Pitäisi rakentaa viikon ruokalista...mitä te syötte seuraavan viikon aikana? (eli vinkkejä otetaan vastaan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Joskus jostain nappasin (ehkä tältä palstalta tai googlesta) monen viikon ruokalistan jota olen nyt sivusilmällä tutkinut mutta se sisältää niin paljon eineksistä tehtyjä ruokia, ettei siitä nyt ole hirmuisesti apua, kun tarkoitus olisi tehdä itse alusta alkaen.

Mitä te meinaatte seuraavan viikon aikana puputtaa?

Hei anteeksi, kun jätän vastaamatta kysymykseesi, mutta kysyn itse, miten ne sun karjalanpiirakat onnistuivat? :)

Ja miksi en vastaa, koska en ole kotosalla kokkaamassa ja toisekseen en koskaan tee listaa etukäteen, ihan rukkasella vaan, että jotain kalaa pari kertaa, joku kasvisruokapäivä, jotain broilerista jne :)

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Hei anteeksi, kun jätän vastaamatta kysymykseesi, mutta kysyn itse, miten ne sun karjalanpiirakat onnistuivat? :)

Ja miksi en vastaa, koska en ole kotosalla kokkaamassa ja toisekseen en koskaan tee listaa etukäteen, ihan rukkasella vaan, että jotain kalaa pari kertaa, joku kasvisruokapäivä, jotain broilerista jne :)

Ihan hyvin muutoin, mutta se puuro ei ollut mitenkään erityisen hyvää. Suolaa lisäämällä siitä olisi varmaan saanut ihan ok:n makuista mutta kun sitä on tarkoitus antaa myös tuolle 13kk ikäiselle taaperolle, niin en sitä siihen lisännyt kuin vähän.

Seuraavalla kerralla teen sen puuron uunissa (sillä reseptillä tulee oikeasti hyvää puuroa) jolloin saan niistä varmaan herkullisempia :) Mutta kyllä nuo syötyä tulee :)

Mä just tein jonkin sortin listaa:

Kasvispihvit, keitetyt perunat, kermaviilikastike, salaattia

Lihapullat, kastike, muussi, höyrytetyt kasvikset

Kuha-kasvisnyytit, keitetyt perunat

Kaalilaatikko + puolukat

Lasagne, kurkku-purjo-raejuustoasalaatti

Madekeitto

Joku lihapata, riisiä, salaattia

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Ihan hyvin muutoin, mutta se puuro ei ollut mitenkään erityisen hyvää. Suolaa lisäämällä siitä olisi varmaan saanut ihan ok:n makuista mutta kun sitä on tarkoitus antaa myös tuolle 13kk ikäiselle taaperolle, niin en sitä siihen lisännyt kuin vähän.

Seuraavalla kerralla teen sen puuron uunissa (sillä reseptillä tulee oikeasti hyvää puuroa) jolloin saan niistä varmaan herkullisempia :) Mutta kyllä nuo syötyä tulee :)
Kiva kuulla, minä en ole koskaan niitä tehnyt. Monia vuosia itäsuomalainen ystäväni on luvannut minulle piirakantekokurssin, mutta on vielä jäänyt toteuttamatta :) Tuli muuten mieleen, että pidätkö siis eineksinä kaikkia kaupasta saatavia karjalanpiirakoita, ja sen vuoksi niitä nyt vältät? Monesti pienleipomoiden piirakkoja en pitäisi eineksinä. Vähän kuin leipä, eihän sekään ole eines, kai :D Palstalla nyt tosiin saadaan vaikka rautanauloista eines, jos se jotakin tarkoitusta palvelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:

Kaalilaatikko + puolukat

Madekeitto

Kiitos :) Me on tältä listalta kahden viikon aikana syöty jo kaikki muu, paitsi nuo kalaruoat kun ne ei meillä oikein uppoa. Tai no lihapullien tilalla tein murekkeen, mutta sama taikina se pitkälti on :)

Kaalilaatikko + puolukat

Madekeitto

Kiitos :) Me on tältä listalta kahden viikon aikana syöty jo kaikki muu, paitsi nuo kalaruoat kun ne ei meillä oikein uppoa. Tai no lihapullien tilalla tein murekkeen, mutta sama taikina se pitkälti on :)

No voi, ei ollut apua sitten =)

Meillä uppoaa kala lapsille, varsinkin esikoiselle ja kuopukselle, vaikka päivittäin ja mieskin syö, mutta mä vähän kranttaan :/

Meillä vuorossa tälläistä:

Lasagne, salaatti

Nakkikeitto

Spagetti ja jauhelihakastike, höyrytetyt kasvikset, salaatti

Täytetyt kanafileet, mausteinen riisi, fetasalaatti

Kananmunakastike ja perunat, höyrytetyt kasvikset, porkkanaraaste

Uunilohi, muussi, höyrytetyt kasvikset, salaatti

Salaatti ja nuo höyrytetyt kasvikset teen aina sen mukaan, mikä sattuu olemaan "vuorossa", tai mitä nyt tekee milloinkin mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Kiva kuulla, minä en ole koskaan niitä tehnyt. Monia vuosia itäsuomalainen ystäväni on luvannut minulle piirakantekokurssin, mutta on vielä jäänyt toteuttamatta :) Tuli muuten mieleen, että pidätkö siis eineksinä kaikkia kaupasta saatavia karjalanpiirakoita, ja sen vuoksi niitä nyt vältät? Monesti pienleipomoiden piirakkoja en pitäisi eineksinä. Vähän kuin leipä, eihän sekään ole eines, kai :D Palstalla nyt tosiin saadaan vaikka rautanauloista eines, jos se jotakin tarkoitusta palvelee.

Eineksinä pidän kaikkea valmista...eli esim. ne karjalanpiirakat. Varmaan jostain pikkuleipomoista saakin sellaisia "ei einespiirakoita" mutta kun mulla on tässä rinnalla sellainen "penninvenytysprojekti" meneillään eli tarkoitus olisi tehdä halpaa ruokaa.

Ja halvemmaksi tuli tehdä itse, kuin mitä olisi tullut jos olisin ostanut valmiina :)

Kaalilaatikko + puolukat

Madekeitto

Meillä uppoaa kala lapsille, varsinkin esikoiselle ja kuopukselle, vaikka päivittäin ja mieskin syö, mutta mä vähän kranttaan :/

Meilläkin varmaan lapsille uppois, mutta mulle ei :x totta puhuakseni mä en osaa tehdä kuin 2 kalaruokaa...pankkiirin seitiä ja kalakeittoa jotka molemmat valmistetaan pakasteseitistä.

Pitäisi kyllä opetella koska muksuille se kala olisi kyllä hyvä lisätä ruokavalioon kunnolla. Nyt syövät kalaa vain koulussa/mummolassa ja pienin purkista muutaman kerran kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:
Meillä vuorossa tälläistä:

Lasagne, salaatti

Nakkikeitto

Spagetti ja jauhelihakastike, höyrytetyt kasvikset, salaatti

Täytetyt kanafileet, mausteinen riisi, fetasalaatti

Kananmunakastike ja perunat, höyrytetyt kasvikset, porkkanaraaste

Uunilohi, muussi, höyrytetyt kasvikset, salaatti

Salaatti ja nuo höyrytetyt kasvikset teen aina sen mukaan, mikä sattuu olemaan "vuorossa", tai mitä nyt tekee milloinkin mieli.

Ei sulla satu ohjeita noihin tummennettuihin olemaan? :)

Kaalilaatikko + puolukat

Madekeitto

Meilläkin varmaan lapsille uppois, mutta mulle ei :x totta puhuakseni mä en osaa tehdä kuin 2 kalaruokaa...pankkiirin seitiä ja kalakeittoa jotka molemmat valmistetaan pakasteseitistä.

Pitäisi kyllä opetella koska muksuille se kala olisi kyllä hyvä lisätä ruokavalioon kunnolla. Nyt syövät kalaa vain koulussa/mummolassa ja pienin purkista muutaman kerran kuussa.

Mun isä ja äiti on harrastajakalastajia ja sieltä saadaan madetta, kuhaa, siikaa, ahvenia, silakoita. Sen takia meillä kalaruokia syödään aika usein. Kuhakin on sen verran hintavaa, että ei meillä sitä syötäisi yhtä usein, jos sen joutuisi kaupasta ostamaan.

Olen myös siitä onnekas, että iskä perkaa ja fileoi kalat meille valmiiksi :heart: :D

meidän viikko:

- Kaalilaatikkoa ja maustepunajuuria
- fetasalaatti ja yrttipatongit
- Salviakanaa ja uunissa paahdettuja juureksia
- broileri-herkkusieni-varsiselleri-sipuli höystö yrttiriisin kanssa.
- Palapaisti smetanakastikkeella ja höyrytetyt perunat ja juurekset
- kikherne&kasviscouscous punaisen linssipadan kanssa
- nakkikastike, perunamuussi ja höyrytettyä porkkanaa.
- naudanlihasta, kasviksista ja nuudeleista wok

Kaikkien kanssa myös tuoretta kurkkua, paprikaa ja tomaattia saatavilla.

Meillä ei syödä punaista lihaa eikä kanaa, maitotuotteitakin hyvin vähän, mutta laitan tähän meidän tän viikon listan.

Kuhaa, vihanneksia ja vihreää currya kookosmaidossa + riisi

Chili con carne (soijarouheesta) + riisi

Linssi-pinaatti-tomaattikastike + makaroni

Nuudelikeitto (tofua, vihanneksia, kookosmaitoa, punaista currya, nuudeleita)

Tortillat (sisälle salsaa, guacamolea, vihanneksia, soijanugetteja yms. mitä kaapista löytyy)

Kikhernekeitto (keittojuureksia, perunoita, kikherneitä)

Lohikalapuikot + uunissa paistettuja vihanneksia oliiviöljyssä ja hunajassa

Tuolla on kyllä muutama eines. Itse teen harvoin ruokien vierelle salaattia koska ruoat ovat jo hyvin vihannespitoisia, mutta yleensä teen raasteen kaalista ja ananasmurskasta. Meillä menee kauppaan 80 ? / viikko, meitä on 2+1.

Kaalilaatikko + puolukat

Madekeitto

Mun isä ja äiti on harrastajakalastajia ja sieltä saadaan madetta, kuhaa, siikaa, ahvenia, silakoita. Sen takia meillä kalaruokia syödään aika usein. Kuhakin on sen verran hintavaa, että ei meillä sitä syötäisi yhtä usein, jos sen joutuisi kaupasta ostamaan.

Olen myös siitä onnekas, että iskä perkaa ja fileoi kalat meille valmiiksi :heart: :D

Varsin kätevää :D

Alkuperäinen kirjoittaja karvakorvakirppu:
Estu: miten teet madekeiton? Pitäisi taas tehdä, mutta se vaatii hyvän kalakauppiaan, joka jaksaa valmistella kalan nyrpistelemättä mulle.

Mä teen isäni ohjeella, joka on MINUSTA paras :) eli laitan mateen, kokonaisen sipulin ja kokonaisia maustepippureita kattilaan ja vettä päälle niin, että peittyvät. Kun kala on kypsää, otan sen pois ja irrotan ruodot ym. Pistän perunat (ja porkkanat) kattilaan ja annan kiehua kypsiksi. Lisään kalan, sinistä maitoa, yrttistä kalamaustetta, pikkusen suolaa, tilliä ja nokareen voita :p Keitto ei saa kiehua maidon lisäämisen jälkeen.

Estu: miten teet madekeiton? Pitäisi taas tehdä, mutta se vaatii hyvän kalakauppiaan, joka jaksaa valmistella kalan nyrpistelemättä mulle.

Mä teen isäni ohjeella, joka on MINUSTA paras :) eli laitan mateen, kokonaisen sipulin ja kokonaisia maustepippureita kattilaan ja vettä päälle niin, että peittyvät. Kun kala on kypsää, otan sen pois ja irrotan ruodot ym. Pistän perunat (ja porkkanat) kattilaan ja annan kiehua kypsiksi. Lisään kalan, sinistä maitoa, yrttistä kalamaustetta, pikkusen suolaa, tilliä ja nokareen voita :p Keitto ei saa kiehua maidon lisäämisen jälkeen.

Kiitos :flower: Nopsa kyssäri vielä: mitä sisältää yrttinen kalamauste?

Mä teen uunilohen niin, et puristan sitruunamehua kalanpintaan, sit merisuolaa (hienorakeista), sitruunapippuria , tilliä. Folio päälle ja kala uuniin 200 asteeseen noin puoleks tunniks. On tosi hyvää ja terveellistä. Perunamuusia ja joku raikas salaatti kaveriks.

Kiitos :flower: Nopsa kyssäri vielä: mitä sisältää yrttinen kalamauste?

Siinä on suolaa, tilliä, sinapinsiemeniä, korianteria, mustapippuria, sokeria, sipulia, sitruunajauhetta ja arominvahvenne (E621).

Eikö tuo E621 ole se, jota pitäisi välttää? Saman mausteseoksen voisi kyllä itsekin tehdä ja yleensä mä käytän ihan puhtaita mausteita, mutta tähän oon jumittunut :ashamed:

Pizzaa tänään itse tehtynä ja salaatti. :p
la: kermaperunat, possun sisäfile, raastesalaatti
su: siskonmakkarakeitto, lohkoperunat, uunimakkara, vihanneksia
ma: pasta, jauhelikastike/laatikko, raastesalaatti
ti: keitetyt perunat, pihvit, salaatti

Arkisin teen vain yhden ruoan, koska me tytön kanssa syödään lounaaksi 'jämiä'.

Kaalilaatikko + puolukat

Madekeitto

Aikas paljon lihaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Kaalilaatikko + puolukat

Madekeitto

Aikas paljon lihaa?

Niin on juu ja tulee aina olemaan :) Kasviksia meillä on aina tarjolla ruoan kanssa.

Yhteistyössä