Maailma on sekaisin
Tällaisia ajatuksia herätelty poliittisissa blogeissa ympäri maata vastavetona persuille.
Kuulutko siis tähän joukkoon, joka haluaa suomalaisten veronmaksajien maksavan ainoastaan ulkomaalaisten tuet?Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23618046:Vaikea sanoa. Mun mielestä niin kotimaassa kuin maailmallakin pitäisi asiat pyrkiä järjestämään siten, että mitään tukia ei tarvittaisi.
Mielenkiintoista. Mitenköhän tähän on mahdollista edes käytännössä mennä? Vaikeasti vammaiset tai sairaat, vanhukset sekä orvot vain kuolee sit nälkään, jos omaiset ei ruoki?Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23618046:Vaikea sanoa. Mun mielestä niin kotimaassa kuin maailmallakin pitäisi asiat pyrkiä järjestämään siten, että mitään tukia ei tarvittaisi.
Jotkut tahot haluavat tällaista systemmiä Suomeen. Minä en sellaista ikinä hyväksyisi että heikompiosaiset jätettäiisiin nälkään ja sairauksiin kuolemaan vanhuksista sairaisiin.Mielenkiintoista. Mitenköhän tähän on mahdollista edes käytännössä mennä? Vaikeasti vammaiset tai sairaat, vanhukset sekä orvot vain kuolee sit nälkään, jos omaiset ei ruoki?
Helposti. Vielä 1980-luvulla - olin jo äiti ja yh silloin, joten tiedän mistä puhun - toimeentulotukea tarvitsikin maksaa vain niille, jotka olivat työkyvyttömiä. Nyt niitä maksetaan työkykyisillekin siinä määrin, että monet miettivät, kannattaako mennä töihin ollenkaan. Kyse ei ole poliittisista ratkaisuista vaan asenteista. Jos naapurin ruokapöydässä syöminen on yhtä hyväksyttävää kuin ruuan hankkiminen omaan pöytään, ei pidä ihmetellä, jos joillekin työnteko ei maistu.Mielenkiintoista. Mitenköhän tähän on mahdollista edes käytännössä mennä? Vaikeasti vammaiset tai sairaat, vanhukset sekä orvot vain kuolee sit nälkään, jos omaiset ei ruoki?
Mutta haluaisit kuitenkin tukea ulkomaalaisia? Mitä puoluetta muuten kannatat?Mitä tarkoitetaan ulkomaalaisilla ja mitä tuilla? Puhutaanko nyt Euroopan maiden tukemisesta ettei talous romahda tänään vai pakolaisten elättämisestä Suomessa? Vastaan jälkimmäiseen.
Miksi suomalaisten pitäisi maksaa niidenkään suomalaisten tukia jotka valitsevat itse olla tekemättä mitään oman elämänsä eteen? Vanhukset, sairaat, opiskelun tukeminen, lapsiperheet jne. ihan eri asia, näitä pitäisi mielestäni tukea kansalaisuuteen katsomatta Suomen rajojen sisäpuolella, mutta esim. elämäntapatyöttömille, päihde- ja mielenterveysongelmaisille jotka EIVÄT halua apua ei sitä pitäisi myöskään taloudellisessa muodossa antaa ainakaan missään nimessä enempää kuin nyt.
Kysymys ei ollut yleinen, vaan kuului pitäisiö suomalaisten veronmaksajien maksaa maassa elävien ulkomaalaisten tuet, mutta ei suomalaisten? Onko hyväksyttävämpää, että ulkomaalainen saa opintotukea kuin että suomalainen saa? Tai työttömyystukea, mitä niitä tukia nyt onkaan?Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23618300:Helposti. Vielä 1980-luvulla - olin jo äiti ja yh silloin, joten tiedän mistä puhun - toimeentulotukea tarvitsikin maksaa vain niille, jotka olivat työkyvyttömiä. Nyt niitä maksetaan työkykyisillekin siinä määrin, että monet miettivät, kannattaako mennä töihin ollenkaan. Kyse ei ole poliittisista ratkaisuista vaan asenteista. Jos naapurin ruokapöydässä syöminen on yhtä hyväksyttävää kuin ruuan hankkiminen omaan pöytään, ei pidä ihmetellä, jos joillekin työnteko ei maistu.
Vastasin vain minulle esitettyyn kysymykseen tässä jälkimmäisessä. Olen edelleen sitä mieltä myös alkuperäiseen aiheeseen, että tukien sijasta pitäisi kehittää jotain muuta.Niin Suomessa kuin maailmallakin. Tuetaan sitten, kun siitä tukemisesta on jotain konkreettista apuakin ja siitä tukemisesta on yhteiskunnallisesti ajatellen hyötyä. En mä tukisi omia lapsianikaan, jos se antamani tuki menisi viinaan tai pössyttelyyn. Mutta tuen kyllä, kun se tuki menee oppikirjoihin ja koulumatkoihin.Kysymys ei ollut yleinen, vaan kuului pitäisiö suomalaisten veronmaksajien maksaa maassa elävien ulkomaalaisten tuet, mutta ei suomalaisten? Onko hyväksyttävämpää, että ulkomaalainen saa opintotukea kuin että suomalainen saa? Tai työttömyystukea, mitä niitä tukia nyt onkaan?
Niin sinä sanoit aiemmin että kaikki tuet pitäisi poistaa.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23618366:Vastasin vain minulle esitettyyn kysymykseen tässä jälkimmäisessä. Olen edelleen sitä mieltä myös alkuperäiseen aiheeseen, että tukien sijasta pitäisi kehittää jotain muuta.Niin Suomessa kuin maailmallakin. Tuetaan sitten, kun siitä tukemisesta on jotain konkreettista apuakin ja siitä tukemisesta on yhteiskunnallisesti ajatellen hyötyä. En mä tukisi omia lapsianikaan, jos se antamani tuki menisi viinaan tai pössyttelyyn. Mutta tuen kyllä, kun se tuki menee oppikirjoihin ja koulumatkoihin.
Missä sanoin noin?Niin sinä sanoit aiemmin että kaikki tuet pitäisi poistaa.
Näitä ajatuksia on levitelty etenkin kokoomuslaisissa blogeissa. Oletko sinäkin kokoomuslainen?
mielestä niin kotimaassa kuin maailmallakin pitäisi asiat pyrkiä järjestämään siten, että mitään tukia ei tarvittaisi.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23618400:Missä sanoin noin?
Voi sua. Tiesitkö, että lapsilisiä maksettiin jo tuolloin? Sait myös elatustukea, joka lapsen isältä tai valtiolta (TUKI). Tukia annettiin myös muille, vaikeasti vammaisille yms ihan kuule 80-luvullakin. Ja ne oli aivan eri suuruusluokkaa verrattuna tähän päivään, kun vertaa silloin rahan arvoa. Lapsilisähän ei ole ollut indeksikorotettu ja 90-luvulla koki kovat inflaatiot. Äitiyspakkauskin oli olemassa vielä tuolloin, joten etpä taida tietää mistä oikeasti puhut!Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23618300:Helposti. Vielä 1980-luvulla - olin jo äiti ja yh silloin, joten tiedän mistä puhun - toimeentulotukea tarvitsikin maksaa vain niille, jotka olivat työkyvyttömiä. Nyt niitä maksetaan työkykyisillekin siinä määrin, että monet miettivät, kannattaako mennä töihin ollenkaan. Kyse ei ole poliittisista ratkaisuista vaan asenteista. Jos naapurin ruokapöydässä syöminen on yhtä hyväksyttävää kuin ruuan hankkiminen omaan pöytään, ei pidä ihmetellä, jos joillekin työnteko ei maistu.
Aivan. Mutta puhuinko tukien poistamisesta? Mielestäni tarpeettomaksi tekeminen ja poistaminen ovat kaksi ihan eri asiaa, vaikka lopputulos onkin sama. Kun ihminen ei jotain enää tarvitse, niin ei se vaikuta enää sen ihmisen elämään, vaikka se asia poistettaisiinkin.mielestä niin kotimaassa kuin maailmallakin pitäisi asiat pyrkiä järjestämään siten, että mitään tukia ei tarvittaisi.
Mutta siis olen samoilla kantilla sun kanssa muuten. Tämä systeemi ei kannusta työntekoon, ei kannata lähteä esim. siivoojaksi, koska kotona makaamisella saa paremmin rahaa käteensä..Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23618300:Helposti. Vielä 1980-luvulla - olin jo äiti ja yh silloin, joten tiedän mistä puhun - toimeentulotukea tarvitsikin maksaa vain niille, jotka olivat työkyvyttömiä. Nyt niitä maksetaan työkykyisillekin siinä määrin, että monet miettivät, kannattaako mennä töihin ollenkaan. Kyse ei ole poliittisista ratkaisuista vaan asenteista. Jos naapurin ruokapöydässä syöminen on yhtä hyväksyttävää kuin ruuan hankkiminen omaan pöytään, ei pidä ihmetellä, jos joillekin työnteko ei maistu.
Lapsilisät maksettiin 4 kertaa vuodessa. Niiden korotus veromuutoksen myötä oli kuitenkin ihan tavallisella pienituloisellekin palkansaajalle menetys, koska ennen muutosta yh- ja lapsivähennys verotuksessa oli paljon suurempi tuki kuin lapsilisien korotus. Mun bruttopalkkani nousi vv 1988-1999 noin 30% , mutta käteen jäi silti vähemmän kuin 1988. Ollessani äitiyslomalla vv1986-1988 toimeentulotukea ei todellakaan maksettu työkykyisille. Äitiysloma oli oikeus eikä velvollisuus ja jos päiväraha ei riittänyt kotona olemiseen, niin oikea osoite ei tuolloin ollut sossu vaan työpaikka.Voi sua. Tiesitkö, että lapsilisiä maksettiin jo tuolloin? Sait myös elatustukea, joka lapsen isältä tai valtiolta (TUKI). Tukia annettiin myös muille, vaikeasti vammaisille yms ihan kuule 80-luvullakin. Ja ne oli aivan eri suuruusluokkaa verrattuna tähän päivään, kun vertaa silloin rahan arvoa. Lapsilisähän ei ole ollut indeksikorotettu ja 90-luvulla koki kovat inflaatiot. Äitiyspakkauskin oli olemassa vielä tuolloin, joten etpä taida tietää mistä oikeasti puhut!
Miten kokoomuslainen hoitaisi asiat niin, että tukia ei enää tarvittaisi?Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23618473:Aivan. Mutta puhuinko tukien poistamisesta? Mielestäni tarpeettomaksi tekeminen ja poistaminen ovat kaksi ihan eri asiaa, vaikka lopputulos onkin sama. Kun ihminen ei jotain enää tarvitse, niin ei se vaikuta enää sen ihmisen elämään, vaikka se asia poistettaisiinkin.
Kysymyksesi on ihan tyhmä. Ei kukaan ole tuollaista esittänyt, eikä taida kukaan sitä edes sinun kysymänäsi kannattaa.Kysymys ei ollut yleinen, vaan kuului pitäisiö suomalaisten veronmaksajien maksaa maassa elävien ulkomaalaisten tuet, mutta ei suomalaisten? Onko hyväksyttävämpää, että ulkomaalainen saa opintotukea kuin että suomalainen saa? Tai työttömyystukea, mitä niitä tukia nyt onkaan?
Niin ajattele, sait paljon tukea yh-äitinä verotusten muodossa eli ei voi sanoa, että silloin ei saanut tukia ollenkaan. Kyllä tuolloinkin oli tuet työttömille, vaikka oli työkykyinen, vaikka nyt yrität sanoa, ettei työtön olisi saanut mitään tukia. Sitä en sitten tiedä millä nimellä se tuki kulki.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23618524:Lapsilisät maksettiin 4 kertaa vuodessa. Niiden korotus veromuutoksen myötä oli kuitenkin ihan tavallisella pienituloisellekin palkansaajalle menetys, koska ennen muutosta yh- ja lapsivähennys verotuksessa oli paljon suurempi tuki kuin lapsilisien korotus. Mun bruttopalkkani nousi vv 1988-1999 noin 30% , mutta käteen jäi silti vähemmän kuin 1988. Ollessani äitiyslomalla vv1986-1988 toimeentulotukea ei todellakaan maksettu työkykyisille. Äitiysloma oli oikeus eikä velvollisuus ja jos päiväraha ei riittänyt kotona olemiseen, niin oikea osoite ei tuolloin ollut sossu vaan työpaikka.
Yksinkertaista ja helppoa: lopetetaan vastikkeettomat tuet.Miten kokoomuslainen hoitaisi asiat niin, että tukia ei enää tarvittaisi?
Ihan asiaa puhut Tuilla tarkoitin niitä tukia, joiden myötä nykyisin työnteko ei ole enää kannattavaa. Mun mielestä pitäisi pyrkiä siihen, että jokaisella työkykyisellä työnteko olisi kannattavampaa kuin tukien varassa eläminen. Mutta siihen tarvitaan myös asennemuutosta, koska työntekohan ei ole kannattavaa, jos työnteolla elättäää vain itsensä ja lapsensa ja saa 100 euroa enemmän kuin työttömänä. 1980-luvulla oli hävettävää asioida sossussa, jos ei ollut työkyvytön. Nykyisin sossu on kuin pankkiautomaatti. Ja "palkkana" pidetään sitä osuutta palkasta, joka ylittää tuet ja työssäkäynnistä aiheutuvat kulut.Niin ajattele, sait paljon tukea yh-äitinä verotusten muodossa eli ei voi sanoa, että silloin ei saanut tukia ollenkaan. Kyllä tuolloinkin oli tuet työttömille, vaikka oli työkykyinen, vaikka nyt yrität sanoa, ettei työtön olisi saanut mitään tukia. Sitä en sitten tiedä millä nimellä se tuki kulki.
No sitten ensimmäisenä pitäisi poistaa Kokoomuksen puoluetuki. Se on täysin vastikkeeton.Alkuperäinen kirjoittaja viereisestä pöydästä huutelen;23618657:Yksinkertaista ja helppoa: lopetetaan vastikkeettomat tuet.