Pitäis lopettaa imetys, mutta miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viiiiieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viiiiieras

Vieras
Miten vieroittaa vauva imetyksestä?
Vuoden ikäinen vauva, rintamaidolla kasvanut (ei korviketta/pulloa). Saa nykyään ruuan kanssa maitoa nokkamukista ja vettä myös. Nykyään tissittelyt on enemmän leikkimistä eikä syö vaan käyttää minua tuttina ja puruleluna. Maitoa ei tunnu tulevan enää paljoakaan. Öisin heräilee vielä tissiä hamuamaan joten jos nyt lopettaisi niin ehkä nukuttais myös paremmin.

Kai se kannattais lopettaa ekaks niitä imetyksiä jotka on lapselle vähiten törkeitä ja jättää tärkeimmät(esim iltaimetys/aamun ensi-imetys) viimeiseksi.
Paksu poolopaita päälle ettei ihoa oo näkyvissä ja pidä lasta paljon sylissä. Tissittelyn sijaan leikitte pari loruleikkiä sylissä/luette kirjan ja usein se lapsi sitten on jo valmis jatkamaan touhujaan. Jossei tuttia oo ollu käytössä niin yöllä oon ottanu lapsen viereen ja pitäny sen selin itseäni vasten ja hyssytelly siinä. Toki välillä on saanu rauhoitella kanniskelemallakin. Yölläkin se oma vaatetus aellaiseksi ettei tissit oo liian tyrkyllä.

Joku ehotti että laita haavateipit tissien päälle ja sano että tiddit meni rikki. Mutta en oo kokeillu :)

Lopeta vähitellen aina karsien yhden imetyskerran päivässä. Meillä yöimetykset on lopetettu aina ensimmäisenä ja pienikaula-aukkoinen paita auttoi asiaa, tosin ei tuohon ole tarvinnut ruveta kuin yhden kanssa, muut osasivat itse nukkua yöt ilman yösyöntejä. Viikon verran tarjottiin vettä yöllä, siihen loppui tuon keksimmäisenkin yösyönnit. Iltaimetykset on aina jääneet viimeisinä.

Meillä on rintaruokinta lopetettu melkein kokonaan lasten ehdoilla.

Esikoinen otti rintaa enää nukkumaan mennessä ja herätessään kun oli vähän yli 2 vuotias ja silloin hänen kanssaan neuvottelin asiasta ja lapsi oli valmis lopettamaan imemisen. Eikä sitten ottanutkaan rintaa päiväunilta herätessään eikä sen jälkeenkään koskaan kysellyt rintojen perään.

Keskimmäinen oli alusta saakka osaimetyksellä (syntyi keskosena ja kasvunsa haluttiin varmistaa lisämaidon avulla) ja hänen imetyksensä lopetettiin kun oli 5 kuukautta vanha, en enää vain tarjonnut rintaa nukkumaan mennessä vaan annoin pullon. Yhtäkään kertaa ei itkenyt rintojen perään vaikkei ollut tuttiakaan käytössä. Riitti pelkkä läheisyys. Herätessä toki sai heti pullon. Pulloista vierotettiin kertarysäyksellä kun oli 9 kuukautta vanha ja oppi imemään pillillä mukista.

Nuorimmainen lopetti rinnan ottamisen aivan itse 11 kuukautta vanhana, ei ottanut aamulla herätessään rintaa eikä huolinut rintaa kahtena seuraavana päivänä vaikka tarjosinkin normaaleihin rinnan syöntiaikoihin. Lopetin tarjoamisen, ei ole rintojen perään kysellyt (on nyt 17 kuukautta vanha)

Minä tekisin niin että tarjoaisin rintaa vain jos lapsi ei saisi muuten unesta kiinni, yöaikaiseen imeskelyyn vinkiksi uniasennon vaihto, ei siis lapsen kasvot äidin rintoja kohti jos nukkuu samassa sängyssä. Jos nukkuu eri sängyssä niin sitten isä käy silittelemässä takaisin uneen eikä äiti enää sano sanaakaan yöaikaan ettei lapsi keksi haluta rintaa suuhunsa.
Päivisin en antaisi rintaa laisinkaan. Aamulla rintaa vasta ruokailun jälkeen; kun masu on täynnä ei ehkä tee mieli imeäkkään.

Kai se kannattais lopettaa ekaks niitä imetyksiä jotka on lapselle vähiten törkeitä ja jättää tärkeimmät(esim iltaimetys/aamun ensi-imetys) viimeiseksi.
Paksu poolopaita päälle ettei ihoa oo näkyvissä ja pidä lasta paljon sylissä. Tissittelyn sijaan leikitte pari loruleikkiä sylissä/luette kirjan ja usein se lapsi sitten on jo valmis jatkamaan touhujaan. Jossei tuttia oo ollu käytössä niin yöllä oon ottanu lapsen viereen ja pitäny sen selin itseäni vasten ja hyssytelly siinä. Toki välillä on saanu rauhoitella kanniskelemallakin. Yölläkin se oma vaatetus aellaiseksi ettei tissit oo liian tyrkyllä.

Joku ehotti että laita haavateipit tissien päälle ja sano että tiddit meni rikki. Mutta en oo kokeillu :)

Yhteistyössä