muuten meidän pojatkin syö mielellään. Ja myös meidän eräs ruokavieras otti lisää kyseistä keittoa vaikka ei ole ollenkaan parsan ystävä.

Oli kyllä puhe parsasta eikä parsakaalista :D

JUUSTOINEN KUKKAKAALI-PARSAKEITTO

pala sipulia
1 valkosipulinkynsi
1 pieni kukkakaali
8 parsaa
vettä
1/4 kasvisliemikuutio (ja/tai suolaa)
mustapippuria
n. 1 tl hunajaa
n. 1 dl juustoraastetta

Pilko sipuli ja valkosipulinkynsi ja paloittele kukkakaali. Napsauta parsaoista puumainen osa varren tyvestä pois. Leikkaa parsat paloiksi. Siirrä parsannuput syrjään. Kuullota sipuleita, kukkakaalta ja parsanpaloja öljyssä hetki. Kaada kattilaan vettä niin että kasvikset juuri ja juuri peittyvät. Keitä kukkakaalit kypsiksi. Soseuta keitto ja raasta joukkoon juustot. Sekoita, kunnes juusto sulaa. Lisää soseutettuun keittoon parsannuput ja anna keiton hautua vielä viitisen minuuttia hellalla (sen ei tarvitse enää olla edes päällä). Mausta mustapippurilla ja hunajalla. Tarkista suola vasta juuston lisäämisen jälkeen.

Voit joko jättää sen parsakaalin pois tai sitten ottaa mukaan. Miten vain haluat.

Miksei voi vain myöntää, että tuli ajatuskatkos parsassa ja parsakaalissa? Itse sanoit:

"Parsassa on hiukan enemmän makua mitä kukkakaalissa. Kokeile ensin varovasti vaikka juuri kukkakaalin kanssa. Esimerkiksi kukkakaali-parsakaalikeitto"

"Eli meinaat, että parsaa ei voi laittaa kukkakaalikeittoon tai gratiiniin?"

Tuolla et todellakaan tarkoittanut, että laitappa sitä parsaa kukkakaalin kanssa, vaan tarkoitit että laitappa sitä parsakaalia kukkakaalin kanssa

Miksei voi vain myöntää, että tuli ajatuskatkos parsassa ja parsakaalissa? Itse sanoit:

"Parsassa on hiukan enemmän makua mitä kukkakaalissa. Kokeile ensin varovasti vaikka juuri kukkakaalin kanssa. Esimerkiksi kukkakaali-parsakaalikeitto"

"Eli meinaat, että parsaa ei voi laittaa kukkakaalikeittoon tai gratiiniin?"

Tuolla et todellakaan tarkoittanut, että laitappa sitä parsaa kukkakaalin kanssa, vaan tarkoitit että laitappa sitä parsakaalia kukkakaalin kanssa

Kun tullaan haukkumaan niin silloin itse en ole enää siinä asemassa, että pitäisi pyytää anteeksi. Katson, että siinä vaiheessa keskustelu on ohi ja toinen osapuoli keskittyy vittuiluun ja haukkumiseen. Jos olisi sanottu nätisti, että nyt taisi tulla ajatuskatkos olisi keskustelun luonne ollut toinen. Mutta minua aletaan kutsua pahviksi niin katson, että aivan sama mitä enää sanon. Minun ei tarvitse täällä kuitenkaan haukkua ketään.

Joo ne on eri asia mutta mielestäni parsa nyt ei näytä kamalalle edes. Parsakaali näyttää :)

Sulle sanottiin, että nyt oli kyse parsasta eikä parsakaalista ja vastasit näin.

Mutta ihan sama. Ärsyttää vain tuollaiset tyypit kun yrittävät omaa mokaa selitellä ja selitellä, vaikka on aivan selvää että moka kävi. Sun ajatuskatkos ei ketään haittaa, aapeella oli vielä pahempi ajatuskatkos, mutta hän ei tullut tänne sitä selittelemään ja puolustelemaan ettei mitään ajatuskatkosta olisi ollutkaan.

Vähän sama jos aapee ois tullut selittämään, että on niissä eineksissäkin kasviksia, että tarkoitti pakastevihanneksia :D

[QUOTE="argh";30681670]Mitäh?!
Ap kysyi mitä parsasta voi tehdä ja sie pistät kuvia jostain sun parsaKAALIpöperöistä. Tziisus mikä pahvi :rolleyes:[/QUOTE]

No omg!! sinähän et varmaan koskaan virheitä tee? ja nuista resepteistä tuskin on aplle haittaa kun halusi kokeilla jotain uutta?

[QUOTE="vierasvieras";30681724]No omg!! sinähän et varmaan koskaan virheitä tee? ja nuista resepteistä tuskin on aplle haittaa kun halusi kokeilla jotain uutta?[/QUOTE]

Siihen varmaan reagoitiin siksi niin voimakkaasti että usein täällä porukan mielestä parsa=parsakaali.

Siihen varmaan reagoitiin siksi niin voimakkaasti että usein täällä porukan mielestä parsa=parsakaali.

Täällä nyt reagoidaan voikkaasti mihin tahansa asiaan. Ja joo, minä en sanana ymmärrä noiden eroa kovin hyvin. Johtuu kielellisistä eroista.
Siltikin pitäisi aikuisen ihmisen ymmärtää se, että jos lähtee nälvimään toista niin ymmärtää sitten sen, ettei toinen osapuoli ole velvollinen enää mihinkään. Keksustelu on ohi. Tietenkin olisin toiminut toisin jos täällä oltaisiin asiaan mainittu fiksusti. Mutta se on se asia mitä täällä harvoin osataan.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vierasvieras";30681724]No omg!! sinähän et varmaan koskaan virheitä tee? ja nuista resepteistä tuskin on aplle haittaa kun halusi kokeilla jotain uutta?[/QUOTE]

Teen toki. Mutta en kyllä sitten ala kiertelemään ja kaartelemaan ja väittämään että en minä nyt mitenkään mokannut vaan oli just tarkoitus kirjoittaa noin jne jne. Etenkään tuollaisessa asiassa, ei se nyt varmaan ole kumma jos aivot rekisteröi nuo kaksi kasvista vähän sekaisin, mutta outoa on ettei sitä ajatuskatkoa voi myöntää.
Mutta kukin tyylillään :)

[QUOTE="argh";30681760]Teen toki. Mutta en kyllä sitten ala kiertelemään ja kaartelemaan ja väittämään että en minä nyt mitenkään mokannut vaan oli just tarkoitus kirjoittaa noin jne jne. Etenkään tuollaisessa asiassa, ei se nyt varmaan ole kumma jos aivot rekisteröi nuo kaksi kasvista vähän sekaisin, mutta outoa on ettei sitä ajatuskatkoa voi myöntää.
Mutta kukin tyylillään :)[/QUOTE]

Ja kiertelee yhä, muka ei viitsi vastata jos nälvitään, mutta kuitenkin ensimmäinen kommentti oli aivan asiallinen, sanottiin että tässä puhutaan parsasta eikä parsakaalista ja tähänkään ei voinut kommentoida että moka kävi vaan selittelyä ja selittelyä. Kukaan ei siinä vaiheessa ollut nälvinyt vielä yhtään.

Ihmistyyppi joka ei voi myöntää edes itselleen, että nytpä kävi nolosti ja sanoin väärin

Eipä ole mitään noloa tapahtunut jos asian ymmärtää väärin. Mutta en katso aiheelliseksi sanoa teille mitään kun nälvitte ja haukutte. Apeelta pyydän kyllä anteeksi tätä toimintaa täällä ja sitä, että sekoitin asiat. Olen hyvin pahoillani siitä, että nämä henkilöt tässä ketjussa keskittyvät minun nälvimiseen ja nauramiseen. Edelleen toivon, että noista vinkeistä joita olet saanut saisit jotain ideaa.

Kiitos vinkistä. Ei mulla parsaKAALIN kanssa ole ongelmia, syön jatkuvasti, tarkoitin sitä pitkulaista parsaa, sitä ei tule koskaan ostettua.
Mutta jos tarkoitit sinäkin sitä samaa, niin kuorinko sen jotenkin vai onko se se mikä se on, kokonaan syötävää?

Kiitos vinkistä. Ei mulla parsaKAALIN kanssa ole ongelmia, syön jatkuvasti, tarkoitin sitä pitkulaista parsaa, sitä ei tule koskaan ostettua.
Mutta jos tarkoitit sinäkin sitä samaa, niin kuorinko sen jotenkin vai onko se se mikä se on, kokonaan syötävää?

Parsa on hyvää sellaisenaan höyrytettynä (lisuke) ja vaikkapa risotossa. tehdään siitä keittoakin.
On syötävää kokonaisena, ota vaan päästä pois kuiva osuus (noin 3-4 cm) ennen käyttöä.
Ei ole väliä ostatko vihreää vai valkoista, vihreässä on kyllä (minusta) enemmän makua.

Yhteistyössä