Pitäisi miettiä teinin opiskeluja peruskoulun jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eiköpähän tuo asia ole teinin itsensä mietittävissä. Menee sinnä, mikä kiinnostaa ja motivoi.
Monesti teiniä ei kiinnosta tai motivoi mikään kun ei tiedä alasta mitään. Ja vaikka joku asia kiinnostaisikin, ei siitä ole koskaan haittaa että miettii vaihtoehtoja. Ja miettii tulevaisuutta muutenkin kuin haavekuvien kautta. Esim. millainen työllisyys on, millainen palkkataso on ja millaisia urapolkuja joku koulutus avaa.

Sähköpuolta suosittelisin minäkin. Ainakin kannattaa tutkia mitä se tie pitää sisällään ennen kuin hylkää sen suorilta tylsänä.
 
vierailija
Turha ottaa paineita, harva valitsee tuossa iässä pysyvää ammattia vaan se voi vaihtua myöhemmin. Jos menee vaan rahan perässä, silloin tekee suurimman virheen. Olen nähnyt monta kertaa kun ei ole pyritty siihen mikä kiinnostaa vaan menty rahan perässä ja myöhemmin haluttu vaihtaa.
 
vierailija
Ammatillinen metsäoppilaitos ja metsäkoneen kuljettaja. On kova pula nuorista miehistä. Koulutuksessa mahdollisuus asua viikot asuntolassa ja kuorma-autokortti mm. Alalta voi jatkaa metsäalaa ammattikorkeakoulussa.
 
vierailija
Turha ottaa paineita, harva valitsee tuossa iässä pysyvää ammattia vaan se voi vaihtua myöhemmin. Jos menee vaan rahan perässä, silloin tekee suurimman virheen. Olen nähnyt monta kertaa kun ei ole pyritty siihen mikä kiinnostaa vaan menty rahan perässä ja myöhemmin haluttu vaihtaa.
Siksi pitää harkita myös sitä mitä muita mahdollisuuksia koulutus avaa. Esim. jos lähdet sähkötekniikan puolelle, niin siellä aukeaa laaja insinööripuolen kirjo jatko-opiskelumahdollisuuksia. Tai työtehtäviä raksa-asennuksista sähköliikkeen myyjään. Mutta sitten taas kun ajat rekkakortin ja ammattipätevyyden, niin eipä siellä taustalla ole enää mitään sellaista koulutuspolkua, johon oikeasti siitä rekkakortista olisi apua. Logistiikkainsinöörin ei tarvitse alennusvaihteita ymmärtää eikä sitä korttia tarvita sen kummemmin missään muussa ammatissa. Toki rekkakuski voi myös työllistyä sähköliikkeen myyjäksi, mutta ei voi sitten huoltaa asiakkaan lamppua, jos sellainen palvelu olisi siinä kaupassa tarjolla.

Tässä ei nyt ole tarkoitus mollata logistiikkapuolta tai mitään muutakaan alaa, vaan ainoastaan tuoda esiin sitä, että ei pidä tehdä sitä valintaa vain sen mukaan mikä teinistä tuntuu kivalta vuonna 2022. Muutenhan sinänsä rekan kuljettaminen on ammattina ihan jees ja parhaimmillaan hyvin palkattuakin.

Ja tyttöjä kehottaisin vakavasti harkitsemaan myös ns. miesten aloja ja poikia naisten aloja. Ihan vaan sen takia, että ei mene laput silmillä ja automaation kautta, vaan ihan oikeasti pysähtyy miettimään millaiseksi se elämä voisi muodostua. Ei sen tarvitse olla loppuelämän kattava ratkaisu, mutta ei sitä kannata tehdä silläkään tavalla, että ottaa vaan jonkun kun ei keksi mitään. Sen takia tosi moni ammattikoulun käynyt ei koskaan työllistykään sille alalle tai jättää koulun kesken kun alkuperäiset valinnat on tehty löysin rantein.
 
vierailija
Loistavia ideoita yllä. Kannattaa nimenomaan tähdätä alalle, jossa töitä tarjolla ja mukava palkka. Ja tosiaan niitä mahdollisuuksia myös jatkokouluttautua.

15-16v on niin nuori, että mä suosittelen aina lukiota vähän niinkuin peruskoulun jatkona. Mutta jos se ei maistu, niin se ei maistu. Mikä on syynä, että lukio ei ole vaihtoehto?

Mutta tosiaan oma poikani on lukion drop-out. 1.5 vuotta sitä kävi ja lopulta kielet pysäyttivät hänet. Matikassa oli ihan hyvä. No ei mitään meni amikseen (sähkö), siellä opinnot maistui. Sieltä sitten työelämään heti, mutta pari vuoden jälkeen meni opiskelemaan AMK:hon inssiksi. Nyt esimies- ja myyntitehtävissä ja useemmat firmat soittelee ja tarjoo parempaa palkkaa. Mutta oma firma aina matchannut näihin tarjouksiin.

SIllai ihan kiva, että tienaa 5000 e/kuussa. Aika harva lukioon mennyt tienaa samaa. Ei sillä, että se olis tärkeintä, mutta kun viihtyy työssään jne.
 
vierailija
Ammatillinen metsäoppilaitos ja metsäkoneen kuljettaja. On kova pula nuorista miehistä. Koulutuksessa mahdollisuus asua viikot asuntolassa ja kuorma-autokortti mm. Alalta voi jatkaa metsäalaa ammattikorkeakoulussa.
Onko joku tyttö joskus mennyt tähän... No ei varmaan, koska hyvinpalkattua hommaa, joten mieluummin lähäriksi.... ja sitten itketään kun on huono palkka.

Mut taitaa vaan olla niin, että aika harvastga tytöstä on tuohon hommaan.
 
vierailija
Mutta tosiaan oma poikani on lukion drop-out. 1.5 vuotta sitä kävi ja lopulta kielet pysäyttivät hänet. Matikassa oli ihan hyvä. No ei mitään meni amikseen (sähkö), siellä opinnot maistui. Sieltä sitten työelämään heti, mutta pari vuoden jälkeen meni opiskelemaan AMK:hon inssiksi.
Itse kävin lukion ja myöhemmin yliopiston, mutta siinä välissä oli pari vuotta sellaista haahuilua. Hanttihommia ja työttömyyttä. Myöhemmin olen miettinyt, että paljon fiksumpi reitti olisi ollut hankkia kunnon ammatti amiksesta ja painaa niitä hommia ennen jatko-opintoja.
 
vierailija
Itse kävin lukion ja myöhemmin yliopiston, mutta siinä välissä oli pari vuotta sellaista haahuilua. Hanttihommia ja työttömyyttä. Myöhemmin olen miettinyt, että paljon fiksumpi reitti olisi ollut hankkia kunnon ammatti amiksesta ja painaa niitä hommia ennen jatko-opintoja.
Itse kävin lukion ja amk:n ja se on ollut mielestäni hyvä. Koulussa oppii myös muuta, kuin ammatin. Sivistys, varsinkin näinä päivinä, on painonsa arvoista.
 
vierailija
Loistavia ideoita yllä. Kannattaa nimenomaan tähdätä alalle, jossa töitä tarjolla ja mukava palkka. Ja tosiaan niitä mahdollisuuksia myös jatkokouluttautua.

15-16v on niin nuori, että mä suosittelen aina lukiota vähän niinkuin peruskoulun jatkona. Mutta jos se ei maistu, niin se ei maistu. Mikä on syynä, että lukio ei ole vaihtoehto?

Mutta tosiaan oma poikani on lukion drop-out. 1.5 vuotta sitä kävi ja lopulta kielet pysäyttivät hänet. Matikassa oli ihan hyvä. No ei mitään meni amikseen (sähkö), siellä opinnot maistui. Sieltä sitten työelämään heti, mutta pari vuoden jälkeen meni opiskelemaan AMK:hon inssiksi. Nyt esimies- ja myyntitehtävissä ja useemmat firmat soittelee ja tarjoo parempaa palkkaa. Mutta oma firma aina matchannut näihin tarjouksiin.

SIllai ihan kiva, että tienaa 5000 e/kuussa. Aika harva lukioon mennyt tienaa samaa. Ei sillä, että se olis tärkeintä, mutta kun viihtyy työssään jne.
Hänellä on niin huono keskiarvo,ettei pääse lukioon eikä ole oikein lukupäätä.
 
vierailija
Anna hänen itse miettiä ja opon kanssahan käydään näitä asioita paljon läpi. Ja kuten joku sanoi, ei tarvitse ns. elinikäiseen ammattiin opiskella. Suomessa on loistavat mahdollisuudet jatkokoulutukseen ja täydentävään koulutukseen sekä uudelleenkouluttautumismahdollisuudet. Asia kerrallaan, ei turhia paineita saisi asettaa.
 
vierailija
Omani oli jo epätoivoinen, kun ei tiennyt mitä haluaa tehdä.
SOvittiin yhteisesti, että ei ole mikään kiire tietääkään. Oli kesän kesätöissä kaupassa, ei tykännyt, mutta oli iloinen kun sai vähän omaa rahaa säästöön.
Syksyllä meni TE-palvelujen ammatinvalintatestiin ja sitä kautta työkokeiluun. Sai "työskennellä" pari kuukautta muutamalla eri alalla.
Sieltä sitten löysi alan johon ihastui ja nyt opiskelee ko. alaa.

Tämä siis yksi vaihtoehto, ei toki kaikkia kiinnosta.
 

Yhteistyössä