Pitäisi ostaa paistinpannu. Teflon, valurauta, mikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen huomannut, että pannu kun pannu kestää käytössä pitkään, jos ei ihan kovimmalla lämmöllä kuumenna.
Rupeaa vaan mietityttämään, että saako lihasta poltettua kaikkea ylimääräistä pois, kun joutuu mietoja lämpöjä käyttämään. Jauhelihaakin suositellaan paistamaan kuumalla pannulla. Meillä on 9-asteikkoinen liesi ja käytän paistinpannuille max. 7 tasoa.
Ostin varmaan puoli vuotta sitten pienen halppispaistinpannun aamuisia munakokkeleita varten ja siinäkin on pinta ihan yhtä hyvä, mitä ostaessa, vaikka luulisi munan jossakin vaiheessa jökkivän siihen kiinni. Paistamiseen käytän enimmäkseen voita.
Pannu on siis Tokmannilta ostettu Saimaa Design, eli ei todellakaan ollut hinnankiroissa.

Suksi Jorma suolle mun ketjusta niiden peukkujesi kanssa.

Selasin valurautapannuja ja Hackmannilla olis semmoinen joka on valmiiksi rasvapoltettu. Ei tarvitsisi mun käryyttää keittiössä rasvapolttojen kans. (y)
Onkohan tuo kuinka painava...

https://www.prisma.fi/fi/prisma/hac...cm_sp=productPage-_-product-1-_-frosmo-_-Koti
se mitään käryä kun tekee polton uunissa ja liesituuletin päällä. aina ne valupannut vähän painavia on, jos painoa miettii niin hiiliteräspannu sitten. samat ominaisuudet mutta paljon kevyempi.

Selasin valurautapannuja ja Hackmannilla olis semmoinen joka on valmiiksi rasvapoltettu. Ei tarvitsisi mun käryyttää keittiössä rasvapolttojen kans. (y)
Onkohan tuo kuinka painava...

https://www.prisma.fi/fi/prisma/hac...cm_sp=productPage-_-product-1-_-frosmo-_-Koti
..meinaat että paistinpannu saa sinut kumoono_O:unsure:*tirskis*:D

Echoseni kultaseni:love:...noin ihanan sähäkänkipakka nainen nyt pystyy kokkailunsa ajan pullistelemaan sen pikkusesti ehkä painavankin valurautapannun kans...tai ainahan kokkailuun voi mukaan ottaa miehen ja silloin siitä tuleekin todella mukavaa yhteistä puuhaa:love:...

Olen huomannut, että pannu kun pannu kestää käytössä pitkään, jos ei ihan kovimmalla lämmöllä kuumenna.
Rupeaa vaan mietityttämään, että saako lihasta poltettua kaikkea ylimääräistä pois, kun joutuu mietoja lämpöjä käyttämään. Jauhelihaakin suositellaan paistamaan kuumalla pannulla. Meillä on 9-asteikkoinen liesi ja käytän paistinpannuille max. 7 tasoa.
Ostin varmaan puoli vuotta sitten pienen halppispaistinpannun aamuisia munakokkeleita varten ja siinäkin on pinta ihan yhtä hyvä, mitä ostaessa, vaikka luulisi munan jossakin vaiheessa jökkivän siihen kiinni. Paistamiseen käytän enimmäkseen voita.
Pannu on siis Tokmannilta ostettu Saimaa Design, eli ei todellakaan ollut hinnankiroissa.
En muistakaan kuulleeni että jauheliha pitää paistaa kuumalla, mä paistan 8:ssa (10 asteikolla). :) Sen muistan että pihvejä pitää paistaa kuumassa.

Mun mielestä on kyllä hiukka hankalaa, että pitäisi erikseen paistaa pannulla ja sit kipata kattilaan maustaakseen vaikkapa jauhelihan.

Vanhaan hyvään aikaan pannu kesti ainakin viisi vuotta vaikka siinä kärvensi mausteseosta curryä varten!

Ostin eilen Tokmannilta Saimaa pannun, edellinen samanlainen kesti 2v
Ja samanlaisen ostit tilalle? Pesetkö tiskikoneessa? Moni pilaa pannunsa pinnan pelkästään pesemällä sen liian kovalla harjalla - tavalliset tiskiharjat täytyy pehmentää kuumalla vedellä ennen pesua.

On muuten hyvä hankkia kunnollinen pannu lapsille mukaan, kun muuttavat kotoa. Mitään huonoa ei pidä laittaa muillekaan, mutta äiti voi hyvin käyttää parin vuoden päästä ne, mitkä jäävät jostain syystä käyttämättä. Kasvihuoneen multaisella puolella niitä vanhoja voi käyttää nurinpäin: onpa helppo tepastella niillä eikä tarvi varoa, helppo siirrellä sopivaan paikkaan. Ne paistinpannun varret voi tietysti ruuvata irti.

Seuraavaa pannua hankiessa haluaisin, että reunan muoto on sellainen kuin mummon kahvikupissa, ettei jää noroa reunalle, kun sen munakokkelin kippaa sivulta lautaselle. Nykyinen on aivan ihana, mutta talouspaperi ei passaa päästä loppumaan viereisestä telineestä: pakko pyyhkiä joka kerta, tai levy alkaa käryämään. Sitten alkaa palovaroitin huutamaan jne:mad:

Muille tieodoksi, että mullakin oli tuollainen nikki suunnilleen vuosi sitten, kunnes lakkasi toimimasta.

Pannulle kuin pannulle pitää muuten antaa plussa, jos sen varsi on uuninkestävä. Valurauta- hiiliteräs ja noissa rustico-pannuisa on.
Tyhmä kyssäri mut mitä ruokia tehdessä pitää pannu laittaa uuniin? :)

Kattelin kaupassa hiiliteräspannua. Sekin painoi ihan mukavasti. :confused:
Pitää ruveta bodaamaan jos ostan valurauta-tai hiiliteräspannun. :rolleyes:

cgi4.jpg

-----!

Tyhmä kyssäri mut mitä ruokia tehdessä pitää pannu laittaa uuniin? :)
Kyllä on kätevää, jos omistaa leivinuunin! Mutta patakintaita täytyy olla molempiin käsiin. Se pannun paino on moninkertainen töytteen ja kannen kans, kun otetaan pois uunista - lettupannukäyttöön verrattuna ainakin:)

Saatiin kerran valtava suuri, hyväkuntoinen paistinpannu siksi, ettei se mahtunut muuton jälkeen uuden asunnon lavuaariin. Siinä oli mukava paistaa lehtipihvejä kahdelle, tavallisia pihvejä useammallekin kerralla. Pannun päivittäisessä pesussa ranteet joutuvat koville, mutta silloinhan ei auta muu kuin säästää jänteitä, ettei tupet tulehdu - ja se tapahtuu helpoiten muualla, kuin keittiössä(y)

Monet käyttää ainoastaan valurautapannua siksi, kun siitä saa rautaa. Saako vai ei, en tiedä, millainen siihen täytyis olla.

Yhteistyössä