Pitäisikö 4-vuotiaalle kertoa etukäteen, että neuvolakäynnillä saa rokotuksen?

• Viestiketjun aloittaja äiree
  • Ensimmäinen viesti
äiree
Ollaan jo puhuttu, että sinne mennään, muttei itse ole ymmärtänyt kysyä piikistä, sanon kyllä totuuden, jos kysyy. Miten te muut olette toimineet? Poju oli innoissaan kun sanoin, että siellä varmaan saa tehdä jotain tehtäviä ja mitataan ja katsotaan näkö ja ehkä kuulokin.

åiree
Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
mun poika sai tänää toisen influenssarokotteen ja kerroin kyllä etukäteen että piikin se täti häneen pistää ja poika vaan totesi että se sattuu mutta tuli ihan kiltisti mukaan kumminkin :)
minkä ikäinen?

kannattaa kertoa
Kyllä kerroin mutta en monia päiviä sitten. Vastasin sitten kun kyseli että sattuuko. Sanoin että saman ehkä kuin verikoe. Aina antanut hyvin ottaa verikokeen ja hyvin antanut pistääkin vaikka selvästi jännittää.

sanot että on kuin hyttysen pisto, ihan pieni. mua nauratti kun jouduin itse ottaa sekä hepatiitti että jäykkäkouristus rokotuksen ja lapset oli pakko ottaa mukaan. siinä ne istu ja tuíjotti että mites mä reaagoin tohon pikku nipistykseen...on meinaan jonkin sortin neulakammo kun suonet niin syvällä että aina kaiveltu niitä esiin.

Toisaalta jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten. Jos tietää että lapsi menee ihan pois tolaltaan kun tietää saavansa piikin, niin ei sekään ole hyvä että lapsi vain jännittää sitä piikkiä koko neuvolakäynnin ja olisi tehtäviäkin tehtävänä. Silloin ehkä sopisin neuvolatädin kanssa että käytte piikillä jonain toisena päivänä.

öööö
Me oltiin just 4vee neuvolassa ja kerroin tytölle etukäteen että saa rokotuksen. Vähän auttoi se kun pikkusisko sai rokotuksen pari viikkoa aikasemmin eikä itkenyt yhtään :) Häntä kyllä jännitti vähän. Kun mentiin sinne niin th anto sen piikin heti ekana. Lapsi rentoutui ja mielellään keskittyi muihin hommiin.

Ja kannattaa sit hoitaa rokotus pois päiväjärjestyksestä ennen niitä tehtäviä, ettei jännitä rokotusta tehtävien ajan. Mä lupasin sisäleikkipuistoreissun rokotuksen jälkeen niin sain tytön tulemaan neuvolaan. Jännitti niin kovin.

öööö
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja öööö:
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
meillä 4v ei saanu rokotusta. oisko pitäny?
Teidän lapsi kuuluu varmaan siihen vanhempaan rokotusohjelmaan.
missä vaiheessa ne sit on vaihtunu? laps on syntyny 06/2004
seuraava rokotus tulee 6vanhana.
Kai vuonna 2005 se virallisesti vaihtu. Mutta monet loppuvuodesta 2004 syntyneet siirtyivät jo siihen uuteen ohjelmaan. Meidän tyttö syntyi 11/2004.

Tuli mieleen kun olimme 4,5v esikoisen kanssa sairaalan ensiavussa murtuneen käden takia, lasta muutenkin jännitti kun oli jo kuullut että käsi leikataan, oli muutenkin kivulias. Tuli labran täti ottamaan verinäytettä ja selosti juurta jaksaen mitä on tekemässä, heilutteli neulaa lapsen nenän edessä ja lässytti vaikka mitä ennen kuin pisti. Lapsi oli muutenkin ihan hermona ja meinasi mennä ihan paniikkiin kun tiesi että kohta pistetään ja sitä vain pitkitettiin. Silloin olisi kyllä ollut ihan paikallaan toimia hieman ripeämmin.

Yhteistyössä