Pitäisikö 1v 10kk ikäisen jo totella, kun kielletään?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meillä tuo lapsi ei kyllä usko.. Jos tekee jotain kiellettyä, niin aina pitää hakea pois, pelkkä sana ei riitä ollenkaan. Sittenkin vielä uhmaa ja tekee kahta kauheammin kun näkee, että tullaan hakemaan jostain pois... Tämä on esikoinen, niin eipä sitä tiedä mikä on normaalia käytöstä ja mikä ei. Välillä on niin epäonnistunut olo äitinä :(

Eikös se ole lapsikin ollut koko sen ajan ;)
Välillä ihmettelen suuresti, kuinka kuvitellaan että lasten pitäisi istua hiljaa tonottamassa ja totella aikuisia ensimmäisestä käskystä. Ja kyse kun on vielä kuitenkin pienestä lapsesta joka oppii ja opettelee.
Se vaan vaatii sitä toistoa ja toistoa, oppimista ja opettelua.

tätä
[QUOTE="vieras";23439815]Hyvä nyrkkisääntö on, että alle 1-vuotiasta ei tarvitse kasvattaa ollenkaan ja alle 2-vuotiaan kanssa ei kannata odottaa minkäänlaisia tuloksia :D .[/QUOTE]

Ja opettaa sit lapsi kans siinä sivussa pessimistiksi?

Normaalia lapsen kehitystä,kokeilee rajojaan ja oppii samalla uutta tästä maailmasta. Eli sitkeästi vaan hakemaan pois,lisäksi sanallinen kielto. Kerrasta toiseen,uudestaan ja uudestaan... :D Kyllä se palkitaan myöhemmin.

a.p.
Eikös se ole lapsikin ollut koko sen ajan ;)
Välillä ihmettelen suuresti, kuinka kuvitellaan että lasten pitäisi istua hiljaa tonottamassa ja totella aikuisia ensimmäisestä käskystä. Ja kyse kun on vielä kuitenkin pienestä lapsesta joka oppii ja opettelee.
Se vaan vaatii sitä toistoa ja toistoa, oppimista ja opettelua.
Älähän laita sanoja suuhuni. En todellakaan odota, että lapsen pitäisi totella niinkuin robotti, enkä ole sanonut niin.

"jojo"
[QUOTE="vieras";23439815]Hyvä nyrkkisääntö on, että alle 1-vuotiasta ei tarvitse kasvattaa ollenkaan ja alle 2-vuotiaan kanssa ei kannata odottaa minkäänlaisia tuloksia :D .[/QUOTE]

:LOL:

No johan helpotti ;)

Meillä on rajojen testauskausi menossa 1v9kk:lla, yhtenäkin päivänä kello ehti tulla jotakuinkin puoli kuusi illalla, ennen kuin lapsi teki oma-aloitteisesti jotakin luvallista, eikä täällä edes ole paljoa kiellettyjä asioita tarjolla. Argh!

Välillä olen huomannut huomiotta jättämisen toimivan kieltoja paremmin. Lapsi jopa siivoaa välillä itse luvattomien töidensä jäljet eli pakkaa tavarat takaisin kaappeihin ja laatikoihin, kun kukaan ei ryntääkään heristelemään sormea. Eli se kieltäminen tuntuu olevan puoli iloa.

"mä"
Kyllä se vaan kuuluu asiaan :) Kokeileppa kieltojen ja torumisten sijasta saada huomio keskittymään johonkin muuhun. Jos lapsi vaikka tyhjentää laatikoita kielloista huolimatta, niin kokeileppa vaikka houkutella se tutkimaan legoja kanssasi :)
Meidän uhmikseen tehoaa paljon paremmin tuommoinen, kuin kieltämiset ym.

"vieras"
Mä olen huomannut, että meillä toimii parhaiten se, että tylyn ''ei''-kiellon sijasta totean vaan lapselle, että ''nyt ei tehdä sitä, tule äitin kanssa tekemään tätä''. Pikkuhiljaa lapsi alkaa ymmärtämään perustelut MIKSI jotakin ei saa tehdä, sitten alkaakin se yksinkertainen ''älä tee noin, voit pudota'' riittää.

Yhteistyössä