Pitääkö tämä aikakäsitys omalla kohdallasi paikkansa?

the oinas
Wau! Kyllä todellakin pitää paikkansa :D

Oinas:
Oinaan sisäisessä tiimalasissa on juoksuhiekkaa. Aika kuluu ja kello käy. Asiat pitää hoitaa samantien, mieluummin eilen kuin huomenna, sillä kohta on liian myöhäistä.”Pää kolmantena jalkana” juontaa alun perin juurensa Oinaiden tavasta tarttua hetkeen.

Aikakäsitys: Aikaa on vähän!
Motto: Aikainen lintu madon nappaa.
Ajattelee salaa mielessään: “Kun olen ensimmäinen, niin ainakin ehdin ennen muita.”
Vinkki Oinaan ystäville: Älä ole jarruna, Oinaalla on KIIRE! Äläkä viisastele siitä, että rauhallisella etenemisellä asiat hoituisivat nopeammin kuin päättömästi sinne tänne sinkoillen.

"vieras"
Jousimies:
Jousimiehillä on aina aikaa, vaikka muille jakaa. Mielellään hän sitä muille jakaakin. “Turistaan vielä muutama tunti, eihän tässä ole hätä eikä mikään, otetaan vielä kolmas tuoppi, mikäs tässä on istuskellessa.” Kunnes inspiraatio iskee ja sisäinen levottomuus pakottaa Jousimiestä ottamaan jalat, omat tai toisen, alleen. Silloin mennään eikä meinata.

Aikakäsitys: Runsas ja laaja.
Motto: Carpe Diem! Tartu hetkeen!
Ajattelee salaa mielessään: “Tänään tai huomenna tai ensi viikolla, suuremmasta mittakaavasta tarkasteltuna sillä ei ole mitään merkitystä.”
Vinkki Jousimiehen ystäville: Jousimiehillä on optimistinen mieli ja aika on laaja käsite. Varsinkin hyvässä seurassa ja mukavia puuhaillessa aika laajenee aivan erityisen paljon. Niin paljon, että joskus jopa yksi päivä saattaa venyä muutamaksi viikoksi. Ethän ole pikkumainen ja nipota turhaan tällaisista seikoista Jousimiehelle, joka kyllä ehtii ihan hyvin huomennakin.

Pitää hyvin paikkansa :D Oon jopa päästänyt suustani tuon lainausmerkeissä olevan lauseen enkä vaan salaa mielessä miettinyt ;)

Hah! Joo! :LOL:

Vesimies:
Vesimies on ehkä edellä aikaansa, mutta silti vahvasti kiinni sen rattaanpyörässä Kauriin tavoin. Vesimiehillä on usein kiire odottamaan. He ovat herkästi etuajassa, koska elävät oikeastaan koko ajan toinen jalka tulevassa.

Aikakäsitys: Realistisen utopistinen.
Motto: En minä ole edellä aikaani. Te kaikki muut olette jäljessä!
Ajattelee salaa mielessään: “Aikakoneen rakentaminen on kyllä teknisesti jo lähes mahdollista toteuttaa, mutta miten se vaikuttaisi ihmiskunnan kehitykseen, jos olisi mahdollista vaikuttaa jo tapahtuneen rakenteeseen…”
Vinkki Vesimiehen ystäville: Jos olet kutsunut Vesimiesystäväsi kylään, älä kata pöytää valmiiksi etukäteen, vaan ylläty iloisesti kun hän tulee hieman etuajassa. Niin kuin aina. Vesimiestä ei saa määritellä eikä ennakoida, hän haluaa säilyä ainutlaatuisena ja arvaamattomana vielä vuosikymmentenkin jälkeen.

Myös oinas-isän tunnistin oinaan kuvauksesta.

Kaksoset:
Aika mahdollistaa kaikenlaisten asioiden ja projektien parissa puuhailemisen. Kaksosilla näyttää olevan aina aikaa puhua vielä yksi puhelu, lukea vielä yksi kirja (ainakin puoliväliin) ja kirjoittaa vielä yksi juttu Facebookiin. Tämä johtuu osittain Kaksosten kyvystä maksimoida ajankäyttönsä siten, että hän tekee mahdollisimman montaa asiaa samanaikaisesti.

Aikakäsitys: Aika on moniulotteista!
Motto: Kun on monta rautaa tulessa, ei ehdi pitkästyä.
Ajattelee salaa mielessään: “Parhaiten ehtii, kun tekee montaa asiaa yhtä aikaa.”
Vinkki Kaksosten ystäville: Kaksoset tulee levottomaksi, jos häntä vaaditaan pitkäjänteisesti keskittymään vain yhteen asiaan. Anna hänen lukea, syödä, katsoa televisiota ja chattailla samanaikaisesti, sillä näin hän kokee olevansa tehokas ja aikaansaava.

:LOL: Kyllä vain, ihan totta :D :D

ei osu
HÄRKÄ
Motto: Hiljaa hyvä tulee, hätäkös tässä valmiissa maailmassa.

Joo, tuota tulee kyllä hoettua. Mutta lähinnä itsen rauhoittamiseksi ja rauhallisen esittämiseksi, kun saamaton / hidas / huonosti ajankäyttönsä suunnitteleva lähimmäinen ottaa nuppiin.

Lineaarinen, kronologinen aikakäsitys. Kun aikaa on vähän, hoidetaan ensin työ ja sitten huvi, jos jää aikaa. Ajan tuhlaaminen on Kauriille kauhistus. Ja ikävä kyllä joidenkin Kauriiden kohdalla saattaa olla niin, että kaikki muu paitsi työn tekeminen on ajan tuhlaamista.

Aikakäsitys: Aika on pyhää!
Motto: Aika aikaa kutakin, sanoi pässi kun päätä leikattiin.
Ajattelee salaa mielessään: “Hyvähän teidän on siinä puhua, mutta ei minulla ole sellaista ylellisyyttä kuin aikaa mihinkään noin joutavaan asiaan kuin rentoutumiseen.”
Vinkki Kauriin ystäville: Älä ilmesty kesken työpäivän Kauriin näköpiiriin ehdottelemaan pitkiä lounaita ja rentouttavia rupatteluhetkiä. Kauriilla ei ole aikaa eikä kiinnostusta sellaiseen. Mutta toki hän haluaa palata asiaan sitten vapaa-ajallaan, eli sitten joululomalla ensi kesäkuussa.

KYLLÄ pitää!

plup
Kalat ja valitettavasti pitää paikkansa.

Kalat näkevät ajan harhan läpi, ja ovat siis vielä askeleen edempänä Vesimiehiä aikakäsityksessään oivaltaessaan että aikaa ei ole. Kaloissa voi olla havaittavissa tietty ajattomuuden aura. Normaalit aikataulut eivät heitä sido..

Aikakäsitys: Afrikkalainen ajantaju.
Motto: Aika menee arvellessa, päivä päätä käännellessä.
Ajattelee salaa mielessään: “Lupasin kyllä ilmestyä paikalle tasan kahdeksalta, mutta siitä oliko kyse ilta- vai aamukahdeksasta ei ollut mitään puhetta.”
Vinkki Kalojen ystäville: Anna olla. Älä edes yritä ymmärtää Kalojen omintakeista ja toisesta maailmasta peräisin olevaa tapaa suhtautua aikaan. He ajelehtivat ajan virrassa antamatta sen koskettaa tai rajoittaa heitä.

Oi kyllä vain pitää paikkansa, pitää myös kaksosveljeen täsmälleen paikkansa. :D

Skorpionit suhtautuvat aikaan niin kuin kaikkeen muuhunkin tärkeään elämässään: mustavalkoisesti. Kun asiat pitää saada hoidettua, aikaa käytetään niin paljon kuin täytyy, ja vielä vähän enemmänkin. Paneutuessaan intohimoisesti johonkin tehtävään Skorpioni saattaa unohtaa ajan kulun kokonaan. Ja päästäessään irti valmiista työstä tai projektista, Skorpioni vaihtaa suuntaa ja sukeltaa syvälle toiseen ääripäähän. Kolmen viikon irtiotto raskaasta työputkesta syvänmeren sukellusmatkalla luulisi riittävän lataamaan Skorpioninkin ydinenergiaa virtaavat akut.

Aikakäsitys: Aika on kolmipäinen lohikäärme. Sen yksi pää syöksee tulta ja tuhoaa, toinen nielee kadotukseen ja kolmas puhuu viisauden sanoja. (Suom.huom. Kyseessä siis menneisyys, tulevaisuus ja nykyhetki.)
Motto: Aika parantaa haavat.
Ajattelee salaa mielessään: “Aika on syntyäja aika kuolla, aika on istuttaa ja aika repiä maasta…”
Vinkki Skorpionin ystäville: Skorpioni on ehdoton oman ajankäyttönsä suhteen, ja Kauriin tavoin ei mielellään “tuhlaa” aikaa joutavuuksiin. Ja Skorpionin mielestähän kaikki muu on joutavaa, paitsi se mille hän kulloinkin haluaa omistaa elämänsä, on se sitten uusi rakastettu, kehitysyhteistyö Afrikassa tai nettipokeri. Älä kyseenalaista näitä jos haluat että hänellä on vielä joskus aikaa sinullekin.

Olen oinas ja pitää erittäin hyvin paikkansa. :ashamed: Olen mieluummin kaksi tuntia etuajassa kuin viisi minuuttia myöhässä.
Sama mulla, oinas siis olen. On kauhistus jos meinaankin myöhästyä ja usein joudun odottelemaan esim. lääkärissä omaa aikaani kauan, kun meen sinne niin paljon etukäteen :D

Myöskin kaikki pitäis saada heti. Esimerkiksi nyt mä oon saanut päähäni että mun pitää saada yks päiväpeitto ja tuskastuttaa ajatella että pitää odottaa ensi tiliin ja tekis mieli syödä kaurapuuroa seuraavat kaks viikkoa kunhan saisin sen päiväpeiton NYT HETI.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Kokeilkaapa kopioida teksti wordiin, vaihtakaa tekstien otsikot ja katsokaa ihmettä: se pitää silti paikkansa. :D

"Haluat säilyttää menneisyydestäsi tärkeät asiat, mutta se ei estä sinua elämästä nykyhetkessä."

"Haluat käyttää aikasi sinulle tärkeisiin asioihin."

"Toisinaan olet kärsimätön, mutta joskus jäät viipyilemään jonkin tehtävän äärelle saamatta mitään aikaiseksi."

Oh rly?

Cold reading - Wikipedia, the free encyclopedia

Pitää, mussa on kyllä reippaasti muutakin kalaa/neptunusta kuin vain aurinkomerkki. Aika kuluu sinne ja tänne, ja ihan kirjaimellisesti uskon että sitä ei ole olemassa, on tullut pohdiskeltua :) Mutta on se silti outo epeli, ei oikein pysy hallinnassa, joten olen suurimmaksi osaksi lakannut siitä stressaamisen... Itse en kertakaikkiaan voi ymmärtää niitä jotka on aina etuajassa. Täysin käsittämätöntä mulle :D
Esimerkki: Joskus kauan aikaa sitten... lukiossa, mulla oli kerran aika monimutkainen kampaus, ja kaveri huomautti siitä, että onpa kiva kampaus, mutta miten sä viitsit ja ehdit tehdä tuon aamulla? Mun vastaus oli, että oli oikein hyvin aikaa, kun myöhästyin bussista joka tapauksessa, niin samakos se sitten oli olla vähän enemmänkin myöhässä jos kerta, niin rupesin laittamaan hiuksia.... :confused: Ei tossa kovin loogisesti ehkä paljon mieltä ole, mutta tarviiko ihan aina olla.....:popcorn:

Edit. Kysymys! Nyt kun tui puheeksi. Te, jotka ihan varta vasten menette ETUAJASSA, siis ette edes niin että olette oikeaan aikaan tai varaatte hieman ylimääräistä aikaa matkaan jos on esim. vieras paikka. Niin MIKSI?? :D Miksi ei nukkua puoli tuntia pidempään tai syödä rauhassa ulkona aamupala tai silitellä kehräävää kissaa? Miksi sen sijaan mennä istumaan ja odottamaan? Etenkin jos kyseessä ei ole joku presidentin haastattelu tai sydänleikkaus (ei joka kerta voi olla :kieh:) Kyllä mä sen ymmärrän että on kiva olla ihan pikkusen ajoissa ja ei kiva olla myöhässä, mutta eikö se odottaminen ala joskus tympiä?? Ja eikö koskaan tee mieli jäädä nauttimaan hetkestä vähän pidempään?
Kunhan kyselen :D

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä